verdens beste pappa boken

ansvar

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Om det å være pappa
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
singel

Ble Medlem: 25 Jan 2012

InnleggSkrevet: Ons Jan 25, 2012 4:27 pm    Tittel: ansvar Svar med Sitat

hei jeg er blitt pappa til en gutt som er 2 månder nå og jeg og mor bur ikke sammen eller er ikke i forhold. jeg lure på hva tid jeg har krav på og ha hann alene noen timer, og hvor lenge. jeg kan ha hen vær gang. håper noen kan svare meg
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
PIP

Ble Medlem: 29 Aug 2010

InnleggSkrevet: Lør Feb 04, 2012 11:36 pm    Tittel: Re: ansvar Svar med Sitat

singel skrev:
hei jeg er blitt pappa til en gutt som er 2 månder nå og jeg og mor bur ikke sammen eller er ikke i forhold. jeg lure på hva tid jeg har krav på og ha hann alene noen timer, og hvor lenge. jeg kan ha hen vær gang. håper noen kan svare meg

Dersom mor og far ikke bor sammen får mor foreldreansvaret alene.
I de fleste tilfeller vil far få foreldreansvar dersom det blir rettslig avgjort. Du burde be moren om å gå med på å dele dette, og deretter få dette registrert.
Når det gjelder Bosted og samvær har du en lang vei å gå dersom mor ikke ønsker å samarbeide. Uansett bør du være veldig forsiktig med hvordan du går frem, og for guds skyld, prøv å holde konfliktnivået lavest mulig, dersom du er uenig med mor.

I utgangspunktet har du ingen rettigheter, og det er viktig å gå frem på riktig måte for å nå frem. Det er barnet som har rettigheter. Det er hva som er til "barnets beste" som gjelder, og dette overskygger de fleste andre forhold.

Konsentrer deg om en ting om gangen:

1. Foreldreansvar gir rett til å være med på viktige avgjørelser om barnet. Bl.a mht religionstilhørighet, valg av skole, mv..
2. Samvær. Med et så lite barn er sannsynligheten stor for at du får et meget begrenset samvær i starten. Her bør du være tålmodig og prøve å få til en opptrappingsavtale.
3. Delt bosted (om det er ønskelig) gir full likestilling juridisk, også når det gjelder spørsmål om daglige avgjørelser. Dette er ikke nødvendigvis det samme som 50/50. Man kan godt ha delt bosted med skjevfordelt samvær. Dette vil kreve godt samarbeid. Et problem med dette er ofte at mødre kan motta endel stønader som vil falle bort dersom man har delt bosted.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
plutseligpappa

Ble Medlem: 30 Apr 2012

InnleggSkrevet: Tir Mai 01, 2012 4:44 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hei. Til lykke med barnet. Jeg er kanskje i en situasjon som ligner din på noen måter. Har barn med ei jente jeg har vært venner med i mange år.. Vi kaller han tequilababy oss imellom..

Barnet er nå drøyt en måned gammel. jeg prøver å gjøre det jeg kan for å sikre et godt samarbeid mellom mor og meg for barnets skyld og selvfølgelig for min egen skyld og ...

For å hjelpe barnet må man gjerne og hjelpe moren, spesielt de første månedene. Og her har min utfordring vært.

Men i morges, når jeg var hjemme hos mor og barn, fikk jeg en aldri så liten åpenbaring. Nemlig at selv om jeg selv er sikker på at moren kan stole på at jeg følger opp mitt ansvar for barnet i fremtiden, må moren få ta den tiden hun trenger før hun klarer å stole på dette. Tror det må være en naturlig respons fra moren for å forsvare barnet og seg selv.

Og når hun endelig føler seg sikker på at jeg vil stille opp på lang sikt, så tror jeg hun vil vise mye hensyn til mine rettigheter som far.

Lykke til
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
PIP

Ble Medlem: 29 Aug 2010

InnleggSkrevet: Tir Mai 01, 2012 5:08 pm    Tittel: Svar med Sitat

plutseligpappa skrev:

Men i morges, når jeg var hjemme hos mor og barn, fikk jeg en aldri så liten åpenbaring. Nemlig at selv om jeg selv er sikker på at moren kan stole på at jeg følger opp mitt ansvar for barnet i fremtiden, må moren få ta den tiden hun trenger før hun klarer å stole på dette. Tror det må være en naturlig respons fra moren for å forsvare barnet og seg selv.

Og når hun endelig føler seg sikker på at jeg vil stille opp på lang sikt, så tror jeg hun vil vise mye hensyn til mine rettigheter som far.

Er ikke sikker på om jeg forsto dette riktig. Jeg vil uansett anbefale å bli involvert så tidlig som mulig. Jo lenger tiden går, jo vanskeligere blir det å etablere noe forpliktende hvis hun ikke vil.

Jeg vil seriøst oppfordre deg til å spørre deg selv om du tenker slik fordi du faktisk mener det, eller om du skygger unna en evt konflikt.

Hvis du lar moren få leve i den oppfatningen at barnet er hennes, og at du skal stå med hatten i hånden for å få spille en rolle i barnets liv, så mister du rettigheter. Uten rettigheter vil ditt barn ikke kunne nyte like godt av deg som far.

Men, jeg følger deg et stykke på vei. Ikke gå rett inn i en konflikt, men introduser ting på en mest mulig skånsom måte. Det er en selvfølge, for barnets beste, at du skal ha foreldreansvar, og etterhvert samvær med barnet.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Deling av ansvar for barn
Transport ved samvær
Farsrollen forandrer hjernen

Lignende diskusjoner:

Utbyggers ansvar ved veiutbyggelse??

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Om det å være pappa Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro