|
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
vman
Ble Medlem: 20 Mar 2010 Innlegg: 25
|
Skrevet: Fre Jun 18, 2010 9:53 pm Tittel: Soverutiner og teknikk??? |
|
|
Vi har ei jente på rett over 3mnd. Vi har problemer med å få henne til å sove, men når hun sovner, så går det helt fint. Vi har prøvd alle mulige tider på kvelden (til natten) for å finne beste leggetid, og det er stort sett rundt 8-9tiden om kvelden. Vi stater gjerne 8 og hun sovner 45min til 1time etter.
Vi bruker altså denne teknikken som psykologer og helsesøstre sier: En skal legge barnet i senga, si god natt og gå ut. Skriker barnet, så tar det ikke skade og la det skrike noen min (5min står det vel). Om barnet ikke roer seg, så skal en gå inn igjen, roe barnet ned (helst uten å løfte barnet), så gå ut igjen når barnet har roet seg ned. En skal gjerne vente lengre den neste gangen, og lenge osv..
Dette har vi prøvd i 5 dager nå, men ser ikke noe bedring. Problemet er at vi klarer ikke å roe henne ned mens hun er i senga. Vi må ta henne opp, og det hjelper stort set ikke så mye det helle. Iallefall jeg må ta henne litt bort fra senga, vugge og synge litt. Når hun er rolig og jeg legger henne tilbake i senga, så er det full hyling igjen. Slik kan vi holde på i en time (har blitt mer), hvor hun har skreket så mye at hun sovner av utmattelse, føler jeg. Hva gjør vi når hun er "redd" senga slik?
Hun tar desverre ikke smokk, så den støtten har vi ikke. Pupp får hun ikke, for hun skal ikke ha den som "smokk" å sovne til.. det gjør ting bare værre for oss alle seinere. Hun får godt med mat før det er sengetid.
I dag sovnet hun flere ganger i armene mine. Når jeg legger henne ned, så er det ON på skrikingen. Ja da skal jeg i følge fasit roe henne ned. Klarer det ikke mens hun ligger og skriker til hun hoster/mister litt pust av og til. Jeg må ta henne opp. Roer seg, legger henne.. til slutt så mange ganger og skriking at hun sovner (av at hun er sliten?)
Det blir mye vonde følelser for oss med all den skrikingen, men vi er nå sterk og fixer det fint. Men gjør vi ting værre med dette, eller gjør vi noe feil? Noe vi kan gjøre anderledes? |
|
| Til Toppen |
|
 |
nonick

Ble Medlem: 03 Jul 2009 Innlegg: 83 Bosted: Østfold
|
Skrevet: Lør Jun 19, 2010 9:16 am Tittel: Re: Soverutiner og teknikk??? |
|
|
Hvis hun er tørr, mett og ellers trygg og god skulle det vel la seg gjøre å legge henne i senga, men hvis hun våkner når dere legger henne ned så kan det godt være ørebetennelse eller en på gang. Hvis hun er snørrete/tett burde dere spraye med vannbasert nesespray alla Otrivin Baby og heve hodeenden litt. Det kan også være andre grunner, som låsninger i nakken som gjør at hun våkner når hun legges ned. _________________ Lillebror: juni 09
Lillegull: oktober 06
Storegull: mars 04 |
|
| Til Toppen |
|
 |
ivarfj

Ble Medlem: 23 Apr 2009 Innlegg: 50 Bosted: Eide på Nordmøre
|
Skrevet: Lør Jun 19, 2010 2:33 pm Tittel: |
|
|
Dette kan godt skyldes låsing i nakken som nonick sier. Jenta vår hadde det, og hylte og skreik i senga til hun sovna av utmattelse. Ingen kjekk situasjon for hverken foreldre eller baby.
Vi tok med jenta til kiropraktor, og allerede etter første behandling var det klar forbedring. 3 ytterligere behandlinger, og jenta var "som ny". _________________ Gi meg styrke til å endre det jeg bør endre, tålmod til å akseptere det jeg ikke bør endre, visdom til å skille de 2 fra hverandre.
Far til Adrian, f 17/5-07 og Annika, f. 5/5-09. |
|
| Til Toppen |
|
 |
vman
|
Skrevet: Lør Jun 19, 2010 6:42 pm Tittel: |
|
|
| Hun har ikke noe problem med å sove andre steder, exmpl i vuggestol som vi legger flat, i armen våres, på teppe på sofaen. Heller ikke noe problem når hun ligger på gulvet og leker aleine eller sammen med oss. Ikke noe problem med bleie, nesen (den tømmer vi dagelig) eller annet ubehag. Hun sovner bare ikke når vi legger henne i akkurat senga på rommet. Hun sovner jo om hun får pupp, men det vil vi ikke skal bli noe vane. Hadde hun bare tatt smokk, så hadde hun nok sovnet.. Hun har kanskje en skeivhet i nakken, men ingen smerte. Var hos fysioterapaut på fredag. |
|
| Til Toppen |
|
 |
kimes
Ble Medlem: 28 Des 2009 Innlegg: 2
|
Skrevet: Lør Jun 19, 2010 10:21 pm Tittel: |
|
|
Heisann!
Jeg har ikke fått barn enda, så jeg har ikke så mange råd å komme med. Tvert imot har jeg noen spørsmål om ting jeg ikke har tenkt så mye over før jeg leste innlegget ditt.
Først og fremst, har du noen tips til steder jeg kan finne info om den metoden du nevner i første innlegget ditt?
Er det et problem at barna blir vandt til pupp når de vil? Min svigerinne er en småhysterisk mor, og hun insisterer på å gi barnet mat til alle døgnets tider, og mener at det er det riktige. Så introduserer jo du en annen teori, som strengt tatt høres mer komfortabel ut for mor. Hva er fordelene på sikt med å være konsekvent på matrutinene så tidlig som dere er? Det jeg har lest av anbefalinger er at barnet så tidlig skal ha tilgang på pupp til alle døgnets tider, men det er fryktelig mange teorier å sette seg inn i.  |
|
| Til Toppen |
|
 |
vman
|
Skrevet: Søn Jun 20, 2010 2:39 am Tittel: |
|
|
Kimes: Fordelen med at barnet ikke får pupp å sovne til om kvelden er vel til fordel for begge. Det kommer for en dag at barnet skal avvendes med pupp og gå over til å bare få fast føde. Da må en også til med å venne av sengepuppen, og en har kanskje et enda større problem med å få barnet til å sove pga lang tid med vaner. Barnet må jo selvfølgelig proppes mett og god før en legger det, men bare ikke i sengen. Eller en kan evnt gi barnet flaske.. gjerne utenfor soverommet. Det er vel kanskje ikke noe mange begynner med når barnet er nyfødt akkurat, men dess tidligere en kan få inn rutiner, dess bedre er det for begge parter. Barnet blir ikke så avhengig og sovner bedre, og mor og far får ikke så mye stress.
Noen velger jo å la babyen bruke puppen som kosesmokk i mange mnd, gjerne så mye som 8-9mnd og mer (ja, faktisk..). Da får en mer problemer med å vende barnet av med puppen.. men for noen kan slike ting gå nesten automatisk og det bare fikser seg lissom.
I vårt tilfelle har vi et barn som det har vært problemer med å få til å sovne fra første stund. Hun nekter å ta smokk, så da har mor måttet være smokken hennes.. dermed er det spesielt viktig for oss å vende henne av med å skulle sovne med puppen i munnen. Det blir bare verre for jenta vår å sovne selv om vi lar henne bli for vandt til dette for lenge.
Jeg kan oppdatere at jeg i dag har testet en litt anderledes metode på soverutinen vi har prøvd. Jeg har rett og slett dullet mer med henne, snakket, smilt og laget et mer fint intrykk av å være på soverommet. Hun fikk ligge og "prate" med meg i senga vår en stund, hun fikk se at det ikke var noe farlig der.. slik kunne jeg gå fra henne, og hun låg stort sett ganske stille og rolig inne på soverommet aleine flere ganger over lengre tid.. nå skal jeg fortsette med å vise henne fin stemning på soverommet, og ikke la det gå så langt at hun får vonde tanker om plassen sin igjen og vil gråte med en gang hun legges ned. Hun sovnet noen ganger av seg selv, men våknet igjen.. men vi er iallefall på en bedre rute nå Får se hvordan det går fremover. TIl slutt måtte hun vugges i søvn i armene mine.
ps! Jeg gav henne litt for mye flaske før leggetid, så hun var nok litt for våken pga litt gulping og raping... min feil! Tok 3 timer før hun sovnet, men det rant ikke en tåre hele den tiden (bare litt klaging) |
|
| Til Toppen |
|
 |
nilsjo

Ble Medlem: 31 Jan 2008 Innlegg: 103 Bosted: Langhus
|
Skrevet: Man Jul 26, 2010 2:41 am Tittel: |
|
|
Hei dere...
Jeg vet at denne posten er litt etter at temaet var hett for dere, men jeg må allikevel bare få sagt noe...
Den metoden der heter Ferber-metoden, og den er effektiv som fy. MEN: og det er et stort et, 3 mnd er altfor tidlig å sette igang med den metoden, mener jeg å huske at jeg leste i forkant av vår søvnkur med vesla. Jeg tror det står anbefalt at det ikke skal igangsettes før barnet er over 6 mnd, og gjerne enda senere enn det. På stående fot klarer jeg ikke helt å huske argumentene for det, men det er skrevet side opp og ned om temaet, både i best practice og for/imot, så det er bare å google det fram.
Håper uansett det har ordnet seg for dere, best wishes. _________________ Mira kom til verden 19.08.08 på Ullevål Sykehus
- Velkommen til verden, lille skjønne! - |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
|
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|