| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
jubaluba
Ble Medlem: 29 Apr 2010 Innlegg: 2
|
Skrevet: Tor Apr 29, 2010 11:17 am Tittel: Kona forlanger 27 uker pappaperm, jeg vil kun ha 12!!! |
|
|
Jeg skriver på dette forumet for å få innspill i en sak som har utviklet seg til å bli meget vanskelig for meg om min kone. Vi venter barn i september, og vi planlegger i disse dager hvordan vi skal fordele permisjon. Jeg har kanskje motsatt problem av det mange av dere har, for kona mi vil være minst mulig hjemme i permisjon. Vi har begge to lik utdannelse, og til en viss grad lik jobb. Av karrieregrunner vil hun tilbake i jobb så snart som mulig etter fødsel. Hun har allerede fått en veldig god stilling, men nøyer seg ikke med dette. Derfor forlanger hun at jeg tar minimum 27 uker permisjon, ellers blir hun ikke fornøyd. Jeg derimot ønsker meg maksimalt 14 uker totalt (2 uker +12 uker). Jeg er ikke av typen som liker å gå hjemme alene sammen med en unge lenge i slengen, så jeg vil rett og slett ikke ha mer enn 3 måneder permisjon. Ikke det at jeg ikke gleder meg til å bli pappa, men jeg er av den rastløse typen og det blir rett og slett for lenge å traske rundt med baby, barnevogn, bok, bleier og caffe latte for min del.
Siden våre ønsker og forventninger er såpass forskjellige er vi i en knipe om dagen, og vi kan ikke komme til en løsning som vi begge er fornøyd med. Jeg håper derfor at dere kan hjelpe meg med innspill på følgende spørsmål:
•Kan vi kun ta ut permisjon i kun 9 måneder, og benytte en dagmamma til å fylle resten? Altså, er det ok for NAV at man ikke benytter hele permisjonen?
•Er det noen som har erfaring med bruk av dagmamma fra 9 måneders alder?
•Har dere noen andre innspill til min situasjon? Vi er virkelig i en knipe  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
Skrevet: - Tittel: - |
|
|
Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Christensen

Ble Medlem: 20 Apr 2010 Innlegg: 20
|
Skrevet: Tor Apr 29, 2010 1:44 pm Tittel: |
|
|
Hei. Vi hadde dagmamma i fra 10 mnd alder. Det gikk utmerket. Her er det vel mye værre for foreldrene enn det er for ungen vil jeg tro.
Resten av situasjoenen din er så snudd på hodet i forholdt til problematikk man vanligvis møter på, så her forholder jeg meg taus. _________________ 1 stk avkom født 02.02.2009 |
|
| Til Toppen |
|
 |
ungfar22

Ble Medlem: 02 Aug 2006 Innlegg: 461 Bosted: Drammen
|
Skrevet: Tor Apr 29, 2010 10:26 pm Tittel: |
|
|
trodde virkelig ikke det fantes foreldre som ikke ville være hjemme med sin nyfødte, jeg skulle gjerne gått hjemme mye mere en jeg hadde mulighet til. men men
hva med dele opp hele permisjonen tre dager på far eneuke og to på mor og motsatt neste uke vis det er greit for arbeidsgivere så kan dere kombinere jobb og permisjon..... |
|
| Til Toppen |
|
 |
ask
Ble Medlem: 06 Feb 2009 Innlegg: 255 Bosted: Vestfold
|
Skrevet: Tor Apr 29, 2010 10:40 pm Tittel: |
|
|
| var det ingen av dere som ville ha barn eller?? |
|
| Til Toppen |
|
 |
jubaluba
Ble Medlem: 29 Apr 2010 Innlegg: 2
|
Skrevet: Tor Apr 29, 2010 10:45 pm Tittel: |
|
|
| Klart vi vil ha barn, men det er ingen av oss som ønsker å gå hjemme alene med et lite barn. I alle fall ikke slik vi føler det i dag. Kona presser på om at hun vil tilbake i jobb så raskt som mulig, og hun vil ikke være hjemme. Til det er jobben for viktig. Jeg ønsker som sagt heller ikke mer enn 3 mnd hjemme. Løsningen ser ut til å bli at vi benytter dagmamma fra ca 8 mnd alder. Men vi er fortsatt usikre på om barnet har vondt av dette... |
|
| Til Toppen |
|
 |
pAppaNorD Moderator

Ble Medlem: 13 Mai 2008 Innlegg: 318 Bosted: Oppegård
|
Skrevet: Tor Apr 29, 2010 11:03 pm Tittel: |
|
|
Jeg blir ærlig talt forbanna av å lese innleggene dine. Og jeg lurer virkelig på hva dere har tenkt når dere bestemte dere for å få barn...
Unger er et kjempeansvar og det burde ikke settes bort til en tredjepart dersom man har andre muligheter. Det er snakk om å sette seg selv til side til det beste for barnet, og det gjelder både deg og kona i like stor grad.
Jeg synes dere opptrer forferdelig egoistiske. Det burde man ikke være når det er snakk om unger.
Jeg tar forbehold om at du ordlegger deg uheldig og at dere er tvunget tilbake i jobb grunnet økonomi el.l. Da stiller ting seg annerledes. Det bare virker ikke som at det er saken.
Jeg vil legge til at jeg selv har gått hjemme med min datter siden september 09. Og det er virkelig -ikke- noe jeg angrer på. Og jeg var uten tvil skeptisk.
Kanskje forslaget fra ungfar22 er noe dere kan tenke på? _________________ Galskap? Det er å tilbringe et liv i sofaen...
Pappa til Cecilia 03.01.2009 & Sunniva, født 16.08.2011 <3
Sist endret av pAppaNorD den Tor Apr 29, 2010 11:04 pm, endret 1 gang |
|
| Til Toppen |
|
 |
ungfar22

Ble Medlem: 02 Aug 2006 Innlegg: 461 Bosted: Drammen
|
Skrevet: Tor Apr 29, 2010 11:03 pm Tittel: |
|
|
| vis jobb er viktigere en barn, hvorfor få barn!!!!! barna er første pri når man er foreldre..... blir faktisk litt irritert av og lese om foreldre som faktisk krangler forde de må ha perm..... vis jobb og penger er så viktig hvorfor ikke vente med barn eller droppe det? |
|
| Til Toppen |
|
 |
HoboDan Moderator

Ble Medlem: 10 Okt 2005 Innlegg: 2383 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Tor Apr 29, 2010 11:53 pm Tittel: |
|
|
Ungfar har et godt forslag til løsning - at dere deler opp permisjonen enten med 1 uke hjemme og 1 uke på jobb eller 2 dager jobb/3 dager hjemme.
Strekk dere heller til 10 måneder enn 9 - men bevares, er ungen i en god barnehage eller hos en god dagmamma er det nok heller foreldrene som taper mest på det.
Og svaret om NAV - NAV tilbyr støtte i opp til 12 måneder. Om dere ikke vil benytte dere av hele tilbudet så gir NAV en lang dag i det. _________________ Stolt pappa siden 7/12 - 05
Tobarnsfar fra 2/5 - 11
Moderator |
|
| Til Toppen |
|
 |
BompiBjørn

Ble Medlem: 25 Aug 2007 Innlegg: 410 Bosted: Kolbotn
|
Skrevet: Fre Apr 30, 2010 8:35 am Tittel: |
|
|
Jeg synes ikke du skal klage. Ta de 27 ukene og kos deg med barnet ditt. Du vil ikke angre, det kan jeg love deg. Det kan også hende at mor endrer syn på saken når barnet kommer, og hun oppdager at hun faktisk ikke vil være borte fra barnet mer enn høyst nødvendig.
Men jeg må si meg enig med flere andre her, det virker ikke som dere har tenkt skikkelig igjennom dette med å få barn. _________________ Stolt pappa til to, 050608 og 311209  |
|
| Til Toppen |
|
 |
geirhell
Ble Medlem: 17 Aug 2007 Innlegg: 24 Bosted: Molde
|
Skrevet: Fre Mai 07, 2010 8:59 am Tittel: Deling av permisjon |
|
|
Vel, jeg må slutte meg til flere over som er spørrende i forhold til om dette var gjennomtenkt, men, men.
Om du er rastløs så er det mye mer enn bok og caffe latte å finne på med en småttis. F.eks. er det bare å få seg et bæresjal, ryggsekk og legge i vei innover skauen (det gjorde jeg =) ). Vogn bakpå sykkelen fungerer også fint fra krapylet sitter oppreist selv og det tar ikke så lang tid. Bare avpass tempo og lengde på turene etter barnet og husk plenty tøy, ekstra bleier, pumpet morsmelg eller morsmelkerstatning (jeg besøkte mamma en gang om dagen for amming siden hun jobber ikke langt unna bosted).
Ellers vil jeg vel ikke anbefale at dere ikke bruker permisjonsdagene som er tilgjengelig. De kan strekkes så langt som to år, mener jeg å huske. Og å ha noen dager eller to i uken hjemme med krapylet kan kombineres med jobb den første tiden.
Selv hadde vi 40% permisjon hver fra mor var ferdig med sine 6 uker full permisjon etter fødsel av samme grunn, både hun og jeg har "viktige" jobber og ønsker karriere. Det lot seg løse, men ikke helt uten gnisninger med arbeidsgiver. Jeg tenker i dag at det hadde vært greiere å ta 100 %, mindre stress og mer tid til å fokusere på det som er det beste, og viktigste, elementet i livet mitt nå.
Men husk følgende: det er ingen mann eller kvinne i historien som på sin dødsdag har uttalt at de skulle ønske de hadde vært mer på jobben mens barna var små... _________________ Geir
| kjas skrev: | | For å være tøff pappa trenger man strengt tatt bare et barn å tøffe seg sammen med. |
|
|
| Til Toppen |
|
 |
Christensen

Ble Medlem: 20 Apr 2010 Innlegg: 20
|
Skrevet: Fre Mai 07, 2010 1:47 pm Tittel: |
|
|
Mener det finnes en regel som sier at man ikke trenger å ta ut permisjon det første året, tror faktisk man kan skyve den over barnets 3 første leveår. Om dette er tilfellet så er det jo betalt ferie i 3 år for deres del.
Når det gjelder lynsjestemmingen her så ville jeg ikke tatt meg så nær av det. Ingen her har den fulle oversikten over ditt, og mors liv. Det er alt for enkelt å utale seg krast på et forum, og enda enklere å mene det som i flertallets mening er det riktige. _________________ 1 stk avkom født 02.02.2009 |
|
| Til Toppen |
|
 |
geirhell
Ble Medlem: 17 Aug 2007 Innlegg: 24 Bosted: Molde
|
Skrevet: Søn Mai 09, 2010 12:54 pm Tittel: |
|
|
Og så lurte jeg på en ting: siden du har funnet ut at det å være hjemme med barn ikke er noe for deg? Har du vært det mye? _________________ Geir
| kjas skrev: | | For å være tøff pappa trenger man strengt tatt bare et barn å tøffe seg sammen med. |
|
|
| Til Toppen |
|
 |
iFar v1
Ble Medlem: 15 Jan 2009 Innlegg: 189 Bosted: Stavanger
|
Skrevet: Søn Mai 09, 2010 10:49 pm Tittel: |
|
|
Slapp av folkens... Selv om de "krangler" om hvem som skal være med barnet nå så vil det ikke si at stemningen er slik når barnet faktisk blir født?
Hvem av oss her inne har vel ikke forandret på oss etter at barnet/barna blei født?????
Ikke døm andre bare fordi de vil noe annet enn deg selv...
Og hvis dama hans får det som hun vil og han blir hjemme med barnet så lenge så er vi vel alle 10000% sikker på at han kommer til å være glad for dette når han står midt oppi situasjonen? Hva er vel bedre enn å være sammen med barnet sitt? Livet kan være verdens største svarte hull, men når man ser øynene til sitt eget barn smelter ALLE... uansett.
Og til deg det gjelder: Hvis dama di vil at du skal være hjemme så lenge så må du ikke ta det som et så stort problem, vær større enn henne og si: "Ja hvorfor ikke det? Det hørtes ut som en stor mulighet til å bli kjent med barnet vårt." 27 uker vekke fra arbeidet er ikke døden. Gå til ALLE som ligger døden nær og du vil ikke finne en eneste som sier at han angret på at han ikke jobbet mere.
Lykke til. _________________ Kjør først du, så venter jeg på deg der.  |
|
| Til Toppen |
|
 |
redlama

Ble Medlem: 27 Nov 2007 Innlegg: 49 Bosted: Kristiansand
|
Skrevet: Tor Mai 13, 2010 9:05 am Tittel: |
|
|
| ungfar22 skrev: |
hva med dele opp hele permisjonen tre dager på far eneuke og to på mor og motsatt neste uke vis det er greit for arbeidsgivere så kan dere kombinere jobb og permisjon..... |
Gradert uttak er bra. Vi kjørte det og dama, arbeidsgiver, ungen OG jeg var fornøyd med den løsningen.
Nå er dere foreldre så ta ansvar for det. På et personlig plan vill jeg ha angret om jeg ikke brukte den tiden jeg hadde MEN skjønnet at det kan være litt lenge å ha dagene samlet.
Sånn er det å få barn. Det passer kanskje ikke inn i alles karriere planer, men det fine er et sjefen KAN ikke demotere deg/dere pga. det.
| iFar v1 skrev: | | Slapp av folkens... Selv om de "krangler" om hvem som skal være med barnet nå så vil det ikke si at stemningen er slik når barnet faktisk blir født? |
De krangler om hvem som IKKE skal være hemme med barnat.
Jaja, litt lynsjing må vi jo ha. Er så mye positive tråder her på pappa siden :p haha
*jeg er ikke sinna jeg er bare veldig veldig skuffet*
Nei da, dere finner nok ut av det, men husk bare at den første tiden får dere ikke tilbake (om dere ikke får dere flere unger da, men det høres ikke ut som om dere kommer til å få det ) _________________ Stolt pappa til to flotte jenter  |
|
| Til Toppen |
|
 |
aerandir
Ble Medlem: 12 Jan 2011 Innlegg: 15
|
Skrevet: Tor Jun 09, 2011 12:59 pm Tittel: |
|
|
Jeg ville gjort to ting her:
1. Sjekk ut reglene rundt gradert permisjon og utsettelse av permisjon. Sånn at dere unngår en situasjon hvor dere ser at det hadde vært allright med mere tid hjemme med barnet, men dere har mistet permisjonsrettighetene.
2. Bare føy deg nå. Når mor har vært hjemme et par måneder kan hun fort ha endret mening, og ønsker å være hjemme lenger. Det samme kan skje deg når du er i gang. Har dere tatt tak i punkt 1 vil dere uansett kunne gjøre tilpasninger underveis.
Få også med deg madammen så dere tenker litt gjennom praktiske ting som amming ol. Hvordan løser dere det hvis barnet fortsatt ammer når mor går tilbake i jobb.
Personlig er jeg av den mening at det viktigste for barnet er omsorg. Om det er mor, far, dagmamma eller tanta til søskenbarnet hennes tror jeg har mindre betydning. Dog, for alles del er det da vesentlig at dere bruker den tiden dere har. Når dere har hentet barnet om kvelden er det viktig at dere bruker tiden på dette, og ikke på å gjøre unna litt ekstra jobb ol. |
|
| Til Toppen |
|
 |
kjas Moderator

Ble Medlem: 06 Feb 2006 Innlegg: 1377 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: Tor Jun 09, 2011 8:44 pm Tittel: |
|
|
Denne posten er mer enn ett år gammel, så det har ikke så mye for seg å diskutere denne saken videre. _________________ Pappa til Brage - født 09.09.2006,
og Ronja - 02.08.2009.
Moderator på forumet, så husk reglene.
Gi Blod! Bli blodgiver. |
|
| Til Toppen |
|
 |
ask
Ble Medlem: 06 Feb 2009 Innlegg: 255 Bosted: Vestfold
|
Skrevet: Tor Jun 09, 2011 8:51 pm Tittel: |
|