verdens beste pappa boken

Mor og ferie

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Rasmus

Ble Medlem: 05 Jan 2011

InnleggSkrevet: Ons Jan 05, 2011 5:19 pm    Tittel: Mor og ferie Svar med Sitat

Hei alle sammen, ny mann på forumet.

Separert og har 50 %, for nå, omsorg og ansvar for verdens vakreste gutt. Nå skal mor på ferie med gutten min og jeg sliter med å få ut av henne hvor hun skal. Har dere noen kommentarer på om det vil være et naturlig krav fra meg å få vite dette?

Hun saboterer kommunikasjonen mellom oss i stor grad, samtaler blir veldig lett til bare krangler og de igjen ødelegger veldig mye for oss alle, men hun nekter å føre dialogen på mail ( sikkert fordi hun ikke da kan være så urimelig som hun kan være muntlig ). Så hvis jeg skal spørre om dette og håpe på at hun ikke bare gir blaffen i å svare, så ønsker jeg å be henne i mailen om å kontakte sin advokat og be om råd før hun ev velger å ignorere ønsket mitt. Men det er vel ikke så mye vits å skrive det hvis advokaten hennes ikke sier det samme og ber henne om å svare.

Får nesten også ta med at jeg har nettopp tatt ut stevning for å få 70% omsorg med 30% utvidet samvær for henne. Hun ønsker 50 / 50 omsorgsfordeling selv om vi bor i to forskjellige kommuner og sneipen bare er 2 1/2 år, dvs jeg har skriftlig fra henne at hun egentlig ønsker 70% av tiden til meg og 30 til seg selv siden hun har så mye annet hun har lyst til å få gjort, men vil allikevel ikke gå med på konsekvensen som er at hun mister omsorgen??? Så må hun ta konsekvensen så vil hun ha 50 av både omsorg og tid. Det er jo ikke noe jeg kan gå med på, spesielt siden han det siste halvåret faktisk har bodd over 70% av tiden hos meg og har 100% barnehageplass her og kun 20% på mors sted.

Og der ble det jaggu litt bakgrunnshistorie allikevel Very Happy Snodig det der, det er ikke så lett å fatte seg i korthet når en først får et fora hvor en kan få fortelle om dette.. Flere som kjenner seg igjen i det??
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
lekebamse

Ble Medlem: 30 Des 2010

InnleggSkrevet: Ons Jan 05, 2011 7:48 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hei,

Ja eg er i ein liknandes situasjon nå. Nå har me ikkje vore i mekling, men eks-sambuaren min har store problemar med at eg får aleinetid med dottera vår. Ho nekter heilt å samarbeide om absolutt alt. Eg kan ikkje heller skriva under på flyttemeldinga heller før me greier å samarbeide om ein midlertidig samværsavtale. Men neida, ikkje ein sjangs. Godt eg skal til advokat på fredag.

Eg kan bare ikkje forstå kvinnfolk når det kjem til at dei meiner at barnet har det best med minimalt samvær med far. Det er også så rart at dei alltid lager problemer med bidraget og alltid skal ha mest mogleg(mi eks-sambuar tjener f.eks noko meir enn meg i året). Det er noko eg ikkje tenkje på i det heile tatt.

Meld deg inn i foreningen for to foreldre. www.f2f.no
Til Toppen
Håkon5

Ble Medlem: 22 Nov 2010

InnleggSkrevet: Tor Jan 06, 2011 12:27 am    Tittel: Svar med Sitat

Hei Rasmus!

Når det gjelder ferieturer så vil jeg tro at det ligger litt logikk i å opplyse den andre parten om hvor turen går, men loven sier at den som har delt ansvar eller ansvar alene, har annledning til å ta med barnet på kortere utlandsturer uten samtykke fra den andre forelderen. (Barneloven § 41.)

Hvis du har tatt ut stevning for å få omsorg 70% av tiden, og påberoper deg at dette også er slik det har vært i praksis, så er det dokumentasjon som gjelder. Dokumenter med datoer når du har hatt barnet.

Husk også at retten avgjør spørsmålet om daglig omsorg med utgangspunkt i Barneloven § 48, om hva som er det beste for barnet. Her gjelder det å sette sine egne behov til side og reflektere grundig over nettopp hva som er til barnets beste.

Lykke til Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Rasmus

InnleggSkrevet: Tor Jan 06, 2011 9:38 am    Tittel: Svar med Sitat

Takk for svar Smile

Jeg synes vel selv at det rent moralsk og ihvertfall i sympati med den andre foreldre, en kan jo fint kjenne på følelsen av uro selv når en ikke vet hvor ens barn er i lange perioder, så er det naturlig å gi denne type informasjon uoppfordret. Og her har vi jo ennå delt omsorg som en faktor. Jeg vil uansett ikke sette meg opp mot hvor hun skal, det er definitivt ikke poenget. Mer finne ut om det er normal praksis og om det å ikke gi denne informasjon vil være noe som kan skade hennes sak. Ergo hennes advokat vil dermed gi henne rådet om å stille opp. Regner ikke med at det er noen rettspraksis eller regler for dette, men det vil ikke si at det ikke kan være et moment som kan spille en rolle i saken som kommer.

Når det gjelder dokumentasjon så er ikke det det store problemet. Har nok av det med både vår korrespondanse og også barnehagens data for når han har vært borte fra meg. Men jeg skjønner definitivt godt hva du mener med tanke på barnets beste. For å si det slik, moren har en del å gjøre på mitt hjemsted, jeg har absolutt ingenting på hennes ( inkludert overnatting ), hun har selv foreslått skriftlig 70% til meg, hun aksepterer bare ikke at hun dermed mister omsorgen og krever at den forblir på 50/50?? Det er her han faktisk har bodd siste halvåret og her han har begynt å utvikle vennskap med andre barn og kjenner og er trygg på barnehagen. Mine foreldre bor rett ved siden av, hennes på andre siden av landet og hun har heller ingen andre nært. Hun ønsker hvis ikke jeg aksepterer hennes måte å gjøre ting på, 50 /50 reelt både tid og ansvaret, noe jeg synes er alt for tøft for en liten tass som ennå ikke er 3. En ting er om hun flytter hit, noe hun faktisk kan, men ikke så lenge det innebærer en lang reise og totalt skifte av miljø hver uke eller hver 14 dag. Synes faktisk at bare det faktum at hun ønsker dette er i seg selv et faresignal for retten, da det definitivt ikke viser en mor som setter barnets behov for trygghet og stabilitet først. Dvs så lenge hun får beholde kontrollen så kan hun fint gi fra seg 70 % av tiden Sad Ihvertfall for dette halvåret, for neste så må gudene vite. Og hverken sønnen vår eller jeg kan leve med en slik uforutsigbarhet.

Nå har hun også hatt barnevernet på nakken pga av alkohol ( hun drakk ihjel forholdet vårt ) men den saken klarte hun å lure seg ut av. Men det vil ikke si at jeg ikke kan føre vitner som kan sette barnevernets konklusjon i tvil. Og jeg har barnevernet på mitt hjemsted på "min" side, og de er fantastiske. På hennes hjemsted så har jeg ikke lyst til å si hva jeg mener om det vernet. Pluss at jeg jobbere trygt og godt 8 - 4 og hun driver et sted i utebransjen ( ikke beste kombinasjon med rusproblemer å ha egen nøkkel til en bar gitt ) og reiser mye til mitt hjemsted for å utdanne seg. Noe som igjen betyr at mitt hjemsted gir helt klart best utgangspunkt for best mulig samlet foreldrekontakt. Noe som i seg selv et viktig moment i lovens intensjon "barnets beste" Og som jeg har mye av, hun saboterer vår kommunikasjon og svarer ikke på mail. Sender aldri alle klærne tilbake med han, gudene må vite hvor mye ull jeg har kjøpt i vinter..

Både jeg om min advokat har god tro, så framt vi ikke er maks uheldige pg får dommeren fra helvete. Men ifølge min advokat så er de så godt som utryddet nå Very Happy Han har selv vært dommer i mange år i samme rettssalen som vi skal inn i og kjenner alle dommerne godt. Det eneste som gjør meg urolig er at hun, i likhet med mange med rusproblemer, kan virke ufattelig klare og stødige hvis de må. Men her er det så mange fakta og dokumenter som ikke kan leses på en annen måte enn hva de faktisk er.

Så kom gjerne med kommentarer til argumentasjonen min, har en del mer også, men interessert i å høre hva andre har opplevd og om jeg er på viddene totalt eller om noen av hovedpunktene ikke holder mål, eller definitivt holder mål og må aksentueres enda mere. Alle tips og råd mottas med takk.

Vil også si det her og nå at hadde jeg hatt noen momenter som hadde satt meg og det jeg kan tilby som far i dårlig lys, så hadde jeg skrevet det her. Hvorfor ikke, det er jo anonymt og fint. Og det er definitivt i min interesse å få så gode råd som mulig. Og da er ikke jeg typen som stikker hodet i sanden. Men faktum er at jeg har kjempet i noen år for å redde familien min, jeg har vært og er en forbannet bra pappa og ektemann. Halvt år pappapermisjon bl.a. Men når den andre hverken vil eller er i stand til å jobbe selv for å redde en familie så spiller det ingen rolle. Men hun kan ikke bringe en eneste historie inn i retten om at jeg noensinne har sviktet som pappa. Det er jeg stolt av og jeg akter ikke å slutte med det.
Til Toppen
jens

Ble Medlem: 11 Jan 2011

InnleggSkrevet: Tir Jan 18, 2011 7:48 am    Tittel: Re: Mor og ferie Svar med Sitat

Rasmus skrev:
Hei alle sammen, ny mann på forumet.

Separert og har 50 %, for nå, omsorg og ansvar for verdens vakreste gutt. Nå skal mor på ferie med gutten min og jeg sliter med å få ut av henne hvor hun skal. Har dere noen kommentarer på om det vil være et naturlig krav fra meg å få vite dette?

Hun saboterer kommunikasjonen mellom oss i stor grad, samtaler blir veldig lett til bare krangler og de igjen ødelegger veldig mye for oss alle, men hun nekter å føre dialogen på mail ( sikkert fordi hun ikke da kan være så urimelig som hun kan være muntlig ). Så hvis jeg skal spørre om dette og håpe på at hun ikke bare gir blaffen i å svare, så ønsker jeg å be henne i mailen om å kontakte sin advokat og be om råd før hun ev velger å ignorere ønsket mitt. Men det er vel ikke så mye vits å skrive det hvis advokaten hennes ikke sier det samme og ber henne om å svare.

Får nesten også ta med at jeg har nettopp tatt ut stevning for å få 70% omsorg med 30% utvidet samvær for henne. Hun ønsker 50 / 50 omsorgsfordeling selv om vi bor i to forskjellige kommuner og sneipen bare er 2 1/2 år, dvs jeg har skriftlig fra henne at hun egentlig ønsker 70% av tiden til meg og 30 til seg selv siden hun har så mye annet hun har lyst til å få gjort, men vil allikevel ikke gå med på konsekvensen som er at hun mister omsorgen??? Så må hun ta konsekvensen så vil hun ha 50 av både omsorg og tid. Det er jo ikke noe jeg kan gå med på, spesielt siden han det siste halvåret faktisk har bodd over 70% av tiden hos meg og har 100% barnehageplass her og kun 20% på mors sted.

Og der ble det jaggu litt bakgrunnshistorie allikevel Very Happy Snodig det der, det er ikke så lett å fatte seg i korthet når en først får et fora hvor en kan få fortelle om dette.. Flere som kjenner seg igjen i det??

Lykke til.

Høres ut som du har ei god sak,men det sa vel advokaten din ?

Du stiller sterkt når barnet har bodd mest hos deg og har barnehageplass der.
Teller mye i retten å dra barn fra sine miljø når de trives.

Har hun signert avtale på 70 til deg?
Til Toppen
Rasmus

InnleggSkrevet: Tir Jan 18, 2011 9:32 am    Tittel: Svar med Sitat

Ikke signert, men vi har en laaang mailkorrespondanse som er krystallklar på å vise at hun ønsker dette. Det var da hun forsto at dette også betydde at han skal registreres i min kommune og at hun blir regnet som samværsforeldre at hun snudde. Så det hun så for seg var en 70 / 30% fordeling i praksis, men gutten fremdeles folkeregistrert i hennes kommune og med 50 / 50 omsorg og ansvars fordeling i teorien og i forhold til staten.

Advokaten min begynte nesten å le da han hørte det...
Til Toppen
jens

Ble Medlem: 11 Jan 2011

InnleggSkrevet: Tir Jan 18, 2011 3:16 pm    Tittel: Svar med Sitat

Rasmus skrev:
Ikke signert, men vi har en laaang mailkorrespondanse som er krystallklar på å vise at hun ønsker dette. Det var da hun forsto at dette også betydde at han skal registreres i min kommune og at hun blir regnet som samværsforeldre at hun snudde. Så det hun så for seg var en 70 / 30% fordeling i praksis, men gutten fremdeles folkeregistrert i hennes kommune og med 50 / 50 omsorg og ansvars fordeling i teorien og i forhold til staten.

Advokaten min begynte nesten å le da han hørte det...

Lykke til, dette MÅ bare gå din vei.
Til Toppen
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Ferie og pappaperm
Pappaperm mens mor har ferie?
Ferie med barna?

Lignende diskusjoner:

Fordeling av ferie
Begge tar ut ferie, samt at far tar ut pappaperm, samtidig??
Spørsmål om ferie med gradert permisjon

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro