|
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
kjas Moderator

Ble Medlem: 06 Feb 2006 Innlegg: 1377 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: Man Jan 17, 2011 7:30 pm Tittel: Så mange spørsmål, så lite peiling |
|
|
Det er et utall ting vi lurer på når vi nå (kanskje) skal overta et hus. Jeg kommer til å stille disse spørsmålene i denne tråden etter hvert som jeg lurer:
Sikringsskapet er nokså nytt, men alle støpsler og muligens også ledninger (med unntak av stikk til vaskemaskin og komfyr) er av gammel årgang. Hvor mye koster det å bytte støpsler og evt. ledninger i et lite rekkehus? _________________ Pappa til Brage - født 09.09.2006,
og Ronja - 02.08.2009.
Moderator på forumet, så husk reglene.
Gi Blod! Bli blodgiver. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
Skrevet: - Tittel: - |
|
|
Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen. |
|
| Til Toppen |
|
 |
pAppaNorD Moderator

Ble Medlem: 13 Mai 2008 Innlegg: 318 Bosted: Oppegård
|
Skrevet: Man Jan 17, 2011 10:51 pm Tittel: |
|
|
Støpslene trenger ikke koste så mye å skifte ut, men å skifte ut hele ledningsnettet er en større jobb som sikkert setter deg tilbake noen tusenlapper.
Det er derimot ikke sikkert du trenger å skifte ledningsnettet. Så lenge kvadratet på ledningene i veggen er stort nok (1,5mm[size=9]2[/size) er det godt nok. _________________ Galskap? Det er å tilbringe et liv i sofaen...
Pappa til Cecilia 03.01.2009 & Sunniva, født 16.08.2011 <3 |
|
| Til Toppen |
|
 |
dobbelpappa Moderator

Ble Medlem: 08 Des 2010 Innlegg: 191 Bosted: Stavanger
|
Skrevet: Tir Jan 18, 2011 8:14 am Tittel: |
|
|
Støpslene kan du, med mindre du har ti tommeltotter, skifte selv og da betaler du kun for kostnaden som de er i butikken.
Om du velger å få en elektriker til å gjøre det, kan du trygt ta inn iallefall en eller to tusenlapper, avhengig av hva han tar i pris for støpslene, samt antall på støpslene du skal skifte.
Vi skifta de bare selv, ikke mye hokuspokus det, men vil du være sikker, vil jeg anbefale en elektriker..
Bare husk en ting; Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. Og det er bedre å spørre et spørsmål for mye, og virke som en tufs i 5 minutter, enn å ikke spørre og bli en idiot hele veien til banken, pga et eller annet må erstattes siden du ikke spurte. _________________ 09.07.10 - 1655gram, 44cm lang - gutt
09.07.10 - 1675gram, 43cm lang - gutt
Moderator. |
|
| Til Toppen |
|
 |
kjas Moderator

|
Skrevet: Tir Jan 18, 2011 8:58 am Tittel: |
|
|
Jeg har minst ti tommeltotter når det gjelder slike ting, og er livredd for å gjøre noe som er feil og farlig. Så jeg kommer nok til å få en elektriker til å gjøre det. Har ikke oversikt over om ledningene duger fremdeles, det eneste jeg registrerte på visningen var at de fleste støpsler var ujordet og av gammel årgang, og at det var litt for mange padder og skjøteledninger overalt. Så utskrifting og montering av et par nye må til.
Takk for hjelp. _________________ Pappa til Brage - født 09.09.2006,
og Ronja - 02.08.2009.
|
| Til Toppen |
|
 |
pAppaNorD Moderator

|
Skrevet: Tir Jan 18, 2011 10:13 am Tittel: |
|
|
| dobbelpappa skrev: | | Støpslene kan du, med mindre du har ti tommeltotter, skifte selv og da betaler du kun for kostnaden som de er i butikken. |
Alle fastmonterte elektriske enheter har man ikke anledning til å utbedre/skifte selv, dette skal utføres av folk med utdanning/fagbrev. Blir det brann i det elektriske anlegget og en har gjort utbedringer på egen hånd risikerer man at forsikringsselskapet nekter utbetaling. Om det er mulig å legge skylda på et elektrofirma er situasjonen en helt annen.
Nå det er sagt, så er det ikke umulig å gjøre ting selv, men da skal man vite hva man gjør. Uansett så bør det sees over av fagfolk før det tas i bruk, i forsikringsøyemed.
Dette gjelder, stikkontakter, taklamper, sikringsskap, panelovner (fastmonterte, ikke de med vanlig stikk), lysrør over kjøkkenbenken m.m. _________________ Galskap? Det er å tilbringe et liv i sofaen...
|
| Til Toppen |
|
 |
dobbelpappa Moderator

|
Skrevet: Tir Jan 18, 2011 10:33 am Tittel: |
|
|
Om du gjør det skikkelig, og ikke sånn halvveis som jeg har sett at "fagfolk" har gjort in min gamle leilighet, så kommer det aldri til det punktet at det skjer noe feil... _________________ 09.07.10 - 1655gram, 44cm lang - gutt
Moderator. |
|
| Til Toppen |
|
 |
dobbelpappa Moderator

|
Skrevet: Tir Jan 18, 2011 10:34 am Tittel: |
|
|
| dobbelpappa skrev: | | Om du gjør det skikkelig, og ikke sånn halvveis som jeg har sett at "fagfolk" har gjort in min gamle leilighet, så kommer det aldri til det punktet at det skjer noe feil... |
Sry, skal aldri si aldri, men muligheten for at det skjer noe når man gjør det skikkelig, er minimal. _________________ 09.07.10 - 1655gram, 44cm lang - gutt
Moderator. |
|
| Til Toppen |
|
 |
pAppaNorD Moderator

|
Skrevet: Tir Jan 18, 2011 10:41 am Tittel: |
|
|
Du har helt rett, men du misser poenget i svaret mitt.
Gjør du det selv, og ting går opp i røyk, så vil forsikringsselskapet si: sorry kompis, you're on your own!
Gjør fagfolk jobben elendig, så sier forsikringsselskapet: her harru penga! (litt forenklet kanskje?)
Så hva gjør vi da? Vi gjør jobben selv, slik at vi vet hva som er gjort, også får vi fagfolk til å se over og dermed ta ansvaret Vips!
| Sitat: | | Sry, skal aldri si aldri, men muligheten for at det skjer noe når man gjør det skikkelig, er minimal. |
Finnes ganske mange fagfolk som gjør en skikkelig jobb også... _________________ Galskap? Det er å tilbringe et liv i sofaen...
|
| Til Toppen |
|
 |
kjas Moderator

|
Skrevet: Tir Jan 18, 2011 10:51 am Tittel: |
|
|
Jeg holder en knapp på å bruke fagfolk uansett. En ting er at de gjør ting skikkelig og forskriftsmessig, en annen ting er at jeg gjør ting sakte og lite effektiv, i tillegg til at det mest sannsynlig blir dårlig.
Og den tiden jeg ikke bruker på slikt kan jeg sikkert benytte bedre selv. _________________ Pappa til Brage - født 09.09.2006,
og Ronja - 02.08.2009.
|
| Til Toppen |
|
 |
T82
Ble Medlem: 13 Jan 2011 Innlegg: 28
|
Skrevet: Tir Jan 18, 2011 11:20 am Tittel: |
|
|
Har du ujorda stikk i stua og skal inn med nye så bør du bytte til stikk med jord, men er ikke krav om det. problemet med å sette opp nye stikk m/jord er at de pleide å klippe jordinga i ledningene slik at du får ikke dratt med deg jord rundt hele kursen. Da må man gå på å bytte mesteparten av ledningene. Det som kan gå ann er å flytte den første stikk'en så du får avmantla ledningen og dermed får fra jord.Da slipper du evnt å bytte ledningen som kommer fra sikringsskapet så sant de ikke har klippa jorda inni skapet også. Sakl du gjøre det billigst mulig så bytt til stikk uten jord så sant du ikke må ha jording på kursen.
Bestemer du deg for å legge opp alt nytt, legg opp 16amp sikring og 2x2,5kv ledning så har du gjort det skikkelig. For regner med du har bare 10amp sikringer i skapet og da er det garantert 2x1,5kv pr som er lagt opp. Trenger du en større kurs i ettertid så må alt av ledninger byttes..
Men er dyrt å ha elektriker på besøk. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gnubel Moderator

Ble Medlem: 19 Jan 2007 Innlegg: 1025 Bosted: Modum
|
Skrevet: Tir Jan 18, 2011 9:11 pm Tittel: |
|
|
ok, jeg veit det er offtopic og pirkete, men støpslene sitter på det elektriske apparatet og har to pinner som stikker ut. Stikkkontakten sitter på veggen...
Bruk fagfolk, eller finn deg en fagmann som kan gå god for deg. Ikke rot tommeltottene borti slikt. _________________ Stolt far til gutt 29.12.01, jente 05.03.04 og jente 06.11.06 |
|
| Til Toppen |
|
 |
kjas Moderator

|
Skrevet: Tir Jan 18, 2011 11:26 pm Tittel: |
|
|
| Gnubel skrev: | ok, jeg veit det er offtopic og pirkete, men støpslene sitter på det elektriske apparatet og har to pinner som stikker ut. Stikkkontakten sitter på veggen...
Bruk fagfolk, eller finn deg en fagmann som kan gå god for deg. Ikke rot tommeltottene borti slikt. |
Et godt bevis på at jeg bør overlate slikt til profesjonelle, ja. Men jeg legger i alle fall ned veto mot trippelkonsonanter. _________________ Pappa til Brage - født 09.09.2006,
og Ronja - 02.08.2009.
|
| Til Toppen |
|
 |
Gnubel Moderator

Ble Medlem: 19 Jan 2007 Innlegg: 1025 Bosted: Modum
|
Skrevet: Ons Jan 19, 2011 11:17 am Tittel: |
|
|
| kjas skrev: | | Gnubel skrev: | ok, jeg veit det er offtopic og pirkete, men støpslene sitter på det elektriske apparatet og har to pinner som stikker ut. Stikkkontakten sitter på veggen...
Bruk fagfolk, eller finn deg en fagmann som kan gå god for deg. Ikke rot tommeltottene borti slikt. |
Et godt bevis på at jeg bør overlate slikt til profesjonelle, ja. Men jeg legger i alle fall ned veto mot trippelkonsonanter. |  _________________ Stolt far til gutt 29.12.01, jente 05.03.04 og jente 06.11.06 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Ost Moderator

Ble Medlem: 27 Sep 2006 Innlegg: 1193 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Man Jan 24, 2011 12:18 pm Tittel: |
|
|
| kjas skrev: | | Gnubel skrev: | ok, jeg veit det er offtopic og pirkete, men støpslene sitter på det elektriske apparatet og har to pinner som stikker ut. Stikkkontakten sitter på veggen...
Et godt bevis på at jeg bør overlate slikt til profesjonelle, ja. Men jeg legger i alle fall ned veto mot trippelkonsonanter. |
Denne redder dagen min! Takk Kjas! _________________ Klumpen, knerten, og snart knøttet. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Annonse:
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
|
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|