|
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
PappaLars

Ble Medlem: 01 Sep 2008 Innlegg: 64 Bosted: Østsiden Fredrikstad
|
Skrevet: Man Nov 09, 2009 2:02 pm Tittel: Søvnmetoder for barn rundt 6mnd? *Vi sliter* HJELP! |
|
|
Heisann Pappaer, og gratulerer med farsdagen en dag på etteskudd
Jeg har ei lita jente på strax 6 måneder, som HATER å legge seg. Det har hun gjordt hele livet. Som regel har vi klart å få henne i søvn i løpet av en time, men nå har det blitt mye mye værre, det kan gå 4 timer før hun finner søvnen.....
Vi er flinke til å legge henne ved første tegn til trøtthet, og vi bruker en "sele-bag" slik at hun ikke romsterer for mye slik at hun vekker seg selv, da dette har også vert et problem, da hun er VELDIG aktiv i senga... ruller på magen etc...
Vi er veldig rolig med henne før senge tid , slik at hun ikke blir oppjaget...
Ferbermetoden er hun nok for liten til enda, samt at vi ikke ønsker denne metoden uten at det er siste utvei, men vi lar henne gråte litegrann alene som det er nå...
Midt-i-mellom-metoden er vårt neste prosjekt, da vi sitter hos henne til hun sovner. Da med et lite lys g en bok, strikketøy (ikke til meg, men til mor, smartass,hehe ) , og viser at vi er der, slik at hun føler se trygg...
Hun pupper ikke forresten, Pure nanbaby Vi prøver å mate henne nærmest mulig sengetid, slik at hun er mett i magen.
Er det noen som ønsker å dele erfaringer her? Gjerne fra nevnte metode, ferber eller andre metoder som dere har prøvd? _________________ Pappa til Elvira 20.05.2009 kl.14.07 - 3650gr/52cm
Sist endret av PappaLars den Man Nov 09, 2009 2:52 pm, endret 1 gang |
|
| Til Toppen |
|
 |
Jafo70

Ble Medlem: 17 Aug 2006 Innlegg: 730 Bosted: Langhus
|
Skrevet: Man Nov 09, 2009 2:15 pm Tittel: |
|
|
Når hun ligger urolig, presser hun da hodet bakover?
Normal fødsel?
Må si jeg tenker litt på Kiss/kidd
http://www.kiss-kidd.no/index.php/site/hva_er_kiss_kidd
Eller annen låsning i nakke
men det kan jo være litt "krisemaksimering"
Hvordan er det med pupping? _________________ Trebarnspappa som (endelig) har funnet ut at bæretøy er tingen framfor vogn har også begynnt å bygge bolig... |
|
| Til Toppen |
|
 |
Pipemann
Ble Medlem: 14 Jan 2008 Innlegg: 90 Bosted: Akershus
|
Skrevet: Man Nov 09, 2009 2:23 pm Tittel: |
|
|
Sikkert ingen fasit på dette, da ingen barn er like.
Kan imidlertid nevne vår erfaring.
Helt fra nyfødt gav vi barnet en trang og varm seng.
Altså forvarmet senga med varmeflaske ( de første 3-4 mnd)
Laget så senga trang ved å rulle ei dyne og legge rundt kantene så den omfavnet barnet på en måte.
Hos oss har det gått stort sett greit uten særlig bruk av ferbermetode - bare litt forsiktig.
Han er nå 1,5 år og sover 13 timer hver natt. Våkner max. en gang i mnd. - trolig av drøm.
Vi har også alltid brukt sovepose på barnet. Da er det heller ikke så farlig om det sparker av seg dyna.
Barnet har fast kosedyr som alltid venter i senga.
Har så å si aldri tatt opp barnet om det har våknet. Kun vært der og kost med det i senga si.
Passer på å fore gutten stappmett før leggetid. I ammeperioden fikk han alltid flaske i tillegg for å unngå nattamming.
Har alltid styrt unna smokk på nattsøvn. Veldig kjedelig å måtte gå ned å putte i smokken hver gang den detter ut.
Veldig sjelden vi har hatt våkenetter.
Om deres barn er 6mnd er det absolutt ikke for tidlig å benytte FErber Light. Noe særlig senere blir nok bare vanskeligere. _________________ Barnevogn skal ha sving!
MaxiCosi Mura - med 4 store hjul og sving.
Kjempefornøyd. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Kuraffen
Ble Medlem: 08 Nov 2009 Innlegg: 20
|
Skrevet: Man Nov 09, 2009 5:28 pm Tittel: |
|
|
Har dere faste leggerutiner? Vi innførte dette ved rundt fem måneders alder, og det tok ikke lang tid før poden godtok dette, og sov hele natten. Dette gjaldt også på dagtid, selvsagt med noe slingringsmonn etter noe prøving og feiling  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Kuraffen
|
Skrevet: Man Nov 09, 2009 5:29 pm Tittel: |
|
|
Gratulerer med farsdagen til deg også, forresten  |
|
| Til Toppen |
|
 |
PappaLars

|
Skrevet: Tir Nov 10, 2009 4:17 pm Tittel: |
|
|
Vi har en fast soverutine ja, og et ca. fast klokkeslett, litt forskjellig fra dag til dag basert på hvordan lurene hennes har vært, men det pleier å være fra 1830 til 1930
Vi begynte med Midt-i-mellom-metoden i går. Du kan lese mer om den her : [url]http://www.barnogsøvn.com/?page_id=65[/url]
.Der Mammaen satt med litt lys på ved siden av sengen og viste at hun var der. barnet var roligerer, og spvnet ganske så kjapt, helt utrolig!!! Hun våknet etter 3 timer igjen, noe hun ikke pleier, men sovnet etter litt mat, så dette lover godt![/code] _________________ Pappa til Elvira 20.05.2009 kl.14.07 - 3650gr/52cm |
|
| Til Toppen |
|
 |
Ost

Ble Medlem: 27 Sep 2006 Innlegg: 1049 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Ons Nov 11, 2009 11:15 am Tittel: |
|
|
Det er nesten som om du beskriver minstejenta vår...
Hun er nå 7 1/2 mnd, og vi har oppnådd grei innsoving om kvelden, men resten av natten er et helv@*&...
Min erfaring så langt er at jenter er langt mer viljesterke enn gutter, og i så måte sliter vi langt mer nå med jentungen enn det vi gjorde med guttungen.
Vi benytter en Ferber-light metode, der det er mye skriking i senga uten at vi tar henne opp, men vi er ofte og gjenvlig innom og sier hei, eventuellt prøver å roe henne i senga.
Vi skal nå begynne med både soving i egen seng hele natta igjennom og avvennig fra nattamming, men hverken jeg eller kona gleder oss så mye til dette. Der hvor det tok i snitt tre dager med guttungen, tar det minst tre uker med jentungen for å få til noe tilsvarende. Hvis hun først våkner, kan det gå både en og to timer før hun sovner igjen. Det vil si to timer med hylgråt hele tiden.
Selv om vi sliter med jentungen tviholder jeg på erfaringen fra guttungen, også fordi vi ser at det virker på jentungen, selv om det tar mye lengre tid.
Erfaringen tilsier en ting: Vær konsekvent!
Alle nye tiltak som prøves ut fordi man er lei det man holder på med og ikke ser umiddelbare resultater medfører at alt "starter" på nytt.
SÅ husk: konsekvente handlinger gir på lang sikt et langt bedre utfall enn stadig søken etter nye metoder og alternative handlinger.
Om det er Ferber, midtimellom eller andre metoder som passer best er vel mest opp til hva dere som foreldre føler dere vel med. _________________ Olav kom 31.01.07 klokken 05.07
Sigrid kom 22.03.09 klokken 03.03 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Kuraffen
|
Skrevet: Fre Nov 13, 2009 10:18 am Tittel: |
|
|
| PappaLars skrev: | Vi har en fast soverutine ja, og et ca. fast klokkeslett, litt forskjellig fra dag til dag basert på hvordan lurene hennes har vært, men det pleier å være fra 1830 til 1930
Vi begynte med Midt-i-mellom-metoden i går. Du kan lese mer om den her : [url]http://www.barnogsøvn.com/?page_id=65[/url]
.Der Mammaen satt med litt lys på ved siden av sengen og viste at hun var der. barnet var roligerer, og spvnet ganske så kjapt, helt utrolig!!! Hun våknet etter 3 timer igjen, noe hun ikke pleier, men sovnet etter litt mat, så dette lover godt![/code] |
Fremskritt, stå på
Vi/jeg har bestandig ligget i sengen ved siden av til gutten sovner, og gjør dette enda. Det er kanskje en dårlig vane å fortsette, men jeg synes det er et koselig rituale og avslapning for meg (endelig mulighet for å lese litt nyheter mens guttungen somsterer og babler)  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Pappabjørn
Ble Medlem: 03 Feb 2010 Innlegg: 2 Bosted: Bærum
|
Skrevet: Ons Feb 03, 2010 12:55 pm Tittel: |
|
|
Et ganske vanlig problem, hvor alle har sine metoder og svar som passer dem. Jeg er ikke sikker på hva vår metode kalles, men den har virket på mine fire barn. Faste leggetider og rutiner, dvs "same prosidure every day".
Starter med leggerutiner når barnet er 4 mnd gammel. Etter at barnet er lagt, går vi inn og roer det ned etter 3 min, deretter etter 5, 7 og 10 min. sover det ikke da fortsetter vi hvert 10. minutt til det sover. Barnet løftes aldri ut av senga, men roes ned. Ingen lange prosedyrer, men roer og legger det ned og sier god natt og at vi passer på. Etter 3 dager legger barnet seg stort sett ned og sover. Reiser, besøk, sykdom og andre hendelser som forstyrrer rutinen betyr bare at man begynner forfra igjen, men da tar det som regel bare 1 dag før det er på plass. Litt skriking blir det, men det er det verdt! Ikke minst er det letter å få barnevakt til barn som er enkle å legge. _________________ pappabjørn |
|
| Til Toppen |
|
 |
redlama

Ble Medlem: 27 Nov 2007 Innlegg: 23 Bosted: Kristiansand
|
Skrevet: Lør Feb 06, 2010 12:17 pm Tittel: |
|
|
Jeg regner med at barnet sover på eget rom. Hvis ikke, så er det å anbefale. Det hjalp oss i alle fall.
Fast rutine er alfa omega. Vi hadde en godstol på soveromet som vi satt oss ned i hver kveld når hun var liten. Her fikk hun flaske med velling (melk med litt grøt så den kan drikkes i flaske) Fyller magen bedre enn grøt på kvelden sier de..??..
Sammen med litt sang så sovnet hun stort sett i armene. Når den rutinen var på plass, flyttet vi det over til selgen og hun fikk flaske der. Når det var på plass og hun var gammel nok, sluttet vi med flaske og der er vi også i dag. Pysj, tannpuss, opp i sengen, et par nattasanget og så sovnet hun uten en lyd (ok noen gangen sitter hun og synger litt for seg selv men det telles ikke som skriking i mine øyne )
Det finnes mange forskjellige rutiner, så dere må finne det som passer for dere, men jeg tror det er viktig at man "holder ut" så lander man etter hvert.
PS: dama var nå oppe for å legge jentungen til en liten formidags lur og det tok nøyaktig 2 min.  _________________ No one 26.12.07 kl 03:45
No two 22.09.10 ish... |
|
| Til Toppen |
|
 |
eimo
Ble Medlem: 29 Jul 2009 Innlegg: 8 Bosted: oslo
|
Skrevet: Lør Feb 20, 2010 1:09 pm Tittel: |
|
|
Jeg anbefaler midt i mellom.
Vi sleit med jr og ville ikke bruker ferber metoden.
Nå sover har etter ett par min, men det tar litt tid.
Det viktigste er at barnet blir roet ned før legging.
Unngå tv osv rett før soving i starten ( nå er i allefall det ikke noe problem lengre hjemme. jr er 2 år 4 mnd) men demp lyset og les heller en bok med rolig lav stemme...
Når barnet begynner i bhg vil du merke at det gjør ingen ting om du blir sittende der i en liten periode, det er tross alt ikke så lange du ser de i hverdagen ellers.
Men som flere har sagt, skaff en god stol så dere sitter behagelig der inne..
Lykke til.. _________________ den hittils lykkeligste dagen i mitt liv: 04.12.07
Jr så dagens lys  |
|
| Til Toppen |
|
 |
PappaLars

|
Skrevet: Søn Feb 21, 2010 7:58 am Tittel: |
|
|
| eimo skrev: | | men demp lyset og les heller en bok med rolig lav stemme... |
Ja dette har blitt en knallfin rutine for både barnet og oss. Det er jo utrolig trivelig og sitte med jenta på fanget og lese en liten bok før hun blir lagt i senga
| eimo skrev: |
Når barnet begynner i bhg vil du merke at det gjør ingen ting om du blir sittende der i en liten periode, det er tross alt ikke så lange du ser de i hverdagen ellers. |
Ja, godt poeng egentlig. En fin måte å se det på.
| eimo skrev: |
Men som flere har sagt, skaff en god stol så dere sitter behagelig der inne..
Lykke til.. |
Det har vi, og den brukte vi mye den første tiden.
Oppdatering på saken:
Jenta vår er nå 9mnd og vi har klart å etablere faste gode rutiner, slik at hun slår seg som oftest til ro fort, men vi kan fortsatt oppleve en dag innimellom der hun ikke finne roen og gråter.
Det vi endte opp med var en ferber light variant, der vi etablerte en fast rutine, og så har vi optimalisert den. Vi staret med midt-i-mellom-metoden, men det kunne da ta veeeeldig lang tid før hun sovnet da hun syns det var artig å ha oss der.
Vi gikk sakte over til en ferber light metode, der vi var innom rommet hennes med 3-6 minuters mellomrom, noen ganger mer. Dette holdt vi på med i noen uker, til og fra, noen dager gikk det fort, andre dager kunne det ta 2-3 timer, til vår store fortvilelse da vi sjeldent fikk noe tid sammen på kvelden. Men tilslutt har det fungert, å nå er det sånn vi vil ha det! Etter 8 1/2 måned...PHEW!!! *puster endelig ut!
Det vi opplever nå er at barnet sovner 75% av tiden veldig fort uten noe som helst tull, og at hun kan være kjempe "var" for lyder den første tiden etter hun har sovnet. Å våkner hun da, kan det være et H****** i mange timer igjen... Vi lister oss rundt, he he..
Kort fortalt, å blande metoder er sjeldent anbefalt, men i dette tilfellet har det fungert, enn så lenge  _________________ Pappa til Elvira 20.05.2009 kl.14.07 - 3650gr/52cm |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
|
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|