verdens beste pappa boken

Snakke om døden med barna

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Om det å være pappa
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
kjas
Moderator

Ble Medlem: 06 Feb 2006

InnleggSkrevet: Tor Apr 14, 2011 8:32 pm    Tittel: Snakke om døden med barna Svar med Sitat

Noen som har spesielle erfaringer de vil dele i forhold til det å snakke med barna om døden? Ser det som sannsynlig at vi må ta en slik samtale nokså snart, siden en eldre person i familien vi har hatt nokså tett kontakt med ser ut til å forsvinne med det første. Brage har alltid vært spesielt sterkt knyttet til denne personen, og vil nok ha behov for gode forklaringer.

Vi har allerede 'Dødenboka' stående i bokhyllen, men jeg tror ikke den duger som fullgod informasjon for fireåringer.

Moderator på forumet, så husk reglene.

Gi Blod! Bli blodgiver.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
HoboDan
Moderator

Ble Medlem: 10 Okt 2005

InnleggSkrevet: Tor Apr 14, 2011 8:56 pm    Tittel: Svar med Sitat

Vi har pratet om det, men har kanskje en liten fordel i det at småen går i gårdsbarnehage og dermed blir tatt med på livets syklus med lammefødsel hele veien til slakteriet, samt at de tar inn gamle hester som har sitt siste oppholdsted på gården. Så død - om enn rent konkret blant dyr - oppleves en del.

Moderator
Til Toppen
kjas
Moderator

InnleggSkrevet: Fre Apr 15, 2011 10:06 am    Tittel: Svar med Sitat

Det høres ut som en kjempefordel for barna å oppleve det slik. Jeg vokste opp på gård selv, om har (når jeg tenker på det) aldri sett på døden som uforklarlig og sjokkerende, så sant det har ligget i kortene. Men å sette seg ned med Brage og forklare hvordan noen som virket friske og raske sist vi traff vedkommende (for to uker siden) plutselig kan være borte er vanskelig. Døden blir veldig abstrakt for en som ikke har opplevd det nær seg før.

Gi Blod! Bli blodgiver.
Til Toppen
HoboDan
Moderator

Ble Medlem: 10 Okt 2005

InnleggSkrevet: Fre Apr 15, 2011 11:54 am    Tittel: Svar med Sitat

Dere har ingen gård eller lignende nær nok til at dere kan ta besøk med der?
Eller naturhistorisk museum eller lignende?

Moderator
Til Toppen
kjas
Moderator

InnleggSkrevet: Fre Apr 15, 2011 12:43 pm    Tittel: Svar med Sitat

Nei, det blir nok mest sannsynlig ikke tid til det. Må nok bare stupe i det denne gangen (selv om jeg innerst inne håper jeg slipper).

Gi Blod! Bli blodgiver.
Til Toppen
hans456

Ble Medlem: 29 Sep 2005

InnleggSkrevet: Søn Apr 17, 2011 9:22 pm    Tittel: Svar med Sitat

Da bestefaren til gutten vår på (da) 4 år døde, snakket vi om dette. Jeg er ikke spesielt komfortabel med koseptet død selv.

Han stilte endel spørsmål, "er det som å sove?" og sånt. Vi prøvde å svare så ærlig vi kunne, men samtidig ikke komplisere det for mye. Vi endte opp med at ja, kanskje det er som å sove... men man våkner ikke, og han er liksom borte for alltid. Men han har det ikke vondt. Det ble også litt snakk om at han bodde på en sky.

Jeg tror barn kanskje filosoferer mindre enn voksne over ting. Han kunne ofte konkludere med at "nei, han er jo ikke her, han er død" uten å bli trist. En dag spurte han "kan man se lysene fra bilen i himmelen?" da vi kjørte bil. Andre ganger sa han at det var trist at bestefaren var borte, og vi snakket litt om det. Og så fikk vi endel vanskelig spørsmål som "skal dere også dø? skal jeg dø?". vi sa at ja, når man blir veldig gammel så dør man... "men det er jo kjempelenge til, og da har du vært voksen i mange år og har kjæreste selv."

han tenker nok litt over det innimellom, og vi snakker om det av og til, men jeg er ganske sikker på at han ikke grubler over det. Det virker som han har et ganske hverdagslig forhold til det, om man kan si det sånn.
Til Toppen
Gnubel
Moderator

Ble Medlem: 19 Jan 2007

InnleggSkrevet: Tir Apr 19, 2011 7:44 am    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har en god del erfaring med det. Min bror tok livet av seg da mine eldste var fire og et halvt og to og et halvt. Året etter døde min mormor.

Det gjelder å svare så ærlig man kan på spørsmål. Gjerne si at det er som å sovne uten å våkne igjen, og at man ikke har det vondt lenger.

Blei også en god del snakk om det da hunden vår døde for to år siden. Det er ikke lett å fatte døden for så små mennesker, men de venner seg overraskende fort til tanken.

For oss fikk vi et ekstra forklaringselement i å med at Onkel faktisk valgte å avslutte sjøl. Det fins noe god litteratur, men jeg husker ikke hva titlene er.

Lykke til!

Det viktigste er å ta seg tid til å snakke med dem. La dem stille spørsmål. "Er det noe du lurer på om dette?"
kjas
Moderator

InnleggSkrevet: Tir Apr 19, 2011 10:08 am    Tittel: Svar med Sitat

Takk for fine innspill, og tusen takk for at dere deler personlige erfaringer. Er nyttig å ta med seg. Brage er undrende av natur, så jeg synes det er greit å være forberedt. Han merker jo forsåvidt at det skjer noe allerede; mormor sin bil har stått parkert utenfor huset vårt en uke (vi bor like ved sykehuset), og vi har snakket om at oldemor er syk. Men det blir litt vanskelig å forklare helt hva som skjer i forhold til akutt kreftsykdom, at hun var tilsynelatende frisk og snakket med Brage om å gå tur sammen i påsken seinest for to uker siden gjør ting litt vanskeligere.

Men vi tar det som det kommer. Fint å kunne lufte tema her, i alle fall.

Gi Blod! Bli blodgiver.
Til Toppen
Vea

Ble Medlem: 18 Aug 2008

InnleggSkrevet: Tor Apr 28, 2011 1:04 pm    Tittel: Svar med Sitat

Min tass som snart runder tre har blitt kjent med begrepet død siden vi hadde en gjeng med kyllinger som strøyk med rett før de skulle ut av eggene. Han viser sorg over at de ikke eksisterer, men har naturlig nok ikke sett sammenhengen mellom alder og død. Jeg tipper imidlertid at det er vanskeligere å forstå hva død faktisk er (implisitt må man jo forstå hva liv er, og dét er det jo vitenskapsmenn som fortsatt grubler på), enn å se sammenheng mellom alder og død.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
kjas
Moderator

InnleggSkrevet: Tor Apr 28, 2011 2:49 pm    Tittel: Svar med Sitat

Dødenboka, som jeg nevnte over, har vært veldig ok å kikke i for guttungen. Mange morsomme og rare utsagn som ungene kan fundere over der.

Han har innfunnet seg med at han ikke kommer til å se oldemor igjen, og han går for tiden rundt og oppsummerer hvem som lever og hvem som er død. Det blir jo uansett spennende å se hvordan det går i begravelse i morgen. Da skal vi muligens innom huset hvor hun bodde også, så det kan bli noen aha-opplevelser rundt døden da.

Gi Blod! Bli blodgiver.
Til Toppen
slitern

Ble Medlem: 26 Nov 2009

InnleggSkrevet: Tor Apr 28, 2011 5:48 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hør på biblioteket om de har litteratur som man kan bruke, er selv bibliotekar og burde kunne gitt tips, men er helt blank akkurat for øyeblikket.

Men gå på barneavdelingen på biblioteket ditt, der bør du få hjelp til å finne bøker som kan hjelpe til.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Ost
Moderator

Ble Medlem: 27 Sep 2006

InnleggSkrevet: Fre Apr 29, 2011 9:40 am    Tittel: Svar med Sitat

Ettersom du skriver at dere skal i begravelse, kjas, så er det vel på sin plass med en kondolanse.

Ser ut til at de rådene du har fått har fungert, her i huset prøved vi å være så åpne vi kan på vanskelige tema, uten at det skal bli vanskelig.
kjas
Moderator

InnleggSkrevet: Fre Apr 29, 2011 6:32 pm    Tittel: Svar med Sitat

Takk.

Det gikk veldig fint. Vi holdt oss utenfor kirken under selve seremonien, men det var mest p.g.a. lillesøster som ikke ville holdt seg i ro. Vi ruslet rundt på kirkegården og kikket på gravstøtter, leste navn og årstall og pratet om disse. Kikket også på hullet i bakken hvor oldemor skulle ligge mens vi ventet.

Full åpenhet har vi hatt hele veien, og det tror jeg har vært det beste. Har hørt nok historier om barn som ikke har blitt informert og som har fått et sjokk når det har gått opp for dem at noen var "borte".

Han sier blant annet at han ikke vil at vi skal dø. Det tolker jeg som at han har oppfattet tema, om ikke annet. Men han er ikke altfor opptatt av tema, så det er bra.

Gi Blod! Bli blodgiver.
Til Toppen
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Snakk babyspråk til babyen!
Snakk med barna om krigen
Lær barna nettvett

Lignende diskusjoner:

Å snakke med barn om 22/7
Når kan man avvenne barna å spise om natta?
Kan ikke se på fødsler på TV / snakke om fødsler.

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Om det å være pappa Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro