| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Brian

Ble Medlem: 24 Jun 2006 Innlegg: 15 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Tir Jul 04, 2006 10:04 pm Tittel: Vaksine mot hjernehinnebetennelse |
|
|
Har dere, eller kommer dere til, å vaksinere mot hjernehinnebetennelse?
For barn født før nyttår må foreldrene dekke denne selv (kr 1800,-), mens barn født etter nyttår får dekket dette.
Er dette fordi vi som har barn fra før nyttår ikke trenger denne? Det kan da ikke koste så mye ekstra for staten å dekke også disse vaksinene?
Uansett, så har vi nå skaffet oss resept for denne vaksinen og kommer til å dekke utgiftene selv... _________________ Far til Nikolai 2. nov. 2005 og Nathalie 20. okt. 2008 |
|
| Til Toppen |
|
 |
dalnetslem

Ble Medlem: 05 Okt 2005 Innlegg: 1447 Bosted: Nittedal
|
Skrevet: Tir Jul 04, 2006 11:37 pm Tittel: |
|
|
Ja vi kommer til å vaksinere han mot hjernehinnebetennelse, og hadde nok gjort det uansett om vi hadde fått det gratis eller ei.
Og att andre barn født før nyttår ikke får gratis kan jeg vel nesten innbille meg har noe med ressurser å gjøre, eller prioriteringer fra statens side, men det blir jo bare ren gjetting siden jeg ikke har satt meg inn i det. _________________ Meget stolt pappa til Casper siden 20.05.06! |
|
| Til Toppen |
|
 |
snokleby Site Admin

Ble Medlem: 26 Sep 2005 Innlegg: 1734 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Ons Jul 05, 2006 2:43 pm Tittel: |
|
|
Tror det er en god idè med den vaksinen ja, se forresten her. Vet ikke hvorfor de velger å si alle barn etter 1. juli, men kan nok ha med resurser å gjøre ja.
Kan jo virke sprøtt at oljestaten norge skal spare på sånt, men det spares desverre overalt i helsesektoren virker det som. Et mindre skummelt eksempel er at fedre ikke får mat på Haukeland sykehus før barnet er født...
edit: Velkommen til forumet forresten  _________________ Stolt pappa til Filip og Pernille!
Stikk også innom foreldreguiden.no, og følg pappa.no på twitter |
|
| Til Toppen |
|
 |
dalnetslem

Ble Medlem: 05 Okt 2005 Innlegg: 1447 Bosted: Nittedal
|
Skrevet: Ons Jul 05, 2006 3:14 pm Tittel: |
|
|
På Ahus fikk man ikke mat overhode, kun kaffe og saft  _________________ Meget stolt pappa til Casper siden 20.05.06! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Bergenseren
Ble Medlem: 27 Jun 2006 Innlegg: 16 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Ons Jul 05, 2006 3:45 pm Tittel: |
|
|
Vi har ikke gjort det ennå. Får se hva som skjer framover, om vi tar den eller ikke. Vet i alle fall at en del damer inne på nybaktmamma.com har sendt mail til mange stortingsrepresentanter om at de ønsker at denne vaksinen skal bli gratis for de barna som er født før nyttår og. Det kom noen mailer tilbake om at dette var noe de ville se nærmere på og var positiv til forslaget. Håper de snakker sant og at det skjer noe snart.
Og er helt enig i at pappaene bør få mat før fødselen de også. Måtte ut å kjøpe meg en pølse eg. Tekn om noe hadde skjedd akkurat då...
Men etterpå derimot (var på sykehuset så lenge sambo var der), då var det mat hele tiden. Først frokost, lunsj, middag og så kvelds. Var nesten bare det vi gjorde.  |
|
| Til Toppen |
|
 |
PappaJensen
Ble Medlem: 31 Jul 2006 Innlegg: 317 Bosted: Bodø
|
Skrevet: Man Jul 31, 2006 1:37 pm Tittel: |
|
|
Hei folkens. Hmm, vi har vaksinert sønnen vår med Prevenar. Han ble født i februar i fjor, så vi måtte punge ut selv. Får bare 2 vaksiner siden han er såpass gammel da, så vi må bare ut med 1200,-. Hadde lett betalt 1800,- også, er jo egentlig ubetydelig i den store sammenhengen.
Har dere fått reaksjoner på at dere ønsker prevenar utenfor vaksinasjonsprogrammet? Var en sykepleier på et kontor her som ga uttrykk for at hun syntes det var meget unøvdendig: "Jeg har nå ikke vaksinert mine, for å si det slik". Jeg synes d er et signal i seg selv at vaksinen skal inn i programmet da...  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Farbror Melker Gjest
|
Skrevet: Man Jul 31, 2006 3:26 pm Tittel: |
|
|
Vi betalte dette selv. Jeg er ikke drillet nok til å være 100% sikker på å kjenne igjen hjernehinnebetennelse før det er for sent. Og når jeg satt opp 1800 spenn mot livet til påsan var valget egentlig enkelt.
Det er jo en teoretisk sjanse for at han faktisk kan få det, og når det finnes en beskyttelse mot det, så hvorfor ikke? |
|
| Til Toppen |
|
 |
PappaJensen
Ble Medlem: 31 Jul 2006 Innlegg: 317 Bosted: Bodø
|
Skrevet: Man Jul 31, 2006 3:27 pm Tittel: |
|
|
| Samme var min tanke. Et spøtt i havet, og vi var aldri i tvil. Det store problemet for oss var nemlig å få tak i sprøyte, var jo en voldsom etterspørsel etter den her i vinter... Tok 2 månder før vi fikk tak i den, da måtte vi på venteliste på apoteket. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hansemann

Ble Medlem: 31 Jul 2006 Innlegg: 1154
|
Skrevet: Man Jul 31, 2006 3:33 pm Tittel: |
|
|
| dalnetslem skrev: | På Ahus fikk man ikke mat overhode, kun kaffe og saft  |
Fikk noen blingser jeg av jordmoren under fødselen på Ahus. Kommer kansje ann på jordmoren?
Snuppa fikk også vaksinen. Mye penger men tenk om man ikke gjorde det og noe skjedde da. Hadde ikke klart å leve med meg selv. _________________ 26 og pappa for andre gang. Yikes. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Junior

Ble Medlem: 09 Aug 2006 Innlegg: 790 Bosted: Sotra
|
Skrevet: Tir Aug 15, 2006 10:52 pm Tittel: |
|
|
Vi lurte på om vi skulle det, og hørte med helsesøster. Hun sa at det var litt sent for ham, Ask var da 9 1/2 mnd, for når vi var ferdig med sprøytekuren, ville han være så pass gammel at den formen for hjernehinnebetennelse ville han ikke få.
For husk at sprøytene hjelper kun mot en type hjernehinnebetennelse, som er mest vanlig hos barn under 2 år og som er disponert for den genetisk |
|
| Til Toppen |
|
 |
olebrum
Ble Medlem: 15 Aug 2006 Innlegg: 13 Bosted: Sørlandet
|
Skrevet: Tir Aug 15, 2006 11:05 pm Tittel: |
|
|
Hørte noe om at vaksinen var bortkastet på barn over 2 år, fordi den ikke funket, eller at barna var så lite utsatt for å bli smittet eller noe sånt? vet noen noe mer om dette? har to gutter på 1 og 3,5 år, ingen er vaksinert. Jeg får drøfte det med helsesøster! _________________ -ole- |
|
| Til Toppen |
|
 |
olebrum
Ble Medlem: 15 Aug 2006 Innlegg: 13 Bosted: Sørlandet
|
Skrevet: Tir Aug 15, 2006 11:07 pm Tittel: |
|
|
for et forum, fikk svar mens jeg skrev....snakk om effektivitet! _________________ -ole- |
|
| Til Toppen |
|
 |
Junior

Ble Medlem: 09 Aug 2006 Innlegg: 790 Bosted: Sotra
|
Skrevet: Ons Aug 16, 2006 5:12 am Tittel: |
|
|
| olebrum skrev: | | for et forum, fikk svar mens jeg skrev....snakk om effektivitet! |
We aim to please  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|