Gå til side 1, 2 Neste
|
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
bc160
Ble Medlem: 22 Feb 2011 Innlegg: 15
|
Skrevet: Tir Feb 22, 2011 1:44 pm Tittel: Kontinuerlig kjeft, og livet i stillhet.....:-( |
|
|
Hei alle sammen
Jeg er ny her på forumet, og jeg registrerte meg pga at jeg trenger å få litt input fra dere andre fedre, og kanskje det er noen som føler de er i samme situasjon.
Altså, vi fikk en nydelig gutt 5 desember i fjor, og det er jo selvfølgelig verdens fineste gutt
Vi har ikke flere barn, så lillegutten får all oppmerksomhet.
Nå skal jeg fortelle litt om en helt vanlig dag her i huset:
Lillegutt skal ha seg noen blunder på dagtid, som er normalt for alle småbarn. Det som jeg føler ikke er rett, er at han sover i mors armer, og når han sover, så skal det være stille som i graven i huset. Vi kan ikke snakke, ikke ha på tv, man kan ikke snakke i telefon eller lignende. Med andre ord så stopper huset helt opp mens han sover. Skulle noen være så uheldig å ringe mens han sover, så blir mora fly forbanna for at noen vekker gutten. Så når han skal sove, så er det bare å gå ut, eller sette seg i sofaen og vente i taushet til han våkner igjen. Mora prøver å snakke til meg mens han sover, men dette er bare lav hvisking, og jeg gidder rett og slett ikke å sitte på det viset og hviske og repetere hver forbanna setning siden man må hviske så lavt at vi ikke oppfatter hverandre...
Det har vært tilfelle hvor hun har sendt meg melding på sms!
Og jeg har vært i situasjoner hvor jeg har skåret opp maten hennes og servert henne når vi skal spise mens han sover!
Jeg mener at gutten må bli vant til normale lyder i huset mens han sover, og jeg lurer litt på hvordan det skal bli når han blir større når det gjelder lyder i huset. Jeg akter ikke å leve på dette viset, jeg begynner nå å tenke tanker som ikke er bra for forholdet vårt....
Og selvfølgelig, jeg er jo en idiot, jeg får den ene spydige kommentaren etter den andre siden jeg gjør lite og ingenting rett med gutten. Så jeg har da endelig fått høre hvor udugelig jeg er siden jeg "bråker" mens han sover.
Når vi skal legge han for kvelden, så er det av med alt lys i huset, kun en og annen svak lampe står på. Tvèn er helt nedstillt, så det er både mørkt og stille i huset.
Og når han endelig har sovnet, så er det så vidt vi kan prate, og vi lister oss rundt i huset for ikke å vekke han.
Etter mitt hode så har dette gått alt for langt, og jeg føler jeg må gjøre en innsats for å få livet vårt på beina igjen. Jeg mener, vi lever ikke i det hele tatt, vi er bare tilstede.
Jeg har snakket med moren at vi må lære han til å ligge i vuggen sin når han skal sove på dagen, og at han må lære seg til å ha bakgrunnslyder når han sover. Hun er jo forsåvidt enig, en dag etter dag sitter hun på samme viset.
Jeg klarer ikke å leve slik, så jeg vurderer å ta kontakt med helsevesenet. Og jeg tror ikke jeg vil konferere min samboer med dette før jeg tar kontakt, for det virker for meg at hun har problemer med å se galskapen på samme måte som meg.
Nå håper jeg det er noen der ute som kan gi meg sine sysnpunkter. For å være ærlig s har dette gått så langt at jeg egentlig begynner å tvile på om jeg har rett, eller om ting skal være slik det er nå.
Ups, nå var jeg så uhelgig å hoste litt mens han sov, så nå fikk jeg meg en ny overhøvling....Jaja, sånn går nu dagan:-) |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
Skrevet: - Tittel: - |
|
|
Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen. |
|
| Til Toppen |
|
 |
pAppaNorD Moderator

Ble Medlem: 13 Mai 2008 Innlegg: 318 Bosted: Oppegård
|
Skrevet: Tir Feb 22, 2011 2:10 pm Tittel: |
|
|
Aj aj aj aj...ja, hva skal man si. Jøss!?
Å ta en prat med helsestasjonen er nok ingen dum idé, men for kommunikasjonen sin del hjemme så kan det være greit å si ifra på forhånd. Gjør det klart at slik går det ikke an å leve, og at du mener at hun er fullstendig på villspor med hverdagen. Det kan nok rett og slett være en god idé å dra sammen på denne samtalen, slik at hun ikke tror du har overtalt noen til å bli på "din side"...høres søkt ut? Ja...men mødre kan vel være en smule søkt iblant.
Ikke misforstå...de mener alt godt, det vet vi. Men et sted må en grense gå.
Min personlige oppfatning av din situasjon er at du har rett. Barna må gjøres vant med en hverdag som består av lyder. Helt greit at noen våkner lettere enn andre, men løsningen er nok ikke å kutte ut livet til fordel for barna. Vi betaler som foreldre nok i massevis i form av avkortet fritid og sosial omgang, vi trenger ikke gjøre det verre enn det er. Og hvis hun skal bære på ungen hele tiden så har jeg en ting å si...den ungen kommer til å bli tyngre. Ryggproblemer here we come!
Ta det litt forsiktig dette her, dere har begge to tredt inn i en ekstremt ny situasjon som småbarnsforeldre. Det gjelder henne likesåmye som deg selv. Vær imøtekommende, men bestemt?
Lykke til. _________________ Galskap? Det er å tilbringe et liv i sofaen...
Pappa til Cecilia 03.01.2009 & Sunniva, født 16.08.2011 <3 |
|
| Til Toppen |
|
 |
HoboDan Moderator

Ble Medlem: 10 Okt 2005 Innlegg: 2383 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Tir Feb 22, 2011 2:33 pm Tittel: |
|
|
Synes Pappanord har gode råd her.
Det virker jo litt som om mor har fått noen psykiske problemer eller iallefall lever veldig i villrede om realitetene.
De fleste mennesker - inkludert nyfødte - venner seg til at det er lyd rundt de når de sover selv om noen er mer vare på støy enn andre.
Og hvis han kun skal sove på hennes arm er jeg redd hun kommer til å gå på en ny smell før eller senere - hva skjer hvis hun har lyst til å ta seg en tur ut om en stund? _________________ Stolt pappa siden 7/12 - 05
Tobarnsfar fra 2/5 - 11
Moderator |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gnubel Moderator

Ble Medlem: 19 Jan 2007 Innlegg: 1025 Bosted: Modum
|
Skrevet: Tir Feb 22, 2011 3:59 pm Tittel: |
|
|
Jeg ville oppsøkt hjelp. Helsestasjon eller fastlege. Hva med hennes foreldre? Kan de fortelle henne at da hu var liten så hørte de musikk mens hun sov, og at de faktisk lagde lillebror mens hun sov i rommet ved siden av?
Har hun noen venninder som ikke sitter musestille med ungen i armene?
Dette er noe av det mer ekstreme jeg har hørt om. Håper hu roer seg _________________ Stolt far til gutt 29.12.01, jente 05.03.04 og jente 06.11.06 |
|
| Til Toppen |
|
 |
dalnetslem Moderator

Ble Medlem: 05 Okt 2005 Innlegg: 1574 Bosted: Nittedal
|
Skrevet: Tir Feb 22, 2011 5:50 pm Tittel: |
|
|
Det der er jo ikke normalt. Men mye bra tips ovenfor her.
Når junior her i huset sov i stua i en slags gyngekrybbe når han var bare noen måneder, støvsugde jeg og lagde mat etc i samme rom, han sov uansett, tenkte aldri på å være noe spesielt stille. _________________ Meget stolt pappa til Casper siden 20.05.06!
Moderator. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Fantefar Moderator

Ble Medlem: 15 Mai 2006 Innlegg: 755 Bosted: Arendal
|
Skrevet: Tir Feb 22, 2011 7:17 pm Tittel: |
|
|
Høres utrolig tungvint ut, og helt unødvendig. Barn tar seg den søvnen de trenger, om de er friske, så lenge det ikke er helt villt med lyder eller lys rundt de. Det kan nok tenkes det vil være noen røffe tak i en overgangsperiode, men helt sikker på at det nåværende mønsteret kan brytes. _________________ - ...og når vi slapper av, så gjør vi det i full fart! - Kanninby
Og tydeligvis Jonas (01.07.06) sitt valgspråk
Lurer på hva Magnus (18.03.11) sitt blir? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Psion
Ble Medlem: 31 Jul 2006 Innlegg: 47
|
Skrevet: Ons Feb 23, 2011 10:18 am Tittel: |
|
|
Oi da, dette hørtes slett ikke bra ut.
Her i huset sover vesla igjennom alt som er av lyder uten å bry seg i det hele tatt. Vi har besøk, spiller spill, ser TV, har sex, og alt sammen uten at vesla så mye som snur seg i senga.
Barn er noen fantastiske skapninger som sover når de skal sove, omtrent uansett hva som skjer rundt dem.
Jeg tror du og mor skal ta en prat, gjerne mens barnet sover (hehe), og kanskje få henne til å innse at dette er ganske sprøtt. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gnubel Moderator

|
Skrevet: Ons Feb 23, 2011 11:07 am Tittel: |
|
|
Ungen har faktisk veldig godt av å sove ute (så sant det ikke er for kaldt, minus fem går fint), og da kan man ikke stenge lydene ute av vogna.
Håper dere finner ut av dette snart! _________________ Stolt far til gutt 29.12.01, jente 05.03.04 og jente 06.11.06 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Ost Moderator

Ble Medlem: 27 Sep 2006 Innlegg: 1193 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Ons Feb 23, 2011 12:32 pm Tittel: |
|
|
Heisann!
Det har kommet mange gode råd her allerede. Jeg kan ikke si annet enn at den praksisen dere har i dag er en gedigen bjørnetjeneste til dere selv og barnet.
For å se litt fremover - når barnet skal i barnehagen, med soving på dagtid, hvordan har din kjære sett for seg at det skal skje? Skal resten av barnehagen stenge i sovetiden?
Du må nok sette deg ned med din kjære og ta en god prat.
Noe du også kan gjøre er å ta ansvar for soveperiodene. Et gjentagende råd på dette forumet for de som sliter med ammeavvending og innsoving på kveld/nattestid er at pappa må ta over og mamma må ut av huset - mer eller mindre bokstavlig talt. I din situasjon kan dette overføres til at når du er hjemme, er det du som har ansvar for legging/soving, mens din kjære får holde seg vekk. Da kan du innarbeide rutiner.
Ta kontakt med helsevesenet du, kanskje de kan komme på hjemmebesøk i en blundeperiode?
Lykke til! _________________ Klumpen, knerten, og snart knøttet. |
|
| Til Toppen |
|
 |
HoboDan Moderator

|
Skrevet: Ons Feb 23, 2011 1:13 pm Tittel: |
|
|
| Ost skrev: |
Ta kontakt med helsevesenet du, kanskje de kan komme på hjemmebesøk i en blundeperiode?
|
Helsesøstre gjør jo husbesøk inn i mellom, så det der er en knallidé for å få sneket inn en prat om dette. _________________ Stolt pappa siden 7/12 - 05
Tobarnsfar fra 2/5 - 11
Moderator |
|
| Til Toppen |
|
 |
bc160
|
Skrevet: Ons Feb 23, 2011 1:36 pm Tittel: |
|
|
Takk for svar og gode tips, det setter jeg stor pris på
Joda, jeg ser jo galskapen oppi alt dette, men det spørs om min samboer ser det på samme viset.
Jeg fikk ho da til å innrømme i går at hun var lei av å sitte med han på fanget når han skal sove, så det er jo et steg i riktig retning. Beklageligvis ser det ikke ut for at hun er villig til å gjøre så mye med det.
Jeg må vel sette hardt mot hardt og ta over kommandoen her i kåken. Hun skal få kjøre seg en lang tur når gutten skal sove i kveld. Jeg har også informert henne om at jeg kommer til å ta kontakt med helsesøsteren. Hun mener da at jeg er av den oppfatningen at hun ikke gjør en god jobb men gutten, men det får bare stå sin prøve. Jeg satser alt nå, så får det gå som det går
Takk for tilbakemeldingene folkens, det var godt å høre at dere sier at jeg har rett i denne saken:-) |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gnubel Moderator

|
Skrevet: Ons Feb 23, 2011 2:59 pm Tittel: |
|
|
Finn fram til de tingene du faktisk er fornøyd med henne på. Det er sikkert ganske mye. Fremhev de gode tingene, så hun forstår at hun er bra, sjøl om hun gjør en ting feil.
Stort lykke til! Hold oss gjerne oppdatert! _________________ Stolt far til gutt 29.12.01, jente 05.03.04 og jente 06.11.06 |
|
| Til Toppen |
|
 |
bigPapa

Ble Medlem: 25 Apr 2011 Innlegg: 1
|
Skrevet: Man Apr 25, 2011 3:03 pm Tittel: |
|
|
Hvordan går det? Oppdater oss  |
|
| Til Toppen |
|
 |
PappaLars

Ble Medlem: 01 Sep 2008 Innlegg: 144 Bosted: Østsiden Fredrikstad
|
Skrevet: Tir Apr 26, 2011 7:57 pm Tittel: |
|
|
| bigPapa skrev: | Hvordan går det? Oppdater oss  |
Ja, har det forbedret seg? _________________ Mvh
PappaLars , Pappa til Sprettert 20.05.2009
"And in the end, it’s not the years in your life that count. It’s the life in your years" |
|
| Til Toppen |
|
 |
bc160
|
Skrevet: Lør Jun 18, 2011 7:59 pm Tittel: |
|
|
Hei alle sammen
Takk for mange gode tilbakemeldinger!
Jeg skulle gjerne vært mere aktiv her og oppdatert, men det har vært travle dager.
Jaja, lillegutten er snart 7 måneder, og jeg er utrolig glad i han Desverre er ting på mange måter på samme viset som første innlegget
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har tatt opp med min samboer at vi må prøve å legge han for seg selv når han skal ha sin blund på dagen. Og hun er jo enig i det jeg sier, men hun gjør ingenting med det.
Så fortsatt er det slik at hun eller meg sitter med han på fanget når han skal sove. Og det er selvfølgelig stille som i graven når han skal sove. Vi driver og pusser opp huset, og jeg må tilpasse hvilken type jobb jeg kan gjøre avhenging om han er våken eller ikke. Maling når han sover, og snekring når han er våken. Jada, jeg vet det er helt sykt dette, men jeg klarer bare ikke å få henne til å legge om vanene. Og hvis jeg prøver å legge han for seg selv, så er det skriking, og da kommer hun springende til. Man skulle fan meg tro at det stod om livet. Og når jeg sier at han bare må skrike, så får jeg bare til svar at det er ikke tortur vi driver med. Jeg skal innrømme at jeg blir litt svar skyldig. Jeg blir bare så matt og satt ut at jeg ikke vet hva jeg skal si eller gjøre. Av og til kjenner jeg at jeg blir så forbanna at det er rett før jeg eksploderer....
Og nå er hun attpåtil gravid igjen, og jeg grues noe helt forferdelig...Jeg kjenner absolutt ingen glede over å få et barn til i huset.
Jeg er så ufattelig sliten. Det verker i hele kroppen, og jeg kjenner at jeg egentlig bare vil bort fra dette.
TV`en og parabolanlegget kan jeg bare selge, for jag har ikke fått sett på tv på flere uker, for ikke å si måneder
Jaja, bare en liten oppdatering dette, her er det same shit, different day..
Og igjen, tusen takk for svarene alle sammen  |
|
| Til Toppen |
|
 |
HoboDan Moderator

|
Skrevet: Lør Jun 18, 2011 11:19 pm Tittel: |
|
|
Hang in there, men tror definitivt det er på tide at du henter inn hjelp fra profesjonelle. Enten det eller så ender det med en eller annen eksplosjon... _________________ Stolt pappa siden 7/12 - 05
Tobarnsfar fra 2/5 - 11
Moderator |
|
| Til Toppen |
|
 |
AMH

Ble Medlem: 06 Aug 2007 Innlegg: 103 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Lør Jun 18, 2011 11:30 pm Tittel: grattis |
|
|
Hei og grattis med en til på vei!
Jeg må si at jeg (dessverre) kjenner meg til dels igjen i at det var tyst som i graven når ungen sov. Vi var veldig vare på at ingen skulle vekke ungen fordi innsovningen var veldig vanskelig å få til. Jeg tror at vi tok for mye hensyn til at det skulle være stille, fordi det var den enkleste løsningen der og da. Bedre å gå på tå hev i en halvtime enn å høre masse skrik hele tida og slite med å få ungen til å sovne igjen.
Når dere får et barn til nå så tror jeg ganske sikkert dette løser seg av seg selv. Det blir rett og slett ikke mulig å fortsette med den praksisen dere har nå med to barn. Da kommer kona di og guttungen også til å måtte tilpasse seg og jeg tror dere finner ut av det. Mange jeg kjenner har jo to barn på samme soverom fra ungen er kanskje rundt året, og det går kjemefint!
Lykke til! _________________ Stolt pappa til Hedvig, f. 29.02.2008, og Oda f. 20.06.2011 |
|
| Til Toppen |
|
 |
HoboDan Moderator

|
Skrevet: Man Jun 20, 2011 12:30 pm Tittel: |
|
|
Veldig godt poeng fra AMH der, det er umulig å fortelle et spebarn at det skal være stille fordi storebror sover  _________________ Stolt pappa siden 7/12 - 05
Tobarnsfar fra 2/5 - 11
Moderator |
|
| Til Toppen |
|
 |
bc160
|
Skrevet: Tor Jun 23, 2011 4:06 pm Tittel: Re: grattis |
|
|
| AMH skrev: | Hei og grattis med en til på vei!
Jeg må si at jeg (dessverre) kjenner meg til dels igjen i at det var tyst som i graven når ungen sov. Vi var veldig vare på at ingen skulle vekke ungen fordi innsovningen var veldig vanskelig å få til. Jeg tror at vi tok for mye hensyn til at det skulle være stille, fordi det var den enkleste løsningen der og da. Bedre å gå på tå hev i en halvtime enn å høre masse skrik hele tida og slite med å få ungen til å sovne igjen.
Når dere får et barn til nå så tror jeg ganske sikkert dette løser seg av seg selv. Det blir rett og slett ikke mulig å fortsette med den praksisen dere har nå med to barn. Da kommer kona di og guttungen også til å måtte tilpasse seg og jeg tror dere finner ut av det. Mange jeg kjenner har jo to barn på samme soverom fra ungen er kanskje rundt året, og det går kjemefint!
Lykke til! |
Hei, og takk for svar
Vi mistet den ufødte i går  |
|
| Til Toppen |
|
 |
PappaLars

Ble Medlem: 01 Sep 2008 Innlegg: 144 Bosted: Østsiden Fredrikstad
|
Skrevet: Fre Jun 24, 2011 1:50 pm Tittel: |
|
|
Æsj det var trist å høre bc  _________________ Mvh
PappaLars , Pappa til Sprettert 20.05.2009
"And in the end, it’s not the years in your life that count. It’s the life in your years" |
|
| Til Toppen |
|
 |
Annonse:
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
|
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|
|
|
|
|