| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
raye
Ble Medlem: 28 Jan 2009 Innlegg: 45
|
Skrevet: Fre Jul 09, 2010 10:03 am Tittel: vesla på eget rom.. |
|
|
Hei!
Vesla vår er snart 10 mnd, vi la henne inn på eget rom for en drøy uke siden. hun sovner ganske greit når vi legger hu i sju tia, men våkner opp i skrik midt på natta, ca 2-3 tiden.. Er nesten 100 % sikker på at hu ikke er sulten/tørst. Hun virker veldig utrygg, og har en ustanselig gråt/skriking, og det eneste som roer henne ned er å løfte hu opp av senga.
dvs at mor er den eneste som klarer å roe hu ned, jeg har prøvd uten hell. vi har prøvd å roe hu i senga, men til ingen nytte. mor begynner å bli rimelig sliten av dette selvfølgelig.. jeg vil gjerne bidra på best mulig måte..
noen tips??? _________________ 14/09-09 kom min lille prinsesse til verden  |
|
| Til Toppen |
|
 |
kjas

Ble Medlem: 06 Feb 2006 Innlegg: 1152 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: Fre Jul 09, 2010 10:53 am Tittel: |
|
|
Vær tålmodige. Noen barn trenger mer tid enn andre når det gjelder slike endringer. Om hun bare vil ha mor, er vel det enda bedre grunn til at bare du trår til, siden det ikke hjelper å gi henne akkurat det hun vil ha. Det tar den tiden det tar å vende henne til nytt rom, men det er verdt innsatsen.
Vi har selv en datter på 11 mnd som er sensitiv for alle slike endringer rundt soving. Vi har imidlertid jobbet knallhardt med det, og nå sover hun endelig godt på rom med storebror. _________________ Pappa til Brage - født 09.09.2006,
og Ronja - 02.08.2009.
Moderator på forumet, så husk reglene.
Gi Blod! Bli blodgiver. |
|
| Til Toppen |
|
 |
raye
Ble Medlem: 28 Jan 2009 Innlegg: 45
|
Skrevet: Lør Jul 17, 2010 4:22 pm Tittel: |
|
|
takk for svar
det tok bare 2 dager hvor vi satt inne hos hu til hu sovna, så ordna det seg gitt..
nå sover hu fra sju på kvelden til sju på mårran. så det går
helt supert. var nok det at hu var usikker som var problemet..
tidligere har vi jo bare latt henne finne roen selv, og kun gått inn til henne om hun har begynt å skrike. det gjør vi nå og.. _________________ 14/09-09 kom min lille prinsesse til verden  |
|
| Til Toppen |
|
 |
smule
Ble Medlem: 26 Apr 2010 Innlegg: 39 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Tor Jul 22, 2010 1:17 am Tittel: |
|
|
Flott å høre at det ordnet seg
Et tips til neste barn vil være å legge de på eget rom tidligere, 10 mnd er ganske drøyt. |
|
| Til Toppen |
|
 |
kjas

|
Skrevet: Tor Jul 22, 2010 8:19 pm Tittel: |
|
|
| smule skrev: | Flott å høre at det ordnet seg
Et tips til neste barn vil være å legge de på eget rom tidligere, 10 mnd er ganske drøyt. |
Smule: Det kan være veldig mange grunner til at noen venter til ungene er 2 måneder, 10 måneder eller 2 år før de flyttes på egne rom. At du mener det er drøyt, kan noen tolke som nedlatende.
Hilsen moderator-kjas. _________________ Pappa til Brage - født 09.09.2006,
og Ronja - 02.08.2009.
|
| Til Toppen |
|
 |
smule
Ble Medlem: 26 Apr 2010 Innlegg: 39 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Tor Jul 22, 2010 10:28 pm Tittel: |
|
|
De fleste kilder anbefaler søvntrening med å sove alene så tidlig som mulig. Dersom det ligger for eksempel medisinske grunner bak at dette ikke bør gjennomføres før barnet når en viss alder, så er de foreldrene det gjelder helt sikkert mer enn opplyst over at anbefalinger er generelle, og derfor også råd som man kan få, for eksempel her inne.
Så generellt anbefalt er 10 mnd drøyt og jeg tviler sterkt på at noen opplever det som nedlatende, spesielt med tanke på at et generellt råd er fullstendig upersonlig.
Dersom trådstarter hadde et spesielt problem knyttet til barnet som gjorde utfordringen vanskeligere hadde nok dette blitt nevnt. Ut i fra hans post ser det ut som om han har et generellt problem og da svarer jeg også tilsvarende på dette.
Det er fint at du er moderator og passer på, men du trenger ikke å gripe inn med unødvendige kommentarer på innlegg som er fullstendig innenfor rammene for forumets regler. Om noen føler seg forulempet over å få et generellt råd til et generellt problem bør man heller stikke fingeren i jorden og kalle en spade for en spade.
Mvh Smule. |
|
| Til Toppen |
|
 |
kimes
Ble Medlem: 28 Des 2009 Innlegg: 2
|
Skrevet: Fre Jul 23, 2010 4:17 pm Tittel: |
|
|
| smule skrev: | De fleste kilder anbefaler søvntrening med å sove alene så tidlig som mulig. Dersom det ligger for eksempel medisinske grunner bak at dette ikke bør gjennomføres før barnet når en viss alder, så er de foreldrene det gjelder helt sikkert mer enn opplyst over at anbefalinger er generelle, og derfor også råd som man kan få, for eksempel her inne.
Så generellt anbefalt er 10 mnd drøyt og jeg tviler sterkt på at noen opplever det som nedlatende, spesielt med tanke på at et generellt råd er fullstendig upersonlig.
Dersom trådstarter hadde et spesielt problem knyttet til barnet som gjorde utfordringen vanskeligere hadde nok dette blitt nevnt. Ut i fra hans post ser det ut som om han har et generellt problem og da svarer jeg også tilsvarende på dette.
Mvh Smule. |
Heisann!
Jeg har ikke lest så mye om temaet, men det lille jeg har lest anbefaler tvert imot å la barna sove sammen med foreldrene så lenge som mulig. Naturligvis innenfor visse rammer. Det er ikke snakk om at de skal bo på foreldrenes soverom i mange år. Så da blir jeg litt nysgjerrig på rådene som går helt i andre retningen. Kan du peke meg i retning av hvor jeg kan lese mer om denne måten å gjøre det på? Alltid interressant å få et innblikk i forskjellige filosofier.  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Tath
Ble Medlem: 30 Sep 2008 Innlegg: 232 Bosted: Nøtterøy
|
Skrevet: Fre Jul 23, 2010 5:55 pm Tittel: |
|
|
Vår datter sov på vårt rom til hun var 13 måneder, og det fungerte utmerket for alle parter både før og etter. Av og til må jeg eller fruen sitte på rommet sammen med henne for at hun skal slå seg til ro. Noen ganger må vi inn og gi en ekstra kos for at hun skal finne roen. En sjelden gang er hun ikke så trøtt som vi trodde. Likevel er hun 99% av gangene i seng før 19:00.
Vi er ikke tilhengere av å la henne hylskrike uten å få respons, og det har heller ikke vært nødvendig. Men det er klart at hun ikke alltid er fornøyd med å måtte legge seg igjen. _________________ jente født 08.01.09
gutt født 11.06.10 |
|
| Til Toppen |
|
 |
kjas

|
Skrevet: Fre Jul 23, 2010 8:11 pm Tittel: |
|
|
Smule: Foreldre med barn som skriker timesvis blir lettere forulempet av slike kommentarer. Det handler mye om ordvalg. Når du skriver at det er drøyt tolker jeg det som at du synes vi er dårlige foreldre som har barna på samme rom så lenge. Ordet drøyt er negativt ladet. Derimot høres rådet helt greit ut når du formulerer det som et generelt råd i neste post, og da får du til og med et motsvar der noen har hørt noe annet.
Ok?
ON TOPIC: Det er fullt mulig å ha ungene på samme rom for lenge. Vi hadde guttungen på samme rom (igjen) fra ca 14 mnd til 20 mnd av plassmessige årsaker. I samme periode oppdaget han selvfølgelig hvordan han kunne klatre over kanten på grindsengen, så vi kvittet oss med kanten så han ikke skulle slå seg halvt i hjel. Resultatet var selvfølgelig at han brukte hele natten på å løpe over til vår seng for å se om det var noe moro på gang. Det problemet løste seg umiddelbart da vi omsider fikk han på eget rom. _________________ Pappa til Brage - født 09.09.2006,
og Ronja - 02.08.2009.
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
|
| Til Toppen |
|