verdens beste pappa boken

minste krav til samvær med barnet sitt.

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
wolden87

Ble Medlem: 02 Jun 2010

InnleggSkrevet: Tor Sep 08, 2011 9:37 pm    Tittel: minste krav til samvær med barnet sitt. Svar med Sitat

Hei, mitt første innlegg her.

jeg og barnemoren har hatt et litt av ogpå forhold. mest på etter lillemor kom til. men nå har vi gått hver vår vei i gjenn.

håper noen der ute vet noe om:
finnes det noe minste krav til hvor mye samvær man skal ha med sitt eget barn? jeg vil jo selfølgelig ha mest mulig. men BM sier jeg får en natt annenhvær helg å kanskje en uke dag. for barn har det best med mor. noe som ALLE mammaforumene skriver om. synes dette bare er tull.

vi har jo minst likemye rett til og være sammen med våre barn?
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
jens

Ble Medlem: 11 Jan 2011

InnleggSkrevet: Fre Sep 09, 2011 8:53 am    Tittel: Svar med Sitat

Hei.
Dere er i teorien likeverdige foreldre. Dvs.barnetkan ha bosted hos deg i stedet for mor. Vet ikke hvor gammelt barnet deres er. Praksis fra rettsavgjørelser er mye i favør mor.
Foreslår du rådfører deg med advokat innen barnerett ut fra din situasjon.
Annen hver helg og en dag i uken er det som kalles vanlig samvær som alle samværsforeldre (normalfungerende sådan) får i rettsavgjørelser.
Dvs.8-10 overnattinger i mnd. Noe du skal være oppmerksom på er at det går et skille ang.hvor stort barnebidrag blir mellom 8 og 9 netter. Det kan være betydelig for noen.
Det at mor samsynligvis vi gå for maks 8 overnattinger er gunstig for henne da hun har full kontroll over barnet, får mest bidrag og egentid uten barnet. Videre får en ved deling 60/40 mor full deking på alle støtteordninger og skattekl.2. En ekstra barnetrygd.
Er du intressesert ville jeg gått for 50/50 MED DELT BOSTED. Ved delt bosted har du kontroll om mor ville flytte med barnet. Den som har bosted kan flytte fritt i Norge med barnet. Ved delt bosted PÅ KONTRAKT MELLLOM DERE kan hun ikke flytte med barnet uten ditt samtykke. Delt bosted og delt samvær er ikke det samme. Har dere delt 50/50 på samværsavtale og IKKE delt bostedsavtale er det den som har barn i folkeregister som har bosted og sådan har konrollen. Delt bosted gir ikke rett til de støtteordninger som tilfaller enslig forsørger.
Delt bosted bytter adr. på barnet folkeregister annet hvert år. Det må dere foreldre gjøre. Den som har adr,på barn får skattekl.2.
Dere kan fritt avtale hvem som skal ha barnetrygden. Den kan også deles mellom dere gjennom nav.
Regner med dere skal til mekling og lage avtale om samvær for barnet. (Lovpålagt). Ikke la deg lure der til noe du angrer.
Det kan være masse fint smigerprat.
Ville kontaktet advokat på familierett slik det ble mest mulig riktig for deg.
God investering kan det være.

http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsveileder
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
wolden87

InnleggSkrevet: Fre Sep 09, 2011 10:33 am    Tittel: Svar med Sitat

Tusen Takk for svar.

datteren vår er bare 9mnd, men ikke avhengi av amming eller noen ting, og er godt vant med pappaen sin. men vet ikke hvor stort problem dette blir, siden hun er så lita enda.
jens

Ble Medlem: 11 Jan 2011

InnleggSkrevet: Fre Sep 09, 2011 12:50 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hei.
Har forstått det slik at når barn er under 2-3 år legges generelle sakkyndigshetsrapporter til grunn. Der sies det noen at barnet skal være mest knyttet til mor.
Men har du vært mye sammen med barnet har du faktisk mer tilknyttning.
Hvordan dere sammarneider ligger også til grunn for mengden samvær. Bor dere nærme hverandre er delt bosted mer akuellt.Jeg ville gått for delt bosted og sett hva mor sier. Videre om du ikke blir i møtekommet med dine øsnker rådført meg med en advokat i familierett. Det er noe har på forum med.
Tror siden alder på barnet er som det er vil gjøre det vanskelig med delt bosted nå (50/50).
Jeg ville etter råd fra advokat med erfaring fra dette tatt det med i betrakningen for hva jeg ville gått for.
Blir det ikke så mye samvær som du ønsker nå ville jeg hatt med i avtalen om samvær at samvær trappes opp når barnet bli eldre, 2-3 år. At det da blir delt bosted f.eks.
Du trenger fagskyndig hjelp slik du ikke trår feil her, det er fort gjort.

Det er viktig du opptrår korrekt uten høylytte innelegg, ikke sms og mailer. Dette kan brukes mot deg.
Virk lyttende framfor evt.sakyndige og rettsvesen.Men hver lur og tenkt etter før du velger.
Men ikke la deg diktere av barnets mor.
Det kan være bedre med ett rettsoppgjør enn endelang krangel som dere ikke blir eninge om.
Til Toppen
lekebamse

Ble Medlem: 30 Des 2010

InnleggSkrevet: Fre Sep 09, 2011 12:55 pm    Tittel: Svar med Sitat

Kjemp med nebb og klør.

Eg har nesten ikkje noko samvær og skal i hovudforhandling om nokre veker. Mor har gjort alt ho kan for at eg ikkje skal få samvær. Dessverre så har ho også ein sakskyndig på si side. Sakskyndig er svært så tradisjonell i tankegangen. Dei fleste sakskyndige er ikkje det og er mykje meir moderne(oppdaterte). Dette svekker saken min krafig, og min største frykt nå til hovudforhandlinga at det blir ein dårleg samværsordning. Og det orker eg rett og slett ikkje.

For eit så lite barn så er det superviktig at barnet får mykje kontakt med far, rett og slett fordi faren for at far forsvinner heilt ut av livet til barnet er kjemestor. Det finnes ingen empirisk forsking som støtter opp at det er farlig meg overnattinger eller mykje samvær med far. Derimot så finnes det mykje empirisk forsking som beviser det motsatte, kor bra og viktig det er for små barn å ha mykje kontakt med sin far.

Når barnet ikkje ammer så er det ingenting som heiter primærtilknytning for eit barn knyter seg like sterkt til fleire personar. Dei som seier det har bare lest Bowlbys tilknytingsteori og ikkje lest kva kritikerane av tilknytingsteorien meiner.

Og nei eg har heller ikkje krangla med sakskyndig, men eg merke jo godt at sakskyndig er flinkare å argumentere enn meg, så eg blir på ein måte tvunge til å vere einig sjølv om eg inni meg er heilt ueinig.
Til Toppen
wolden87

InnleggSkrevet: Fre Sep 09, 2011 4:02 pm    Tittel: Svar med Sitat

det er godt at det finnes slike forum for oss gutta også.

heldigvis er det ikke så vond tone mellom meg å BM, men man vet nå aldrig i disse barnefordelings tider. hun mener jo også at hun skal ha halvparten av møblene som jeg har kjøpt. som jeg fortsatt tildel betaler litt på.... så vi får se hvordan det går.

ser jo at det er muligheter for at det kan havne i retten, når man generellt leser gjennom dette forumet.

men vi får holde motet oppe, og satse på at vi alle sammen finner fredlige løsninger til slutt! slik at alle barn får oppleve og ha et godt forhold til sin pappa. mitt stolteste øyeblikk var jo da jeg ble far! og det kommer jeg til og kjempe for å få fortsette med!

det er alt for lite rettigheter for fedre der ute! vi lever ikke i stein alderen lengere! barna betyr like mye for oss som for moren!
lekebamse

Ble Medlem: 30 Des 2010

InnleggSkrevet: Fre Sep 09, 2011 4:27 pm    Tittel: Svar med Sitat

Men hugs at når du snakkar med andre så er det ikkje ditt behov, men barnets behov for ein far Wink
Til Toppen
wolden87

InnleggSkrevet: Fre Sep 09, 2011 11:30 pm    Tittel: Svar med Sitat

ja det er klart Very Happy
Bamsepappa2

Ble Medlem: 29 Aug 2011

InnleggSkrevet: Søn Sep 11, 2011 9:46 pm    Tittel: Svar med Sitat

Etter loven har ingen av foreldrene rett på å være med barnet, men BARNET har rett til å være sammen med begge sine foreldre.

Det er i loven ikke definert ett minstekrav til samvær, men det er en såkalt 'vanlig samværsordning': Vert det avtala eller fastsett « vanleg samværsrett », gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka med overnatting, annakvar helg, til saman tre veker i sommarferien, og annankvar haust-, jule-, vinter- og påskeferie.

Samværet skal også blant annet tilpasses barnet alder, reiseavstand mellom foreldrene mm.

Min anbefaling er å samarbeide med mor, vis mor at du er til å stole på med barnet. Etterhvert vil nok mor også se at det ikke vil medføre ulemper for henne å øke samværet. Hun vil med tiden se at den avlastingen det gir henne, vil gjøre godt for barnet dere har sammen Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Harleypappan

Ble Medlem: 06 Okt 2011

InnleggSkrevet: Fre Okt 07, 2011 11:31 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hei!jeg har hatt Jr 50/50 med delt bosted siden jr var 10 mndr,og det har aldri vært noe problem! Dette var imot det Bm og fam.vernkontoret ville, men jeg fikk det igjennom uansett! Det er bare å stå på å kjempe! Jeg brukte mange referanser til nyere forskning, som sier at barnet lider av å ikke ha jevnlig kontakt med begge foreldre! Viktig å holde seg rolig og saklig! Stå på så ordner det seg! Skal du ha noen sakyndige med deg, sørg for at de er 100% med deg!!!
Til Toppen
Scirocco

Ble Medlem: 03 Des 2009

InnleggSkrevet: Lør Okt 08, 2011 9:13 am    Tittel: Svar med Sitat

Harleypappan skrev:
Hei!jeg har hatt Jr 50/50 med delt bosted siden jr var 10 mndr,og det har aldri vært noe problem! Dette var imot det Bm og fam.vernkontoret ville, men jeg fikk det igjennom uansett! Det er bare å stå på å kjempe! Jeg brukte mange referanser til nyere forskning, som sier at barnet lider av å ikke ha jevnlig kontakt med begge foreldre! Viktig å holde seg rolig og saklig! Stå på så ordner det seg! Skal du ha noen sakyndige med deg, sørg for at de er 100% med deg!!!

Hei Harleypappan. Jeg er svært interessert i disse referansene. Kunne du kontakte meg på PM med disse referansene?
Til Toppen
Harleypappan

Ble Medlem: 06 Okt 2011

InnleggSkrevet: Lør Okt 08, 2011 11:11 am    Tittel: Svar med Sitat

Heisann Scirrocco!
Der sliter jeg gitt! Jeg hadde saken oppe for snart seks år siden, og saksmappa ble borte i siste flytting!
Det jeg gjorde den gangen var rett og slett å google alt som hadde med far og omsorgsrolle å gjøre.Det jeg også prøvde å finne ut av, var hva Familieverninstansene i nabolandene våre og i Norge bruker av argumenter, og hvilken forskning som ligger bak deres synsing, men der kom jeg aldri langt nok til at jeg kunne bruke det imot dem......Jeg refererte heller til at de måtte bruke litt gammeldags forskning og inngrodde meninger, siden de aldri refererte til det nyere forskning mener!
Så du må nok grave litt selv, og ha gjerne navn, tittel og tilhørighet på dem du refererer til!
Til Toppen
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Mest diskutert i uke 36
Samvær med baby
Samvær

Lignende diskusjoner:

Samboerskapet ryker - hva med barnet vårt...?
Samvær og sommerferie.
når har jeg krav på 50% omsorg?

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro