verdens beste pappa boken

Uten sukker=sunt?

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Nyheter
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Offroadern

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fre Jun 15, 2007 12:59 pm    Tittel: Uten sukker=sunt? Svar med Sitat

Jeg er personlig motstander av alt skal ha mindre sukker eller ikke sukker i det hele tatt, greit med begge deler til de som har diabetes men syntes da det skal være begge deler og ikke at produsentene og myndighetene skal bestemme hva jeg spiser.

Jeg vil ikke at noen skal gi vesla light brus, har alltid ment at det falske søtnings stoffet ikke er sunt. ( vesla liker vann og så lenge hu syntes det er helt greit å drikke det skal ikke vi tvinge saft, juice og brus på a men hun kan få smake)

Og ble enda mer sikker når leste dette
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
snokleby
Site Admin

Ble Medlem: 26 Sep 2005

InnleggSkrevet: Fre Jun 15, 2007 6:17 pm    Tittel: Svar med Sitat

Oi, det var litt skummelt at disse "vann"produktene er tilsatt kunstig søtning ja. Jeg har alltid vært skeptisk til lettbrus pga. søtningsstoffene, men tenkt på disse andre produktene som "vann" Smile

Når det gjelder med og uten sukker, så er det vel ikke så mye tvil om at for mye sukker er usunt, fetende og skadelig. Fedme er vel i ferd med å bli folkesykdom #1.... det betyr ikke at man skal hive i seg alt som har kunstige søtningsstoffer istedetfor, men det går jo f. eks. ann å spise en banan i stedet for en sjokolade som snacks. Jeg er veldig glad for at endel barnehager er såkalt "sukkerfrie", altså ikke sjokoladekake hver gang noen har burdag osv. Frukt, grønnsaker, ting naturlig uten sukker er jo topp...

don't get me wrong, jeg sier ikke at du dør av å spise en snickers, men det er nok endel mennesker, også barn, får i seg alt for mye sukker.

edit: litt omformulering.

Stikk også innom foreldreguiden.no, og følg pappa.no på twitter
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Raynil

Ble Medlem: 07 Apr 2007

InnleggSkrevet: Fre Jun 15, 2007 11:19 pm    Tittel: Svar med Sitat

Må si jeg ble litt sjokkert av det jeg leste der gitt. Men, det kom jo heller ikke egentlig som en overaskelse når man plutselig skal selge "vanlig" vann med smak, da virker det som om det er noe rart som lusker. Som trådstarter sier her så er det flott hvis barnet holder seg til vann så lenge som mulig, siden dette er absolutt best. Her mener jeg da også at det er veldig viktig at foreldrene står frem som et godt forbilde og drikker masse vann (helst kanskje også når barnet drikker?).
Farbror Melker
Gjest

InnleggSkrevet: Fre Jun 15, 2007 11:25 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg aner ikke hva forskningen sier om aspartam og lignende til voksne, men jeg unngår det hvis jeg kan. Det er en forbasket uting at vi skal ha søtt i munnen hele tiden. Blir du vant til å alltid ha noe søtt i nærheten øker vel sjansen for at sukker letter finner vei inn i kjeften også.
Til Toppen
HoboDan
Moderator

Ble Medlem: 10 Okt 2005

InnleggSkrevet: Man Jun 18, 2007 12:08 pm    Tittel: Svar med Sitat

Aspartam og for den saks skyld sucralose er stygge greier - og i tillegg får jeg helt emmen følelse i munnen av dem...
Men er enig i at det er en uting at vi på død og liv må ha søtsmak på alt mulig.
Hverken sukker eller kunstig søtning er bra for oss - i store mengder.
Greit at de med diabetes får anledning til å ha noen søte alternativ, men må man på død og liv stappe søtt i alting?

Moderator
Til Toppen
Fantefar
Moderator

Ble Medlem: 15 Mai 2006

InnleggSkrevet: Fre Jun 22, 2007 3:15 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er helt enig i at alt ikke bør være søtsmakende.
Kom hjem fra Gran Canaria akkurat, og der har alle glass med fruktmos rundt 20% tilsatt sukker, og barnegrøt opptil 40...

Men, jeg er skeptisk til sukkerfrie barnehager. Foreldrene må ha hovedansvaret for ungenes kost, og så lenge barnehagene tilbyr balansert og sunn kost med søtt bare ved festligheter, ser jeg på det som både bra og naturlig. Ungene får se skille mellom hverdag og fest. Om barnehagen blir helt sukkerfri lærer jo ungene bare at sukker er FY, og går rabiat hjemme om de får muligheten. At sukker er skadleig er en ting, men det er noe med å ikke få helt hetta og innse at det som til slutt tar livet av oss, er det at vi lever.

Fullt sukkerforbud tror jeg blir litt som katolske presters sølibat og korgutter...

Lurer på hva Magnus (18.03.11) sitt blir?
Til Toppen
HoboDan
Moderator

Ble Medlem: 10 Okt 2005

InnleggSkrevet: Lør Jun 23, 2007 10:00 pm    Tittel: Svar med Sitat

Bare husk at sukker bare ved festligheter fort kan bli sukker en til to ganger i uka i en større barnehage.

Men vår barnehages løsning er jeg veldig fornøyd med.
Der har de en meny som ungene kan velge fra når bursdagen skal planlegges, men vi foreldre kan gi innspill på hva den menyen bør inneholde.
Så da kan sjokoladekake fjernes mens fruktsalat og smoothies f.eks. kan beholdes Smile

Moderator
Til Toppen
Offroadern

InnleggSkrevet: Lør Jun 23, 2007 10:26 pm    Tittel: Svar med Sitat

Mine meninger om temaet: (vil bare utdype mitt første innlegg litt) Jeg kommer ikke til å styre vesla unna sukker, men unna kunstig søtning. Vil hun ha et glass brus blir det vanlig ikke light. Når jeg hører sukker frie barnehager går jeg litt i vranglås, i dette landet syntes jeg man skal få velge ( vi vant da det slaget i 45) man skal ha litt forskjellige ting barna kan velge i. Gjør man det skal du se flere og flere velger frukt Exclamation Men klar nå tenker jeg på ting som inneholder sukker ikke sukkerbomber, stor forskjell.

Hvis man styrer ungene helt unna og sier nei kommer de til å oppsøke det og fråtse når de får mulighet, gir man dem et normalt forhold til det og prøver å regulere litt trur jeg ungen får bedre helse.

Men frukt inneholder store mengder sukker, fruktsukker. En kompis som bygger (trener) holder seg unna frukt pga fruktsukkeret. Igjen overdrevet Laughing

Som med alt syntes jeg at det ikke er noen fare så lenge det er med måte, er fråtsing som skader folk.

At alt skal på død og liv være søtt er en uting, samme som jeg overdriver med saltet dessverre, som feks sukker på allerede søte bær er litt smør på flesk. Men visse ting smaker d*** med mindre/uten sukker, litt må man ha men ikke så tennene detter ut.

Ja til egne valg, ikke på pakket av staten Exclamation

Ble kanskje litt sterk ord formulering, håper ingen ble støtt, men meningene mine stemmer Very Happy
Farbror Melker
Gjest

InnleggSkrevet: Søn Jun 24, 2007 6:54 pm    Tittel: Svar med Sitat

Enig med deg offroadern. Samtidig synes jeg det er greit å ha barnehager der man kutter ned på sjokolade og brus og prøver å innføre andre ting. Det er jo snakk om å skape sunne vaner for fremtiden også.
Til Toppen
Emina

Ble Medlem: 21 Jun 2007

InnleggSkrevet: Tir Jun 26, 2007 6:15 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er ikke nen fan av sukker, og prøver å begrense sukkerinntaket så mye som mulig. MEN, jeg drikker heller cola en cola light, da jeg tror søtningstoffer er enda værre enn sukker.

Selv er jeg veldig glad for sukkerfrie barnahger. Barna trenger ikke spise søtt hver gang det er bursdag.
Barnehagen jeg hadde praksis i gikk over til å bli sukkerfri barnehage, og de voksne merket stor forskjell på barna før og etter.
De møtte litt skepsis, men kun fra foreldre, barna brydde seg ikke særlig.

Man trenger ikke ha sukker for å markere bursdag, høytid ol.
I barnehagen her bruker de da popcorn, og jeg vet at de andre steder ikke markerer det med mat i det hele tatt, men med aktiviteter - noe som er kjempestas.

En annen ting som er bra med disse barnehagene er at de ikke "lærer" "sukkerfrie" barn at sukker/søtt er godt, og at det er noe som hører bursdager til. For det er noe vi lærer barna. En del foreldre prøver å holde barna sukkerfrie de første årene, da det vel kun er disse få årene man har mulighet til det, og da er det dumt om banehagen "ødelegger" for foreldrene.

Sukker er gift for nervesystemet og absolutt ikke sundt. Faktisk er fett langt bedre å spise enn sukker og karbohydrater.

Leste og ett sted at barn under 3 år ikke burde få i seg søtningstoffer i det hele tatt!

Rayni - at foreldrene må stå frem som et godt eksempel har du helt rett i. Og det er bare å være litt bevisst. F.eks. med å vente med brusen til ungene har lagt seg.

HoboDan - det er ett viktig poeng det du sier, fest i barnehagen kan fort bli 2 ganger i uka. Så må jo barna få lørdagsgodt i tilegg, is, dessert, bursdag til tante og kjeks hos bestemor. Da blir det fort mye søtt for en liten kropp.

Offroaderen - Når det gjelder å holde barna helt borte fra sukker vs litt borte fra
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Farbror Melker
Gjest

InnleggSkrevet: Ons Jun 27, 2007 8:43 am    Tittel: Svar med Sitat

Emina skrev:
Sukker er gift for nervesystemet.

Den var ny for meg. Kan du utdype litt? Confused
Til Toppen
Offroadern

InnleggSkrevet: Ons Jun 27, 2007 11:33 am    Tittel: Svar med Sitat

Emina skrev:

Offroaderen - Når det gjelder å holde barna helt borte fra sukker vs litt borte fra

Ble resten av setningen borte? Eller jeg det jeg som ser dårlig, ville ikke vært første gang Smile
Emina

InnleggSkrevet: Ons Jun 27, 2007 7:29 pm    Tittel: Svar med Sitat

Offroadern skrev:
Emina skrev:

Ble resten av setningen borte? Eller jeg det jeg som ser dårlig, ville ikke vært første gang Smile

Ja, det har blitt noe borte.
Tror jeg skrev noe om at om man holder barn borte fra sukker eller begrense det ikke har så stor betydning for deres forhold til sukker senere (at de ikke stuper over alt av sukker).

MEN kan hende jeg husker feil..

Farbror Melker skrev:
Den var ny for meg. Kan du utdype litt?

Embarassed Jeg vet faktisk ikke mer enn det, men kan se om jeg kan finne det ut. Det var nytt for meg også når jeg ble fortalt det for litt siden. Tenkte ikke på å spørre noe mer om hvorfor da.
Til Toppen
Emina

InnleggSkrevet: Ons Jun 27, 2007 7:56 pm    Tittel: Svar med Sitat

Vet ikke om det svarte akkurat på spørsmålet, men her står det i alle fall noe.

http://www.sprekkropp.no/sukker_gift.htm
Til Toppen
Farbror Melker
Gjest

InnleggSkrevet: Fre Jun 29, 2007 9:12 am    Tittel: Svar med Sitat

Emina skrev:
Vet ikke om det svarte akkurat på spørsmålet, men her står det i alle fall noe.

http://www.sprekkropp.no/sukker_gift.htm

Fant ikke alvorlige feil i den linken, men de hopper over endel resonnementer. Å si at sukker fører til mentale lidelser er jo litt drøyt for eksempel, men at folk som er disponert for det kan forverre sin situasjon med stort inntak av sukker er noe annet. Wink
Til Toppen
Kai H

Ble Medlem: 17 Jan 2006

InnleggSkrevet: Fre Jul 13, 2007 5:14 pm    Tittel: Svar med Sitat

Emina skrev:

Leste og ett sted at barn under 3 år ikke burde få i seg søtningstoffer i det hele tatt!

Stemmer det, aspartam skal ikke gis til barn under tre år grunnet kreftfaren ved dette stoffet. Vi er restrektive med sukker, men ikke fanatisk. Vi kan gi saft en gang i blandt, is av og til. Men det må ikke være hver dag og det må ikke være søtsaker som belønning hver gang. Fantasien kan brukes mye.
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Barn trenger mer fett
Sukker i urinen
Hvordan behandle juletreet?

Lignende diskusjoner:

Musikk uten kopibeskyttelse på itunes?
Mor flytter uten mitt samtykke
Uten oppholdstillatelse i Norge

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Nyheter Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro