verdens beste pappa boken

Menn, mannsnettverk og mannsrolle?

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Om det å være pappa
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
geo1973

Ble Medlem: 08 Okt 2007

InnleggSkrevet: Tor Mar 24, 2011 11:33 am    Tittel: Menn, mannsnettverk og mannsrolle? Svar med Sitat

Om dere leser andre innlegg av meg, har dere sett at jeg ble alene med barna mine etter at min eks tok livet sitt for to år siden. Jeg har gått mange runder med hva det er å være pappa, elsker, kjæreste og mann. Har søkt en del på nettet om dette her, og det virker som om det foregår en debatt rundt mannsrollen. Har sett på Facebook og twitter at det er noe som kaller seg Mannsutvalget, som driver og legger ut en masse artikler som problematiserer hva mannsrollen er, og der de tar opp feministenes føleri og kupping av hele definisjonen på mannsrollen. Hva synes dere om disse? Sjekk også ut http://nimd.no/ - det virker som om det er et eller annet på gang for menn, av menn, som vil gjenreise mannen og mannsrollen. Jeg synes dette har vært utrolig bra å lese. Anbefales..!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
Fantefar
Moderator

Ble Medlem: 15 Mai 2006

InnleggSkrevet: Tor Mar 24, 2011 8:26 pm    Tittel: Svar med Sitat

Syns de siste åras mannsrolle-debatt er veldig spennenede Smile

Det å definere verdier og rollemønstre ut i fra hva vi sjøl ønsker å kunne være, trur jeg er enormt viktig. Noe av dette er kamper som primært må kjempes internt blant menn (eks. vold, voldtekt), noe må kjempes mot arbeidsgivere og reaksjonære damer (pappaperm), og i noen saker vil vi stange mot en del feminister (farskapsrettigheter).

Men; jeg syns en del av manns-rolle kampen har det med å glemme at verden har to kjønn, og at det i aller størst grad (men ikke totalt) er sånn at maktbalansen er i klar favør menn (eiendom, inntekt, innflytelse, vold).

Eksempler fra den linka sida for den internasjonale mannsdagen:

Hvorfor er vi så tolerante for vold og overgrep mot menn og gutter, og hvorfor tolerer vi fortsatt en verden hvor vi sender gutter i krig?
--------------------------------------------------------------

Vold er alltid uønska, og siste del av spørsmålet ser jeg på som en veldig interessant diskusjon. Men et fokus på vold mot ett kjønn, og la det kjønnet være mannen, blir for meg surrealistisk, all den tid nesten all vold utøves av menn, og utfordringa da heller burde være at menn kollektivt sier NEI til all form for vold.

Kommer tilbake med mer, nyfødt-virkeligheta kaller Wink

Edit: trykkleifer

Lurer på hva Magnus (18.03.11) sitt blir?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Flere menn vil jobbe i barnehage
Barnehage på menns vilkår
Menn nektes å gi omsorg

Lignende diskusjoner:

Menn og fødselsdepresjon
Menn må få skifte på barna sine!
Hva synes dere menn om at damen frir?

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Om det å være pappa Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro