verdens beste pappa boken

Pappas rettigheter ved flytting

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Festus

Ble Medlem: 21 Nov 2011

InnleggSkrevet: Man Nov 21, 2011 12:10 pm    Tittel: Pappas rettigheter ved flytting Svar med Sitat

Beklager hvis dette temaet er debattert tidligere, men jeg kan ikke finne noe.
Problemet er at min samboer er sykelig sjalu (uten grunn!), og jeg vet ikke hvor lenge jeg holder ut. Vi bor på østlandet, men hun er fra vår nordlige landsdel. Vi har to barn på 6 mnd og 2 1/2 år, som betyr hele verden for meg. Spørsmålet som er helt avgjørende for hva jeg gjør, er om jeg velger å gå fra henne, kan hun da ta med barna og flytte tilbake til nordnorge?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
jerry

Ble Medlem: 14 Nov 2011

InnleggSkrevet: Man Nov 21, 2011 11:44 pm    Tittel: Svar med Sitat

fant dette på jus siden da

Den av foreldrene som barnet bor fast sammen med, har noe
større beslutningsmyndighet når det gjelder avgjørelser for barnets
helhetlige tilværelse. Den andre av foreldrene kan for
eksempel ikke sette seg i mot at den som barnet bor hos avgjør Hvor barnet skal bo fast

Foreldre som ikke bor sammen:
om barnet skal gå i barnehage eller være hos dagmamma. Den
som barnet bor sammen med fast, kan flytte med barnet til et
annet sted i landet. Den andre av foreldrene skal få lov til å uttale
seg før en eventuell flytting, men kan ikke hindre flyttingen.

http://www.regjeringen.no/upload/BLD/FORELDRE/Foreldreansvar.pdf
Til Toppen
Festus

Ble Medlem: 21 Nov 2011

InnleggSkrevet: Tir Nov 22, 2011 10:17 am    Tittel: Svar med Sitat

Var det svaret jeg fryktet, og pappa har vel som vanlig en dårlig sak i slike sammenhenger. Takk for hjelpen! Smile
Til Toppen
jerry

Ble Medlem: 14 Nov 2011

InnleggSkrevet: Ons Nov 23, 2011 12:00 am    Tittel: Svar med Sitat

Har blitt litt sterkere våres side med årene da men hadde jeg vært deg hadde jeg gjort en grundig etterforskning før det kommer til megling ect,
sivil status og teller litt da men det er ikke noe som sier moren får foreldre retten automatisk lengre Smile

hvis du er medlem i LO har du jo advokat hjelp der da Smile
Til Toppen
PushPull

Ble Medlem: 19 Des 2011

InnleggSkrevet: Man Des 19, 2011 11:19 am    Tittel: rettigheter Svar med Sitat

Hei,

du har sikkert funnet ut av dette nå, men kommenterer uansett:

Vi (fedre) har kort sagt bedritne rettigheter. Skulle tro vi lever på 50-tallet. I mitt tilfelle skulle jeg angivelig stå sterkere, da jeg var gift med barnemor. Da vi skilte lag flyttet hun ut fra vår felles bolig og registrerte seg på ny adresse i samme by. Jeg var enig i at vi skulle skille lag, men det var selvfølgelig ikke GØY at hun dro med barnet mitt. Jenta var uansett en liten baby, og det var meningsløst å kjempe mot at en baby skal være med mor. Forholdt meg i stor grad til barnemors premisser, i håp om at dialogen ville bli bedre med tiden. Jeg fikk ikke lov til å ha overnattinger før barnemor trengte avlastning grunnet jobbsituasjon. Først da fikk jeg "vanlig samværsrett".

Dette fungerte fra dag 1 utmerket, selv om det var vondt å gi fra meg lillejenta hver gang og vite at det ville gå en uke før jeg så henne igjen. Jeg har en rekke ganger ytret ønske om at jeg får 50-50 når jenta blir litt eldre. Dette har alltid avfeid.

Så til flyttingen: Hun får seg ny jobb i en annen del av landet et par år senere. Jeg sjekker med advokat, og jeg kan altså ikke si noe på flytting innenlands, så lenge jeg ikke har kontrakt på 50-50. Og her er det "geniale": En norsk domstol gir i beste fall 40-60 (40 % til far, selvfølgelig), hvorvidt det ikke er særskilt grunnlag for noen annen ordning (det vil i praksis si omsorgssvikt eller rusmisbruk). Man er med andre ord avhengig av barnemors samtykke for å på noe tidspunkt kunne få 50-50. Vi, som fedre, er altså i henhold til norsk lov definert som "mindre verdt" enn barnemor. Her har det riktig nok vært endringer i det siste som åpner for at en domstol kan gi 50-50, men i følge en advokatvenn foreligger det per dags dato ingen saker hvor det er utøvd.

Bottom line:
Det ikke meningen at alt dette skal handle om _min_ situasjon.. men jeg tror mine opplevelser kan være relevant for deg.
Det er i alle fall forskjell på om man er samboere eller gift. De eksakte detaljene her husker jeg ikke. Du bør i alle fall finne ut dine eksakte rettigheter MENS dere fortsatt har felles adresse. Godtar du endring av adresse, selv til nabohuset, har mor per definisjon hovedomsorgen. Barnemor må da gi deg en avtale på 50-50, som er eneste grunnlag du kan ha for å motsi deg flytting innen landets grenser. Har du ikke det har du kun krav på en 6-ukers "heads up" på flyttingen, som gir deg tid til å svi av penger på en advokat som forteller deg at du ikke kan gjøre noe som helst.

Lykke til.
Til Toppen
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Mest diskutert i uke 47
Pappas rettigheter når mor ikke har jobbet.
Flytting

Lignende diskusjoner:

Regler for flytting med de som har delt foreldreansvar 50-50
Innspill ang flytting
Hvilke rettigheter har MOR i en slik situasjon?

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro