verdens beste pappa boken

Xkone innlagt og jeg tar meg av barna, men hva med jobben?

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Espen K

Ble Medlem: 16 Jul 2008

InnleggSkrevet: Tor Apr 28, 2011 2:06 pm    Tittel: Xkone innlagt og jeg tar meg av barna, men hva med jobben? Svar med Sitat

Som temaet sier så skal min xkone som jeg har to herlige barn med legge inn for opperasjon og hun blir sykemeldt i to uker.
Som eneste løsning må jeg ta meg av barna våre og det er også noe jeg ønsker, så den saken er helt grei.
Men så kommer det store dillemaet, hva gjør jeg i forhold til arbeidsgiver?

Jeg har vert i kontakt med fastlege kontoret og de kan ikke gi meg sykemelding da jeg er ikke syk, det att hun som jeg har barn med er innlagt på sykehus kvalifiserte ikke til att jeg får sykemelding.
Da jeg jobber på kveld/natt i fast turnus har jeg ingen mulighet til å jobbe når ungene er i barnehagen, ei heller benyte meg av barnevakt da dette er ugunstige tider.
Hun på legekontoret foreslo å ta ut to ukers ferie, men ferien er allerde fassatt for sommeren så det blir for kort frist til omgjøre på det nå.
Desuten har jeg planer og har ordnet endel aktviteter og reise med ungene i ferien.

Dermed sitter jeg igjen som en stor økonimisk taper som mister inntekt i to uker fordi jeg velger å ta meg av mine to barn når deres mor må innlegges for nødvedig opperasjon Sad
Å miste to ukers inntket er ikke ett altermativ for meg, det vill ikke gå rundt økonomisk.

Så nå sitter jeg her fortvilet, frustrert og letter forbannet over att det ikke ser ut til at jeg som barnas far ikke har noen rettighetet til å klare meg økonimisk når dette intreffer.

Er det noen som har opplevd noe lignende rundt dette?
Kan legge til at vi er skilt og har delt foreldeannsvar, samt en grei sammversavtale om ungene.
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
HoboDan
Moderator

Ble Medlem: 10 Okt 2005

InnleggSkrevet: Tor Apr 28, 2011 3:08 pm    Tittel: Svar med Sitat

I utgangspunktet er det vel omsorgspermisjon når barnas faste omsorgsperson er syk mener jeg. Sakset fra NAV:
Sitat:

Omsorgspenger ved barns eller barnepassers sykdom
Arbeidstaker som har omsorg for barn under 12 år, har rett til omsorgspenger under fravær fra arbeidet når barnet er sykt. Det samme gjelder dersom arbeidstakeren må være borte fra arbeidet fordi den som har det daglige barnetilsynet er syk.

http://www.nav.no/Helse/Sykt+barn+eller+familie/Omsorgspenger

Moderator
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
jens

Ble Medlem: 11 Jan 2011

InnleggSkrevet: Tor Apr 28, 2011 3:29 pm    Tittel: Svar med Sitat

Foreslår du kontakter nav. Avtal skikkelig avtale,ikke bare drop innom. Det er nok BM som må gjøre om hun har bosted på barnet, og hvis du som samværsforelder skal få støtte til barnepass. Hun har krav på støtte til barnepass mener jeg. Det er hun som står med bosted, da hennes oppgave om hun vil ha støtten. Mener støtten kan overførers til deg som samværsforlder. Det kreves legeæklering for Bm.

Betaler du barnebidrag, skal jo det endres, og BM betale til deg, dvs. du må være bostedsforelder og ikke samværsforedler. Men det kan jo tenkes dere samarbeider bra og ornder alt privat.

Regner jeg med du har samværsavtale.
Det er den som har bosted på barnet som har ansvar. Du har ansvar under samvær, (men når barn er syke under når det er samvær har bostedsforedler ansvar.) Dette er litt forenklet sagt, men poenget er at det er Bm som er ansvarlig for å ordne noen når hun ikke kan være med barna som avtalt, (også ved barns sykdom).
Mener der kan gies støtte til barnetilsyn,men det til den som har bosted på barnet,altså barnets mor i ditt tilfelle?

Linker til skjema.

http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/St%C3%B8nad+til+barnetilsyn

https://www.nav.no/Om+NAV/Skjemaer/Privatpersoner/Vedleggsveileder?key=233793

http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/St%C3%B8nad+til+barnetilsyn
Til Toppen
Espen K

InnleggSkrevet: Ons Mai 04, 2011 11:44 am    Tittel: Svar med Sitat

Jeg og xkona har en grei avtale om både barnebidrag og hvor mye jeg har barna, så det er ikke noe problem der.

Men min sak er nå att jeg kommer til å tape penger på barnas mor er innlagt på sykehus. Hun har ingen mulighet til å ta seg av ungene i løpet av en toukers periode.

Omsorgspenger pga sykbarnepasser gjelder bare i ti dager og noen av dem har jeg brukt opp allerede.
Andre uken hun er borte er en av mine ferie uker som jeg nå ikke får benyttet, mine reiseplaner der er kanselert for å være hjemme å ta meg av ungene.

Det virker som om dette er en situasjon som er utrolig tungvindt for oss fedre, her har jaggu ikke likestillingen kommet langt.
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
jens

InnleggSkrevet: Ons Mai 04, 2011 3:32 pm    Tittel: Svar med Sitat

Mener det er 20 dager når en er kalles enslig forsørger:
■20 dager pr. kalenderår dersom arbeidstakeren er alene om omsorgen
Kilde nav.no
Til Toppen
Espen K

InnleggSkrevet: Tor Mai 05, 2011 9:08 am    Tittel: Svar med Sitat

Nå er ikke jeg enslig forsørger, dette er for en periode på noen uker frem til barnas mor er hjemme fra sykehuset og i stand til å ta seg av barna igjen.
Når hun kommer hjem fra sykehuset så går ting tilbake til normal rutine og vi følger planen for når jeg skal ha samvær med ungene.
jens

InnleggSkrevet: Tor Mai 05, 2011 10:41 am    Tittel: Svar med Sitat

Ja men BM er, skrev i innlegget lenger oppe at dere/du kontakter nav for å få overført dager til deg
Til Toppen
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Problemer med delt omsorg
Mange vil være hjemmepappa
Må velge jobben fremfor barna

Lignende diskusjoner:

Når mor tar barna og stikker...
Stefar om mister barna etter brudd
Hjelp til henting av barna

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro