| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
grimm1977
Ble Medlem: 30 Mar 2008 Innlegg: 8 Bosted: oslo
|
Skrevet: Ons Apr 16, 2008 8:27 pm Tittel: pappaper. spm om regler.. |
|
|
minstemann er nå 5mnd og vi har begynnt å prate om de 5ukene jeg kan ta. problemet er at jeg er i en jobb (begynnte denne mnd) hvor arbeidsgiver sa plent nei til å ta ut dette nå på vår og sommerstiden. begynner i ny jobb i august,men er da opplæring (skole/praksis med eksamen) i 5mnd hvor jeg ikke kan være borte. tror det er for sent etterpå da å ta de ukene?
er intressert i å se de reglene om det muligens er mulig å tvinge seg til pappaperm i oppsigelsestiden min i juli.
har forsøkt å lete opp regelverket,men finner ikke noe fornuftig. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Strand

Ble Medlem: 17 Nov 2007 Innlegg: 330 Bosted: Ålesund
|
Skrevet: Ons Apr 16, 2008 8:53 pm Tittel: |
|
|
etter som jeg har forstått reglene,må man ha vært ansatt samme plass i 10 mnd. sammenhengende, og de ukene kan deles opp, og må taes innen 3 år ( om du jobber i samme bedrift så lenge )
er vel 6 uker, ikke 5?  _________________ 3 April kom prinsen vår til verden!
Pappa er glad i deg Christian  |
|
| Til Toppen |
|
 |
ungfar22

Ble Medlem: 02 Aug 2006 Innlegg: 432 Bosted: Drammen
|
Skrevet: Ons Apr 16, 2008 11:21 pm Tittel: |
|
|
må ikke jobbet ti månder4 samme plass, men hatt jobb siste 10 månder.
jeg tvang inn 6 uker pappaperm i oppsigelsestiden min, arbeidgiver kan ikke nekte deg pappaperm så vidt jeg vet, bare de får beskjed i rimelig tid før du går ut. _________________ Pappa til Angelica født 14.12.04
Amalie født 12.02.07
Celine født 16.06.08 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Frank

Ble Medlem: 21 Aug 2007 Innlegg: 90 Bosted: Et småsted på Haugalandet
|
Skrevet: Fre Apr 18, 2008 10:22 pm Tittel: |
|
|
| Alle har vel rett på 6 uker. Ettersom jeg har forstått må man ha jobbet i minst 6 av de ti siste månedene før man kan ta ut permisjon. De spiller ingen rolle om du har byttet arbeidsgiver så lenge du har vært i arbeid. Og du skal kunne ta ut permisjonen i oppsigelsestiden. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Monolitt
Ble Medlem: 28 Apr 2007 Innlegg: 236 Bosted: Buskerud
|
Skrevet: Lør Apr 19, 2008 6:24 am Tittel: |
|
|
det er ikke arbeidsgiver som betaler permisjonen uansett.
Er ikke 100% sikker. Men arbeidsgiver kan ikke nekte deg pappaperm. _________________ Theodor født 08.01.08 |
|
| Til Toppen |
|
 |
grimm1977
Ble Medlem: 30 Mar 2008 Innlegg: 8 Bosted: oslo
|
Skrevet: Lør Apr 19, 2008 10:06 am Tittel: |
|
|
fant ut litt selv.
kan visst bestemme når jeg vil ta dem innen barnet har fyllt tre år. tror ikke det spiller noen rolle hos hvem du jobber eller hvor lenge du har jobbet der. er ikke arbeidsgiver som dekker det,bortsett fra det økonomiske tapet det er å ha en fraværende i 6ekstra uker.
sist vi fikk barn var det 5uker og jeg jobbet i en bedrift eid av komunen. da var det betalt perm i forbindelse med fødsel og det var bare å gi beskjed et par uker i forveien før pappaperm.. gikk tilbake til byggbransjen og nå var det "skal ha og ha.snart så dere skal ha 11mnd betalt ferie.håper du ikke skal ha flere unger for detta har vi ikke råd til" tonen. slutter derfor og begynner i bedrift delvis eid av staten hvor det er arbeidskontrakter,overtidsbetalt og regler for arbeidsforhold/arbeidstider. trenger stabilitet når man har barn  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|