|
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Fantefar Moderator

Ble Medlem: 15 Mai 2006 Innlegg: 755 Bosted: Arendal
|
Skrevet: Tor Mai 31, 2007 9:20 am Tittel: Tredelt fødselspermisjon |
|
|
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=140144
Ser det diskuteres om fødselspermisjon skal gjøres tredelt, slik at mor har 4 mnd, far har 4 mnd, og 4 mnd disponeres slik foreldrene selv ønsker.
Sjøl er jeg veldig for økt pappaperm, men er skeptisk til at mors andel skal bli mindre. Jeg ønsker altså lenger generell permisjon, gjerne også at begge foreldrene kan ha en del av denne samtidig. Jeg er sjøl student, og har derfor en del fleksible dager, og må si jeg virkelig ser verdien av at vi kan ha en del dager sammen alle tre.
Hva tenker dere andre ? _________________ - ...og når vi slapper av, så gjør vi det i full fart! - Kanninby
Og tydeligvis Jonas (01.07.06) sitt valgspråk
Lurer på hva Magnus (18.03.11) sitt blir? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
Skrevet: - Tittel: - |
|
|
Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Erik1976

Ble Medlem: 16 Mar 2006 Innlegg: 337
|
Skrevet: Tor Mai 31, 2007 9:48 am Tittel: |
|
|
Jeg syns ordningen som er i dag er bra. Den gir valgfrihet i forhold til hvor mye permisjon pappa ønsker å ta ut. Jeg syns det blir feil å pålegge fedre permisjon. Vi lever fremdeles i et samfunn der menn tjener mer enn kvinnen (ikke sikkert at dette blir fremtiden men...), mange familier er derfor svært avhengig at mannens inntekt. Ved å tvinge mannen ut i permisjon kan dette føre til et inntektstap familien ikke har råd til. Dersom dette skal gjennomføres kan jeg ikke se annet enn at man også øker max taket for utbetaling fra folketrygden fra 6g til et høyere beløp.
Jeg syns det blir feil at rammene for av hvem og når permisjonen skal taes ut skal bestemmes at utenforstående. Dette er noe som bør bestemmes av de familiene som skal ta ut permisjon. I dag har mannen mulighet til å ta ut største delen av permisjonen dersom det er ønskelig, og kvinnen selvfølgelig det samme. Ordningen er generelt meget fleksibel! Noen ordninger kunne kanskje vært gjort for å gjøre den enda mer fleksibel, slik at f.eks. begge foreldre kan ta ut permisjon samtidig.
Syns Karita bør fokusere på selvstendig opptjeningsrett for menn (noe den nye ordningen kanskje automatisk fører med seg) og å forhøyet utbetalingsbeløp fra folketrygden. |
|
| Til Toppen |
|
 |
snokleby Site Admin

Ble Medlem: 26 Sep 2005 Innlegg: 1998 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Tor Mai 31, 2007 11:22 am Tittel: |
|
|
Jeg synes det virker positivt med tre-delt permisjon. Ja, vi kan få til dette allerede idag, siden faren kan ta en større del av kaka om begge foreldre blir enige om det. Men desverre mener endel mødre at dette er "deres permsion", og jeg fikk selv flere spørsmål hvorfor jeg tok av min kones permisjon, da jeg valgte å ta to måneder perm. Ikke fra min kone, men fra endel kvinner
En annen effekt med denne tredelingen, er vel at det ikke lengre blir en "ulempe" å ansette kvinner i 20-30 årene. Dvs, ulempen blir like stor om du ansetter menn. Det er naturligvis ikke lov å diskriminere på slikt, men jeg tipper endel ledere har dette i bakhodet når de vurderer søknader. Og klart, er du en liten bedrift med begrenset økonomi og resurser, ønsker du ikke å ansette en som plutselig blir borte i 10 måneder... men om både menn og kvinner kan bli borte i 6-7 måneder, forsvinner denne forskjellen. Kanskje de da ender opp med å bare ansette folk over 50  _________________ Stolt pappa til Filip og Pernille!
Stikk også innom foreldreguiden.no, og følg pappa.no på twitter |
|
| Til Toppen |
|
 |
Ost Moderator

Ble Medlem: 27 Sep 2006 Innlegg: 1193 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Tor Mai 31, 2007 11:41 am Tittel: |
|
|
Jeg ser mye positivt i forslaget, men har noen ting jeg betenker meg litt ved.
Innledningsvis burde permisjonen være satt til 12 mnd med 100%, ikke todelt som i dag med 10 mnd/100% eller 12 mnd/80%.
Samtidig er jeg for at far skal kunne ta ut mer permisjon hvis dette er ønskelig, men det må ikke være slik at familien mister rett til full permisjon hvis den ene parten ikke kan/ønsker å ta ut sin del. Det blir feil å tvinge f.eks mor ut i jobb hvis hun ikke vil dette, bare for at far skal være mer hjemme med barne. Kan jo godt være at den enkelte families økonomiske situasjon ikke har godt av slikt.
Samtidig trengs det klare direktiver fra staten som overvåkes strengt om at arbeidstagere ikke skal dikrimineres pga mulighet for permisjon o.l. _________________ Klumpen, knerten, og snart knøttet. |
|
| Til Toppen |
|
 |
oddis
Ble Medlem: 20 Jan 2006 Innlegg: 15
|
Skrevet: Tor Mai 31, 2007 1:45 pm Tittel: |
|
|
Jeg er veldig positiv til slik.. noe sikkert noen har fått med seg. Men jeg har hørt mange argumenter for og i mot... Men slik er det da, når vi skal forsvare vår possisjon. Mor og amming, men og lønn...
La meg si det slik... jeg ble født i 78... men etter det... for nøyaktig 10 år siden hadde mor kun 20 uker fri... ikke nesten 1 år som i dag.. Da jeg ble født ammet mamma meg i bare noen uker eller om det var 2 mnd... noe jeg sef. ikke kan huske. Men blitt fortalt dette. Det at jeg ikke husker hva jeg ble fortalt kan være mangel på morsmelk da jeg var liten.. Nei, jeg er ikke blitt hjernedød av liten mengde morsmelk og tviler på at resten av befolkningen har det heller. Jeg skal ikke legge meg for sterkt ut i denne ammedebatten og vet godt at morsmelk er sundt for babyen. Men det er noe å tenke på når vi har permisjon og amme debatt. Lønn... ja hva skal jeg si om det... at vi menn tjener langt over det kvinner gjør og bassere oss på det, er vel muligens vår egen feil sett fra kvinnesyn og likestilling. Men for å si det slik... har du så høy lønn og så stramm økonomi... har du vel låst renta for lengst på boliglånet... Ok, mine argumenter er muligens svada prat... og jeg har vel hisset på meg gud og hvermann her... Men det jeg prøver og si... vi kan argumenter så mye vi vil... det vil alltid være feil for noen. Men det som hvert fall blir galt er at mor skal ha 3 uker før fødsel og 6 uker etter... far skal ha 6 uker... og så kommer fordelingen som blir sett på som mors.. og når far vil være med å ha noe av dette så blir vi tråkket på... vi blir kjeltringer... og får masse negativt av gamle/nye husmødre... "ja, kanskje dere hører hjemme bak kjøkken benken og ikke i et styre rom". Det var slemt av meg... men slik føler jeg sinnet når jeg får slike kommentarer fra andre da jeg ønsker mer tid med sønnen min... Men heldig vis, så sier jeg det ikke til dem... men Gud hvor jeg ønsker...
En 1/3 permisjon vi handle om holdninger... endringer av synet på mannen i hjemmet... få han til å slippe til, der han ikke får slippe til, få far til å bidra der han ikke bidrar... Jeg vil ikke si at dere fedre som ikke er hjemme med barna er dårlige. Dette er selvfølgelig kanskje til familiens beste, økonomisk (møter argumentene mine litt i døra her… men, men). Men det handler om at vi menn skal kunne ta selvstendige valg basert på våre interesser samt vårt barn, uten at det skal stå en dame og fortelle oss hvor egoistiske vi er, bare for de vi ønsker å være med barnet vårt... og bare for de dem heller vil ha all permisjonen selv. Akkurat nå er det slik at, om noen unnviker normalen for de dem har muligheten, blir dem sett ned på. Jeg møter stadig kvinner som vet at vi mor og far har 29/39 uker som skal fordeles. Men at det er hun som fortjener dem (ukene).. og ikke bare flest men alle. Argumentet er jo som tidligere nevnt amming, men også at det er dem som gjennomgår fødselen… masse sympati argumenter. Det finnes en rekke argumenter som ikke hører hjemme i dagens samfunn… mor egner seg best som foreldre og være hjemme… mannen egner seg best som politi, brannmann, murer, elektriker, snekker osv… kvinner har sakt klart i fra om at dem kan gjøre en like god jobb i disse yrkene… noe jeg også tror. Men på en annen måte enn oss menn. Samme kan vi menn gjøre ting på hjemme fronten.
Om det vil bli en 1/3 til oss fedre vil nok sikkert bare være for en periode... med tiden vil sikker en slik ording fires på slik at vi som familie vil kunne stå enda mer fleksibelt til å velge. Da uten disse forbaskede holdningene.
Vi menn er og forblir en huggestabbe… samme hva vi foretar oss blir det vår feil.
Sist endret av oddis den Tor Mai 31, 2007 1:59 pm, endret 1 gang |
|
| Til Toppen |
|
 |
Fire
Ble Medlem: 30 Okt 2006 Innlegg: 80 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Tor Mai 31, 2007 1:48 pm Tittel: |
|
|
| snokleby skrev: | En annen effekt med denne tredelingen, er vel at det ikke lengre blir en "ulempe" å ansette kvinner i 20-30 årene. Dvs, ulempen blir like stor om du ansetter menn. Det er naturligvis ikke lov å diskriminere på slikt, men jeg tipper endel ledere har dette i bakhodet når de vurderer søknader. Og klart, er du en liten bedrift med begrenset økonomi og resurser, ønsker du ikke å ansette en som plutselig blir borte i 10 måneder... men om både menn og kvinner kan bli borte i 6-7 måneder, forsvinner denne forskjellen. Kanskje de da ender opp med å bare ansette folk over 50  |
Jeg synes det er et glimrende forslag. Mener at hele permisjonen burde vært lengre, men det er en annen diskusjon. Med så lang permisjonstid som i dag, synes jeg en tredeling er supert. Tror det er nødvendig med et vist press for å fremme likestilling også i permisjonsspørsmålet.
Snokelby; det er jo inn i tiden med senior politikk, så det du påpeker kan jo medføre at forslaget lettere blir gjennomført  _________________ 11, 8, 3, og 1.
Sist endret av Fire den Tor Mai 31, 2007 2:54 pm, endret 1 gang |
|
| Til Toppen |
|
 |
Ost Moderator

Ble Medlem: 27 Sep 2006 Innlegg: 1193 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Tor Mai 31, 2007 1:52 pm Tittel: |
|
|
| Fire skrev: |
Snokelby; det er jo inn i tiden med senior politikk, så det du påpeker kan jo medføre at forslaget lettere blir gjennomført  |
Jeg forstår deg her dit henn at du mener Snokelby er å regne som senior??? _________________ Klumpen, knerten, og snart knøttet. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Fire
|
Skrevet: Tor Mai 31, 2007 2:54 pm Tittel: |
|
|
| Ost skrev: |
Jeg forstår deg her dit henn at du mener Snokelby er å regne som senior??? |
Tja; han er helt klart senior her på forumet. Og her som mange andre plasser bør det vel være en hedersbetegnelse  _________________ 11, 8, 3, og 1. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Raynil

Ble Medlem: 07 Apr 2007 Innlegg: 388 Bosted: Åmot, Modum
|
Skrevet: Fre Jun 01, 2007 12:50 am Tittel: |
|
|
Syns denne løsningen virker "ok". Men som du sier selv, så er jeg litt skeptisk til at de vil minke mor sin andel. _________________ <3Emma Amina<3 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Erik1976

|
Skrevet: Fre Jun 01, 2007 8:15 am Tittel: |
|
|
Jeg forstår ikke hvorfor man må gjøre forandringer på en fleksibel løsning som dagens.
Det er ikke bare menn som tjener bra i dagens samfunn. Det er absolutt forhold der dama er styreleder og har 1,5 mill i årslønn mens mannen er f.eks. sykepleier/lærer/bussjårør og har mye mindre. Dagens ordning er fleksibel og man kan selv bestemme hvem som skal ta ut største delen av permisjonen. Dette kan man gjøre på grunnlag av familiens økonomi arbeidssituasjon osv. At noen kvinnfolk surmuler og sier at de eier all permisjon ut over de 6 ukene pappa har fått tildelt bør ikke være med på ødelegge den fleksible ordningen som andre par har stor glede av. Sure kvinnfolk vil man alltid finne.
Det er 2 grunner til at jeg ikke liker denne løsningen:
1. De som tjener litt over 6 g. taper masse penger på dette. (80% av 6 gir ikke mye penger). I så fall må denne grensen opp opp opp.
2. Fleksibiliteten blir borte. I mange forhold tror jeg man blir enige om den beste fordelingen seg i mellom. (Dette har selvfølgelig unntak.)
Jeg er veldig i mot denne 3-delingen, men ser at den kan fungere dersom man gjør noe mer enn kun innfører 3-delingen.
Og ja, jeg vil gjerne ha mer tid med sønnen min!
Oddis: Du vet at lånet må betjenes selv om renta er låst? |
|
| Til Toppen |
|
 |
arnves
Ble Medlem: 23 Mai 2006 Innlegg: 19 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: Fre Jun 01, 2007 9:33 am Tittel: |
|
|
Åh nei - Ingebrigt Steen Jensen har ikke råd til å ta pappaperm.
Ærlig talt - skal dette virkelig være et innlegg i debatten - det er en ting at G-grensa er alt for lav og et hinder for likestillingen - men m. 250 K i mnd. har du f'en meg råd til å ta deg noen uker perm.
Denne argumentasjonen får meg til å mene at fordelingen burde være 50/50 tvunget fra første stund - så hadde kanskje den storforbrukende kona hans kommet til vettet og gitt ham et kraftig skinnspark på leggen for å ta på seg sine familiære forpliktelser.
Skal dette komme noen vei må pappaperm komme tidlig, slik at pappa får et reelt ansvar for å ta vare på noen som virkelig trenger det, og lenge, slik at mor faktisk ikke kan være hjemme, og pappapermen blir bare en utvidet ferie. _________________ Pappa til Aksel, 25.10.05 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Cerik

Ble Medlem: 09 Mai 2007 Innlegg: 9 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Fre Jun 01, 2007 10:25 am Tittel: |
|
|
Blir irritert når jeg leser om forslaget om påtvunget pappa permisjon. Nok et eksempel på at Ap tror vi nordmenn ikke kan tenke selv og ta egne vurderinger.
Ordningen som er i dag er glimrende. Her kan man tenke selv og vurdere selv ut i fra intekt, jobbsituasjon, og og legge opp løpet slik man selv vil.
De burde heller latt permisjonen vært 12 måneder med 100% så kan foreldrene selv bestemme hvordan de vil dele det opp. Selv skal jeg ha 10 uker pappa perm. Har venner som har hatt både 3, 6 og 9 måneder pappa perm. Dette ut i fra lyst vilje og det som passer best for de.
Nei la oss få være selvstendige individer og bestemme selv. Øk heller permisjonen til 12 måneder 100 % og gjerne løft G verdien litt så kanskje enda flere fedre tar lengre permisjon. For uansett hvordan man snur å vender på det er det økonomien som avgjør. _________________ Pappa til Alexander født 28.05.07 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Fire
|
Skrevet: Fre Jun 01, 2007 11:20 am Tittel: |
|
|
Tror det vil ta alt for lang tid før det blir reel likstilling dersom det ikke skal være et vist press. Det var motstand mot fire uker (som nå er blitt til seks) tvungen fars del når det kom og. Synes forslaget er supert.
| Erik1976 skrev: |
1. De som tjener litt over 6 g. taper masse penger på dette. (80% av 6 gir ikke mye penger). I så fall må denne grensen opp opp opp.
|
De som tjener LITT over 6 G taper LITT penger de som tjener mye over 6 G bør ha råd til å prioritere samvær med barna. Tjener man 250' i måneden kan man vel legge av 150' i måneden slik at man har å tære på når man har perm og dermed bare 30' i mnd.[/i] _________________ 11, 8, 3, og 1. |
|
| Til Toppen |
|
 |
arnves
Ble Medlem: 23 Mai 2006 Innlegg: 19 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: Fre Jun 01, 2007 11:29 am Tittel: |
|
|
Fødselspermisjon er tross alt et gode det offentlige gir til de som har født barn - det skulle bare mangle om man ikke også da hadde meninger om hvordan ordningen skal fungere for å nå samfunnsmessige mål.
Den samfunnsmessige betydningen av at fedre, med tvang eller ikke, må ta ansvar for egne barn selvstendig i en lengre periode, er etter min mening uvurderlig. _________________ Pappa til Aksel, 25.10.05 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Erik1976

|
Skrevet: Fre Jun 01, 2007 12:14 pm Tittel: |
|
|
Det er jo absolutt mange aspekter å ta hensyn til i denne debatten. Jeg mener at økonomi er viktig. For en far som f.esk. tjener 700 000 i året, har tatt opp lån som står nogenlunde i stil med inntekten vil 80% av 6 g bety mer enn en halvering av inntekten i 4 måneder. Dette gjelder for både kvinnen og mannen. I dagens ordning kan fordelingen av permisjonen fordeles med bl.a. dette hensynet.
Et annet aspekt er selvfølgelig at det er viktig for pappa å være hjemme med barnet og selvstendig ta ansvaret for det i en lengre periode. Om dette bør gå ut over mors permisjon eller som et tillegg kan jo diskuteres.
Noe som Karita selvfølgelig er opptatt av er jo likestillingen. Det er ikke tvil om at ledere har vegringer mot å annsette kvinner i fertil alder (fertil alder er visst fra 23-40 om dagen) i stillinger som bedriften er avhengig av. Dette er selvfølgelig et positivt tiltak i den retningen.
Fire: Godt at du legger deg oppi sentrale temaer som definisjonen på litt. Litt for Steen-Jensen er mye for meg. Litt er subjektivt. (Du kan også lese innlegget som om det ikke står litt der! Men det er bare hvis du vil!) |
|
| Til Toppen |
|
 |
Fire
|
Skrevet: Fre Jun 01, 2007 1:14 pm Tittel: |
|
|
| Erik1976 skrev: |
Fire: Godt at du legger deg oppi sentrale temaer som definisjonen på litt. Litt for Steen-Jensen er mye for meg. Litt er subjektivt. (Du kan også lese innlegget som om det ikke står litt der! Men det er bare hvis du vil!) |
Når du skriver litt over 6 G og taper masse i samme setning, så blir det litt forvirrende å prøve å forstå hva du egentlig mener. _________________ 11, 8, 3, og 1. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Erik1976

|
Skrevet: Fre Jun 01, 2007 1:39 pm Tittel: |
|
|
| Fire skrev: | | Erik1976 skrev: |
Når du skriver litt over 6 G og taper masse i samme setning, så blir det litt forvirrende å prøve å forstå hva du egentlig mener. |
Flisespikkeri!  |
|
| Til Toppen |
|
 |
snokleby Site Admin

Ble Medlem: 26 Sep 2005 Innlegg: 1998 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Lør Jun 02, 2007 8:45 pm Tittel: |
|
|
jeg må bare få sitere en dame på diskusjonsforumet til aftenposten:
| Sitat: | | Jeg er så frustrert og oppgitt over dette nye forslaget at jeg må ta meg sammen for å skrive dette innlegget. Jeg ammer min lille baby og akter å gjøre det i ett år. Det er ille nok at vi har blitt tvunget til å gi fra oss 6 uker til mannen. De 6 ukene burde vært gitt i tilegg i stedet. Det gjelder også disse 4 månedene det er snakk om. Gi de i tilegg istedet, ikke ta det fra kvinnen. tenk at et sosialdemokratisk land faktisk nå vil gi fra seg goder i stedet for å tilføre. Det er en skandale. Er myndighetene bekymret for at ikke pappa tar ansvar hvis han tar pappaperm samtidig med kvinnen får han heller ta de 4 månedene etter at hun har gått tilbake på jobb. Dette er jeg villig til å gå i protesttog for!!! Redd puppen!! |
hun sier også:
| Sitat: | | Det er min rett å være sammen med mitt barn til det er 1 år og det skal ingen kvasi feminist ta fra meg |
.. glad jeg ikke er sammen med den dama....
Uansett. Jeg ser argumentet med at det kan bli et kraftig "tvunget lønnskutt" for de som tjener mye og har forbruk/lån deretter... men vet ikke jeg, 4 måneder er ikke evig lenge, og det går ann å planlegge litt... tjener du 700k bør du kunne legge av litt... men som sagt, ser at den der kan være en potensiell showstopper.
eller, som en fyr på aftenposten forumet sier:
| Sitat: | | Jeg som mange andre høyt utdannede i privat næringsliv jobber 60-70 timer uken, og for meg er det et ultimatium for at jeg skal ha barn at jeg slipper å belaste arbeidsgiver/staten med utgifter. Den dagen ungen blir født, kommer jeg til å ta noen dager avspasering/ferie for det har jeg lovt kona (maks 3), men deretter er det opp til henne å passe på krapylet på dagtid. Unger jo stort set noe som dama i forholdet vil ha (selv om gubben syns de er ok). Se på amerikanerne, de er langt raskere tilbake i jobb. Der har vi noe å lære. |
Der har vi en ekte "verdens beste pappa"
3-delingen vil ihvertfall beskytte endel fedre og barn mot sånne som hun jeg siterte på toppen der.
PS: Ja, selvfølelig hadde det vært bedre å legge dem til enn å dele den eksisterende. På samme måte som det hadde vært bedre med 3 dagers helg og høyere lønn. Men man må være litt realistisk, det koster nok et par kroner å plutselig dytte inn 4 måneder ekstra perm... både for staten og bedriftene...
edit: De to sitterte menneskene må jo være en match made in heaven Hun kan være hjemme og fullamme til ungen er 18, og han kan jobbe til han går i veggen....
edit igjen: Veldig enig i det punktet om at dette vil/kan skape en endret holdning. Desverre er det mange som tror at all permisjon minus de 6 uker er kvinnens (redd puppen!), og at pappa som tar mer enn "sin kvote" tar av kvinnens kvote... _________________ Stolt pappa til Filip og Pernille!
Stikk også innom foreldreguiden.no, og følg pappa.no på twitter |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gnubel Moderator

Ble Medlem: 19 Jan 2007 Innlegg: 1025 Bosted: Modum
|
Skrevet: Man Jun 04, 2007 12:56 pm Tittel: |
|
|
Min kusine er veldig engasjert i alt som har med formering av mennesker å gjøre (svangerskap, fødsel, spebarn + +). Hu har dette å si om denne saken:
| Sitat: | Hvis målet er at far skal være mer hjemme med babyene enn han er i dag, hvorfor ikke prøve andre virkemidler før tvang? Med en tredeling blir familien veldig bundet. Jeg kjenner par der mor er student og far arbeidstaker og der han tar hele den frie permisjonen mens hun studerer. Det vil ikke lenger være mulig med en obligatorisk tredeling.
Eks. på andre virkemidler: Informasjon og veiledning i løpet av svangerskapet (Svangerskapskontrollene bør bli radikalt bedre på informasjon og veileding, både om perm, fødsel, barsel, osv! Se Aksjon mot fødekaos), høyere grense enn 6 G, bedre vilkår for selvstendig næringsdrivende, at staten gjør avtaler med arbeidsgivere, ordlyden i offentlige og arbeidsgivers skjemaer og brev osv. Vi foreldre og det offentlige må slutte å bruke uttrykk som «pappaperm» og «mammaperm». Det forsterker oppfatninga om at permen er mammas og kun kvoten er pappas.
Noen ganger er tvang nødvendig for å oppnå et viktig gode (som mange mener likestilling er), men da bør andre virkemidler prøves først!
Legg heller bedre til rette for unge foreldre slik at folk tør å få barn mens de studerer/er lavtlønna og før de er godt etablert. Det gjelder både enslige og par. Da vil aborttallene for kvinner under 25 minske og behovet for kunstig befruktning minske. Mødre på 35+ har mye større risiko for helseproblemer hos seg sjøl og barnet (og er derfor dyrere for samfunnet). Får folk barn før de «blir fanget av karrieren» tror jeg fedre vil spille en mer aktiv rolle. Har myndighetene noen planer om å bedre unge foreldres økonomiske kår? Lånekassa gjør det i dag umulig for mødre å studere deltid, mens mannen har perm deltid.
Et siste spørsmål: Er likestilling den viktigste verdien i et samfunn og i en familie, eller finnes det andre verdier som er likeverdige/viktigere? Eks. rolige og fornøyde foreldre som nyter barna sine og ikke sitter fast i tidsklemma...
Jeg er en rødstrømpe og Jesper Juul-fan, som villig og glad deler permisjonene med gubben og som samtidig er glad jeg slipper å sende ungene på lange barnehagedager når de er 1 år. Med første ungen hadde vi perm annen-hver uke fra ungen var 6 mnd. Det var slitsomt å pumpe hver dag og med 2 timer amme/pumpefri var det vanskelig å få unna jobben – alltid på etterskudd, men det gikk! Det dummeste var egentlig alle spørsmålene fra andre folk (spes. middelaldrende damer): «Hvem er det som tar seg av gutten din da? Har dere dagmamma?» Falt dem visst ikke inn at det kunne være faren…
Nå er gubben hjemme fulltid de siste 3 månedene. Vi er heldige fordi fars arbeidsgiver dekker beløpet over 6G så vi slipper å bruke sparepengene i hans fødselspermisjon. I stedet kan vi med dem og redusert forbruk + kontantstøtte klare noe ulønna omsorgsperm etter at ungene fyller 1 år. Hadde det vært mulig å øke barnetrygda og heller øke maksprisen i barnehage tilsvarende? Jeg tror ikke samfunnet har råd til at foreldrepermisjonene øker med mange uker, men jeg tror at de fleste familier med noe planlegging og bevisstgjøring kan klare å utvide permisjonen sjøl – ulønna. Med sparing i forkant og redusert forbruk kan t.o.m. Steen Jensen klare det!
Hilsen mor til to
|
_________________ Stolt far til gutt 29.12.01, jente 05.03.04 og jente 06.11.06 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Junior

Ble Medlem: 09 Aug 2006 Innlegg: 790 Bosted: Sotra
|
Skrevet: Tir Nov 20, 2007 4:40 pm Tittel: |
|
|
Er litt skeptisk når det gjelder det økonomiske. Hvis det skal fungere som det gjør i dag, så må mor ha tjent nok til å få permisjonspenger, for at far skal kunne få penger i permisjonstiden.
Kona fikk utbetalt permisjonspenger til første og jeg tok mine uker, men nå med den nye så hadde hun ikke tjent nok, så da har vi rett og slett ikke råd, siden jeg ikke vil få utbetalt noe som helst.
Før dette over til 3 mnd så går hvertfall ikke _________________ Ask 21/9-05
Eir 4/11-07 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Annonse:
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
|
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|