|
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Nevare
Ble Medlem: 01 Nov 2009 Innlegg: 2 Bosted: Akershus
|
Skrevet: Søn Nov 15, 2009 12:42 am Tittel: Når begynner man med rutiner for spedbarn? |
|
|
Hei!
Førstegangspappa her, og etter å ha tråla internett og snakket med både helsesøstre, slektninger og venner, så sitter jeg igjen med en haug med både motstridende, samkjørte, gode og mindre gode råd. Jeg tror madamen og jeg klarer å sile ut gode og dårlige råd når det kommer til hvilke rutiner vi vil bruke i heimen og slikt, men en ting jeg lurer veldig på er egentlig når man _begynner_ med forskjellige typer rutiner for spedbarn.
Jeg husker de sa på sykehuset at det ikke er nødvendig å bade spedbarn mer enn ca en gang i uken. Så langt har vi gjort det et par ganger i uken (på dagen/ettermiddagen) fordi jeg har lyst til å venne han litt til badingen, men jeg lurer på når man egentlig begynner å bade ungene oftere? Virker som om mange har kveldsbad som en del av leggerutinene... Er det evt noen grunner til at man ikke bør gjøre dette mens de er veldig små?
Småtten er nå snaut 4 uker (ja, jeg vet det er tidlig), og vi bestemte oss for å begynne allerede nå med faste leggerutiner. Vi begynner da leggeritualet 2130 (som innebærer bleieskift, lett vask i ansiktet med klut, ny body) hvor han legges i vuggen og vi synger litt for han, og så går ut av rommet (han sover på vårt rom). Det er første natten vi prøver dette i dag. Det har stort sett gått greit med soving om natta frem til nå (et par netter med skriking), dvs han sover i 4-timers perioder eller noe. Fra og til.
Jeg skjønner at faste rutiner for alt er viktig for barn, men folk sier også at man skal la nyfødte/spedbarn sove når de vil sove og spise når de vil ha mat... Når begynner man med å innføre faste spisetider, sovetider og slikt? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
Skrevet: - Tittel: - |
|
|
Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Pipemann
Ble Medlem: 14 Jan 2008 Innlegg: 91 Bosted: Akershus
|
Skrevet: Man Nov 16, 2009 9:48 am Tittel: |
|
|
Jeg har tro på å begynne tidlig. Hva som er riktig og feil er nok veldig individuelt. Ingen barn er like. (I venninne -gjenger tror man at alle barn er like)
Vi bader gutten ca 2 dager i uken, han er nå 16 mnd. Har holdt oss på det.
Ulempen med å bade for ofte er at man vasker ut fettstoffer fra huden.
Fort gjort å få kløe osv ved å bade ofte. + at det er dumt å venne til slik at barnet MÅ bade hver kveldt. Litt kjipt om man er på besøk hos andre f eks.
Leggerutiner er greit å komme igang med. Viktig er å ikke skjemme bort.
Unngå uvaner som å legge barnet i foreldrenes seng, sove på soverommet på dagtid osv. (da forstår ikke barnet forskjellen på natt og dag)
Jeg er også motstander av smokk til nattesøvn. Man blir lei av å gå inn når smokken er mistet.
Innfør et fast kosedyr som alltid er med i senga, også på ferieturer.
Vel dette var bare mine tips ,dette er ikke noen fasit.  _________________ Barnevogn skal ha sving!
MaxiCosi Mura - med 4 store hjul og sving.
Kjempefornøyd. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Luffe
Ble Medlem: 05 Jan 2009 Innlegg: 89 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: Man Nov 16, 2009 1:32 pm Tittel: |
|
|
Rutiner har vi hatt hele tiden.
Gutten vår er nå 7mnd.
Vi bader faktisk gutten hver dag, når vi er hjemme.
Dette for å venne ham til vann og så blir det en lang og hyggelig sesjon.
Han bades kunn i rent vann, evt. med litt olje.
Problemet med tørr hud etc. er vel først hvist man har for mye såpe og slikt i vannet???
Så ser vi det at hvis vi bruker lang tid på leggerutinen, 30 - 60min, sovner ham fort.
Bad, pysj, kose litt på fanget, flaske så senga.
Dette er ikke noe problem når vi er borte at det ikke bades.
Vi har nå funnet en ny rutine.
Før våknet gutten mellom 6 og 7. Da fikk han en flaske.
Lekte i ca 1 time, så sov ham en time eller to til.
Nå får han falske når han våkner, rett i seng igjen så sover ham 1 til 2 timer. |
|
| Til Toppen |
|
 |
pAppaNorD Moderator

Ble Medlem: 13 Mai 2008 Innlegg: 318 Bosted: Oppegård
|
Skrevet: Man Nov 16, 2009 11:48 pm Tittel: |
|
|
Det er ikke mulig å skjemme bort et spedbarn, men det er mulig å innføre dårlige vaner...synes det er en viktig forskjell
Er ikke ute etter å ta noen med det utsagnet, men det stemte veldig for oss da vår lille har slitt veldig med søvn de første månedene. Vi var veldig flinke med å inføre rutiner relativt tidlig, men pga kolikk light så måtte rutiner vike fra tid til annen. Relativt tidlig vil vel si rundt tre til fire uker gammel.
Fungerte fint for oss å gjøre stor forskjell på dag og natt.
Idag bader vi pia nesten hver kveld. Virker ikke som det gjør noe forskjell dersom vi plutselig ikke gjør det så lenge alle andre rutinene sitter spikra. _________________ Galskap? Det er å tilbringe et liv i sofaen...
Pappa til Cecilia 03.01.2009 & Sunniva, født 16.08.2011 <3 |
|
| Til Toppen |
|
 |
ivarfj

Ble Medlem: 23 Apr 2009 Innlegg: 61 Bosted: Eide på Nordmøre
|
Skrevet: Tor Nov 19, 2009 1:15 pm Tittel: |
|
|
Vi hadde som regel for begge våre at vi innførte kveldsrutiner når barna var ca 6 uker gamle. Først et bad ca kl. 18.45 (til vanlig uten såpe, kun NAF badeolje pga atopisk eksem), deretter god tid på tørk, på med pysj, en flaske MME på fanget, og så i senga ca kl 19.15. Dette har vi prøvd å holde på mest mulig, men ved sykdom, reiser o.l. må vi naturlig nok avvike fra rutinene. I og med at barna er vant med denne rutinen er det heller ikke noe problem å avvike en gang i blant.
Jeg er enig i at de første månedene er det nok en fordel at spebarn sover en annen plass på dagtid enn om natta. Vi tok i bruk soverommet og senga til lurer på dagtid for vår eldste da han var ca 3 måneder, og han sov natta gjennom (fra kl 19.30 til kl 08.00) fra han var 3,5 måneder! Selvsagt enkelte urolige netter ved tannfrembrudd og når han lærte å reise seg opp i senga, men det må man regne med. _________________ Gi meg styrke til å endre det jeg bør endre, tålmod til å akseptere det jeg ikke bør endre, visdom til å skille de 2 fra hverandre.
Far til Adrian, f 17/5-07 og Annika, f. 5/5-09. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Annonse:
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
|
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|