Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden
Naviger og bli medlem

Siste artikler
Tips til barnebursdag Delt bosted, 50/50 Verdens beste tv-pappaer
Delt omsorg? Foreldreansvar for samboers barn Foreldrestipend som student
One Button Bob Attføring, arbeidsavklaringspenger og foreldrepenger Uenige om barnebidrag ved delt omsorg

økonomisk prat for unge fedre; råd og tips=)

Start Nytt Tema   Svar på Tema   RSS for emnet Del på facebook    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Unge fedre
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Paradoxz

Ble Medlem: 08 Mar 2009

InnleggSkrevet: Søn Mar 08, 2009 1:07 am    Tittel: økonomisk prat for unge fedre; råd og tips=) Svar med Sitat

Hei, tenkte dette kanskje var en lur plass å legge ut en slik trådSmile

Hadde vert fint om vi som er i båten; "unge fedre", kunne lufte ut om livet! Hvordan en får det til å gå opp økonomisk etc.

Det er jo tøfft økonomisk å være ung, student og far samtidig. Heldigvis er vi velsignet med et "sterkt"-familie nettverk. Hvordan takkler dere det økonomisk? Hva er det en har rett på av økonomisk støtte etc i en studentsituasjon?
Sindre S

Ble Medlem: 26 Jan 2008

InnleggSkrevet: Man Mar 09, 2009 8:53 pm    Tittel: Svar med Sitat

jeg er ikke student, men er små barns pappa, på 22 år, har kjøpt eget hus, og har lagt godt merke til at renten har vært høy i en periode. Vi klarte oss bra, pga jeg begynte og jobbe vekke, jobber 14 dager ute og 14 dager heme, jeg jobber enten offshore eller på land anlegg som klatrer, og pga det kjener jeg nåkk te at vi kan bo her vi bor, uten at vi må snu på alle kronene.
men det er jo litt kjipt og jobbe så masse vekke, jeg går jo glipp av mye heme, men jeg syntes at det går bra alikavell siden når jeg er heme så er jeg jo heme hele dagen og ikke bare litt av dagen slik som mange andre med 7-15 jobb.
Paradoxz

InnleggSkrevet: Tir Mar 10, 2009 9:38 am    Tittel: Good call:P Svar med Sitat

Jeg har vurdert lignende ordninger selv. Ikke akkurat offshore da (som i supply eller platform), som linefisking eller trål. Problemet blir jo da at han blir nesten 2 måneder eldre for hver gang jeg reiser/kommer hjem.

Jeg håper det er mest fornuftig å gå på skolen, slik at jeg kanskje kan få en god landjobb etter endt utdanning. Sønnen min; Martinus er jo bare 4 måneder, og vil være litt over 2 år når jeg er ferdig. Det er jo vel ikke så dyrt å ha barn når de er så små?

Er i alle fall kjekkt å ha sjøen som et alternativ, om noe skulle gå galt=)

PS: føler at damer har et mye mindre rasjonellt forhold til penger.
simenss

Ble Medlem: 01 Mar 2009

InnleggSkrevet: Tir Mar 10, 2009 8:33 pm    Tittel: Svar med Sitat

Er selv 20 år, student og småbarnsfar til en liten gutt på tre uker. Tar noen ekstra fag i år på et privatgymnas, og starter studiene til høsten. Er selv velsignet med et «sterkt» familienettverk, og leier derfor underetasjen i mine svigerforeldres enebolig.

Av Lånekassen har jeg fått innvilget forsørgerstipend. Det utgjør ikke mer enn 1360 kr./mnd., men alle monner drar.

Foreløpig har vi ikke hatt de største utgiftene da vi har valgt å vente med å kjøpe før etter at behovet har meldt seg. Det er utrolig hvor mye man får i gaver og arvegods!

Her i huset er det far som holder økonomien i ro og orden. Men så er også økonomi min store lidenskap. Jobber én dag i uken, men får se hvor lenge jeg fortsetter. Det går tross alt på bekostning av tiden jeg får med sønnen min.

Men hva slags studier er det som tillater slik turnus som to uker av/to uker på?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Paradoxz

InnleggSkrevet: Ons Mar 11, 2009 9:40 pm    Tittel: =) Svar med Sitat

Godt å vite at noen er i samme båt Very Happy

Jeg vet ikke om noen fulle studier som tillater 50% skolegang, men det er vel kanskje ikke å anbefale uansett.

Jeg er av den oppfattning at det er bedre kjøre på 3 år (da sønnen min er 4mnd). De blir helt sikkert ikke billigere å fø med tiden! Å ha en baby er ikke krevende økonomisk i første omgang. Blir værre når en forstår en trenger stasjonsvogn og at fruen har høy standard=)

Kan vel ikke si at økonomi er min store lidenskap, men er det jeg studerer (sitter med en makro-innlevering i skrivende øyblik Sad ), men anser meg selv om en økonomisk rasjonell person.
Sindre S

Ble Medlem: 26 Jan 2008

InnleggSkrevet: Tor Mar 12, 2009 6:50 pm    Tittel: Svar med Sitat

simenss skrev:

Men hva slags studier er det som tillater slik turnus som to uker av/to uker på?

Det er lov og helt greit egentlig, det blir mer penger av det, enn 14-1mnd
selvfølgelig ville jeg ha vært heme 1 mnd og ute 14 dager, men når ikke økonomien strekker til, så er det ikke så masse og gjøre med det,
D.A.D.

Ble Medlem: 05 Sep 2009

InnleggSkrevet: Lør Sep 05, 2009 9:17 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg hadde vært en uke i militæret når jeg fikk beskjeden om jeg skulle bli Pappa. Jeg var der frem til 2 mnd før termin da jeg bestemte meg for å dimme for å være der under fødselen og starten av livet til den lille. En avgjørelse jeg er utrolig glad for jeg tok.

Jeg viste ikke hva jeg skulle bli når jeg ble "stor", så valgte å heller få meg en jobb en å studere noe som ikke var sikkert jeg skulle få brukt for. Kommer sikkert til å studere en gang frem i tid, men blir nok ikke fulltidstudium (så sant jeg ikke finner noe jeg brenner for).

Jeg har vært i arbeid og fruen har jobbet litt så økonomien har gått rundt. Men det er tøft å være i etableringsfasen. Leid frem til Desember 2008 (som ekspertene hevder var bunnen på boligmarkedet, så er fornøyd med den investeringen). Jeg har hatt det tøft økonomisk. Har vært mer en en gang jeg har sett på den siste 100 lappen og lurt på hvordan den skal vare i en uke. Ringe rundt og utsette regninger for å slippe å få purregebyrer som knuser hele budsjettet. Men sakte men sikkert så går det bedre. Fått ny jobb som jeg tjener en 4-5000 ekstra og da ble det straks en helt ny verden. Til våren så har jeg betalt ned billån og da blir det en enda romsligere økonomi. Det er fortsatt trangt, men nå er det

Eldste frøken er nå 2,5 år og jeg venter nr 2 de nærmeste 14 dagene. Til neste sommer skal jeg gifte meg med moren til barnene, og jeg begynner endelig å se lyset i enden av tunellen. Så sant ikke renten øker drastisk igjen! Rolling Eyes

Jeg var 19 når jeg ble pappa, og er nå 22. Er ikke bare greit å være ung pappa. Det er mange ting som "vanlig" ungdom på vår alder opplever som vi går glipp av, men tilgjengjeld så har vi en så mye rikere hverdag! Jeg kunne ikke tenkt meg livet på noen som helst annen måte! Smile
Til Toppen
Viking

Ble Medlem: 03 Feb 2009

InnleggSkrevet: Søn Sep 13, 2009 9:14 am    Tittel: Svar med Sitat

Skal dele stor leilighet med en kompis etter jul, blir nok å krangle seg til en litt mer innbringende jobb enn omsorgsarbeider, på en etat som har landets dårligste lønnskontor^^

Ser for meg at det kan bli hardt i etableringsfasen, som du skriver D.A.D, men ser for meg at jeg skal få det til å gå rundt. Mine foreldre er naturlig nok urolige for mitt økonomiske ståsted, men som jeg bruker å si: " Det er blitt gjennomført før".

En annen ting jeg er enig i: kunne ikke tenkt meg livet annerledes jeg heller Wink

-Viking
D.A.D.

Ble Medlem: 05 Sep 2009

InnleggSkrevet: Fre Sep 18, 2009 9:05 am    Tittel: Svar med Sitat

Sitat:
Ser for meg at det kan bli hardt i etableringsfasen, som du skriver D.A.D, men ser for meg at jeg skal få det til å gå rundt. Mine foreldre er naturlig nok urolige for mitt økonomiske ståsted, men som jeg bruker å si: " Det er blitt gjennomført før".

Det er ikke noe problem så lenge man er klar over at her må ting planlegges. Kjøpe lite ting som fastfood og alkohol og være prisbevist på hvor man handler dagligvarer (holder meg laaaangt unna butikker som Meny). Og har ikke vært på kino siden ringenes herre. Wink
Men med litt planlegging så går alt. Det er som bestefaren min pleide å si "der det er vilje er det vei!".
Til Toppen
ackrite

Ble Medlem: 24 Okt 2008

InnleggSkrevet: Ons Okt 07, 2009 1:27 pm    Tittel: Svar med Sitat

Selv har vi levd relativt skralt, men har vært heldige å leie billig fra familie.

Ekstra inntekt som barneforelder i forhold til et ønske om mye tid med ungen sin er for eksempel å være distributør, som kan jobbe hjemmefra med å forhandle sine produkter, eller man kan se etter reportasje-jobber, eller lignende om skrivekløa er der.

Da slipper man å måtte stille like avhengig til barnehagens åpningstider, og evt. også kunne gjøre noe som er litt mer allright for alle parter av familien, så man slipper å være så mye fra hverandre =D

Jeg stortrives med å være distributør=)
Brage Kingsrød Lavransson, 22.06.09, 05:32, 54cm, 4465gr. Jakten på total frihet... blogg
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Forumet

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Eget forum for unge fedre
Er du miljøbevisst?
- Barn og unge sintere enn før

Lignende diskusjoner:

Dokumentarfilm; unge fedre
Unge fedre i Ålesund og omegn (tilogmed Sundre søre:P)
Unge federe i tønsberg/omegen?

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Unge fedre Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
rss feed rss feed topics only