verdens beste pappa boken

Mor flytter til nabokommunen - uenighet om valg av skole

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Skroting

Ble Medlem: 31 Jul 2006

InnleggSkrevet: Tor Sep 01, 2011 6:44 pm    Tittel: Mor flytter til nabokommunen - uenighet om valg av skole Svar med Sitat

Vår fem år gamle datter har det siste året vært annenhver uke hos meg og hos moren. Da det ble slutt mellom oss kjøpte hun min halvdel av leiligheten og jeg kjøpte en ny leilighet i nabolaget. Delt omsorg har fungert ypperlig, men nå har plutselig mor funnet ut at hun skal flytte til nabokommunen.

I det siste har jeg forsøkt å lese meg opp på hva som finnes av rettigheter og plikter i slike situasjoner, men det er ikke lett å finne ut hva som gjelder. Et uttrykk jeg har snublet over nylig, er "fast bosted". På skilsmisse.net leste jeg denne teksten
Sitat:
Hvis foreldrene avtaler at barnet skal bo halve tiden hos hver av dem, må de likevel avtale at barnet skal være registert i folkeregisteret som fast bosatt hos en av foreldrene.

Jeg skal ikke legge skjul på at dette gjør meg forvirret. "Delt omsorg" og "delt bosted" er uttrykk som jeg har sett blitt brukt om hver andre, men er det altså likvel slik at dersom barnet har delt bosted, så har det samtidig også fast bosted...? I så fall er jo dette hos mor siden det var jeg som flyttet ut, og det var det aldri diskutert hvilken adresse jenta vår skulle ha. Hun beholdt naturligvis samme adresse som hun alltid har hatt.

Betyr det at mor fritt kan flytte til en annen kommune og samtidig få endret det "faste bostedet" til datteren vår slik at når hun skal begynne på skolen om et år, da blir det i den kommunen?

Da moren først nevnte disse flytteplanene (etter at hun hadde lagt inn bud på en leilighet der borte), så ytret jeg allerede da min bekymring angående dette med valg av skole. Jeg sa at dersom hun velger å flytte bort da må hun også ta ulempen det vil være med å få fraktet datteren til og fra barnehagen, og skolen når den tid kommer. Dette aksepterte hun, men det har hun selvfølgelig snudd på nå.

Datteren vår har siden fødselen vokst opp i dette området. Hun har vennene sine her og det er for min del naturlig at hun også går skole her så lenge minst én av foreldrene fortsatt bor her. Det er ikke til å stikke under en stol at jeg heller ikke er veldig keen på å kjøre en ekstra time hver morgen og hver ettermiddag (annenhver uke) bare fordi barnemoren ønsker å bo akkurat der.

Hvordan står jeg i en slik sak? Er det dette med den folkeregistrerte adressen som blir trumfortet hennes som gir henne rett til å gjøre som hun vil, eller kan argumentene mine faktisk føre til at jeg får viljen min her? Strengt tatt så er jo en skolegang her i sitt kjente miljø det som må kunne kalles det som er til barnets beste.
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
Bamsepappa2

Ble Medlem: 29 Aug 2011

InnleggSkrevet: Tor Sep 01, 2011 11:12 pm    Tittel: Svar med Sitat

Delt omsorg, delt ansvar og delt bosted. Det er ikke bare lett å holde tungen rett i munnen.

Det som står i barneloven: § 37. Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med.

Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet.

Så lenge ikke den som har barnet på sin adresse ikke prøver å få barnet i religiøs skole eller liknende så ser det ut til at den andre ikke har så mye den skulle sagt.

Hva som er barnets beste i så måte er vanskelig å avgjøre. Det kan jo være at barnet ved å begynne på skolen i dagens nærmiljø hadde endt opp med å bli mobbet.
Å begynne på en skole hvor man ikke kjenner noen er jo ikke farlig, eller vil komme under definisjonen omsorgssvik. Det er fortsatt godt nok.

Er det mulig for deg å flytte nærmere der barnemoren skal flytte?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
jens

Ble Medlem: 11 Jan 2011

InnleggSkrevet: Fre Sep 02, 2011 7:35 am    Tittel: Svar med Sitat

Hei skal svare deg kort nå på morgenen.
Delt bosted – dere foreldre har avtale på delt bosted. Dere bytter bosted annet vært år, dvs. melder folkeregister. Dere deler barnetrygd (frivillig). Dere har skattekl.2 annet hvert år. Den som har registrert bosted på barnet har bosted.
Har dere avtale skriftlig om delt bosted kan mor ikke flytte med barnet men kun uten.
50/50 samvær er ikke det samme som delt bosted, dvs barnet har hatt samme bosted flere år og ingen avtale om delt bosted.

Har dere ikke avtale om delt bosted så ligger du vel dårlig an vil jeg tro. Ta snarest kontakt med advokat og be han sende inn at du ønsker forføyning. Dvs. du stopper flyttingen inntil bosted er avklart. Dette er en mulighet du har. Sier dette for at barnet i praksis har vært likt hos dere begge.
Mor skal melde deg 6 uker før flyttingen, da kan du protestere inne seks uker.
Men ta som sagt kontakt med advokat og få dette utsatt.
Ikke nøl for flytter hun er toget gått.

Virker som du er blitt lurt i uvitenhet. Er så ”forbannet” noen ganger over at ikke slike ting blir tydeliggjort ved mekling. Er derfor alle bør ha rådgiving hos jurist, og ikke gjøre dette selv da det lett kan gå galt.
Har sett flere ganger at den som har bosted flytter en kort stund i nærheten av den andre forelder for så å flytte lenger senere. Dette er et velkjent triks en bør vokte seg for når den som har barnet kan flytte.

Lykke til.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skroting

InnleggSkrevet: Fre Sep 02, 2011 11:05 am    Tittel: Svar med Sitat

Hmm, takk for svar. Vi var på mekling i fjor sommer og skrev da under på en avtale så vidt jeg husker (eller fikk vi bare et referat av det vi avtalte muntlig?). Det eneste jeg var opptatt av da, var at vi skulle ha datteren vår annenhver uke, men jeg må se om jeg kan finne denne avtalen og se om den er mer detaljert enn som så.

Skatteklasse 2 annenhvert år har vi i hvert fall avtalt muntlig mellom oss, men det vil ikke overraske meg et sekund om hun lurer meg på dette også. Jeg vet ikke helt hvordan dette fungerer i praksis. Skal det automatisk byttes mellom oss, skal vi melde dette inn hvert år, eller skal vi i enighet endre selvangivelsene slik at én av oss er oppført med klasse 2? Jeg har sendt en henvendelse til Skatteetaten for å høre hvordan dette fungerer, men jeg har foreløpig ikke fått noe svar etter to dager.

Hvis jeg skal ta kontakt med advokat, er det noen som har noen tips? Et navn eller et selskap i Oslo hadde vært fint.
jens

InnleggSkrevet: Fre Sep 02, 2011 1:09 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hmm blir enda mer "forbannet" når dere ikke lagde og fikk hjelp til skriftlig avtale på meklingen.
Dette er egenlig ett privat angliggende men mange trenger hjelp for en vet ikke hva som gjelder. En er også i en sårbar og fortvilet situasjon. Når det får gått en tid og en har summet seg kan "toget vært kjørt". Da må en gå til sivil rettsak om den andre part ikke vil endre avtaler eller manglende avtaler. Du får se hva som står på referatet fra meklingen.
Familevernkontoret skal skrive ut en meklingsattest og den skal dere ha gjenpart av. Har du ikke din gjennpart vil jeg tro de har den i arkiv slik du kan få en bekreftet kopi.
Når det gjelder skatten må skattetaten muligens ha en kopi av deres avtale om delt bosted slik at den virkelig foreligger.
Nav vil i alle fall ha en kopi av deres avtale om delt bosted når det gjelder deling av barnetrygden.
Siden dere ikke har skirftlig avtale utbetaler nav stønader etter det den forelder som har bosted på barnet sier/forteller. Så dette vet antagelig ikke du noe om. Betaler du barnebidrag? Det skal normalt ikke gjøres om dere dekker inntil 33 prosent av utgifter til barnet ved delt bosted.(Finnes nettobidrag). Den som bor med barnet får div. stønader når samværet er maks 60/40 prosent (Finnes unntak). Delt bosted gir visst kun delt barnetrygd (dobbel barnetrygd for ett barn) og skattekl 2 annet hvert år. Vet du om BM motar overgangsstønad. Gjør hun det har nav fått opplyst at dere ikke har delt bosted

http://www.skatteetaten.no/no/Rettledninger/Rettledning-til-postene-2010/

Samlivsbrudd i løpet av året
Hvis det er forhold som tilsier at en av foreldrene har hovedomsorgen for barnet, gis foreldrefradraget til den av foreldrene som har hatt den daglige omsorgen for barnet det meste av året, dvs. den som barnet har bodd hos størstedelen av året.

Delt omsorg for barnet (når foreldrene ikke bor sammen)
Delt omsorg foreligger når det enkelte barn rent faktisk oppholder seg like lenge hos hver av foreldrene (ingen av foreldrene har hovedomsorgen). Betaler hver av foreldrene for pass og stell av barn, kan hver av dem kreve foreldrefradrag hvert år. Foreldrene kan til sammen bare kreve fradrag for kostnader inntil det maksimumsbeløp som gjelder for ett eller flere barn, se ovenfor. Foreldrene får fradrag i forhold til hvor stor andel av kostnadene som hver av dem har betalt. Delt omsorg innebærer ikke at hver av foreldrene kan kreve foreldrefradrag med hvert sitt maksimumsbeløp. Foreldrene kan alternativt kreve at hver av dem får foreldrefradrag annet hvert år. Den av foreldrene som har barnet (barna) boende hos seg ved utgangen av året ved skilsmisse/separasjon/samlivsbrudd, kan kreve foreldrefradraget dette året, den andre av foreldrene året etter osv.

Har foreldrene flere barn, må hvert enkelt barn vurderes for seg.

Endret omsorg
Har hver av foreldrene hatt omsorg for barnet (barna) alene (eneomsorgen) i deler av inntektsåret, vil den av foreldrene som har hatt eneomsorgen mesteparten av inntektsåret, ha krav på foreldrefradraget. Dør den av foreldrene som har eneomsorgen, skal avdøde likevel gis foreldrefradraget. Overtar den gjenlevende av foreldrene omsorgen for barnet, vil denne også ha krav på foreldrefradrag.

http://www.skatteetaten.no/no/Sporsmal-og-svar/?mainchapter=9777&chapter=42857#x42857

Jeg ble separert og enslig forsørger sent i inntektsåret 2010. Hvilken skatteklasse skal jeg ha?

Du skal liknes i klasse 2 dersom du er enslig forsørger og alene har omsorgen for barn som er 17 år eller yngre ved utgangen av inntektsåret. Har begge foreldrene omsorgen for barnet, gis klasse 2 til den av foreldrene som har den daglige omsorgen det meste av året.

Er barnet like lenge hos begge, kan foreldrene liknes i klasse 2 annet hvert år. Da må dere bli enige om hvem skal ha klasse 2 det første året.

Endring av skatteklasse kan du kreve i selvangivelsens post 5.0 – tilleggsopplysninger. Er barnet 18 år eller eldre, har du krav på klasse 2 såfremt barnet virkelig forsørges. Om når du har krav på klasse 2, se ”Rettledning til postene” under temaet ”Foreldre og barn”.

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/237619.cms
http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd/Barnetrygd/231515.cms

Utbetaling til begge foreldrene
Hvis foreldrene bor hver for seg, har to felles barn og har ordnet seg slik at det ene barnet bor fast hos moren og det andre barnet bor fast hos faren, skal hver av dem ha utbetalt barnetrygd for det barnet som bor hos vedkommende. Den av dem som ikke mottok barnetrygd før samlivsbruddet, må søke om å få utbetalt barnetrygd for det barnet som bor hos ham/henne.

Når foreldrene bor hver for seg, kan de avtale at barnet skal ha delt bosted etter barneloven § 36, dvs. at barnet blant annet har fast bosted hos begge foreldrene. Dette er det eneste tilfellet der begge foreldrene kan få utbetalt barnetrygd for samme barn. Hver av dem får utbetalt halvparten av den barnetrygden de ellers ville fått utbetalt. Den av dem som ikke mottar barnetrygd fra før, må søke om å få utbetalt den delen av barnetrygden han/hun har rett til.

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsveileder/lenkeliste/Veiledning/90692.cms
Delt bosted for samme barn
Dersom foreldre har avtalt delt bosted etter barneloven § 36, skal bidraget fastsettes som et nettobidrag. I de tilfellene underholdskostnaden fordeles med nøyaktig 50 % på hver av partene, blir det ingen bidragsbetaling. Når den ene parten blir tillagt mer enn 50 % av underholdskostnaden, skal denne parten betale den andelen som overstiger 50 % av underholdskostnaden til den andre, begrenset til 33,3 % av underholdskostnaden. Dette blir da bidraget.

Bidragsveilederen tar ikke hensyn til delt bosted.

Kan barnetrygden deles mellom foreldrene ved delt bosted?
Svar: Ja, barnetrygden kan deles når det blir lagt fram dokumentasjon på at foreldrene har avtalt delt bosted for barnet etter bestemmelsene i barneloven § 36. For at utbetaling til begge skal komme i orden, må den av foreldrene som ikke er mottaker av barnetrygden fra før, sette fram krav om at barnetrygden skal deles og også utbetales til ham/henne.

http://lovdata.no/all/nl-19810408-007.html
Barnelova. § 42. Barnet sin rett til samvær.

Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld. Dersom ein av foreldra vil flytte, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast seks veker før flyttinga.

Barnet har krav på omsut og omtanke frå den som er saman med barnet. Den som er saman med barnet, kan ta avgjerder som gjeld omsuta for barnet under samværet.

Endra med lover 3 mars 1989 nr. 8 (ikr. 1 mai 1989, men slik at endringa i andre leden ikkje gjeld for barn fødd før 1 mai 1989), 25 sep 1992 nr. 106, 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998), 20 juni 2003 nr. 40, endra paragrafnummeret frå § 44 (ikr. 1 apr 2004 etter res. 20 juni 2003 nr. 728), 9 apr 2010 nr. 13 (ikr. 1 juli 2010, etter res. 9 apr 2010 nr. 500).

Som du selv skjønner trenger du juridisk hjelp om BM ikke imøtekommer deg med kontrakt på delt bosted og om hun flytter.
Når du får vite om flyttingen kontakter du advokat for å få utsatt flyttingen til bostedspørsmål er avgjort.
Har du fått noe skriftlig har hun beviser på at du er underrettet. Du har 6 ukers frist på å klage, hun kan med andre ord ikke flytte lovlig før det er gått 6 uker.
Til Toppen
Skroting

InnleggSkrevet: Fre Sep 02, 2011 3:15 pm    Tittel: Svar med Sitat

Takk igjen for meget utfyllende svar.

Jeg vet jeg fikk min kopi av meklingsattesten, men jeg må prøve å lete den frem i ettermiddag for å se hva som faktisk står på den.

For å svare på et par smørsmål. Vi har ingen bidragsordning. Vi deler alle utgifter likt, men hun kjøper litt mer klær siden det er hun som mottar barnetrygden. Det er jeg som betaler barnehagen, men så etterbetaler hun halvparten av beløpet. Det er hun som får foreldrefradraget på selvangivelsen sin, men hun betaler meg halvparten av hva dette utgjør netto.

Jeg ser også for meg at siden hun hadde skatteklasse 2 i 2010, da kan jeg ihht avtalen få gjennomslag for at "fast bosted" og folkeregistrert adresse skal være hos meg i 2011. Men så blir det motsatt i 2012 igjen, som er det året jenta skal begynne på skolen. Det er vel den folkeregistrerte adressen som bestemmer hvilken skole hun skal gå på. Dette kommer til å bli vanskelig. Jeg tar fortsatt i mot tips om navn på advokater eller advokatkontor i Oslo...
jens

InnleggSkrevet: Fre Sep 02, 2011 3:50 pm    Tittel: Svar med Sitat

Det er nok i utgangspunktet slik du forteller ang.skole. Men en kan søke andre skoler.
Men som du har vært inne på er det dette med flyttingen hennes som er det sentrale som skaper problemer.
Poenget mitt er at om dere har avtale om delt bosted og BM vil flytte har du muligheter til å få bosted på datter. Delt bosted blir det svært skjeldent ved rettstvister. Retten har snever adgang til å dømme delt bosted j.f. barnelova § 36.
Delt bosted ved noe avstand der datter får vesentlig lenger skolevei når hun er så ung kan vel være aktuelt om noen transporterer henne. Hvis dette ikke er aktuellt og det blir flytting blir den ene av dere samværsforelder.
Sier du ikke noe til BM og krever stans gjennom advokat i flyttingen kan hun i praksis flytte med barnet om dere ikke her avtale om delt bosted som regulerer dette. Så et viktig poeng er å unngå flyttingen før bostedsspørsmålet er avklart.
Har dere juridisk riktig avtale kan du stanse henne med denne mot å flytte med datter.
Tenker at hvis mor nå flytter dit hun har tenk, hvor langt flytter hun neste gang?
Kjenner ikke til noen advokater i Oslo området som du spør om. Men det er da noen advokater her på forum som skriver du sikkert kan kontakte.
Men du har dårlig tid når det gjelder flyttingen.
Til Toppen
Skroting

InnleggSkrevet: Fre Sep 02, 2011 5:36 pm    Tittel: Svar med Sitat

Det er nok ikke så mye å få gjort med flyttingen ettersom at hun allerede har både solgt gammel og kjøpt ny leilighet. Det er ikke noe stress for meg å ta turen dit annenhver søndag for å hente ungen, så er i grunn helt greit at hun flytter...så lenge barnehage og skole forblir her.

Nå har jeg også gått gjennom papirene mine og funnet meklingsattesten. Der var det ikke mye interessant å lese. Det står hvem som har møtt opp, dato og et stort blankt felt for merknader. Denne attesten er vel ikke noe annet enn en bekreftelse på at mekling er gjennomført.

Nå skal jeg prøve å finne en advokat som kan se på saken. Hvis jeg står så dårlig til som jeg frykter at jeg kanskje gjør, da må jeg bare ett alternativ igjen. Nemlig å flytte nærmere der moren bor, slik som Bamsepappa2 nevnte. Dette vil uansett være et gedigent nederlag siden jeg nå bor slik at jeg kan gå til jobben på en halvtime. Skolen og barnehagen er på veien, så det er fint å gå sammen. Flytter jeg da blir det slik at jeg heller må kjøre i en halvtime. Det kollektive alternativet forsvinner i praksis også. I tillegg så er det for langt til å sykle i jobbklærne, og for kort til å gjøre det til en treningstur med dusjing og klesskifte. Drittplass!

En helgepappaløsning er i alle tilfeller helt utelukket. Mest av alt er dette fordi jeg vil være mest mulig sammen med datteren min, men jeg ønsker heller ikke at hun skal bli for mye påvirket av moren sin. Med fare for å fornærme enkelte her på forumet så ser jeg svært negativt på det at hun "fant Jesus" i voksen alder. Jeg liker å tro at at datteren min med tiden vil kunne skille mellom fornuft og vås, men små barn er veldig mottakelige for sistnevnte og det kan bli sittende lenge.
jens

InnleggSkrevet: Fre Sep 02, 2011 5:51 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hei igjen.
Det virker som det er lenge siden hun sa fra om flyttingen , over 6 uker?
Dere har ikke noe avtale om delt bosted sier du. Hvis dere har praktisert dette vil hun sikkert bli rådet til å si dere har hatt 50/50 samvær i en tvist. Dvs.barnet bosted hos mor og du samvær.
Når du nå kommer på plass med det nye kan det være lurt med en skriftlig avtale.
Det med at du planlegger flytting til nærmere der mor vil bli boende går vel greit når det blir halvtime kjøring. Det værest er tanken nå før du flytter.
Det vil koste deg mer å reise på jobb, det er ikke billig å reise til jobb når en før kunne ha gått. Ville vel ikke tatt det som et nederlag selv men ville følt meg kraftig lurt. Hvis mor hadde flyttet 60 mil unna så har det vært værre, for det kunne nemlig ha skjedd.
Det at hun har solgt og kjøpt leilighet og du evt. har fått stoppet flyttingen har ikke vært ditt problem om hun stod i "beita".
Du må tenke litt slik skal du vinne fram. Det har vært intressant å høre hva som blir resultatet for deg.

Lykke til.
Til Toppen
Skroting

InnleggSkrevet: Fre Sep 02, 2011 7:29 pm    Tittel: Svar med Sitat

Først var det moren min som ringte fordi hun hadde sett på facebook at eksen min hadde lagt inn bud på en bolig. Jeg er ikke på facebook selv, så jeg vet ikke om jeg hadde visst noe som helst om ikke moren min fulgte med hva som skjedde der. Dette var uansett i mai og jeg ringte da for å høre hva som foregår. Det var da vi ble enige om at datteren vår selvfølgelig skulle gå skole her hvor jeg fortsatt blir boende.

Så ringte hun igjen for nøyaktig fire uker siden og sa ifra at hun har kjøpt bolig.
jens

InnleggSkrevet: Fre Sep 02, 2011 8:56 pm    Tittel: Svar med Sitat

Da har du noe opp mot at hun ikke har overholdt de seks uker.
Er viktig å fa fram at hun innrømmer det tror jeg.
Men krysser fingrer og håper du får et best mulig resultat.
Skal du få til noe må du gjøre noe og det blir konfrontasjon med henne uansett. Du kan ikke bare føye mor da blir du overkjørt.
Til Toppen
Skroting

InnleggSkrevet: Fre Sep 30, 2011 12:48 pm    Tittel: Svar med Sitat

Vi gjennomførte ny megling i går og fikk formalisert avtalen vår om Delt Bosted. Megleren var umiddelbart på "min side" og gjorde det klart at det betyr ingenting om vi har avtalen skriftlig eller ikke. Vi lever etter avtalen, så da har vi en avtale som er like gyldig som om den var skriftlig. Han ga også BM refs for å ha tatt en avgjørelse om flytting uten å ha involvert meg. Han sa at hun kan risikere å bli helgemamma.

Jeg gjorde det veldig klart at det eneste jeg vil, er det som er best for vår datter, og det på tross av at jeg er meget bitter over at det betyr at jeg må flytte for å oppnå dette. Derfor la jeg et kompromiss på bordet. Jeg sa at jeg er villig til å flytte innenfor rimelig avstand til BM under forutsetning av at datteren vår skal gå på den skolen som er nærmest min fremtidige bolig. Dette aksepterte hun.

Nå sjekker jeg opp dette med barnetrygd. Med delt bosted så har jo jeg skatteklasse 2 dette året. Med denne skatteklassen så er jeg vel som enslig forsørger å regne, sant? Og som enslig forsørger, skal ikke jeg da ha rett på barnetrygd + utvidet barnetrygd?
jens

InnleggSkrevet: Lør Okt 01, 2011 7:00 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hei.
Har dere barnet 50/50 melder dere skatteetaten hvem som skal ha skatteklasse 2 dette året og på nytt neste år. Dette går ikke automatisk om dere bytter adresse på barnet annet hvert år.

Barntrygden for barnet deres kan dere dele mellom dere, det samme den ekstra barnetrygden. Dere må søke NAV og sende inn bostedsavtalen om delt bosted.
Til Toppen
CR83

Ble Medlem: 18 Okt 2011

InnleggSkrevet: Tir Okt 18, 2011 1:36 am    Tittel: Svar med Sitat

Hei. Eg har en litt lik situasjon, men egentlig ganske ulik også. Dama mi og eg venter barn, men ho har et barn fra før. Dama og faren til barnet er i samme situasjon som deg, altså at dei har delt bosted, annakver veke hos mor og far. Det fungerer veldig bra mellom dei, og dei deler likt på alle utgifter så godt det lar seg gjøre, dei har skatteklasse 2 annakvert år, men adressa bytter de og kvert år, altså den som skal ha adressa til barnet på seg det året skifter selv adressa. Dermed får vel den som har adressa til barnet det året skatteklasse 2 for det aktuelle året.

Men var egentlig ikkje det var som poenget.. Eg og dama har lyst å flytte. No bur ho slik at ho bur i den krinsen som hører til den skulen som både ho og faren har bestemt at barnet skal gå på. Mens faren bor i en annen skulekrins, men i samme by som oss. Men dersom vi flytter, for eksempel til nabokommunen, eller bare til en annen skulekrins i byen, så får ikkje barnet deres gå på den skulen der dei har bestemt, og der barnet vil gå, fordi der kommer alle vennene fra barnehagen til å gå. Madammen vil at ungen deres skal få gå på den skulen der vennene går og vil med glede kjøre en halvtime fram og tilbake for at ungen skal få lov til det. Men blir det ikkje slik at dersom vi flytter fra den krinsen, og vi har adressa til barnet neste år (da barnet begynner på skulen), at h*n blir hørende til der vi bor? Det har dei tenkt på, og dersom det blir lettere for at vi får barnet på den skulekrinsen dei vil ved at faren har adressa til barnet det året også, så gjør dei det. Men det er jo ikkje den skulekrinsen uansett da, bare i samme by.. Går det an å søke om å få barnet inn på en annen skule, når faren bor i "feil" skulekrins?? Noen som vet??
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Mest diskutert i uke 35
Delt bosted – valg av skole etter at mor flytter
Valg av skole

Lignende diskusjoner:

Vi flytter ut av Oslo - erfaringer med flytting med barn
Valg av barnevogn, hvor mye hadde dere å si?
Usikker på hvilke valg som vil være de beste

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro