Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden
Naviger og bli medlem

Siste artikler
Tips til barnebursdag Delt bosted, 50/50 Verdens beste tv-pappaer
Delt omsorg? Foreldreansvar for samboers barn Foreldrestipend som student
One Button Bob Attføring, arbeidsavklaringspenger og foreldrepenger Uenige om barnebidrag ved delt omsorg

Vaksine

Gå til side 1, 2  Neste  
Start Nytt Tema   Svar på Tema   RSS for emnet Del på facebook    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Om det å være pappa
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
thomassen7

Ble Medlem: 21 Okt 2007

InnleggSkrevet: Tir Des 11, 2007 12:06 am    Tittel: Vaksine Svar med Sitat

vi vil ikke ha vaksiner, synspunkter.....

Embarassed Crying or Very sad Rolling Eyes
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Patman

Ble Medlem: 24 Feb 2006

InnleggSkrevet: Tir Des 11, 2007 8:00 am    Tittel: Svar med Sitat

Jeg går ut fra at det er de "vanlige" vaksinene (3, 5, 12, 15 mnd) i barnevaksinasjonsprogrammet du sikter til? Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke vil la ungen bli vaksinert, så kanskje du kan utdype spørsmålet/innlegget ditt litt mer?

Uansett så er ingen av vaksinene påbudt, men de er jo "designet" for å holde kidsa borte fra en del sykdom i tiden fremover. Så selv om det ikke er påbudt er det jo absolutt anbefalt at man tar dem.

Forummoderator
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
thomassen7

InnleggSkrevet: Tir Des 11, 2007 8:47 pm    Tittel: Svar med Sitat

Det er omdiskutert om vaksiner er d beste for barnet, om de blir gitt for tidlig, om noen av vaksinene kan fremkalle andre sykdommer, om det er feil måte å bygge opp imunforsvaret på, noen av vaksinene er ikke nødvendig....f.eks....å gi samme vaksine 3 ganger selv om barnet har utviklet antistoff første gangen vaksinen ble gitt, det er også tilleggsstoff i vaksinene som det ikke blir fokusert på(om de hadde vert i såpa hadde d vel blitt stor ståhei)...det har vert gitt dårlige vaksiner som barn har blitt alvorlig syke av...til og med dødsfall... Confused

Ps. Vaksineopplyste foreldre..... vof.no
Til Toppen
Homer Simpson

Ble Medlem: 30 Jul 2006

InnleggSkrevet: Tir Des 11, 2007 9:12 pm    Tittel: Svar med Sitat

Om dere ikke vil at barnet deres ikke skal ha vaksiner så er jo det for så vidt greit. Men hvorfor vil ikke dere det egentlig? fordi det har gått galt med noen? Hva med alle de tusen barna som ikke får reaksjoner på vaksinene? Og hadde vi visst all dritten som produsentene putter i medisiner, salver, helsekost, mat osv. osv... tror jeg vi hadde tenkt oss om to ganger før vi spiste... ( slenger nå bare på et synspunkt Very Happy )

En veninne av konemor har bevisst ikke latt sine to barn få vaksineprogrammet og valgte og avstå fra alt som heter kontroller og oppfølging. Idag spiser de to barna penicilin og antibiotika som vi spiser frokostblanding. Syke hele året, og bare snørr og grining.

Pappa til Tilde 30.05.2006
og Tomine 27.02.2009
Til Toppen
thomassen7

InnleggSkrevet: Man Des 17, 2007 11:03 pm    Tittel: Vaksineopplyste foreldre Svar med Sitat

Ser ut til at jeg ikke får flere svar om vaksine, men vil anbefale alle å sette seg godt inn i materialet som finnes på siden til vaksineopplyste foreldre. Det skal jeg Surprised for gutten vår er 3 mnd 4. januar Question Idea Question Rolling Eyes
Til Toppen
Gnubel

Ble Medlem: 19 Jan 2007

InnleggSkrevet: Tir Des 18, 2007 10:47 am    Tittel: Svar med Sitat

Det går greit at noen i befolkningen lar vær å vaksinere barna sine, så lenge de fleste gjør det. Kutt ut vaksina og flytt til et land der smittepresset ikke er kunstig lavt pga. vaksine, og jeg tror du kan komme til å angre.

Vi har vaksinert alt som ser ut som det rører seg (bortsett fra den nyeste katten Confused ), men min kusine har latt vær med sine unger. Gjør hva du vil. Norge er ett fint land sånn, men blir dere mange som lar vær, så er jeg glad mine har beskyttelse.
HoboDan

Ble Medlem: 10 Okt 2005

InnleggSkrevet: Tir Des 18, 2007 1:00 pm    Tittel: Svar med Sitat

Det er bra å vite hva slags vaksine som blir gitt, og det er bra å vite hva som er potensielle bivirkninger og symptomer i forbindelse med dette så du er forberedt og kan følge med.

Men vaksinering er både en del av det enkelte barns beskyttelse - og med antall barn som er blitt vaksinert opp gjennom de siste tredve årene +++ så er det ikke mange som har fått alvorlige skader sammenlignet med antall barn som er reddet på grunn av vaksinene. Og fordi vaksineprogrammet er så omfattende, så er og muligheten for de som nekter å vaksinere ungene sine å slippe unna risikoen med sykdom desto større.
MariusT

Ble Medlem: 12 Nov 2006

InnleggSkrevet: Fre Des 21, 2007 4:19 pm    Tittel: Svar med Sitat

Vi stoler på myndighetene! Very Happy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
thomassen7

InnleggSkrevet: Lør Des 22, 2007 11:24 am    Tittel: Svar med Sitat

Var det en spøk Laughing Question
Til Toppen
Ulv

Ble Medlem: 03 Jun 2007

InnleggSkrevet: Søn Jan 06, 2008 11:49 am    Tittel: Svar med Sitat

Vaksinasjoner er noe av det medisinen har lykkes best med.
Eksempelvis er polio en fryktet sykdom der den finnes. Vi har den ikke. Sykdommen er i verste fall dødelig mens noen får permanente lammelser osv. Lungepolio har en dødelighet på 25-75%, men den forekommer sjeldent. Polio er nå nesten utryddet, grunnet et fremstøt fra WHO som har redusert antall diagnoser med 99% grunnet vaksine. Very Happy
Meslinger tok tidligere en del liv, nå er den borte fra Norge. Men pga "opplysing" om vaksinasjoner finnes det områder i norge der vaksinasjonstettheten nå er svært lav. Her vil liv kunne gå tapt dersom det oppstår sykdom.
Koppevaksinen er en verdensomspennende suksesshistorie. Very Happy
Stivkrampe - tetanus har en dødelighet på 11%

Som den observante leser har tenkt seg har jeg vaksinert alle barna. Jeg mener noe annet er å spille hasard med barnas helse. Men det er min mening. Men jeg mener det er en gjennomtenkt og opplyst mening

Du snakker om bivirkninger av vaksine og at dødsfall har forekommet. Dette må imidlertid holdes opp mot de lidelsene og dødsfallene barna har unngått. Det er ingen tvil om at dette gir en knock-out seier til vaksinene.

Det er alltid mulig, og positivt å være kritisk, men man må da også være åpen for at man tar helt feil.

Det er dessuten meget krevende for ufaglærte å sette seg inn i artikler om emnet, da man rett og slett mangler basiskunnskapene som trengs. Resultatet blir ofte misforståelser.

Som andre skriver ovenfor, du har muligheten til å ikke vaksinere barna, ordi vi andre har gjort det. Slik sett minsker du ditt barns risiko fordi vi tar på oss risikoen med å vaksinere våre barn, noe som gir dine liten risiko for å å sykdommene. Er dette etisk riktig?

Men dersom du reiser med barna til et sted der sykdommen finnes risikerer de å få sykdommene.
sologsommer

Ble Medlem: 07 Jan 2008

InnleggSkrevet: Man Jan 07, 2008 7:45 pm    Tittel: Svar med Sitat

Heisann
Jeg tenkte å slenge meg på denne tråden da jeg også er veldig i tvil til hvordan jeg skal forholde meg til vaksiner. Jeg er førstegangsfar og vil selvfølgelig gjøre det beste for den lille men samtidig så er jeg ytterst kritisk til myndighetene og stoler ikke blindt på deres beslutninger om innhold i vaksiner osv. Vi har sett gjentatte eksempler på myndighetenes manglende innsikt.

Et eksempl jeg kan nevne er at for mange år siden når jeg gikk på ungdomsskolen så ble vi tilbudt en vaksine. Den dagen da den skulle deles ut så var jeg syk og selv om jeg fikk tilbud om å ta den senere så takket jeg nei. Det er jeg glad for idag. 287 elever som fikk denne fikk ødelagt livet sitt.. Se: http://www.haldendagblad.no/lokale_nyheter/article3024114.ece

Et annet eksempel er den statsgodkjente hostesaften Tuxi som ble solgt i årevis og jeg husker den selv fra jeg var liten. Ny forskning gjorde at denne måtte trekkes fra markedet. http://www.nettdoktor.no/saker/tuxi_hostesaft_trekkes_fra_markedet.php

Man kan derfor ikke si at myndighetene alltid vet hva de driver med og visse ganger er det også en stor treghet i systemet før noe trekkes fra markedet evt innhold i vaksiner osv forandres. Som et eksempel på dette er søtstoffet aspartam og sukralose som blant annet finnes i Pepsi Max, Cola Light og en rekke produkter også rettet mot barn. Selv om mye forskning viser at dette er skadelig så vil det ta lang tid før evt dokumentasjonen er sterk nok til å forby stoffet. Men selv så skyr jeg stoffet som pesten og jeg er overbevist om at om 10 år blir dette sett på som et giftstoff på lik linje med hva som skjedde med KFK,asbest etc på 80 tallet. Her er det også store markedskrefter og manipulert forskning inne i bildet som videre sakker ned prossessen.
http://www.dagbladet.no/dinside/2001/12/17/301529.html
http://www.dinside.no/php/art.php?id=350606
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=111170

Så sakens kjerne er at jeg stoler overhodet ikke på myndighetene men alikevel så er jeg i tvil om hvordan jeg skal forholde meg til vaksinespørsmålet og gleder meg til å høre flere synspunkter på dette.
Til Toppen
HoboDan

InnleggSkrevet: Man Jan 07, 2008 9:08 pm    Tittel: Svar med Sitat

Strengt tatt er er Aspartam og sukralose to vidt forskjellige stoffer. Aspartam har vel stort sett blitt bevist er et giftstoff som er giftig i store mengder - mens det er sukralose ikke har nok dokumentasjon for hverken det ene eller andre. derimot er jeg veeeldig skeptisk til sunnhetsgehalt i et stoff man har puttet klor inn i... (veldig forenklet)

Nå er det klart at det har vært tabber nok i helsevesenet til at myndighetene/legestanden ikke akkurat skal stoles blindt på - men hovedlinjene i de vaksineprogrammene som pågår for barn i dag har pågått så lenge, og med så gode resultat, uten nevneverdige skader på ungene - at jeg ikke ser noen problem med disse. Innføringen av nye vaksineprogram er derimot noe annet - og der sjekker både jeg og kona nøye hva som foregår.
thomassen7

InnleggSkrevet: Tir Jan 08, 2008 3:02 pm    Tittel: Svar med Sitat

Takk, sologsommer! Endelig en som ikke stoler blindt på myndighetene. Godt poeng med de som fikk senskader (første linken), og så er det nok mørketall her også. Mange har skader som er for milde til å bli diagnostisert, selvom de for den enkelte er alvorlige nok, og endel går rundt med skader uten å vite at vaksinen kanskje er årsaken. Selv har vi et barn som var igjennom en vanskelig fødsel, og vi har bestemt oss for å vente med vaksiner. Både fordi det kan være svakt(barnelegen mener det er nettopp grunnen til at vi bør ta vaksiner) og fordi at evt bivirkninger av vaksinen kan være vanskelig å skille fra senskader av fødselen. Skal inn på 3-mnd på helsestasjon i slutten av denne uka, jeg tar meg fri fra jobben og drar aleine med pjokken, for vi føler oss presset til å gjennomføre vaksineprogrammet. Så det blir ikke vaksine denne uka. Har tenkt å ta meg god tid til å sette meg inn hvilke vaksiner vi skal gi pjokken og når, kanskje vi venter til han blir 3-4 år.

Er det noen andre som har linker til nyttige artikler for oss som tviler på at alt myndighetene sier om vaksiner stemmer?
Til Toppen
Hansemann

Ble Medlem: 31 Jul 2006

InnleggSkrevet: Tir Jan 08, 2008 3:57 pm    Tittel: moh Svar med Sitat

Greia er vell at siden poden er så svak så har han lite immunforsvar og er særs sårbar for endel sykdommer som vaksinen gjør han immun mot?

Men uansett hvordan man vrir og vender på det så har vaksiner reddet millioner av liv. Mens de med senskader kan vell ikke utgjøre mer en laaaangt under 1%`del. Skulle gjerne sett noen tall på dette.

Jeg stoler på myndighetene at de gjør det de TROR er best. Er jo godt mulig at de tar feil. Forskning fornyes jo hele tiden. Men jeg er overbevist om at forskere og de gruppene myndighetene har satt til å komme med en løsning vet veldig mye mer om vaksiner enn det jeg gjør, uansett hvor mange nettsider jeg studerer.

Personlig ser jeg det som uansvarlig å ikke gi unga vaksine.
HoboDan

InnleggSkrevet: Tir Jan 08, 2008 10:42 pm    Tittel: Svar med Sitat

Det var strengt tatt ingen andre her inne som har sagt de stoler blindt på myndighetene.
Men at han var den første som var skeptisk til vaksineprogrammet generelt er noe annet...

Jeg er litt nysgjerrig over formuleringene her - vil du f.eks. godta den engelske forskeren som TV2 lagde programmet om vaksinasjon og autisme, og avvise alle artiklene som motbeviste påstandene hans?
thomassen7

InnleggSkrevet: Ons Jan 09, 2008 9:28 pm    Tittel: Svar med Sitat

Noe av problemet er at myndigetene faktisk bare tror, men at de gir inntrykk av at de vet... og når de oppdager at det de trodde de visste viser seg å være feil, ja da sitter innrømmelsen langt inne.

Det er min oppfatning av myndighetene generelt, men når det er sagt har jeg mange positve opplevelser og fått mye god behandling av forskjellige "myndighetspersoner" i div. etater og departementer.

Men ofte er det sånn at når det gjelder visse saker/emner/aktuelle temaer så er det noen meninger/sannheter som er offentlig godtatte/politisk korrekte, mens det i realiteten ikke er akkurat så enkelt... Wink
Til Toppen
Geirleir

Ble Medlem: 19 Mar 2007

InnleggSkrevet: Tor Jan 10, 2008 8:29 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hmm. Bare jeg som får tanker om en viss fluor-diskusjon noen år tilbake?

Jeg tør påstå at jeg ikke stoler blindt på myndighetene. Det forskerne mener er det beste vaksinasjonsprogrammet for mine barn, tror jeg allikevel er et bedre alternativ enn det jeg selv måtte finne på av smarte tanker etter et kvarters surfing på nettet.
Til Toppen
Stig-Magnus

Ble Medlem: 22 Nov 2007

InnleggSkrevet: Tor Jan 10, 2008 9:39 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg jobber i helsesektoren,og ikke engang jeg stoler blindt på myndighetene..
men er for vaksinering, de vanlige vaksinene som finnes idag er utprøvde og ikke på noe eksperimentelt stadium. Er det en uprøvd vaksine skal man ha beskjed om det,og det hadde jeg avslått,unga mine er ikke prøvekaniner.

En vaksine er aktiv immunisering,og aktiv immunisering er a) få sykdommen selv eller b)kroppen får tilført en ørliten mengde antigen for at kroppen skal produsere antistoffene mot sykdommen.

Er som å ha sykdommen selv altså...ikke vanlige barnesykdommer man får vaksine mot nå til dags,men alvorlige sykdommer. men er enig i uroen over å gi et barn som er svakt etter fødsel vaksiner for tidlig Confused
PappaJensen

Ble Medlem: 31 Jul 2006

InnleggSkrevet: Tor Jan 10, 2008 9:51 pm    Tittel: Svar med Sitat

Vær nå for all del kildekritisk. Jeg bladde kjapt igjennom vof.no, og her finnes jo bare litteratur og kildehenvisninger som er bra for deres synspunkter, ingen objektive vurderinger i forhold til at vaksiner kanskje kan være bra for barn. Virker litt propaganda-hysterisk spør du meg.

Selvfølgelig skal ungene ha vaksiner, det er en grunn til at de er der, og det er ikke for å skade ungene. Makan.
Til Toppen
Stig-Magnus

Ble Medlem: 22 Nov 2007

InnleggSkrevet: Fre Jan 11, 2008 7:54 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hadde ikke falt meg inn å ikke gi unga våre vaksiner, men forstår at enkelte er i tvil til dette med tanke på alle motstridende kommentarer fra forskjellige kilder..
selv om vaksine i 99.99999 osv % av gangene er bra for barnet er det ,den 0.0000001% som bekymrer mange. og med rette,jeg er for vaksine og er utdannet innenfor helsesektoren men likevel hadde jeg den"hva hvis noe skjer" følelsen når unga ble vaksinert...Det og at jeg ironisk nok er redd nåler:D

Man har full rett til å være i tvil sånn at det er sagt Wink
Forumet

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

BCG-vaksine til babyer
Hva snakkes det om på forumet?

Lignende diskusjoner:

BCG vaksine
Reaksjoner på vaksine
Vaksine mot hjernehinnebetennelse

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Om det å være pappa Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
rss feed rss feed topics only