Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden
Naviger og bli medlem
Siste artikler
Fri rettshjelp i barnevernssaker Rett til pappaperm? Salg av bolig ved samlivsbrudd
Fedre på helsestasjonen Hva snakkes det om? Mor bryter privat avtale
Spørsmål om oppsigelsestid for leiet bolig Når eksen får ny samboer 50/50 for ett av barna?

Omsorgspermisjon 2 uker eller meir?

Start Nytt Tema   Svar på Tema   RSS for emnet Del på facebook    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Pappapermisjon
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Svenno

Ble Medlem: 13 Apr 2009

InnleggSkrevet: Man Apr 13, 2009 9:22 pm    Tittel: Omsorgspermisjon 2 uker eller meir? Svar med Sitat

Heisann Smile Kona mi hadde termin den 10 april, men den lille gulljenta vår ser ut til å vente på seg. Me var på sjukehuset sist søndag, og da sa dei at fødselen kanskje ville starte om 1-2 dager men det kunne gå lenger tid. Eg valgte derfor å være heime da kona er urolig og det var ingen til å være hos henne når eg var på jobb. Eg har ca 2 timers reisevei til jobben. Hvordan virker dette inn på fødselspermisjonen min? teller den fra barnet er fødd eller ?
Har rett på 2 uker med full lønn fra jobben. Det har allerede gått ei uke og fremdeles ingen baby... Vurderer å snakke med jobben om å forlenge permisjonen med kanskje ei uke uten lønn. Men gruer meg til dette da eg er nyansatt. Kva skal eg gjøre? Noken gode råd?
Ost

Ble Medlem: 27 Sep 2006

InnleggSkrevet: Man Apr 13, 2009 10:01 pm    Tittel: Svar med Sitat

Slik JEG har forstått reglene, så er den tiden du har tatt fri frem til fødselen ikke en del av permisjonen. De to ukene begynner etter at fødselen er gjennomført.
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Tath

Ble Medlem: 30 Sep 2008

InnleggSkrevet: Man Apr 13, 2009 10:50 pm    Tittel: Svar med Sitat

Er opp til den enkelte i samråd med arbeidsgiver når omsorgspermisjonen begynner. Jeg kunne velge mellom 2 uker fra mors hjemkomst, eller 2 uker fra dagen fødselen startet. I ditt tilfelle tror jeg at du har brukt 1 uke av omsorgspermisjonen din allerede :S Spørs om eneste alternativet ditt er å enten dra tilbake på jobb for å spare siste uka til faktisk nedkomst, eller å ta permisjon uten lønn. Skader jo ikke å spørre, verste som skjer er jo et nei. Man må jo få lov til å ta seg av familien sin Smile

Det kan også nevnes at de 2 ukene KUN gjelder dersom du ikke får fri på annet grunnlag. Så om mor eller barnet er for syk til å klare seg selv, og du enten overtar mors foreldrepermisjon, eller får pleiepenger, så forsvinner rett og slett omsorgspermisjonen.

I mitt tilfelle: Vi dro på føden tidlig om morgenen, fødselen begynte en måned før tiden og helt plutselig. Jeg ringte arbeidsgiver og sa at jeg tok fri fra da av og 2 uker fremover. Barnet ble født morgenen dagen etter. Barnet var forholdsvis sykt, og mor var helt slått ut av bekkenløsning og brudd i halebeinet. Da fikk jeg pleiepenger i stedet. Nå 4 måneder senere er jeg fortsatt hjemme fordi mor er for dårlig til å ta seg av barnet selv. Jeg har overtatt det som vi planla skulle være mammapermisjonen hennes, og hun er sykemeldt. Jeg kan da ikke "flytte" omsorgspermisjonen min til senere, den er forsvunnet siden den kun gjelder tiden rett etter fødselen.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Svenno

Ble Medlem: 13 Apr 2009

InnleggSkrevet: Tir Apr 14, 2009 7:34 am    Tittel: Svar med Sitat

Flott Very Happy Takk for gode svar. Får kontakte arbeidsgiver å se kva som skjer.
Forumet

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Omsorgspermisjon
Foreldrestipend
Nå er fedrekvoten større en mors kvote

Lignende diskusjoner:

Kona forlanger 27 uker pappaperm, jeg vil kun ha 12!!!
Mor student = far går glipp av 8 uker pappaperm, logikk?
Har jeg rett på mine 10 uker?

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Pappapermisjon Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
rss feed rss feed topics only