| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
kjas Moderator

Ble Medlem: 06 Feb 2006 Innlegg: 1377 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: Tir Sep 09, 2008 10:41 pm Tittel: Skulle hatt en slik derre bil |
|
|
Vi har kommet fram til at det nok etterhvert er på tide å kjøpe en bil, men da vi har en begrenset økonomi der begge er studenter, er det vanskelig å kjøpe akkurat det som passer best. Vi må heller tenke mest mulig bil for minst mulig penge.
Etter litt fram og tilbake har vi landet på to alternativer som er mulig å få til for ca. 60 000 kr, nemlig Mercedes A140 og Toyota Yaris Verso (selvsagt fem-seter). Dette mest fordi vi er opptatt av at bilen skal være liten, men likevel stor nok til å få med en barnevogn samt i framtiden to barneseter (en sak vi jobber iherdig med).
Vi stiller ikke strenge krav til motorytelse; går den på fram er det ca. godt nok, det er helt greit at den ikke drikker bensin. Det er ingen ulempe om den er lettkjørt (og lettparkert); fruen skal øvelseskjøre etterhvert. Men den må være trygg og god, siden vi skal pakke hele den lille familien vår inn i den. Det er heller ingen ulempe at den kan vare minst fem år før vi skifter den ut.
Enkelte personer har ymtet frampå ulike stygge ting om bilene vi har sett på, men ingen har vært spesielt konkrete. Derfor håper jeg at noen har innspill vedrørende de to nevnte, eller har gode tips til andre biler som gjerne er både bedre og billigere. Jeg vet selv lite eller ingenting om bil, jeg har aldri eid en og inntil nå har jeg heller ikke tenkt på å kjøpe en.
Takk for hjelpen? _________________ Pappa til Brage - født 09.09.2006,
og Ronja - 02.08.2009.
Moderator på forumet, så husk reglene.
Gi Blod! Bli blodgiver. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
Skrevet: - Tittel: - |
|
|
Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Jafo70

Ble Medlem: 17 Aug 2006 Innlegg: 730 Bosted: Langhus
|
Skrevet: Tir Sep 09, 2008 11:37 pm Tittel: |
|
|
Kan anbefale Mitsubishi Space Star. Blir fort en outsider i det gode selskap, men jeg har faktisk 1 stk bakovervendt og to vanlige barneseter i baksetet i min. God plass er det ikke, men det er det egentlig ikke i noen biler hvis du har tre barneseter baki.
Ellers en trivelig bil, og selv med 1,3'en (som jeg har) fungerer den "greit nok" til bybil, men skal man opp fra Oslofjordtunellen trenger den "litt" turtall.
AC på de fleste modeller, 4 kollisjonsputer, 5x 3-punkts belter, baksete som kan skyves fram/tilbake, kjørecomputer, integrert radio.
En annen sak er at bilen er såpass høy at du setter deg inn i bilen og ikke ned i den.
Godt utvalg i brukte biler med lav km, siden det er masse eldre mennesker med lav årlig kjørelengde som kjøpte disse som nye.
Kjøper du en 2003 modell (kom høsten 2002, som vanlig) eller nyere slipper du babyblått interiør, og får mer moderne lykter m.m. _________________ Trebarnspappa som (endelig) har funnet ut at bæretøy er tingen framfor vogn har også begynnt å bygge bolig... |
|
| Til Toppen |
|
 |
mr. OE

Ble Medlem: 05 Jan 2006 Innlegg: 96
|
Skrevet: Ons Sep 10, 2008 1:32 pm Tittel: |
|
|
Hei.
Kan også anbefale citroen berlingo. rimelig bil, med god plass, og god oversikt i trafikken, både for store og små. Sikkert mange som vil rakke ned på den også, men det gjør vel ingenting. _________________ I teorien er teori og praksis det samme, men i praksis er det det ikke. |
|
| Til Toppen |
|
 |
mrmdh
Ble Medlem: 07 Feb 2008 Innlegg: 55
|
|
| Til Toppen |
|
 |
kjas Moderator

|
Skrevet: Fre Sep 12, 2008 11:20 am Tittel: |
|
|
Jafo70: Skal kikke litt på den.
De andre: Citroen er lite aktuelt, basert på tidligere kjøreerfaringer, og tilbakemeldinger. Det koster for mye å spare penger på innkjøp.
(Forresten, flere enn meg som synes det var rart at annonsen for Picasso til 60 000 kr kun hadde bilder av interiøret? Jeg ser at "flere bilder kommer", men det virker ikke spesielt overbevisende. Mitt førsteinntrykk er at bilen enten har lettere kollisjonsskade, er stygg, eller har en farge så heslig at man får brekninger av å se på den.) _________________ Pappa til Brage - født 09.09.2006,
og Ronja - 02.08.2009.
|
| Til Toppen |
|
 |
Espen K

Ble Medlem: 16 Jul 2008 Innlegg: 18 Bosted: Horten
|
Skrevet: Fre Sep 12, 2008 11:23 am Tittel: |
|
|
Da du er temmelig "grønn" på bil vil jeg anbefalle noe fra østen, en toyota eller lignende.
disse bilene er driftsikre og er du heldig finner du et godt kjøp.
Men det er ingen ulempe med en stasjonsvogn siden dere går med tankene om en liten en til.
Men smak og behag har ved flere annledniger erstattet fornuft ved et bil kjøp
sjekk på www.finn.no og på www.autodb.no
der finner du et godt utvalg av biler til salgs og du kan sammenligne priser for å holde deg orientert om prisnivået. |
|
| Til Toppen |
|
 |
kjas Moderator

|
|
| Til Toppen |
|
 |
kjas Moderator

|
Skrevet: Fre Sep 12, 2008 10:04 pm Tittel: |
|
|
Hvordan er det forresten med kilometerstand og sånn, når har en bil gått for langt? _________________ Pappa til Brage - født 09.09.2006,
og Ronja - 02.08.2009.
|
| Til Toppen |
|
 |
HoboDan Moderator

Ble Medlem: 10 Okt 2005 Innlegg: 2383 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Fre Sep 12, 2008 10:05 pm Tittel: |
|
|
Det varierer fra bil til bil. En volvo som den der kan nok gå godt i mange tusen km til. _________________ Stolt pappa siden 7/12 - 05
Tobarnsfar fra 2/5 - 11
Moderator |
|
| Til Toppen |
|
 |
Jafo70

Ble Medlem: 17 Aug 2006 Innlegg: 730 Bosted: Langhus
|
Skrevet: Fre Sep 12, 2008 10:25 pm Tittel: |
|
|
V40 er en helt grei bil, det. Faktisk bygd på samme fabrikk og samme plattform som Space Star og Carisma. Men det er en relativt liten stasjonsvogn med overraskende dårlig plass baki. _________________ Trebarnspappa som (endelig) har funnet ut at bæretøy er tingen framfor vogn har også begynnt å bygge bolig... |
|
| Til Toppen |
|
 |
kjas Moderator

|
Skrevet: Lør Sep 13, 2008 9:03 am Tittel: |
|
|
Vi er ikke opptatt av kjempegod plass. Er også derfor vi tenker på en slik en. Men er 211 000 km for mye? _________________ Pappa til Brage - født 09.09.2006,
og Ronja - 02.08.2009.
|
| Til Toppen |
|
 |
Focus

Ble Medlem: 15 Mar 2007 Innlegg: 833 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Lør Sep 13, 2008 11:43 am Tittel: |
|
|
| kjas skrev: | | Vi er ikke opptatt av kjempegod plass. Er også derfor vi tenker på en slik en. Men er 211 000 km for mye? |
Vist den har fulgt alt av servicer så er joh bilen helt grei.. men husk at servicene bør joh følges når du kjøper den også... da blir bilen glad og fornøyd. har en kompis som hadde en hyundai og det hadde kjørt 990 000 før han byttet den inn og den gikk som en klokke hele tiden og alt av service var fulgt... så service er en god ting.. men sjekk når registerreimen ble byttet sist.. det er en litt dyr ting har jeg hørt på mercer.. og de skal byttes med noen hundretusenkilometer på telleren osv.. men du finner joh en hunday til en billig penge også.. de ser ikke super tøff ut men er god kvalitet som funker godt..
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14744652&sid=xz8rabR0km4805224&WT.svl=Bilde
er tilogmed eu godkjent i år.. så der har du bil i værtfall 2 år...
jeg kjører selv hundai av denne tipen som over. billig bil i drift og billig i bensin. liten motor som trekker godt. og god plass til 2 barneseter i baksete... _________________ Tarzan 16.08.2005
Turbo 19.06.2008
Lynet 18.02.2010 |
|
| Til Toppen |
|
 |
ungfar22

Ble Medlem: 02 Aug 2006 Innlegg: 461 Bosted: Drammen
|
Skrevet: Lør Sep 13, 2008 8:17 pm Tittel: |
|
|
Ikke kjøp v40 kjenner ingen fornøyde v40 eiere og har 4 barnefamilie venner som kjører det!! De er ikke fornøyde.
(Redigert av admin: fjernet upercasing) |
|
| Til Toppen |
|
 |
Focus

|
Skrevet: Søn Sep 14, 2008 8:51 am Tittel: |
|
|
| ungfar22 skrev: | Ikke kjøp v40 kjenner ingen fornøyde v40 eiere og har 4 barnefamilie venner som kjører det!! De er ikke fornøyde.
(Redigert av admin: fjernet upercasing) |
har hørt det samme om v40.. har også venner som ikke er fornøyd med v50... de er for dårlig.... men ikke for å skryte men de jeg kjenner som hadde v40 og v50 har nå kjøp seg Ford Focus.. de er joh bygd på samme plattform og den er de fornøyd med.... litt rart det.. bilene er joh nesten helt like. selvom prisen er unødvendig høy på volvoen... _________________ Tarzan 16.08.2005
Turbo 19.06.2008
Lynet 18.02.2010 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Pappa Liland
Ble Medlem: 23 Aug 2008 Innlegg: 60 Bosted: Hell
|
Skrevet: Søn Sep 14, 2008 11:07 am Tittel: |
|
|
| Sitat: | | Hvordan er det forresten med kilometerstand og sånn, når har en bil gått for langt? |
Aldri stol på noen når det blir opplyst en kilometerstand.
Man skal jo uansett ALLTID ta bilen inn på NAF test.
Der kan du be de sjekke hvor langt motoren har gådd.
Grunnen til det er at det er fryktelig enkelt å stille tilbake kilometerstand, alt man trenger er en data, en ledning og et program man finner over alt på nette i disse dager.
Men å stille tilbake "telleren" i motoren er ikke like lett, så sjekk slike ting.
Hadde en kompis, han kjøpte en nydelig V70 med kilometerstand på 78.000....
Den gang ei, bilen gikk til H og det viste seg at den motoren var gådd over 350.000 (og ikke fulgt servicer)
Så¨vær obs, og ta alle forhåndsregler (dette inkluderer naturlig nok brønnøysund registeret!) |
|
| Til Toppen |
|
 |
kjas Moderator

|
Skrevet: Søn Sep 14, 2008 12:02 pm Tittel: |
|
|
Vi har snublet over en Renault Scenic som virker å tilfredsstille alle våre krav, så vi stikker og ser på den i morgen etter planen. Har muligheten for å prøvekjøre en V40 her i byen også, men basert på tilbakemeldinger her, samt prisdifferanse på 20 000 kr så tror jeg det blir lite aktuelt.
Tar gjerne i mot tilbakemeldinger på denne bilen. For vår del teller det mest inn at den er liten, men romslig, at den er robust (har "vunnet" en kollisjonstest), at den er billig, og at den kan vare fint noen år framover. _________________ Pappa til Brage - født 09.09.2006,
og Ronja - 02.08.2009.
|
| Til Toppen |
|
 |
Pappa Liland
|
Skrevet: Søn Sep 14, 2008 12:11 pm Tittel: |
|
|
Spør om du kan ta den inn på Naf bruktbil test.
Du kommer ikke til å angre!
Koster litt (rundt 400) men der får dere en oversikt over hva som evt er galt.
Lønner seg i lengden!
Utover det så er vel ikke renault det dummeste kjøpet!
Sikker og god bil!
Lykke til i morgen! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Focus

|
Skrevet: Søn Sep 14, 2008 1:30 pm Tittel: |
|
|
| Pappa Liland skrev: | Spør om du kan ta den inn på Naf bruktbil test.
|
hvorfor spørre?? er joh bare å gjøre det på nærmeste og beste naf stasjon. også slenge papiret i bordet og si at du kjøper den når alt dette er fikset vist det er noe....  _________________ Tarzan 16.08.2005
Turbo 19.06.2008
Lynet 18.02.2010 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Pappa Liland
|
Skrevet: Søn Sep 14, 2008 2:12 pm Tittel: |
|
|
Er selgeren ærlig og sikker i sin sak ang bilen, så sier han straks ja!
Er han nølende, så kan det hende at han ikke er helt sikker.
Er man ærlig, og de finner noe, så har jeg opplevd at de som selger er mer behjelpelig, en om man bare stikker avsted med bilen til nærmeste NAF. |
|
| Til Toppen |
|
 |
mrmdh
Ble Medlem: 07 Feb 2008 Innlegg: 55
|
Skrevet: Søn Sep 14, 2008 9:14 pm Tittel: |
|
|
| Finn flere biler dere kunne ha tenkt dere i den prisklassen dere ønsker, og så tar dere å prøvekjører bilene samme dag, og finner den bilen dere føler er best for dere. Vi gjorde dette da vi kjøpte ny bil, og fant fort ut at noen biler som vi hadde hørt mye bra om ikke holdt mål i det hele tatt, mens biler som vi i utgangspunktet var skeptisk til overrasket stort. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Annonse:
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|