verdens beste pappa boken

PAPPAPERM!!! fra en lettere forvirret "dad to be"

Gå til side 1, 2  Neste  
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Pappapermisjon
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
aimymannen

Ble Medlem: 23 Nov 2007

InnleggSkrevet: Lør Nov 24, 2007 12:02 am    Tittel: PAPPAPERM!!! fra en lettere forvirret "dad to be" Svar med Sitat

Hola compadres, la meg gå rett på, min kjære hormonbombe skal føde vårt kjærlighetsbarn i Mars, så langt er jeg med selv og, men hvordan funker pappaperm? får jeg det? har hatt fast jobb i 15 år, mor har jobbet 6 mnd av siste 10 osv osv.... mor skal ta 12 mnd 80%, men får jeg da 6 uker med 100% lønn i tillegg? blir meget glad for svar, sliter fælt med disse trygdereglene... på forhånd takk:)Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
Erik1976

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Lør Nov 24, 2007 12:09 am    Tittel: Svar med Sitat

Hola hola hola! Og velkommen til verdensbestepappa!
Du har rett på 6 uker perm med en lønn som tilsvarer 80% av 6 g. (6g er ca 377 000,-). Noen arbeidsgivere betaler så du får 100% av det du har i dag, men det kommer an på hvor snill arbeidsgiveren din er!

Men det du har rett på er 80% av din egen lønn, eller 80% av 6g dersom din lønn er mer enn 6g.

Håper du ble noe klokere! Smile
Til Toppen
aimymannen

Ble Medlem: 23 Nov 2007

InnleggSkrevet: Lør Nov 24, 2007 12:16 am    Tittel: Svar med Sitat

Erik1976 skrev:
Hola hola hola! Og velkommen til verdensbestepappa!
Du har rett på 6 uker perm med en lønn som tilsvarer 80% av 6 g. (6g er ca 377 000,-). Noen arbeidsgivere betaler så du får 100% av det du har i dag, men det kommer an på hvor snill arbeidsgiveren din er!

Men det du har rett på er 80% av din egen lønn, eller 80% av 6g dersom din lønn er mer enn 6g.

Håper du ble noe klokere! Smile

Takk for svar, og takk for velkomsten, fant dette forumet etter litt press fra "kånå" hu er på snartgravid og snartmamma.

er det bare å spørre om alt mulig her ikke?
Til Toppen
Homer

Ble Medlem: 07 Jan 2006

InnleggSkrevet: Lør Nov 24, 2007 9:09 am    Tittel: Svar med Sitat

Her kan du spørre om alt mulg, vi er orakler Wink
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Nikko

Ble Medlem: 25 Jun 2007

InnleggSkrevet: Lør Nov 24, 2007 12:18 pm    Tittel: Svar med Sitat

skal vi se - hvor mye du har jobbet har ikke mye å si for din perm dessverre, men siden mor skal ha 12 måneder på 80% så har vel hun opptjening da Smile

du får 6 uker på 80% AV DE 12 månedene. ikke i tillegg altså. Det er totalt 12 måneder på 80&, eller 10 på 100%. og du får da 80% av din lønn i din permisjon, begrenset oppad av 6G, om 80% av din lønn er mer enn 6G

- og jeg anbefaler på det sterkeste å ta mer enn 6 uker. ta minst 3 måneder, ellers får du aldri skikkelig alenetid. spesielt ikke om mor tar ferien sin mens du har perm. VÆR ALENE MED BARNET! det er så gøy!!!!!!
Til Toppen
Monolitt

Ble Medlem: 28 Apr 2007

InnleggSkrevet: Man Nov 26, 2007 2:42 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har også et spørsmål ang pappaperm.

Vi har ikke vert så heldige:

Madammen har ikke vert i jobb de siste 6.mnd pga utdanning (uten stipend).

Etter som jeg skjønner har jeg krav på 2 uker ubetalt permisjon.
(hvilket knekker økonomien min helt, ikke bra med en liten nyfødt)

Har jeg krav på noe som helst?

Synes reglene angående dette er helt fantastisk påtryne. Staten skulle hatt en premie. Vm i tragisk pappa oppfølging eller noe.
Men tilbake til saken.

Dvs: Damer som har hatt jobb siste 6 mnd gir papparett:
betalt 6 ukers permisjon.
Damer som IKKE har hatt jobb siste 6 mnd gir papparett:
2 uker ubetalt permisjon.

Jeg blir bare forbannet hvordan hennes jobbsituasjon kan påvirke min tid med ungen. Hvorfor jeg ikke skal få permisjon betalt fordi hun ikke har vert i jobb.

Jeg vet erligtalt ikke om jeg har råd til å ta meg pappaperm. Vurderer faktisk å sykemelde meg i 2 uker pga stress eller noe i den gata.

Har jeg noen rettigheter i det hele tatt?
dalnetslem
Moderator

Ble Medlem: 05 Okt 2005

InnleggSkrevet: Man Nov 26, 2007 3:58 pm    Tittel: Svar med Sitat

Nei det er helt fantastisk. Men du har ikke krav på noe permisjon.

Men om mor blir sliten å trøtt etc, så kan jo hun sykmelde seg, og da må du overta hennes permisjon siden hun da ikke er i stand til å ta vare på barnet.
Og den permisjonen er da betalt.

Jeg var i din situasjon, og kona fikk forsinka fødseldepresjoner og ble sykmeldt, så jeg var hjemme i 4 måneder med betalt.

Moderator.
Til Toppen
redlama

Ble Medlem: 27 Nov 2007

InnleggSkrevet: Tir Nov 27, 2007 8:43 am    Tittel: Et lite tips Svar med Sitat

Dersom mor har bestemt seg for å ta ut 12 mnd, så får hun og du kun 80% som beskrevet over. MEN dersom man er litt flink med penger, kan det fort lønne seg at mor kun tar 10 mnd. med 100% og heller tar seg to mnd. fri uten lønn på slutten så hun får totalt 12 mnd.

Årsaken er enkel: Dersom man tar 10 mnd. med 100% og setter av 20 % av den lønna hver mnd på en konto i 10 mnd. har hun 100% lønn i de to siste mnd. (som egentlig er utel lønn) Men det beste av alt, er at hvis mor tar 100%'en så får også far 100% i de 6 ukene du skal ha pappaperm.

Det er i alle fall denne modellen vi skal kjøre på Smile
pinkerton

Ble Medlem: 08 Aug 2006

InnleggSkrevet: Tir Nov 27, 2007 9:52 am    Tittel: Svar med Sitat

Man har alltid krav på 2 uker ulønnet permisjon i forbindelse med fødselen. Noen arbeidsgivere (Som ihvertfall Ringerike kommune ) betaler allikevel lønna disse to ukene.
Nikko

Ble Medlem: 25 Jun 2007

InnleggSkrevet: Tir Nov 27, 2007 7:43 pm    Tittel: Re: Et lite tips Svar med Sitat

redlama skrev:
Dersom mor har bestemt seg for å ta ut 12 mnd, så får hun og du kun 80% som beskrevet over. MEN dersom man er litt flink med penger, kan det fort lønne seg at mor kun tar 10 mnd. med 100% og heller tar seg to mnd. fri uten lønn på slutten så hun får totalt 12 mnd.

Årsaken er enkel: Dersom man tar 10 mnd. med 100% og setter av 20 % av den lønna hver mnd på en konto i 10 mnd. har hun 100% lønn i de to siste mnd. (som egentlig er utel lønn) Men det beste av alt, er at hvis mor tar 100%'en så får også far 100% i de 6 ukene du skal ha pappaperm.

Det er i alle fall denne modellen vi skal kjøre på Smile

ja, eller pappa har 100 % i sine 6 uker + de to ekstra månedene. stå opp gutter, og ta perm. ellers får vi aldri rettigheter, om ikke vi bruker dem!
Til Toppen
dalnetslem
Moderator

InnleggSkrevet: Tir Nov 27, 2007 9:40 pm    Tittel: Svar med Sitat

Om mor ikke har jobbet har ikke far krav på noen 6 uker.

Moderator.
Til Toppen
redlama

InnleggSkrevet: Søn Des 02, 2007 11:41 am    Tittel: Svar med Sitat

pinkerton skrev:
Man har alltid krav på 2 uker ulønnet permisjon i forbindelse med fødselen. Noen arbeidsgivere (Som ihvertfall Ringerike kommune ) betaler allikevel lønna disse to ukene.

Det er kun den ene som er ulønnet. Den første uken skal man ha lønn for Very Happy Arbeidsgiver kan velge å gi lønn for begge (det skjedde ikke i mitt tilfelle....)

Men en uken skal man ha lønnet Smile
redlama

InnleggSkrevet: Søn Des 02, 2007 11:44 am    Tittel: Re: Et lite tips Svar med Sitat

Nikko skrev:
ja, eller pappa har 100 % i sine 6 uker + de to ekstra månedene. stå opp gutter, og ta perm. ellers får vi aldri rettigheter, om ikke vi bruker dem!

Seff Smile Får jeg "spise" noe av permen til dama, tar jeg selvfølgelig mer hehe Very Happy

Vi vurderer å gå på skift vi da. Jeg er hjemme i 2-3 dager i uken og hun er hjemme 2-3 dager i uken. Har flere kompiser som har gjort det og de sioser at det er en velig fin måte å gjøre det på. Da får damene gått litt "sakte" tilbake til arbeidslivet og vi gutta får mer tid hjemme med ungen uten å "falle bak" på jobben
thomas1979

Ble Medlem: 11 Jun 2007

InnleggSkrevet: Søn Des 02, 2007 12:57 pm    Tittel: Selvstending næringsdrivende da??? Svar med Sitat

Hei.
Er det noen andre som er selvstendige her eller? Blir nokså forvirret av hele greia her selv...

Jeg har jo ikke råd til å ta mer enn noen dager perm når barnet blir født, det vil jo bare si null kr i kassa og det går jo ikke. Men det jeg lurer mest på er hvordan betaling av fedrekvotet utbetales. Jeg har krav på 6 uker ettersom madamen har jobbet nok osv, men hvor mye får jeg?

Som selvstendig så er det jo mange som oppgir en lavere inntekt til likningskontoret for å få lavere regningen på skatten i løpet av året for å spare opp til baksmellen som kommer på slutten av året. Jeg hadde også tenkt til å ta det på denne måten siden jeg er relativt nyoppstartet og 2008 vil bli det første året jeg betaler inn forskuddsskatt. Da er det er greit at ikke jeg plutselig må skatte mye mer enn hva jeg har tjent i trege perioder. Si jeg oppgir at jeg kommer til å tjene 200.000 i 2008 da, vil også utbetalingen i pappapermen beregnes ut i fra 200.000 også? I så fall må jeg jo oppgi en mer reell inntekt men risikerer å bli virkelig rævkjørt økonomisk om jeg har en stille periode i firma og skatteregningen kommer....

Noen som har noen gode råd??
dalnetslem
Moderator

InnleggSkrevet: Søn Des 02, 2007 1:47 pm    Tittel: Svar med Sitat

redlama skrev:

Det er kun den ene som er ulønnet. Den første uken skal man ha lønn for Very Happy Arbeidsgiver kan velge å gi lønn for begge (det skjedde ikke i mitt tilfelle....)

Hvor står det?

Moderator.
Til Toppen
Picer

Ble Medlem: 22 Jun 2007

InnleggSkrevet: Søn Des 02, 2007 3:41 pm    Tittel: Svar med Sitat

redlama skrev:

Desverre, nei. Man har krav på permisjon, men ikke lønnet.

Trønder i Tigerstaden. Spennende.
Til Toppen
Bamse

Ble Medlem: 23 Jun 2007

InnleggSkrevet: Ons Des 12, 2007 9:04 pm    Tittel: Svar med Sitat

Ikke så lett det med permisjoner nei:-) De to ukene etter fødsel får jeg lønnet også, men minst en forsvinner (forhåpentligvis hvis den lille kommer ut snart) i juleferien.
Vi tar 80% i 54 uker. Vet ikke helt om det er innenfor reglene, men vi har tenkt å dele det etter mors 6 uker. Hun 4 dager i uken og jeg 1. Etter sommeren skal jeg ha 3 dager hjemme og hun 2. Regner med det går an å gjøre det sånn, men vi får nå se. Vi har begge lyst til å dele det så mye som mulig Smile
AMH

Ble Medlem: 06 Aug 2007

InnleggSkrevet: Fre Des 14, 2007 3:34 pm    Tittel: krav på to uker ulønnet Svar med Sitat

Monolitt skrev:
Jeg har også et spørsmål ang pappaperm.
Dvs: Damer som har hatt jobb siste 6 mnd gir papparett:
betalt 6 ukers permisjon.
Damer som IKKE har hatt jobb siste 6 mnd gir papparett:
2 uker ubetalt permisjon.

Jeg blir bare forbannet hvordan hennes jobbsituasjon kan påvirke min tid med ungen. Hvorfor jeg ikke skal få permisjon betalt fordi hun ikke har vert i jobb.

Jeg vet erligtalt ikke om jeg har råd til å ta meg pappaperm. Vurderer faktisk å sykemelde meg i 2 uker pga stress eller noe i den gata.

Har jeg noen rettigheter i det hele tatt?

Du har krav på 2 uker ulønnet ifm fødsel. Det er det eneste du har krav på dessverre. Men, som flere har skrevet, er det mange arbeidsgivere som betaler full lønn i disse to ukene, bl. a. statlige arbeidsgivere. Hvis du ikke får betalt må dere leve av engangsstønaden på ca. 32 000 kroner. Om madamen studerer har hun vanligvis rettigheter til stipend hos Lånekassen. Sjekk ut på nettsidene deres om fødsel under studier.

For øvrig er det litt misvisende å skrive at damer som har jobbet 6 av siste 10 mnd gir 6 uker papparett. Det riktige er at det gir rett til foreldrepenger i 10 eller 12 mnd for foreldrene samlet. Hvordan mor og far deler betalt permisjon er opp til forendrene, med noen begrensninger.
Moia

Ble Medlem: 20 Des 2007

InnleggSkrevet: Tor Des 20, 2007 2:41 pm    Tittel: Svar med Sitat

Sniker inn en kommentar selv om jeg er ♀:

Fra NAV sine sider:
http://www.nav.no/1073744316.cms

"Når bare far har rett til foreldrepenger

Når foreldrene bor sammen, men bare far har arbeidet 6 av de siste 10 månedene før fødsel er stønadstiden 29 uker med 100 % dekningsgrad og 39 uker med 80 % dekningsgrad. Det er trukket fra uker som er forbeholdt mor (3 uker før og 6 uker etter fødselen) og fedrekvoten (6 uker). Det stilles spesielle krav til mor når far skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvoten, se nedenfor. Mor kan ha rett til engangsstønad."

"Når bare mor har rett til foreldrepenger

Når foreldrene bor sammen, men bare mor har arbeidet 6 av de siste 10 månedene før fødsel er stønadsperioden 44 uker med 100 % dekningsgrad og 54 uker med 80 % dekningsgrad. Mor får hele perioden alene. Far har ikke rett til foreldrepenger (inkludert fedrekvote) fordi han ikke har arbeidet 6 av de siste 10månedene før fødsel."

Med andre ord - pappa kan også opparbeide rett til permisjon/penger uavhengig av mamma!

MEN pappa'n opparbeider 15 uker mindre enn mamman! (Ingen ANELSE hva logikken bak dette er!!)
Og selv om det kun er dere som har jobbet for retten til permisjon/ pengene - så blir ikke noen større del av permisjonen avsatt til pappa.

Så HELT ille er det ikke, men jeg syns fortsatt dette er grådig urettferdig for dere pappaer! (På tide å skrive sint mail til likestillingsministeren?)
Til Toppen
dalnetslem
Moderator

InnleggSkrevet: Tor Des 20, 2007 6:49 pm    Tittel: Svar med Sitat

Moia skrev:
Det stilles spesielle krav til mor når far skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvoten, se nedenfor. Mor kan ha rett til engangsstønad."

Som at mor studerer eller jobber, så er ikke noen utdeling av perm til far nei, har ikke mor jobbet blir det heller ingen perm.

Moderator.
Til Toppen
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Mest diskutert i uke 9
Lettere å søke i ekspertsvarene
Pappaperm eller foreldrepenger?

Lignende diskusjoner:

Pappaperm og sykemld
Pappaperm utover de tilrettelagte 12 uker og krav til mor
mor er skoleelev og jeg jobber. Pappaperm?

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Pappapermisjon Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro