verdens beste pappa boken

Mat, amming og morsmelkerstatning..?

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Om det å være pappa
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
vman

Ble Medlem: 20 Mar 2010

InnleggSkrevet: Lør Apr 03, 2010 2:42 am    Tittel: Mat, amming og morsmelkerstatning..? Svar med Sitat

Vi har ei jente på rett over 3 uker som sliter litt med mat om kveldene. Av og til er det stort sett bare at hun ikke vil sove, men noen ganger merker vi at hun ikke får nok mat fra å amme, så vi må gi henne melk som er pumpet tidligere på dagen. Men nå og da får hun tydligvis vondt i magen, spesielt i kveld/natt i noen timer. Tenker at kanskje det er noe mor har spist, for det er bare skrik (i nykk og napp når det kniper) og pressing "grynter og klager". Tenkte nå at jeg skulle teste å "rense" henne litt med morsmelkerstatning (siden dette ikke inneholder noe extra, noe det kan når mor har spist noe babyjenta vår ikke tåler), og da sovnet hun med en gang.

Noen som har testet dette før, noen erfaringer? Har hintet frempå til fruen at det kan være sjokolade som mor spiser, og kanskje ting med nøtter i (jeg og flere søsken har allergi mot bl.a nøtter). Jeg får ta dette opp med fruen imorgen, så finner vi sikkert en måte å teste dette på..

Sitter våken med henne i stuen nå, og skal mate henne med morsmelkerstatning igjen når hun skal ha nattmat, så får vi se om hun sovner igjen fort.. Håper fruen får seg litt god søvn i natt, så skal jeg prøve å ta meg av matinga Smile Synes synd på mor som må jobbe med all den amminga, men skal ikke klage på lillejenta vår.. hun er stort sett veldig snill og stille Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
ask

Ble Medlem: 06 Feb 2009

InnleggSkrevet: Lør Apr 03, 2010 9:30 am    Tittel: Svar med Sitat

det kan jo være så enkelt at det er luft pga flaskingen som er i tillegg til amminga!

Kan oxo være at hun suger med seg litt luft under amming. dvs at det er viktig å få til en skikkelig rap etter hvert måltid! gjerne under måltidet oxo!

Hvis dere har ellerede begynt med mme, så er det viktig å vite at dette er det mere "mat" i (les: fast føde) så det kan være at hun får litt treg mage.... kontakt helsesøster ang dette, kanskje dere burde gi litt malt i flaska??

Dere kan prøve å bruke en annen type flaske (vet det er mange som trøbler litt med det i begynnelsen...)

Men aller helst er det viktig å få til å rape! En skikkelig bryggesjævver- rap!

For å gi dere et lite tips. For å øke ammingen, så er det fint å pumpe, da blir det mere og mere mat i puppen (ikke alltid da...) og så er det jo bare å lagre i kjøleskapet, og feks gi dette på natten, for da kan mor sove, og far mate så iallefall mor får nok søvn! Da får mor ladet batteriene og du får en helsikes god kontakt med barnet ditt!! Uerstattelig!

Det kan selvfølgelig være noe mor har spist, men de lærde strides vel om dette.... tror den lista er laaaaang!

Lykke til!
Til Toppen
vman

InnleggSkrevet: Lør Apr 03, 2010 10:59 am    Tittel: Svar med Sitat

Vi bruker venta-flasker som slipper inn luft bak melken, slik at ikke barnet skal få så mye trøbbel med trykk og luft.. er slike anti-kollikkflasker. Og siden det gikk helt toppers med 2 flasker mme i natt, så aner jeg at flaske ikke er problemet.. Vi får luft ut av henne Smile

Hun begynte å grynte igjen i dag tidlig når hun fikk pupp, skreik litt, men jeg fikk henne til å sove med litt hips og kos.. sover enda.

Har en bror som har samme allergi som meg.. hans sønn hadde masse smerter i magen da han var baby.. fikk dette poppulere navet kollikkunge på seg.. hmmm...??
Til Toppen
ask

Ble Medlem: 06 Feb 2009

InnleggSkrevet: Lør Apr 03, 2010 4:54 pm    Tittel: Svar med Sitat

veit veldig lite om kolikk....

vi skjærte klar med begge våre, og hadde det egentlig helt topp!
Til Toppen
andrusmaximus

Ble Medlem: 16 Jun 2008

InnleggSkrevet: Lør Apr 03, 2010 8:05 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hei hei vman,
du sier selv at jenta di stort sett er snill og stille, så enten er du beinhard eller du kan glede deg over at jenta di heldigvis ikke har kolikk Very Happy
Vi oppfattet vår kolikk som luftsmerter, prøvde masse, lite hjalp i lengden, men noe av det som er best dokumentert er sukkervann så det anbefaler jeg dere å prøve, både symptomatisk når hun begynner å få vondt, men kan også ta det på forhånd. Sitatet nedenfor er fra denne siden :http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/mage-tarm/kolikk-hos-spedbarn

Sitat:
Oppskrift på sukkervann: 1 strøken spiseskje (15 ml) vanlig sukker løses opp i 1 dl kokt vann og avkjøles. Hvis denne styrken ikke virker, kan du øke sukkermengden til 2 strøkne spiseskjeer til 1 dl varmt vann. Oppnår du ikke bedring med den sterkeste blandingen er det ikke noe poeng å forsette.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
vman

InnleggSkrevet: Lør Apr 03, 2010 8:29 pm    Tittel: Svar med Sitat

andrusmaximus skrev:
Hei hei vman,
du sier selv at jenta di stort sett er snill og stille, så enten er du beinhard eller du kan glede deg over at jenta di heldigvis ikke har kolikk Very Happy

Vi er absolutt meget takknemmelig og blid over at vi har ei rolig jente. Det er noe jeg ikke glemmer! Smile Men om ho har vondt i magen, så vil vi jo hjelpe ho... om det er noe vi gjør feil, så vil vi finne ut av det. Selv om ho ikke skriker mye, så gjør ho det gjerne i korte trekk, og kan bruke sine timer på å presse, smågrine, og gir beskjed om smerte på forskjellige måter, og får ikke sove før utpå morgenen av og til. Men det er jo ingeting i forhold til de som har kollikkbarn som griner masse og ikke lar seg stoppe.

Men selvfølgelig, det trenger ikke være noe spesielt. Det er jo veldig fin margin med en babymage.. de har tross alt aldri hatt noe melk i tarmene sine når de kommer ut.

Har prøvd sukkervann, og det ser ut til å fungere av og til Smile

Hadde vi ikke bekymret oss over skjelden smerte i magen på ho, så hadde ho sikkert hatt oftere vondt om vi ikke innhentet oss informasjon om ting som dukker opp. Vil alltid prøve å lære og gjøre ting bedre for snuppa vår Smile
Til Toppen
redlama

Ble Medlem: 27 Nov 2007

InnleggSkrevet: Ons Apr 07, 2010 3:03 pm    Tittel: Svar med Sitat

Det kan jo være mange årsaker, men her kommer en liten fortelling om hvordan vi tok hele natt greia og legging. Tok ikke lang tid før jentungen sov natta igjennom.

Jeg regner med at barnet sover på eget rom. Hvis ikke, så er det å anbefale. Det hjalp oss i alle fall.

Fast rutine er alfa omega. Vi hadde en godstol på soveromet som vi satt oss ned i hver kveld når hun var liten. Her fikk hun flaske med velling (melk med litt grøt så den kan drikkes i flaske) Fyller magen bedre enn grøt på kvelden sier de..??.. Når vi startet med dette tok det bare noen dager før hun sov hele natta så dette var nøkkelen for oss. Greit om du har en flaske som ikke lager luft i melken.

Sammen med litt sang så sovnet hun stort sett i armene. Når den rutinen var på plass, flyttet vi det over til selgen og hun fikk flaske der. Når det var på plass og hun var gammel nok, sluttet vi med flaske og der er vi også i dag. Pysj, tannpuss, opp i sengen, et par nattasanget og så sovnet hun uten en lyd (ok noen gangen sitter hun og synger litt for seg selv men det telles ikke som skriking i mine øyne )

Det finnes mange forskjellige rutiner, så dere må finne det som passer for dere, men jeg tror det er viktig at man "holder ut" så lander man etter hvert.

Sjekk her også om du vil ha mer info, men "in the end" er det dere som må finne det som passer.

http://forum.verdensbestepappa.no/pappaemne4113.html&highlight=
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Pappaperm og morsmelk
Hvor mye morsmelkerstatning?
Blande ut mat med morsmelkerstatning

Lignende diskusjoner:

Jerntilskudd under amming
gråting ved amming
Bedre info ang morsmelkerstatning, underskriftskampanje!

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Om det å være pappa Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro