| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
hans456
Ble Medlem: 29 Sep 2005 Innlegg: 22
|
Skrevet: Man Mar 22, 2010 9:03 pm Tittel: Skriking på kvelden, luft i magen, allergi? |
|
|
Hei,
frøkna vår på snart to måneder er stort sett flink til å sove. Lite våken på natten, og ser ut til å ta til seg næring greit (legger på seg, våte bleier, osv).
Men de siste par ukene har hun vært grinete på kvelden. Vi gir henne mer morsmelkserstatning nå enn før, da melkeproduksjonen hos mor ikke helt strekker til. Etter at hun har drukket på kvelden, virker det som hun får mye luft i magen. Det er ihvertfall vår teori. Hun spenner seg, griner, og virker oppblåst i magen. Hun kan ligge greit på armen vår, men skriker om vi legger henne på ryggen.
Etter en stund får hun ofte prompet/bæsjet endel, og roer seg ned.
Jeg vet noen av dere har barn med glutenalergi etc, er dette kjente symptomer?
Kan vi kjøpe MME uten gluten/laktose/whatever, for å se om det hjelper, eller bør slikt gå via helsesøster/lege? Helsesøster vet vi gir tillegg.
Som sagt drikker hun flaske resten av dagen uten at det ser ut til å plage henne, så kanskje har hun bare luft i magen på kvelden uten noen spesiell grunn... Og det virker ikke som dette gjelder alle dager heller.
Er det bare jeg som har glemt at det er litt skriking på spedbarn?
Tips, erfaringer? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
Skrevet: - Tittel: - |
|
|
Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen. |
|
| Til Toppen |
|
 |
ask
Ble Medlem: 06 Feb 2009 Innlegg: 255 Bosted: Vestfold
|
Skrevet: Man Mar 22, 2010 9:18 pm Tittel: |
|
|
ta kontakt med HS da vel! Bedre mase, enn å ikke mase når man skulle mast mener jeg!
Kan jo hende mme gir snuppa deres litt hard/treg mage....
Kanskje dere må kjøpe et glas med Malt for å få fart i systemet! Men jeg er ingen fasit, slenger bare ut et forslag!
Siden hun drikker av samme type flaske andre tider på døgnet, så kan man kanskje ikke skylde på flaska heller.... |
|
| Til Toppen |
|
 |
Frankieboy
Ble Medlem: 12 Jan 2009 Innlegg: 32 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Tir Mar 23, 2010 10:14 pm Tittel: |
|
|
Høres litt ut som det samme som vi gikk igjennom med Noah, vi "presset" på magen hans etter kvelds "mat" og fikk ut ett titalls promper og han ble etterhvert meget fornøyd.. (iallefall i en time kanskje to ) Vi "presset" bena hans mot magen, som om at han satt seg ned på huk, i liggestilling. Er verdt å prøve å se hvordan det virker. Og selvfølgelig ta kontakt med HS. De er der for dere, dette er jobben dems.
(ikke press mer enn nødvendig, vi trengte ikke presse, vi bare "syklet" for det meste.. Så kom det etter noen reps.
Lykke til _________________ Stolt pappa til lille padawanen Noah. f 11.08.08 |
|
| Til Toppen |
|
 |
HoboDan Moderator

Ble Medlem: 10 Okt 2005 Innlegg: 2383 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Tir Mar 23, 2010 10:23 pm Tittel: |
|
|
Tror ikke jeg har hørt om melkeerstatning som har gluten i seg. De fleste unger med cøliaki viser først symptomer når de begynner med grøt. Det kan være laktose - men medfødt laktoseintoleranse er og ganske sjeldent - vanligere med melkeprotein-allergi. Du får tak i melkefri morsmelkerstatning, husker ikke hva den heter - men sjekk med helsestasjonen.
Det kan jo være generell kolikk eller lignende og da
Obs, har dere cøliaki i familien (glutenintoleranse) så IKKE kjøp maltekstrakt. Frankieboy har et godt tips, litt lett babymassasje kan og hjelpe - og sukkervann er faktisk smertelindrende for de små.
Hilsen far til cøliaker med laktoseintoleranse... _________________ Stolt pappa siden 7/12 - 05
Tobarnsfar fra 2/5 - 11
Moderator |
|
| Til Toppen |
|
 |
hans456
|
Skrevet: Ons Mar 24, 2010 2:30 pm Tittel: |
|
|
| Takk for tipsene. Vi har prøvd litt babymasasje, "sykle" med bena mens hun ligger i fanget vårt, det ser ut til å hjelpe på. Vi skal også snakke med helsestasjonen om det fortsetter. |
|
| Til Toppen |
|
 |
kristian25

Ble Medlem: 23 Mar 2010 Innlegg: 14
|
Skrevet: Ons Mar 24, 2010 11:58 pm Tittel: hei |
|
|
Trur vi var veldig heldige...kan vel telle på en hånd de nettene jenta hylte hele natta..
men mageknip hadde hu.. vi helgarderte oss og med masasje av mage men det som jeg trur funket bra var sånn sviskesaft til barn..det trur jeg setter fart på systemet;)
også fikk jeg høre på øret her at sukkervann også funket;) |
|
| Til Toppen |
|
 |
eimo
Ble Medlem: 29 Jul 2009 Innlegg: 13 Bosted: oslo
|
Skrevet: Man Mar 29, 2010 9:44 am Tittel: |
|
|
| HoboDan skrev: |
Obs, har dere cøliaki i familien (glutenintoleranse) så IKKE kjøp maltekstrakt.
Hilsen far til cøliaker med laktoseintoleranse... |
Det har jeg aldri hørt før..
Har 2 unger nå med en mor som har cøliaki.
Han eldste er 2,5 år og blitt testet og svaret var negativt til allergi, han fikk maltekstrakt når han var liten da vi hadde samme problem som trådstarter.
Nr 2 er bare 1 mnd så vi har ikke startet med malt enda men ser mange av de samme prob med luft osv med han allerede..
Kjekt og vite hvis det evnt kan forhindre allergi eller noe..
Til trådstarter:
Vi har blitt anbefalt av HS å blande inn 1 halv t-skje med malt ekstrakt hvis de har mye luft og vondt i magen..
Ellers så funger det bra med sukkervann.. det er som regel lett å få inn i de..
Blandings forholdet der er vel 4 spiseskjeer i 2 dl kokende vann? gi deretter ungen ett par ml.
Rett meg hvis det er feil?? lenge siden vi drev med det.. _________________ 04/12-07 & 26/2-10
Brått var vi en familie på 4!! |
|
| Til Toppen |
|
 |
HoboDan Moderator

|
Skrevet: Man Mar 29, 2010 1:23 pm Tittel: |
|
|
Grunnen til at man ikke bør gi malt-ekstrakt er rett og slett fordi malt inneholder mye gluten. Og ettersom du ikke oppnår noen unik gevinst med bruk av malt så er det dumt å utsette ungen for noe som den potensielt kan reagere negativt på.
Var forøvrig lege på barne-gastro på Haukeland som sa dette til meg
blandingsforholdet på sukkervann høres riktig ut ja. _________________ Stolt pappa siden 7/12 - 05
Tobarnsfar fra 2/5 - 11
Moderator |
|
| Til Toppen |
|
 |
eimo
Ble Medlem: 29 Jul 2009 Innlegg: 13 Bosted: oslo
|
Skrevet: Tir Mar 30, 2010 8:51 am Tittel: |
|
|
Kjekt å vite..
TAKK FOR INFO.. _________________ 04/12-07 & 26/2-10
Brått var vi en familie på 4!! |
|
| Til Toppen |
|
 |
hans456
|
Skrevet: Tir Apr 27, 2010 7:37 pm Tittel: |
|
|
En liten oppdatering:
Etter å ha prøvd litt forskjellig morsmelkerstatning (av ulike årsaker er hun flaskebarn), virket det som om hun ble mye roligere og fikk mindre vondt i magen av Nestle NAN HA (Hypoalergisk).
Vi vet jo ikke om dette er årsaken, men indikasjonene var klare nok til at vi velger å kjøre kun denne erstatningen nå... Den er riktignok endel dyrere Men det funker såpass bra, og det er såpass mye potensielle skriking og magesmerter forbundet med å eksperimentere med andre MME, at vi kjører denne til det blir fast føde. |
|
| Til Toppen |
|
 |
HoboDan Moderator

|
Skrevet: Tir Apr 27, 2010 11:42 pm Tittel: |
|
|
Godt å høre dere har funnet en som fungerer.
Hvis det viser seg å være melkeallergi/intoleranse så er det noe som ofte barna vokser av seg. Så fingre krysset  _________________ Stolt pappa siden 7/12 - 05
Tobarnsfar fra 2/5 - 11
Moderator |
|
| Til Toppen |
|
 |
Annonse:
|
|
| Til Toppen |
|
 |