| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
mcpappa

Ble Medlem: 01 Nov 2007 Innlegg: 41 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Tor Sep 29, 2011 4:51 pm Tittel: kjøpe bil i Tyskland...! Lurt? |
|
|
Hei,
Noen her som har erfaring med å importere bil fra Tyskland? Har begynt å snuse litt, ser ut til at jeg kan spare ca 50 000 kr på ny eller nesten ny bil fra Tyskland.
Noen som har noen erfaringer med tysklands import? SKjønner at det er en papirmølle men utifra det jeg eller leser på nett så bør det gå ganske greit. Setter pris på om noen har noen tips eller advarsler. _________________ --- Hurra --- |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
Skrevet: - Tittel: - |
|
|
Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen. |
|
| Til Toppen |
|
 |
BompiBjørn

Ble Medlem: 25 Aug 2007 Innlegg: 410 Bosted: Kolbotn
|
Skrevet: Tor Sep 29, 2011 11:26 pm Tittel: |
|
|
Hei,
Var inne på samme tanken tidligere, men slo det fra meg.
Norsk garanti/reklamasjonerett er ganske enestående, og den mister du.
I tillegg vil bilen sannsynligvis mangle en del nordisk utstyr som er standard her hjemme, f.eks lyktespylere, varme i seter og speil, større batteri for norsk vinter, varme i spylerdyser. Understellsbehandlingen skal visstnok også være dårligere på tyske biler ettersom de ikke er beregnet for norske saltede vinterveier.
Se forøvrig denne tråden: http://forum.verdensbestepappa.no/pappa-importert_bil_hvilken_praktisk_betydning_har_dette-5082.html _________________ Stolt pappa til to, 050608 og 311209  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Kijensen
Ble Medlem: 01 Okt 2011 Innlegg: 8
|
Skrevet: Lør Okt 01, 2011 7:37 am Tittel: |
|
|
Hei,
Jeg har ikke importert, men bor i utlandet og kjører ikke-norsk-registrert bil. Det jeg fant når jeg skulle kjøpe bil, var at i Tyskland var utvalget på brukte biler myyyyyyyyye større enn jeg fant noe annet sted, og prisene var latterlig lave. Jeg regner med at du har tittet litt på www.mobile.de.
Som noen sier, så går du glipp av norsk garanti. Det er jo en risiko du løper, men om du får bilen 50.000 billigere ved å importere selv, så kan du jo reparere en del før det blir snakk om at du har tapt penger.
Selve importen kan du enten gjøre selv, eller bruke en norsk megler. Det er flere norske bedrifter som kan hjelpe deg med importen - også en rekke nordmenn som bor i Tyskland og kun driver med å eksportere biler til Norge
Manglende utstyr, som varme etc forekommer, men utvalget er såpass stort at det bør være mulig å finne en bil som har alt det du trenger allikevel. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Kijensen
Ble Medlem: 01 Okt 2011 Innlegg: 8
|
Skrevet: Lør Okt 01, 2011 7:37 am Tittel: |
|
|
Hei,
Jeg har ikke importert, men bor i utlandet og kjører ikke-norsk-registrert bil. Det jeg fant når jeg skulle kjøpe bil, var at i Tyskland var utvalget på brukte biler myyyyyyyyye større enn jeg fant noe annet sted, og prisene var latterlig lave. Jeg regner med at du har tittet litt på www.mobile.de.
Som noen sier, så går du glipp av norsk garanti. Det er jo en risiko du løper, men om du får bilen 50.000 billigere ved å importere selv, så kan du jo reparere en del før det blir snakk om at du har tapt penger.
Selve importen kan du enten gjøre selv, eller bruke en norsk megler. Det er flere norske bedrifter som kan hjelpe deg med importen - også en rekke nordmenn som bor i Tyskland og kun driver med å eksportere biler til Norge
Manglende utstyr, som varme etc forekommer, men utvalget er såpass stort at det bør være mulig å finne en bil som har alt det du trenger allikevel. |
|
| Til Toppen |
|
 |
budfox
Ble Medlem: 01 Okt 2011 Innlegg: 2
|
Skrevet: Lør Okt 01, 2011 4:32 pm Tittel: Re: kjøpe bil i Tyskland...! Lurt? |
|
|
| mcpappa skrev: | Hei,
Noen her som har erfaring med å importere bil fra Tyskland? Har begynt å snuse litt, ser ut til at jeg kan spare ca 50 000 kr på ny eller nesten ny bil fra Tyskland.
Noen som har noen erfaringer med tysklands import? SKjønner at det er en papirmølle men utifra det jeg eller leser på nett så bør det gå ganske greit. Setter pris på om noen har noen tips eller advarsler. |
Hei,
Jeg har akkurat importert en 2008 BMW 318d touring gått rett i underkant av 60' km og er strålende fornøyd. Utvalget er som nevnt i forrige svar svært mye større i Tyskland. Bilen min fant jeg på mobile.de
"Papirmølla" er egentlig ikke så omfattende. Jeg brukte et transportfirma, OJT Transport (http://www.ojt.no/) til å hente bilen for meg i Tyskland. De momset den inn og sørget for at alle papirer var med.
OJT kan også vise bilen på biltilsynet for deg, samt registrere den. Jeg gjorde denne jobben selv. Det betyr i praksis 2 turer på biltilsynet samt en tur på et tollkontor.
Ettersom min bil er over 3 år ville ikke en norsk garanti være gyldig uansett, men BMW har jo garanti på drivverk etc. Den gjelder jo her hjemme også. Det er betryggende å vite at den ikke er nedforet med salt fra norske veier. Understellet på denne modellen er ellers lik modellene som selges her hjemme. Jeg kjøpte en bil med varme seter, lykespylere etc tilsvarende norsk standard utstyr, slik at den er enkelt å selge videre.
Gunstig EUR kurs, riktig kombinasjon av CO2 utslipp/vekt/HK antall/alder gjorde til at jeg sparte ca. 40'000.
- budfox |
|
| Til Toppen |
|
 |
mcpappa

|
Skrevet: Tir Okt 04, 2011 7:46 pm Tittel: |
|
|
takk, budfox. Det er slike historier jeg liker å høre.... Fin bil du har forresten. Etter mye googling og søking på div tyske annonsesteder så har jeg vel bestemt meg for å "ta sjangsen" å kjøpe bil i Tyskland. SKal kjøpe nesten ny så risken blie vel minimal da. Desverre så blir det nok en som er mye kjipere enn budfox sin Bmw
Hvor mye betalte du for frakt og papirarbeid budfox? _________________ --- Hurra --- |
|
| Til Toppen |
|
 |
budfox
Ble Medlem: 01 Okt 2011 Innlegg: 2
|
Skrevet: Tir Okt 04, 2011 9:10 pm Tittel: |
|
|
| mcpappa skrev: | takk, budfox. Det er slike historier jeg liker å høre.... Fin bil du har forresten. Etter mye googling og søking på div tyske annonsesteder så har jeg vel bestemt meg for å "ta sjangsen" å kjøpe bil i Tyskland. SKal kjøpe nesten ny så risken blie vel minimal da. Desverre så blir det nok en som er mye kjipere enn budfox sin Bmw
Hvor mye betalte du for frakt og papirarbeid budfox? |
Hei,
Jeg betalte ca. 11.000 (inkl. mva) for frakt og papirarbeid ved momsing. Min bil kom fra sør-Tyskland og derfor noe dyrere enn hvis jeg hadde funnet den f.eks. i Hamburg. Merk at momsgrunnetlaget ved import er bilens nettopris + frakt. Jeg fikk tilbake den tyske momsen fra forhandler etter at jeg sendte bekreftelse på at bilen var momset inn i Norge.
OJT transport er utrolig proffe og veldig imøtekommende dersom man lurer på noe.
Hvordan bil er det du ser på? |
|
| Til Toppen |
|
 |
mcpappa

|
Skrevet: Tir Okt 04, 2011 10:23 pm Tittel: |
|
|
Citroen Berlingo...... (nesten litt pinlig...)
Kjipt, men praktisk. Mye billigere enn Vw caravelle. Enbil som kan ha 3 bakovervendte barneseter...
Var å kikka på en ny i Oslo, første gang jeg har sett på bil og selgeren viser bagasje og baksete først.  _________________ --- Hurra --- |
|
| Til Toppen |
|
 |
SuperFattern
Ble Medlem: 05 Jul 2010 Innlegg: 4
|
Skrevet: Søn Feb 05, 2012 8:57 am Tittel: |
|
|
Jeg fikk 60.000 i rabatt på ny Skoda hos Møller da jeg viftet med tilbud fra parallellimportør, riktignok utgjorde Webasto-varmeren 12.000 av dem ettersom Møller får svært gode priser fra produsent og monterer dem selv.
Send meg gjerne PM hvis du vil ha råd om fremgangsmåte  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Annonse:
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|