|
|
|
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
pappa28
Ble Medlem: 19 Jan 2010 Innlegg: 3
|
Skrevet: Tir Jan 19, 2010 7:59 pm Tittel: skal bli pappa og har lyst til å utdanne meg,,, |
|
|
god dag:)
jeg fant ut for en stund siden at jeg skal bli pappa:) å det er jo noe jeg har hatt lyst til lenge så det er jo helt topp:D
men jeg har ikke utdanning og vanskelig å få seg jobb,
så jeg kunne tenkt meg å begynne på skole igjen så mitt barn og min bedre halvdel har en trygg framtid,,
så jeg lurer på hva har jeg krav på av stipend og støtte og sånn?
er det noen som har noen gode råd der ute?
mvh pappa 28 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Fantefar

Ble Medlem: 15 Mai 2006 Innlegg: 403 Bosted: Arendal
|
Skrevet: Tir Jan 19, 2010 8:11 pm Tittel: |
|
|
Jeg begynte studier rett før jeg blei pappa. Du har ingen rett til pappaperm, men får forhåpentligvis en del tid ettersom du som student kan disponere en del av hverdagen sjøl. Det du får fra lånekassa er omlag 1000 kr. i måneden i foreldrestipend. (det er viktig at du får mor til å bekrefte at du er pappa ovenfor legevakta, må gjøres i separat brev.) (Ja, det er tungvint). _________________ - ...og når vi slapper av, så gjør vi det i full fart! - Kanninby
Og tydeligvis Jonas (01.07.06) sitt valgspråk |
|
| Til Toppen |
|
 |
pappa28
|
Skrevet: Tir Jan 19, 2010 8:16 pm Tittel: |
|
|
ja men det er jo en god begynnelse det:)
men er det mulighet for å få noe mer støtte en det? for jeg har hus og en del utgifter så vet ikke helt åssen dette skal gå,, |
|
| Til Toppen |
|
 |
kjas

Ble Medlem: 06 Feb 2006 Innlegg: 1067 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: Tir Jan 19, 2010 8:53 pm Tittel: |
|
|
Det viktigste blir vel å bite i det sure eplet og redusere utgiftene så mye dere kan. Det er ikke mye man får som student; den drøye tusenlappen ekstra i stipend er vel omtrent det eneste man kan regne som sikkert. Det finnes selvsagt ulike stipendordninger man kan søke seg fram til, men det er jo ikke alltid verken store summer eller sikkert at man får disse.
Få oversikt over hvor store utgifter dere har i dag, og se deretter hvor dere kan redusere disse. Vi hadde eksempelvis ikke bil før guttungen var blitt to år gammel, siden det klaffet med busser eller vi kunne sykle dit vi måtte være. Det gjorde at utgiftsnivået vårt var ganske lavt en periode.
Skaff en ekstrajobb som gir (relativt) bra lønn i forhold til antall arbeidstimer. Jobb innen psykisk helsevern eller omsorg gir mulighet til kvelds- og nattevakter som er bedre betalt, det går fint å være ufaglært mange steder, og det er enkelt å kombinere slike jobber med studier. Dessuten tar det seg godt ut på cv for framtiden.
Det går helt fint, så lenge man ønsker å få det til. Dessuten er det som nevnt over gull verdt å være student i småbarnsfasen, siden man til en viss grad disponerer dagene sine selv.
Lykke til! Hva skal du utdanne deg som, forresten? _________________ Pappa til Brage - født 09.09.2006,
og Ronja - 02.08.2009.
Moderator på forumet, så husk reglene.
Gi Blod! Bli blodgiver. |
|
| Til Toppen |
|
 |
pappa28
|
Skrevet: Ons Jan 20, 2010 11:19 pm Tittel: |
|
|
det er noen veldig gode råd jeg har fått her:) setter pris på det:) kommer nok til å spør mer:)
jeg tenkte jeg skulle bli møbel snekker:)
men må først finne skole og ordne litt ting:) |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hasse
Ble Medlem: 24 Feb 2010 Innlegg: 4 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: Ons Feb 24, 2010 9:35 pm Tittel: |
|
|
Tøft at du velger å studere for å bedre inntekten!
Jeg har også vært student og pappa med hus og full pakke, det blir trangt i en periode, men det går! Heldigvis jobber fruen 100%.
Studielån ligger vel på 80.000 pr. år.
Det er viktig som det allerede er nevnt å redusere de nødvendige utgiftene. Vær på hugget å følg med på tilbud i butikker og handle resten på rema . Såpe, sjampo o.l. er sykt mye billigere på Europris, der er det mye å spare.
Har du vurdert å kjøre taxi i helgene? Har inntrykk av at det er lettjente penger.
En annen ting det er viktig å tenke på når man velger utdanning er om det er lett å få jobb i det faget man velger. Og om man vil flytte på seg eller ikke. Vet ikke så mye om møbelsnekring, men regner med du har kontroll
Lykke til! _________________ Far til jente på 6, gutt på 4 og venter nr. 3 sommeren 2010  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
|
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|
|
|
|