|
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Kommer du til å kjøpe en iPad? |
| Ja! Så fort den kommer til Norge!! |
|
13% |
[ 2 ] |
| Nei, hva skal jeg med en forvokst iPod på steroider som ikke har plass i lomma? |
|
46% |
[ 7 ] |
| Vet ikke... Kanskje... Er ikke helt sikker... |
|
40% |
[ 6 ] |
|
| Antall stemmer : 15 |
|
| Av |
Innlegg |
Daddy Dane

Ble Medlem: 02 Des 2009 Innlegg: 159 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: Fre Jan 29, 2010 1:15 pm Tittel: iPad - genial eller en flopp? |
|
|
Før eller senere må jo den nye vel amtalte iPad'n til Apple bli nevnt også her.
Hva syns folk om den? Noen som kommer til å kjøpe den? Diskuter i vei!
Selv ser jeg ikke helt at jeg vil ha veldig brukt for den, men har allikevel lyst på en. Rett og slett fordi den ser kjempemorsom ut
http://www.apple.com/ipad/#video _________________ 14 august er dagen vi skal bli foreldre!  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Ost

Ble Medlem: 27 Sep 2006 Innlegg: 1049 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Fre Jan 29, 2010 1:27 pm Tittel: |
|
|
Mangler et alternativ: "Helt klart ikke!"
Er prinsipielt imot apple-produktert, så det blir (så lenge jeg holder meg til prisnippene) ikke aktuelt å skaffe seg dette! _________________ Olav kom 31.01.07 klokken 05.07
Sigrid kom 22.03.09 klokken 03.03 |
|
| Til Toppen |
|
 |
snokleby Site Admin

Ble Medlem: 26 Sep 2005 Innlegg: 1734 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Lør Jan 30, 2010 9:43 am Tittel: |
|
|
Som alle andre apple produkter, så ser den jo sexy og flott ut. Sikkert digg å ha liggende på stuebordet, til å surfe nettet litt, lese noen blader, kanskje se en film. Men å betale 4-5000 (gjetter litt norsk pris her) for en slik "luksusvare" som på ingen måte erstatter laptopen din, tror jeg er litt drøyt for folk flest.
Når det gjelder "kindle killer", så har jeg ingen tro på det poenget. Kindle er gjerne stygg og klumpete, men den har e-ink skjerm. Hele poenget er at denne skjermen er mye nærmere et vanlig papirark, enn en LCD skjerm, når det gjelder leseopplevelse. En LCD skjerm (også LCD skjermen med LED baklys på iPad) sender lys rett i ansiktet på deg, og jeg synes ihvertfall at det blir slitsomt ganske fort. Mens en slik e-ink skjerm som kindle har, ikke har noe baklys, og blir som en vanlig bok... Jeg har lest mange hundre sider på kindelen min, tror aldri jeg kommer til å gjøre det samme på en skjerm med baklys.
Og så har man jo det der med at man bare kan bruke applikasjoner som Apple godkjenner, og ikke multitaske. Men det tror jeg ikke folk flest bryr seg om (folk liker jo iPhone).
Jeg skulle gjerne hatt en, og den er jo inovativ og kan sikkert gjøre magiske ting med måter blader blir distribuert på (F. eks. slikt som dette). Men jeg ser ikke for meg "folk flest" ta seg råd til å kjøpe den, eller at den dreper kindle.
PS: Jeg har ikke lest fryktelig mye om den, litt opptatt med barnefødsel i disse dager, kan godt være poeng jeg har oversett. _________________ Stolt pappa til Filip og Pernille!
Stikk også innom foreldreguiden.no, og følg pappa.no på twitter |
|
| Til Toppen |
|
 |
moijk
Ble Medlem: 08 Sep 2009 Innlegg: 5
|
Skrevet: Fre Feb 05, 2010 7:52 pm Tittel: |
|
|
| Ost skrev: | Mangler et alternativ: "Helt klart ikke!"
Er prinsipielt imot apple-produktert, så det blir (så lenge jeg holder meg til prisnippene) ikke aktuelt å skaffe seg dette! |
Jeg ser ikke helt hvorfor Apple-produkter skal være noe å velge sine prinsipper rundt. Er litt nysgjerrig rundt hva det er som er så ille. Er det fordi de kom med iPod i en tid der mp3-spillere var kompliserte greier? eller at de endret mobil-verden når de lanserte iPhone, eller er det OS X, som et stabilt og sikkert operativsystem basert på NeXTStep (som igjen har en BSD-kjerne). Eller er det fordi de har datamaskiner som ikke er noen evige kompromiss for å holde en lav pris?
Etter fruen ble gravid og man begynte handle barneutstyr, så kan jeg i alle fall ikke tro det er prisen det er snakk om. For noe mer overpriset enn barneutstyr tror jeg ikke eksisterer. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Ost

Ble Medlem: 27 Sep 2006 Innlegg: 1049 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Lør Feb 06, 2010 8:10 pm Tittel: |
|
|
| moijk skrev: |
Etter fruen ble gravid og man begynte handle barneutstyr, så kan jeg i alle fall ikke tro det er prisen det er snakk om. For noe mer overpriset enn barneutstyr tror jeg ikke eksisterer. |
100% enig i den påstanden.
Når det gjelder prinsipper, så er resonementet mitt som følger (og merk, jeg har kanskje prisnispper, men jeg er samtidig ikke alt for dreven innen for IT-verden, så tar jeg feil, er det flott om jeg blir korrigert):
Kjøper jeg et produkt fra HP, Toshiba eller hva det nå enn skal være, og kjører Linux eller Microsoft, så er det meste kompatibelt med det meste, og jeg er ikke avhengig av et produkt fra samme leverandør som originalproduktet for å løse mine oppgaver. Slik jeg har forstått Apple-verden, forsvinner mange av mine valgmuligheter fordi jeg har valgt Apple som originalleverandør.
Misforstå meg rett, jeg er er kritisk til Apple som leverandør av et konkurranseprodukt. Jeg mener at skal man levere produkter i et forbrukermarked, så skal det være kompatibelt med det andre leverer også, det er bare pga noe spesielt ved produktet som gjør at jeg velger dette for akkurat den delen det leverer.
Apple har, så langt jeg kan se, bortimot monopol på brukervennlighet. Det er lite som slår Apple når det gjelder dette. Jeg er imot Apple som produkt så lenge samkjøring mellom produkter, programmer og applikasjoner er låst til nettopp apple-"ting".
Nå skal jeg ikke skryte på meg ufeilbarlighet, og om jeg så er på jordet så det står etter, så er det flott om jeg korrigeres på dette.
Som et tilleggsmoment, så er ikke prisen på Apple-produkter så veldig mye å skryte av heller.... _________________ Olav kom 31.01.07 klokken 05.07
Sigrid kom 22.03.09 klokken 03.03 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Kuraffen
Ble Medlem: 08 Nov 2009 Innlegg: 20
|
Skrevet: Lør Feb 06, 2010 9:42 pm Tittel: |
|
|
| Sitat: |
Nå skal jeg ikke skryte på meg ufeilbarlighet, og om jeg så er på jordet så det står etter, så er det flott om jeg korrigeres på dette.
Som et tilleggsmoment, så er ikke prisen på Apple-produkter så veldig mye å skryte av heller.... |
Mitt syn som macbruker gjennom mange år (uten å være fanatiker på noen måte, det er tross alt bare en gjenstand), er min mac er kompatibel med det aller meste, og lar seg installere (selv det er ikke alltid en nødvendighet) svært enkelt. De produkter jeg ikke har fått til å fungere, er stort sett original programvare til mobiltelefoner. Og de tilfellene skyldes rett og slett at f.eks. Nokia ikke har tatt seg bryet med å lage programvare for mac. Denne merkelige holdningen blant flere av produsentene for tilleggsutstyr kan da ikke skyldes Apple...
Prisen er høy, men spesifikasjoner er ikke alt. Min mac er nå over ni år, og har fungert uten problemer av noe slag. At en maskin er stabil over lang tid, er på sikt lønnsomt.
Hm, hørtes kanskje ut som en macfanatiker nå  |
|
| Til Toppen |
|
 |
moijk
|
Skrevet: Lør Feb 06, 2010 10:52 pm Tittel: |
|
|
| Ost skrev: | | moijk skrev: |
100% enig i den påstanden.
Når det gjelder prinsipper, så er resonementet mitt som følger (og merk, jeg har kanskje prisnispper, men jeg er samtidig ikke alt for dreven innen for IT-verden, så tar jeg feil, er det flott om jeg blir korrigert):
Kjøper jeg et produkt fra HP, Toshiba eller hva det nå enn skal være, og kjører Linux eller Microsoft, så er det meste kompatibelt med det meste, og jeg er ikke avhengig av et produkt fra samme leverandør som originalproduktet for å løse mine oppgaver. Slik jeg har forstått Apple-verden, forsvinner mange av mine valgmuligheter fordi jeg har valgt Apple som originalleverandør.
|
Tar man bærbare og stasjonære fra Apple, så kan du kjøre Linux, Windows, FreeBSD eller hva du ønsker. Det følger med drivere til all hardwaren til windows (i bootcamp) om man skulle ønske bruke det, greit om man liker pc-spill.
Om det er at den bruker mini displayport, som ikke er så vanlig hos andre leverandører - så er den en del av displayport-standarden (vesa, Video Electronics Standards Association).
Tenker du på at den bruker OS X, som da er et operativsystem som bygger på NeXTStep (som steve Jobs utviklet etter han forlot Apple, og tok med tilbake når han joinet igjen) som igjen bygger på en BSD-kjerne. Det er faktisk det eneste consumer-os som er 100% etter POSIX-standarden (DVS, støtter de standardbibloteker unix-systemene har enes om å støtte)
Eller at den bruker Safari, som bruker en modifisert utgave av khtml-motoren til linux-nettleseren Konqueror. Som de har delt ut til opensource-markedet igjen og som brukes i blant annet nettlesere som Google Chrome. De har også lansert andre prosjekter til opensource.
Eller er det musikkavspillerene du tenker på. Tja, de støtter offsielt bare iTunes - men det er flere alternative programmer som støtter ipod. itunes har heller ikke DRM på musikk lengre, og er enklere å bruke og har et utvalg som få kan konkurrere med.
Hva som er lock-in derimot er programmer som Office - jeg ser på univ at dokumenter forelesere legger ut i office-format ikke leses korrekt i OpenOffice. Så med andre ord fordrer det til bruk av Microsoft sine produkter. Eller alle disse nettsidene laget for IE, som ikke følger standardene og derfor ikke er støttet i andre nettlesere. Merkelig nok har det gått den andre veien nå, siden IE ikke henger helt med standardmessig. Eller Silverlight, som da Microsoft har kommet med som konkurrent til flash og til HTML 5, som favoritiserer Windows, henger med på Mac og ligger langt etter på Linux.
| Ost skrev: |
Apple har, så langt jeg kan se, bortimot monopol på brukervennlighet. Det er lite som slår Apple når det gjelder dette. Jeg er imot Apple som produkt så lenge samkjøring mellom produkter, programmer og applikasjoner er låst til nettopp apple-"ting".
|
Gjerne gi eksempler.
| Ost skrev: |
Som et tilleggsmoment, så er ikke prisen på Apple-produkter så veldig mye å skryte av heller.... |
Det er som oftest fordi folk sammenligner plastikk-maskiner med brikkesett fra to-tre år tilbake, prosessorer av generasjoner tilbake og billige tn-skjermer med toppspecs-maskiner. Jeg byttet ut min vel tre år gamle Acer Travelmate 8006TMI som ny fullspeccet kostet 31k (var jobbmaskin) med en Macbook Pro til 16k, og macbooken har både mye høyere byggkvalitet, bedre kjøling, ser bedre ut og da jeg kjøpte den var vel så "spesifisert" som aceren var ved innkjøp.
Er som å sammenligne prisen på BMW og Kia, du kommer deg fram i en Kia, men BMW'en er nok best sammenskrudd. Ikke for det, jeg kjører Mazda.  |
|
| Til Toppen |
|
 |
snokleby Site Admin

|
Skrevet: Lør Feb 06, 2010 11:46 pm Tittel: |
|
|
Ok, nå ble det litt off-topic her, gutta. Hold dere til iPad relatert prat i denne tråden, og lag heller en ny tråd om dere vil diskutere generelt for/imot apple. _________________ Stolt pappa til Filip og Pernille!
|
| Til Toppen |
|
 |
moijk
|
Skrevet: Søn Feb 07, 2010 4:03 pm Tittel: |
|
|
| snokleby skrev: | | Ok, nå ble det litt off-topic her, gutta. Hold dere til iPad relatert prat i denne tråden, og lag heller en ny tråd om dere vil diskutere generelt for/imot apple. |
Du vet dette er et forum som ikke akkurat er belemret med så mye aktivitet. Så om tråder som omhandler et annonsert produkt, som ingen har prøvd og som demonstrasjonene er begrenset hva omhandler. Så temaet rundt dingsten i seg selv vil være ganske begrenset. Men det som ikke er, er tankene rundt Apple som selskap, og hvorvidt en slik dingst fra Apple er hva man ønsker. Og det vil jeg si underbygger at vendingen diskusjonen har tatt er relevant for tråden i seg selv. |
|
| Til Toppen |
|
 |
snokleby Site Admin

|
Skrevet: Søn Feb 07, 2010 7:13 pm Tittel: |
|
|
Kvaliteten på forumet blir lavere om tittelen på tråden ikke stemmer med innholdet. Jeg foretrekker kvalitet over kvantitet.
Når det gjelder denne spesifikke tråden, så ble det aldri noe særlig liv i det tråden egentlig handlet om. Så skaden er mindre om den sklir over i en mer generell Apple-diskusjon. Bottom line: kjør på, men husk dette til neste gang.
Edit: du trenger ikke svare på dette innlegget, da blir tråden ihvertfall OT. _________________ Stolt pappa til Filip og Pernille!
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
|
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|