|
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
pAppaNorD

Ble Medlem: 13 Mai 2008 Innlegg: 188 Bosted: Oppegård
|
Skrevet: Lør Jul 10, 2010 10:11 am Tittel: Ubehag i fastspent tilstand |
|
|
Bilkjøring er et slit for tia, og det har vært det ganske lenge nå. Ihvertfall siden jul har jenta vår vist et voldsomt ubehag når hun blir satt fast i bilstol, sykkelvogn eller andre barnevogner. Hun setter seg uten å protestere, hjelper til og med å ta på selene, men så snart vi har strammet til, begynner hun å plages.
Hun presser seg opp og ut fra stolen, puster og peser, stønner og oier før hun etter en stund begynner å klage høylytt med skriking og hulking. Etthvert forsøk fra oss til kontakt er nyttesløst da det ikke virker som hun hører oss når hun sitter der å makker. Hvis vi tar i henne, så sier hun bare "neeiii" og vrir seg vekk.
Det ser ut som hun vil ut av selen. Men om det er så forferdelig å sitte der, hvorfor setter hun seg så velvillig? Hun får alltid ting å leke med, dukker, klosser, piano, the works!
Iblant, dvs en sjelden gang, sitter hun å leker å tenker ikke mer over det. Men som oftest er det som beskrevet over. Det er innmari frustrerende å se på og å høre på. Jeg har forsøkt å bare ignorere det, forsøkt å gjøre stolen mer behagelig ved å legge inn litt ekstra puter (men, problemet gjelder som sagt alle stoler hun sitter fastspent i.), jeg har sagt til henne at hun må slutte, at hun må sitte i ro etc. Alt til ingen nytte.
Gode forslag mottak med takknemlighet! _________________ Galskap? Det er å tilbringe et liv i sofaen...
Pappa til Cecilia, født 3. Januar 2009 |
|
| Til Toppen |
|
 |
pAppaNorD

|
Skrevet: Ons Jul 14, 2010 11:17 am Tittel: |
|
|
Bump  _________________ Galskap? Det er å tilbringe et liv i sofaen...
|
| Til Toppen |
|
 |
pAppaNorD

|
Skrevet: Tor Jul 15, 2010 7:45 pm Tittel: |
|
|
Jah. tredje innlegget på mitt eget innlegg. Håper noen andre kan komme på banen snart. Jeg veit at det er sommerferie, men det får være måte på rolig her på forumet
Nå har vi forsøkt DVD spiller til pia i baksetet noen dager. Og resultatet er at det fungerer til dels...jeg har hatt noen turer hvor hun sitter helt rolig mesteparten av turen mens hun ser på film (Drømmehagen forøvrig ), kan bli litt romstrering men iallefall uten skrik. Idag derimot, så klikka hun igjen. Voldsomt til krangling med stolen med påfølgende skriking og sint pappa (nei, jeg vet, det hjelper ikke...).
Er det ingen som har noen erfaringer, synspunkter, meninger, gode råd, dårlige råd eller gode anekdoter???
Jeg blir snart smågærn... _________________ Galskap? Det er å tilbringe et liv i sofaen...
|
| Til Toppen |
|
 |
kjas

Ble Medlem: 06 Feb 2006 Innlegg: 1152 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: Tor Jul 15, 2010 11:24 pm Tittel: |
|
|
Dårlige råd finnes det nok av, det er vel derfor folk er så stille.
Du har forsøkt alt jeg ville forsøkt. Jeg synes uansett dette høres veldig rart ut. Kan det tenkes at hun har angst for seler generelt? Litt ung for den type lidelser, så klart.
Det beste dårlige rådet jeg har er å bestemme deg/dere for en strategi som virker bra, og så bare stå på til hun aksepterer at det er slik det er. _________________ Pappa til Brage - født 09.09.2006,
og Ronja - 02.08.2009.
Moderator på forumet, så husk reglene.
Gi Blod! Bli blodgiver. |
|
| Til Toppen |
|
 |
pAppaNorD

|
Skrevet: Man Jul 19, 2010 10:38 pm Tittel: |
|
|
Akkurat nå så er ingen råd dårlige råd. Alt som kan bidra til brainstorming rundt hvorfor hun gjør som hun gjør er bra. Jeg skal ta meg en tur ned på helsestasjonen å spørre dem om de har noen ide, men jeg er redd det ikke vil komme noe ut av det.
Idag var vi med pia til kiropraktoren for å utelukke eller evt. finne noe der. Hun hadde litt stivhet i bekkenet som kunne ha noe med dette å gjøre. Vi skal dit på fredag også, så får vi se om det har noen effekt over tid (les: uker).
Jeg klarer ikke å se at hun skal ha utviklet noen angst for seler, men tanken har streifet meg. Hun har aldri vært spent fast alene lenger en høyst et par minutter i forbindelse med soving, og bortsett fra et par episoder hvor hun har blitt bilsyk, klarer ikke jeg å huske at hun har hatt noen tøffe episoder. Iallefall ikke noe som skulle klare å "sette" seg slik.
Som sagt, dårlig råd eller godt råd; kom med det. Jeg er glad for alt  _________________ Galskap? Det er å tilbringe et liv i sofaen...
|
| Til Toppen |
|
 |
smule
Ble Medlem: 26 Apr 2010 Innlegg: 39 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Tor Jul 22, 2010 1:09 am Tittel: |
|
|
Høres ut som god gammeldags trass, men er hun 2009 modell er jo det litt i tidligste laget også. Noen frykt for bilkjøring burde hun heller ikke ha all den tid hun er såpass liten ennå.
Jeg har desverre ingen bedre råd på komme med enn å ignorere oppførselen hennes, men siden du sier det allerede er utprøvd får du heller ta det opp med fagpersonell. |
|
| Til Toppen |
|
 |
pAppaNorD

|
Skrevet: Tor Jul 22, 2010 10:23 am Tittel: |
|
|
Hun har holdt på med dette siden like etter ettårs dagen. Så trass tror jeg ikke det er...
Jeg klarer å ingorere oppførselen hennes helt til hun begynner å åle seg ut av selene (i bilen...). Da blir jeg fortvila  _________________ Galskap? Det er å tilbringe et liv i sofaen...
|
| Til Toppen |
|
 |
kjas

Ble Medlem: 06 Feb 2006 Innlegg: 1152 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: Tor Jul 22, 2010 8:28 pm Tittel: |
|
|
Har de på helsestasjonen kommet med noen fornuftige innspill, da? Litt interessant å høre hva de foreslår.
Kan det være at hun blir kvalm og bilsyk vanligvis, og at hun assosierer belter med kvalme? _________________ Pappa til Brage - født 09.09.2006,
og Ronja - 02.08.2009.
Moderator på forumet, så husk reglene.
Gi Blod! Bli blodgiver. |
|
| Til Toppen |
|
 |
nilsjo

Ble Medlem: 31 Jan 2008 Innlegg: 103 Bosted: Langhus
|
Skrevet: Man Jul 26, 2010 2:55 am Tittel: |
|
|
Hei Nord!
Mine ti cent: Hvis DVD funker, ha en bunke med noen favoritter liggende i bilen. Kryp til korset, kjøp Teletubbies.
Videre: ungen er hakket yngre enn vesla, men vår begynte å få meninger om ting og tang da hun var omtrent like gammel som din. Altså; hun begynte å trasse. Det er flere steder på nettet hvor man finner at to-års trassen ikke nødvendigvis begynner når barnet er to, men rundt halvannet.
Og: tror det er viktig å utelukke at ungen ikke blir stiv i kroppen pga låsninger. Hvis hun har smerter ved å sitte "lenge", kan man jo skjønne henne...
Håper det ordner seg for dere  _________________ Mira kom til verden 19.08.08 på Ullevål Sykehus
- Velkommen til verden, lille skjønne! - |
|
| Til Toppen |
|
 |
pAppaNorD

|
Skrevet: Man Jul 26, 2010 9:15 am Tittel: |
|
|
Trass har jeg avskrevet, ikke vet jeg helt hvorfor men du kan kalle det en følelse jeg har...
Det nye er da at vi går til kiropraktor med jenta. Hun er stiv i bekken og hofte, dette kan ha noe å si. Vi får se.
DVD har vi allerede annskaffet, og Teletubbies, Drømmehagen, Rorry Racerbil og et par andre ligger allerede i bilen. Til å begynne med kunne det se ut som at det ville hjelpe alene, men etter et par dager var nyhetens interesse brukt opp og vi var tilbake der vi startet. Da bestemte vi oss for kiropraktor.
Neste kiropraktortime er i morgen, hun har allerede blitt løsere i bevegelsene når hun går og springer. Jeg krysser fingrene for at vi er på sporet av noe. _________________ Galskap? Det er å tilbringe et liv i sofaen...
|
| Til Toppen |
|
 |
Tigern28
Ble Medlem: 19 Jul 2010 Innlegg: 3
|
Skrevet: Tor Jul 29, 2010 1:12 pm Tittel: små gal |
|
|
| pAppaNorD skrev: | Jah. tredje innlegget på mitt eget innlegg. Håper noen andre kan komme på banen snart. Jeg veit at det er sommerferie, men det får være måte på rolig her på forumet
Nå har vi forsøkt DVD spiller til pia i baksetet noen dager. Og resultatet er at det fungerer til dels...jeg har hatt noen turer hvor hun sitter helt rolig mesteparten av turen mens hun ser på film (Drømmehagen forøvrig ), kan bli litt romstrering men iallefall uten skrik. Idag derimot, så klikka hun igjen. Voldsomt til krangling med stolen med påfølgende skriking og sint pappa (nei, jeg vet, det hjelper ikke...).
Er det ingen som har noen erfaringer, synspunkter, meninger, gode råd, dårlige råd eller gode anekdoter???
Er det kun i bilsete hun reagerer slik, eller er det mulig at det gjelder alle sitvasjoner hun blir "fanget"
Jeg er ikke noe ekspert på området, men hva om du var bilsete.. hvordan vil hun da reagere?
Eller klaustrofobi kan være noe som får henne til å reagere.
Håper uansett du finner løsningen, beklager jeg ikke kan gi deg noe svar..
Jeg blir snart smågærn... |
|
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
|
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|