verdens beste pappa boken

Pass på Trønderdamene deres!

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Mammahjørnet
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Moia

Ble Medlem: 20 Des 2007

InnleggSkrevet: Ons Apr 09, 2008 12:14 pm    Tittel: Pass på Trønderdamene deres! Svar med Sitat

Sikkert mange av Trønderene her inne som følger med på alt galskapet som skjer på St. Olavs (kortere liggetid, færre barselsrom, kontor-åpningstid på fødestuer, kutt i bemanning m.m.). Uansett - siste nytt er ekstra skummelt:

http://www.adressa.no/forbruker/helse/article1059248.ece
"Leger og jordmødre på St. Olavs fødeavdeling skal ha fått beskjed om ikke å spare på hormoner. Fødslene skal fremskyndes."

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1060006.ece
"Lege bekrefter at fødsler fremskyndes

Stikk i strid med klinikksjefens ord bekrefter en lege ved kvinneklinikken ved Kvinne- og barnsenteret, at det oppfordres å bruke hormoner for å fremskynde fødsler innen «kontortiden».

- Det har blitt sagt at man skal bruke hormoner for å fremskynde fødslene innen det magiske klokkeslettet, sier en lege ved kvinneklinikken på St. Olavs Hospital til Adresseavisen.

Legen ønsker å være anonym fordi ledelsen har presset de ansatte sterkt til å være solidariske og «enige om alt» når det gjelder sparetiltakene som er foreslått ved sykehuset.

- Hvordan ble forslaget om bruk av hormoner for å fremskynde fødsler mottatt blant dine kolleger?

- Dette forslaget er ikke et resultat av en debatt. Denne beslutningen er tatt av ledelsen, svarer legen. "

Som følge av dette har jeg bedt min bedre halvdel om å følge med med Argusøyne hva personellet prøver å putte i meg under fødselen - særlig om det skulle nærme seg stengetid på fødeavdelingen. Kan hende er en som fødende såpass "utav det" selv at en ikke får med seg sånt. Håper dere passer på damene deres på samme måte!
Å framskynde fødsel med hormoner er ikke bare-bare. For det første kan en få mye værre sprekker / rupturer som følge av at ting skjer raskere enn kroppen er klar for. At kroppen ikke er klar kan også føre til mer bruk av sugekopp/tang. Er en uheldig går riene i ett slik at det ikke blir hvilepauser. Blir babyen for sliten av dette kan den få svekket hjertelyd - som igjen kan føre til at hele greia ender i keisersnitt.

Vær også obs på at de visstnok nedbemanner et allerede begrenset barselpersonell i mai. Dermed kan det bli begrenset oppfølging etter fødsel - som f.eks. slik det gikk for disse:

http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=298120
"Etter 5 timer med masing fra Mr. R [mannen hennes] side der han til slutt skjellte ut ass.legen og brukte alle faglige uttrykk i boka ringte hun til overlegen og de to troppet opp med ett UL-apparat og tok UL av buken. Der var det væske, men ass.legen ville ikke innrømme at dette skulle være blod (selv om man ikke ser forskjell på blod og annen væske på en UL). Overlegen sa derimot "det står vel ett kar å blør, vi må reoperere".
Da hadde altså Mr.R. mast i over fem timer og sittet å sett på meg bare bli værre og værre og vært redd for på at jeg skulle dø av blodtapet- stakkars kjæresten min. Jeg ble kjørt inn til operasjon med en gang- for en operasjon som skulle ta en halv time, men tok to (uten at Mr.R. og foreldrene mine som satt oppe på barsel og ventet fikk noen beskjed om dette) og de fant to liter koagulert blod i buken på meg som de fjernet og sydde igjen stedet blødningen kom fra.

Til sammen hadde jeg da mistet 2,5 av mine opprinnelige 4,5 liter blod og blodprosenten min var halvert- trenger vel ikke å forklare hvor blek jeg så ut"
Tør ikke tenke på hva som hadde skjedd om noen hadde havnet i samme situasjon og IKKE hatt en mann som var lege..

Vær også obs på at det sjelden er barselpersonell tilgjengelig på sykehushotellet lengre - og øvrig personell har i realiteten ikke tid til å gi oppfølging om amming i 14 dager etter fødselen - selv om det står at dette er en tilgjengelig tjeneste. Kort sagt - ha en plan B i bakhånd for hjelp med amming.

Forhåpentligvis er ikke tilstandende så ille som aviser og forum vil ha det til, men pass gjerne litt ekstra godt på damene deres sånn for sikkerhets skyld!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
Nora77

Ble Medlem: 06 Apr 2008

InnleggSkrevet: Tor Apr 10, 2008 10:31 am    Tittel: Svar med Sitat

Å herregud, jeg bor i Trondheim Crying or Very sad

Kan jeg velge et annet sykehus? Orkanger?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
SjokoladePappa

Ble Medlem: 02 Nov 2007

InnleggSkrevet: Man Jun 02, 2008 9:29 pm    Tittel: Svar med Sitat

skrekk historier finnes overalt MENNESKER er ansvarlige for noe som helst.

Byrokratiet er et ikkefungerende system men vi har ingen fungerende alternativ har vi vell?

Selv skal jeg og maddammen til St.Olavs på den store dagen, og vi velger og stole på fagfolket, og ha en klæpp i bakhånd just in case Wink
Roheryn

Ble Medlem: 23 Nov 2007

InnleggSkrevet: Man Jun 02, 2008 9:50 pm    Tittel: Svar med Sitat

Nora77 skrev:
Å herregud, jeg bor i Trondheim Crying or Very sad

Kan jeg velge et annet sykehus? Orkanger?

Orkanger er sommerstengt en stund i sommer desverre - så det kommer an på når du har termin... Sad

Nei, vi får satse hardt på klepp og ukvemmsord - og meg kommer de pina dø ikke i nærheten av med nåler av noe slag før jeg har sett hva som er i dem, for hormoner har jeg mer enn nok av fra før av!

...og nåde den som ber meg vente (jmf denne historien) på ledig rom mens de har åtte fødestuer stående tomme i den andre fløyen!

-madammen til SjokoladePappa (gjør det meg til sjokolademamma?)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Barn får billigere pass
Husk fradrag for barnehage og SFO
Samtykke til utstedelse av pass til felles barn

Lignende diskusjoner:

Jeg trenger deres meninger!
Vil høre deres pappameninger om dette :)
Utroskap...si deres mening,please!!!

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Mammahjørnet Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro