verdens beste pappa boken

Nekter å følge samværsavtale.

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
TEB

Ble Medlem: 24 Mar 2011

InnleggSkrevet: Fre Sep 23, 2011 5:17 pm    Tittel: Nekter å følge samværsavtale. Svar med Sitat

Jeg jobber offshore og har en turnus på 5 uker på og 5 uker av.

Min eks flyttet plutselig til den andre siden av landet, og tok vår 5 år gamle sønn med seg. Dette likte jeg selvsagt svært dårlig, men det var lite jeg kunne gjøre med det.
Jeg fikk henne imidlertidig til å skrive under på en samværsavtale som gir meg rett til samvær med sønnen vår hele min fritur. Med andre ord så henter jeg han når jeg kommer iland, og har han hele tiden. Han har også barnehage hos meg.

Grunnet ny samværsavtale så sendte jeg inn søknad om endring av bidrag i.o.m. at jeg skulle ha gutten mye mere. Jeg fikk da redusert bidraget noen hundrelapper i måneden.

Dette resulterte i at min eks reagerte med raseri og sinne. Jeg fikk så ørene flagret over hvor gjerrig, egoistisk, drittsekk osv., jeg var.
Selv mener jeg at jeg gjorde alt etter boka, men hun sier nå at om jeg skal være så gjerrig, så kan jeg ikke forvente å få ha han så mye.
Hun må betale full plass i barnehagen der hun bor og trenger penger til det. Og vil ikke betale fult for en plass hun ikke bruker.

Jeg mener at det ikke har noe med meg og gjøre. Vi har en avtale om samvær og den skal følges. Men resultat av dette nå er at jeg har fått beskjed om at jeg kan bare glemme å hente sønnen min når jeg kommer hjem. Og avtalen kunne jeg stikke en viss plass, for den var ikke gyldig sålenge vi ikke hadde vært på mekling før vi underskrev. (Vi har vært på mekling etter samlivsbruddet.)

Nå sitter jeg utenlands og bekymrer meg veldig for hvordan dette skal gå og hvordan jeg skal takle denne situasjonen når jeg nå snart skal hjem.

Jeg trenger råd og tips. Hvordan skal jeg gå frem?
Har jeg mitt på det rene? I mine øyne så er dette kun et spill om penger for henne. Vi var enige om alt før jeg fikk endret barnebidraget.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
jens

Ble Medlem: 11 Jan 2011

InnleggSkrevet: Lør Sep 24, 2011 8:03 pm    Tittel: Svar med Sitat

Mener avtalen dere har om samvær er like gyldig som en annen samværsavtale der det har vært mekling. Mekling har ikke noe med avtalen å gjøre. Meklingen skal være en hjelp til å komme til enighet.
Kontakt advokat er vel rådet en kan gi deg. Holder hun tilbake barnet gjør hun noe svært alvorlig og du har en god sak mot henne. Hun kan ilegges dagbøter for hver gang hun nekter deg samvær men dette må gjennom fylskesmann. Vet om en sak der mor pålegges 5500 kr hver gang far ikke får samvær. Barnehagebetalingen er hennes sak som du skriver.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
TEB

InnleggSkrevet: Man Sep 26, 2011 10:38 am    Tittel: Svar med Sitat

Takk for svar. Det hjalp litt på optimismen. Har snakket med familievernskontor og de sa mye det du sier.
Avtalen er gjeldene.
Men om hun mot all sunn fornuft nekter meg å hente gutten, så var det igrunn lite jeg kunne gjøre annet enn å kontakte advokat. Det syntes jeg er litt frustrerende da slike ting kan ta tid. Det skulle vært nok å vise frem avtalen på et kontor og de tok en telefon eller lignende for å understreke alvoret i det hun eventuelt gjør. Men så lett er det tydligvis ikke.
Til Toppen
jens

Ble Medlem: 11 Jan 2011

InnleggSkrevet: Man Sep 26, 2011 10:53 am    Tittel: Svar med Sitat

Hei igjen.
Barnefordeling og samvær er et privat anliggende er nok derfor ingen vil blande seg direkte inn.
Div.kontorer skal mest være rådgivende.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
ED

Ble Medlem: 26 Sep 2011

InnleggSkrevet: Man Sep 26, 2011 11:52 pm    Tittel: Svar med Sitat

Vi har ikke vært på mekling, men har privat avtale som begge har signert og den er vel like gyldig med eller uten time. Vi har vært på fvk, men det hadde ingenting med denne avtalen å gjøre.

Uannsett... Får hun ikke støtte til barnetilsyn? For hvis man er arbeidssøker eller jobber mer en 50% så kan man få dekket 64% av barnehageregingen mener jeg på. Jeg er ikke helt inne på det så mulig jeg tar feil.

Her betaler mor også for full plass, men barnet vårt går bare 40-60% pga varierende arbeidstider og samvær. Bidraget som blir betalt regnes også ut i fra om hun har støtte til barnehage/dagmamma eller ikke og justeres etter det.

At man kan henge seg opp i disse pengene sjønner jeg ikke. Hvis hun tenker litt lengre og ser at hvis du hadde hatt null samvær så måtte hun alikevel betalt full plass. At du ønsker samvær med barnet burde vært en gevinst for henne selv med dette "problemet".
Til Toppen
TEB

InnleggSkrevet: Tir Sep 27, 2011 8:01 pm    Tittel: Svar med Sitat

Det som er verst er jo at hun bruker mitt samvær med gutten min som et utpressingsmiddel. Jeg må gjør som hun sier hvis ikke kan jeg bare glemme å se han.
Og så planlegger hun ting i tiden da jeg skal ha han og spiller det opp mot samvittigheten min. "Jammen, han vil jo så gjerne være med på det. Skal du virkelig ta fra han den gleden?"
Hvorfor planlegge ting når hun vet han skal til meg. Kun for å ramme meg.

Hun bruker også den at hun står oppført som den med den daglige omsorgen for sønnen vår og kan derfor nekte hvis hun føler det blir for mye tull. Og da får jeg ikke se han før vi har vært i retten pga min(??) vranghet.

Kvinner kan være uhyre ondskapsfulle.
Til Toppen
ED

Ble Medlem: 26 Sep 2011

InnleggSkrevet: Ons Sep 28, 2011 9:22 pm    Tittel: Svar med Sitat

Ja, det der er jo helt feil! Nå han er så gammel så trenger jo han tid sammen med sin far også. Han forstår mye mer enn en baby!

Hvis ting kommer i veien her eller at det skjer noe ungen kan være med på så bytter vi bare dag. De burde ikke være ett problem for mor. Jeg synes det er veldig skummelt hvor mye mor kan kontrolle og det er forferdelig av dem å gjøre slikt. Jeg synes nesten det går under omsorgsvikt å drive på sånn. Barnet har rett på både en mor og en far, i hvert fall hvis begge er skikket.

Når dere har vært i retten må mor holde seg til avtalen så vi får håpe den ender godt for din del. Når skal dere? Smile
Til Toppen
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Ferie og samværsrett
Verdens beste pappa på twitter
Endre samværsavtale

Lignende diskusjoner:

Hjelp! Moren til barnet nekter å samarbeide
Eks'n nekter meg samvære med sønnen

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro