|
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Synnis

Ble Medlem: 16 Aug 2006 Innlegg: 144 Bosted: Askøy Hordaland
|
Skrevet: Tor Jan 22, 2009 7:52 am Tittel: Lover og regler - enebolig ved samboer brudd. |
|
|
Hei folkens.
Jeg er ikke sikker på om dette er rette stedet å stille spørsmålet, men jeg fyrer løs.
Jeg spør faktisk på vegne av en kompis, (Vi kaller han for Ola, og x'en for kari )som nettopp har flyttet ut fra samboer der de har ett felles barn.
Idag bor ola i en leilighet hos en annen kompis, ca 7 mil fra kari og sønnen.
kari bor i huset se eier sammen, som de i disse dager forsøker å selge.
Ola betaler halve lånet, strømmen, komm avg mm siden han har valgt å flytte ut, men bare til huset blir solgt selvsagt.
La oss si at de må selge huset til 2 mill for å komme ut gjeldfrie.
Ola ønsker ikke å måtte risikere å betale halve lånet i lang tid, og lurer på om det finnes noe som sier en viss tid.
Dvs, hvis de f.eks hadde fått ett bud på 1.8, så kan det være at ola ønsker å slå til på det, og dele de resterene 200.000 på begge. Dvs begge sitter med ett lån på 100.00 hver.
Kan ola si at nå skal huset selges, eller kan kari "sitte" på huset så lenge kari ønsker uten at ola har noe å si, og at ola må betale halvparten av alle husutgifter så lenge kari ikke vil selge?
Kan nevne at de og har en nyere bil som er baket inn i huslånet, men Ola vil at denne fortsatt skal være der, og nedbetales ved boligsalg, pga at han vil Kari skal ha en sikker bil når hun kjører med sønnen hans. Altså "får" hun en halv bil av han. _________________ -----------------------------------------
Fredrik kom til verden 24. mars 2007.
Brede kom til verden 16. juli 2009 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Ost

Ble Medlem: 27 Sep 2006 Innlegg: 1049 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Tor Jan 22, 2009 10:40 am Tittel: |
|
|
For å sette spørsmålet ditt litt på hodet: Hvis Kari ikke vil selge, kan Ola komme seg ut at gjeldsuføret på en annen måte?
Jeg tror Ola må sette opp krav om at Kari kjøper Ola sin halvdel, eller at Kari flytter ut og Ola kjøper hennes halvdel.
Men om hvordan man setter frem et slikt krav, og hvordan det gjøres, det vet jeg ikke.
Tipset mitt: Google
Tips to: snakk med banken eller en advokat, de kan som regel slikt. _________________ Olav kom 31.01.07 klokken 05.07
Sigrid kom 22.03.09 klokken 03.03 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Synnis

Ble Medlem: 16 Aug 2006 Innlegg: 144 Bosted: Askøy Hordaland
|
Skrevet: Tor Jan 22, 2009 10:51 am Tittel: |
|
|
Jeg tror nok ikke at kari er interessert i å kjøpe ut ola, da de vil selge huset.
Ola og Kari ønsker å komme seg videre i livet, etablere seg på nytt, og få en ny start og være venner pga barnet. (som jeg forøvrig er fadder for)
jeg har sagt tild e at de må skaffe seg en advokat, få alt ned på papiret, så de ikke kan krangle om saker etterpå. For det er barnet som er viktig nå.
jeg har googlet, og sendt spørsmål til eksperthjelpen som er en gratistjeneste. men derfor tar det mer tid.
men du kommer med ett nyttig tips, jeg skal be han ta en samtale med banken, da de sikkert kan komme med tips.
men hvis noen vet noe lurt, så gi gass folkens. er det noe spesiellt han bør tenke på? _________________ -----------------------------------------
Fredrik kom til verden 24. mars 2007.
Brede kom til verden 16. juli 2009 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Ost

Ble Medlem: 27 Sep 2006 Innlegg: 1049 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Tor Jan 22, 2009 4:19 pm Tittel: |
|
|
En ting: Alle avklaringer dem i mellom bør være skriftlige, med begges underskrift. Selv om dette medfører en del ekstraarbeid og kan virke rart nå, så tjener begge på det i etterkant, hvis større uenigheter eller annet grums dukker opp. _________________ Olav kom 31.01.07 klokken 05.07
Sigrid kom 22.03.09 klokken 03.03 |
|
| Til Toppen |
|
 |
GeirB
Ble Medlem: 08 Aug 2008 Innlegg: 23
|
Skrevet: Fre Jan 23, 2009 9:23 am Tittel: |
|
|
| Synnis: Jeg kjenner deg ikke, men du fremstår som en veldig god kamerat. Cred til deg for det. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gudfaren

Ble Medlem: 23 Mar 2008 Innlegg: 24 Bosted: Oslo, Nordstrand
|
Skrevet: Man Jan 26, 2009 9:46 pm Tittel: Samboere som eier bolig sammen |
|
|
Synnis.
Det ser ut til at din kamerat og Kari eier huset sammen. Altså et sameie. Dersom de ikke klarer å bli enig om et salg (Kari kan f eks tenkes å forsøke å trenere prosessen lengst mulig mens hun nyter godt av hus og bil), har din kamerat krav på å få solgt huset etter tvangslovens regler. Dette er noe han kan kreve ensidig - han må altså ikke spørre Kari om lov.
Kravet må fremmes som en "tvangssalgskrav" etter sameieloven for tingretten/domstolen. Huset blir da solgt som ved en tvangsauksjon, typisk gjennom eiendomsmegler. Utad vil salget fremstå som et hvilket som helst annet eiendomssalg (det blir ikke auksjon e l).
Kluet er at omkostningene ved salget - honorar til megler, rettsgebyr til retten, etc - dekkes av sameierne og tas av salgssummen. Dette er et slags ris bak speilet for den som ikke ønsker å selge på vanlig måte (muligens Kari): Kari må dekke halvparten av omkostningene dersom hun ikke frivillig bidrar til å selge huset privat innen rimelig tid.
I prinsippet kan bilen håndteres på samme måte.
Du bør helst ha advokat for å fremme kravet riktig. Dette skal ikke koste så mye i advokatkostnader, og din kamerat kan f eks avtale med advokat at honoraret forfaller når boligen er solgt. Ta gjerne kontakt dersom det skulle være ytterligere spm: tlf 97 64 64 61. Lykke til!  _________________ Carl
Stolt pappa til Victoria, f 6.12.2008
Vordrende far til lillebror/-søster, termin 2.6.2010 - yaiks! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
|
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|