|
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
geo1973
Ble Medlem: 08 Okt 2007 Innlegg: 16 Bosted: Ås
|
Skrevet: Tor Mar 24, 2011 11:33 am Tittel: Menn, mannsnettverk og mannsrolle? |
|
|
| Om dere leser andre innlegg av meg, har dere sett at jeg ble alene med barna mine etter at min eks tok livet sitt for to år siden. Jeg har gått mange runder med hva det er å være pappa, elsker, kjæreste og mann. Har søkt en del på nettet om dette her, og det virker som om det foregår en debatt rundt mannsrollen. Har sett på Facebook og twitter at det er noe som kaller seg Mannsutvalget, som driver og legger ut en masse artikler som problematiserer hva mannsrollen er, og der de tar opp feministenes føleri og kupping av hele definisjonen på mannsrollen. Hva synes dere om disse? Sjekk også ut http://nimd.no/ - det virker som om det er et eller annet på gang for menn, av menn, som vil gjenreise mannen og mannsrollen. Jeg synes dette har vært utrolig bra å lese. Anbefales..! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
Skrevet: - Tittel: - |
|
|
Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Fantefar Moderator

Ble Medlem: 15 Mai 2006 Innlegg: 755 Bosted: Arendal
|
Skrevet: Tor Mar 24, 2011 8:26 pm Tittel: |
|
|
Syns de siste åras mannsrolle-debatt er veldig spennenede
Det å definere verdier og rollemønstre ut i fra hva vi sjøl ønsker å kunne være, trur jeg er enormt viktig. Noe av dette er kamper som primært må kjempes internt blant menn (eks. vold, voldtekt), noe må kjempes mot arbeidsgivere og reaksjonære damer (pappaperm), og i noen saker vil vi stange mot en del feminister (farskapsrettigheter).
Men; jeg syns en del av manns-rolle kampen har det med å glemme at verden har to kjønn, og at det i aller størst grad (men ikke totalt) er sånn at maktbalansen er i klar favør menn (eiendom, inntekt, innflytelse, vold).
Eksempler fra den linka sida for den internasjonale mannsdagen:
Hvorfor er vi så tolerante for vold og overgrep mot menn og gutter, og hvorfor tolerer vi fortsatt en verden hvor vi sender gutter i krig?
--------------------------------------------------------------
Vold er alltid uønska, og siste del av spørsmålet ser jeg på som en veldig interessant diskusjon. Men et fokus på vold mot ett kjønn, og la det kjønnet være mannen, blir for meg surrealistisk, all den tid nesten all vold utøves av menn, og utfordringa da heller burde være at menn kollektivt sier NEI til all form for vold.
Kommer tilbake med mer, nyfødt-virkeligheta kaller
Edit: trykkleifer _________________ - ...og når vi slapper av, så gjør vi det i full fart! - Kanninby
Og tydeligvis Jonas (01.07.06) sitt valgspråk
Lurer på hva Magnus (18.03.11) sitt blir? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Annonse:
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
|
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|