Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden
Naviger og bli medlem

Siste artikler
Delt bosted, 50/50 Verdens beste tv-pappaer Delt omsorg?
Foreldreansvar for samboers barn Foreldrestipend som student One Button Bob
Attføring, arbeidsavklaringspenger og foreldrepenger Uenige om barnebidrag ved delt omsorg Mor flytter

Sære regler hos NAV

Start Nytt Tema   Svar på Tema   RSS for emnet Del på facebook    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Pappapermisjon
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
lurifax

Ble Medlem: 30 Jun 2009

InnleggSkrevet: Søn Jan 10, 2010 10:06 am    Tittel: Sære regler hos NAV Svar med Sitat

Vet ikke om dette er riktig sted, men fint om noen kan svare.

Min kjære har hatt et vikariat de siste 6 månedene av 2009, da vi leste oss frem til at lønnen 6 av de 10 siste månedene før permisjon vil være grunnlaget for beregningen til NAV for morspermisjon. Før dette jobbet hun for en veldedighetsorganisasjon, med liten lønn. Men i og med hun har hatt bra lønn i 6 måneder, så tenkte vi at hun kunne slappe av i januar og unne seg litt fri før permisjonen starter 4. februar.

Men så starter morroa. Hun må melde seg arbeidsledig i januar, og ifølge NAV er det ikke sikkert hun får dette innvilget. Hvis hun ikke får dette innvilget så får hun ikke 6 av 10 måneder, men snittlønn i de 10 siste måneder, noe som vi synes er hårreisende. For oss er dette en forskjell på 8000 kr i måneden. Kan dette stemme?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Homer Simpson

Ble Medlem: 30 Jul 2006

InnleggSkrevet: Tir Jan 12, 2010 11:34 am    Tittel: Svar med Sitat

Dette kan nok stemme. en bekjent av meg har samme problemet. Muligens dere kan søke om diverse støtteordninger, men hva det er må dere finne ut av selv. Jeg vet ikke og NAV vil helt sikkert ikke svare på det. Lykke til uansett

Pappa til Tilde 30.05.2006
og Tomine 27.02.2009
Til Toppen
Daddy Dane

Ble Medlem: 02 Des 2009

InnleggSkrevet: Tir Jan 12, 2010 1:30 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg vet ikke helt om det blir det samme, men kan jo nevne hvordan vi gjør det.

Kona mi har en sykdom som heter ms, så sansynligvis blir det til at jeg overtar hennes permisjon for å kunne hjelpe til hjemme de første månedene da de med den diagnosen ofte blir veldig syke etter en fødsel.

Vi snakket med NAV på fredag og vi fikk da beskjed om at dette skulle gå. Altså at jeg kunnet a over hennes permisjon.
Jeg jobber som vikar. De sa at en må ha hatt samme jobb i minimum seks måneder, men lønna regnes ut ifra det du tjener når du går ut i pensjon.
Jeg jobber bare 50% nå, men kan gå opp i stilling hvis jeg ønsker det. De anbefalte meg da å gå opp i stilling et par måneder før jeg tar ut permisjon for da blir den regnet ut ifra det jeg tjente da.
Homer Simpson

Ble Medlem: 30 Jul 2006

InnleggSkrevet: Tir Jan 12, 2010 1:57 pm    Tittel: Svar med Sitat

Et lite tips som har fungert for noen: BYTT saksbehandler. kan i noen tilfeller snu totalt om på saken

Pappa til Tilde 30.05.2006
og Tomine 27.02.2009
Til Toppen
Chrissj

Ble Medlem: 14 Jan 2010

InnleggSkrevet: Tor Jan 14, 2010 2:33 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hei!
Ikke meningen å "kapre" tråden, men synes det var like greit å poste det her som å starte enda et emne om
pappapermisjon.

I april skal jeg bli far for første gang og jeg har naturlig nok begynt å lese om pappapermisjon.

Jeg har rett til to uker ved fødsel, men da uten støtte med mindre arbeidsgiver velger å gi meg det. Den er grei.

Det er de 10 ukene i fedrekvoten som forvirrer meg. På NAV sine sider står at man har rett til foreldrepenger så lenge man har vært i arbeid i minst seks av de siste ti månedene. Men jeg blir lettere forvirret når jeg leser at Wenche Thoresen ved NAV forvaltning i Sandnes skriver på http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Okonomi-og-rettigheter/Stonader/NAV-svarer/ at man mister retten til foreldrepenger? (under fedrekvote)

Om det stemmer, hvorfor står det da på NAV sine sider at man må ha vært i jobb i seks av de siste ti månedene? Si at man har vært arbeidsledig i de fire siste månedene i en ti-måneders periode så har man fortsatt rett til foreldrepenger i følge NAV sine sider, men i følge det Thoresen skriver på Babyverden sine sider har man da mistet retten til foreldrepenger siden man ikke er ansatt noe sted i det man går ut i permisjon. Hva er rett?

Litt av bakgrunnen for at jeg spør; Jeg jobber som freelance i tv-bransjen og jeg jobber da for forskjellige arbeidsgivere på engasjementer som typisk varer i 3-4 måneder, noen ganger lengre og andre ganger kortere. Men i den perioden jeg jobber for de så er jeg ansatt i det selskapet jeg jobber for, som vanlig arbeidstaker.

Prosjektene kommer som regel som perler på snor og det er sjeldent jeg ikke har noe å gjøre, men det hender at jeg har en uke her og der i mellom prosjekter og dermed pr. definisjon ikke er ansatt noe sted i disse periodene. Om jeg er midt i et prosjekt eller avsluttet et for noen uker siden når jeg går ut i pappaperm er for meg umulig å si. Og eventuelle kontrakter utløper nok antakelig på den datoen jeg går ut i permisjon.

Er det slik å forstå at jeg mister retten til foreldrepenger om det skulle være slik at jeg ikke er ansatt noe sted i det jeg går ut i permisjon?

Jeg er i arbeid store deler av året og jobber ofte i ferier da andre har fri, og betaler mer skatt nå enn jeg gjorde da jeg jobbet fast. Men det er umulig for meg å vite hva jeg gjør feks. om et halvt år, og jeg kan ikke da på forhånd vite om jeg er ansatt noe sted i det jeg går ut i permisjon.

Om det skulle være slik at utbetaling av foreldrepenger går på om man er ansatt eller ikke i det man går ut i permisjon er i så tilfelle hårreisende.

Jeg håper jeg har misforstått det Thoresen skriver kraftig og at det er slik at det er hvor mye man har jobbet i de siste 10 måneder som avgjør om man får utbetaling av foreldrepenger eller ikke.

Noen som har peiling? Har selvsagt sendt mail til NAV og men det tar jo som kjent litt tid før man får svar fra det offentlige.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Forumet

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Enklere regler for uttak av fødsels og adopsjonspenger
Flytte til Brasil, norsk trygd?
Tidlig tallforståelse gir bedre karakterer

Lignende diskusjoner:

Skjønner ingenting av pappaperm regler :P hjelp?
pappaper. spm om regler..

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Pappapermisjon Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
rss feed rss feed topics only