verdens beste pappa boken

Koble bil-CD-spiller til vanlig strømnett.

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Hus, hage og hjem
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Patman
Moderator

Ble Medlem: 24 Feb 2006

InnleggSkrevet: Ons Okt 08, 2008 2:29 pm    Tittel: Koble bil-CD-spiller til vanlig strømnett. Svar med Sitat

I garasjen har jeg en flott arbeidsbenk og alt verktøyet mitt. Over benken har jeg lyst til å lage en hylle der jeg tenkte å få plass til en CD-spiller/radio som man vanligvis finner i biler for å ha muligheten til å spille av musikk. Jeg har et par bilhøyttalere også som skal danderes på plass. Men grønn som jeg er; hvordan kan jeg få koblet anlegget på strømnettet som går i garasjen? Er det en converter/inverter jeg skal bruke, eller finnes det andre løsninger? Jeg tar imot alle innspill med takk. Smile

Forummoderator
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
andemann

Ble Medlem: 22 Jan 2006

InnleggSkrevet: Ons Okt 08, 2008 4:29 pm    Tittel: Svar med Sitat

Du trenger en dings som gjør om til 12 V.
Sjekk på bilstereoen hvor mange ampere den trekker, tror det skal stå på den.
Noe i retningen input 12 v 10 Ah
Skulle du være i tvil, så få tatt et bilde av alt som er av etiketter på den (og sikringer) og legg ut her.

De på siden her bør kunne benyttes

http://www.clasohlson.no/Product/Category.aspx?id=251835&_path=251882;251433;251435;251835

andreas
Jafo70

Ble Medlem: 17 Aug 2006

InnleggSkrevet: Ons Okt 08, 2008 9:00 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hvis du har tenkt å spille "litt" høyt, så vil de minste aggregatene trolig gi "klipping" dvs spilleren kutter når bassen slår inn... Men for litt musikk til arbeidet, og radio-bruk vil denne nesten helt sikkert duge: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=19442815
BobbyJean

Ble Medlem: 05 Apr 2008

InnleggSkrevet: Man Okt 27, 2008 11:53 am    Tittel: Svar med Sitat

Den enkleste løsningen her er utvilsomt en helt vanlig lader til bilbatterier. Denne kobles til 230 V og transformerer ned til aktuelle 12 V. Dermed har du på en enkel, rask og billig måte løst det problemet. Eneste ulempen er hvis du plutselig trenger å lade opp bilen av en eller annen grunn, men det løser du enkelt med å lage deg en hurtigkobling der du kan fjerne batteriladeren raskt og enkelt uten å måtte koble om for mye...

Trenger di tips til hvordan så er det bare å melde meg, enten videre i debatten eller på personlig melding...
Jafo70

Ble Medlem: 17 Aug 2006

InnleggSkrevet: Man Okt 27, 2008 12:23 pm    Tittel: Svar med Sitat

Problemet med en vanlig batterilader er at spenningen ut av den sjelden er 100% stabilisert slik at man ofte vil kunne få "nettbrumm" (50/100 Hz summing). I tillegg er også spenningen ut ofte variabel (f.eks høyere spenning ved lav belastning og lavere spenning ved høyere belastning).

Med tanke på at den stussligeste laderen fra Biltema koster 249,- og gir omtrent samme effekt som denne omformeren til 299,- (som er designet for drive andre ting, mens laderen er designet for å lade batteriet) ville jeg gått for en omformer.

Men for all del, har man en billader liggende er jo det en billig løsning.
BobbyJean

Ble Medlem: 05 Apr 2008

InnleggSkrevet: Man Okt 27, 2008 2:21 pm    Tittel: Svar med Sitat

I utgangspunktet enig med deg vedrørende denne batteriladeren, men så vidt jeg forstod problemstillingen her så var det snakk om å sette en gammel cd-spiller fra bil i en garasje for å ha noe lyd når man oppholder seg der. Da får man uansett aldri verdens beste lyd og den spenningen som en billader leverer vil være mer enn tilstrekkelig til dette behovet. Skal du virkelig investere i et dyrere stereoanlegg med bedre lydkvalitet så vil jeg da være helt enig med deg. Men da vil du kanskje ikke ha et slikt stereoanlegg i utgangspunktet...???
Dessuten er jeg jo også enig med deg når du sier at en billader leverer i forhold til den belastningen som kreves; altså ut fra hvor mye/lite strøm det er på batteriet til en hver tid. Det er prinsippet til en lader og derfor vil også "ladegraden" variere ut fra nettopp denne belastningen. Men igjen; her er det snakk om å holde liv i et gammelt stereoanlegg. Og så vidt meg bekjent trekker dette en konstant mengde med strøm uansett... Altså vil laderen levere akkurat like mye hele tiden...

Men bevares og for all del; hadde dette vært min garasje ville jeg nok funnet på en mer permanent løsning som jeg også kunne kombinert med bruk som en slags testbenk hvis jeg skulle hatt behov for det. Men da hadde jeg ikke koblet opp ene og alene for å få lyd i et gammelt stereoanlegg til en utrangert bil, men en kombiløsning til flere ting. Da er behovene mine helt andre enn de som er beskrevet i dette spørsmålet. Med i den historien hører selvsagt at når jeg skrur på bil er det i langt over 90% av tilfellene på det elektriske, og derfor hadde jeg hatt behov for sliek muligheter en sådan testbenk ville gitt meg.
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Første vinner av MP3 -spiller kåret
Mer spillmorro i høstmørket
Koble av mellom bleieskiftene

Lignende diskusjoner:

Mor ber om dekning av utgifter utover bidrag. Hva er vanlig?
miste vanlig samværsrett. hva skal til?
MP3-spiller

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Hus, hage og hjem Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro