| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Sofus
Ble Medlem: 02 Jul 2011 Innlegg: 8
|
Skrevet: Lør Jul 02, 2011 11:26 am Tittel: Kan noen fliorklare meg om pappapermisjon og det økonomiske? |
|
|
Heisann!
Jeg blir pappa for første gang i September og aner seriøst ikke hvordan pappaperm og foreldrepenger o.s.v fungerer. Jeg har vært i møte med nav og har lest meg grønn rundt omkring uten å kunne tolke det som står.
Situasjonen har seg slik at jeg er i arbeid og mor er arbeidsledig.
Kan noen være så snill å forklare meg hvordan dette fungerer i ord som er mulig å forstå?
- Når og hvor mye permisjon har jeg krav på?
- Hvor mye har jeg krav på i "lønn" under permisjon
- Hvordan og når søker jeg om dette?
- Er det andre ting jeg bør vite?
To uker etter fødselen har jeg sikret meg igjennom arbeidsgiver, men det har heller ingenting med nav å gjøre etter det jeg har forstått.
Setter STOR pris på et godt svar på dette  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
Skrevet: - Tittel: - |
|
|
Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen. |
|
| Til Toppen |
|
 |
HoboDan Moderator

Ble Medlem: 10 Okt 2005 Innlegg: 2383 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Lør Jul 02, 2011 10:03 pm Tittel: |
|
|
Siden poden blir født etter 1/7 - 2011 er 12 uker forbeholdt far, 9 uker forbeholdt mor og resten kan deles som dere vil. Så du og mor har krav på tilsammen 47 uker på 100% eller 57 uker på 80%. Får mor dagpenger som arbeidsledig? Det likestilles med arbeid.
Du har krav på enten 100% eller 80% - avhengig av permisjonslengden - av din lønn. Oppad begrenset til 6G eller ca 456000 i året. Tjener du mer enn 456' i året så vil du alikevel ikke få mer utbetalt i permisjonsperioden.
Du må søke om permisjon senest dagen før mor er ferdig med sin permisjon, men det er nok lurt å søke mye før den tid... Mor må fylle ut sine skjema i god tid før fødselen. Skjemaene som skal fylles ut finner du på nav.no. Er vel to eller tre skjema, hvorav noe må fylles ut av arbeidsgiver.
Husk at du kan ta ut permisjon på tidskonto hvis du vil - f.eks. jobbe 50% og ha permisjon 50% _________________ Stolt pappa siden 7/12 - 05
Tobarnsfar fra 2/5 - 11
Moderator |
|
| Til Toppen |
|
 |
Sofus
Ble Medlem: 02 Jul 2011 Innlegg: 8
|
Skrevet: Lør Jul 02, 2011 10:22 pm Tittel: |
|
|
Tusen takk for svaret! Tenk om NAV kunne skrevet det så enkelt  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Stigen
Ble Medlem: 16 Jan 2009 Innlegg: 23 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Tir Jul 05, 2011 12:10 pm Tittel: |
|
|
Enkelhet er dessverre ikke det som forbindes med NAV nei.. Jeg måtte lese meg grønn og blå på nettet og til slutt skrive mail til NAV for å vite at mor må fylle ut et skjema, og at far må fylle ut et tilsvarende skjema.
P.S.
Sikkert derfor det gikk skeis med utbetalingen til min arbeidsgiver sist gang. Da fikk nemlig mors arbeidsgiver utbetalt refusjon fra nav for tiden jeg hadde permisjon. Da fylte vi ut et skjema i fellesskap nemlig. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Pappaleks
Ble Medlem: 19 Mai 2011 Innlegg: 20 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Tor Jul 07, 2011 11:44 pm Tittel: |
|
|
| Pass også på å sette deg inn i om din arbeidsgiver har noen praksis ut over det de er pålagt. Der jeg jobber får de ansatte utbetalt full lønn så sant man har vært ansatt i over to år. Veldig gunstig hvis man i tjener over 6G (som er det arbeidsgiver får refundert fra NAV) og ekstremt gunstig om man tjener vesentlig mer. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Fantefar Moderator

Ble Medlem: 15 Mai 2006 Innlegg: 755 Bosted: Arendal
|
Skrevet: Lør Jul 09, 2011 8:00 am Tittel: |
|
|
| HoboDan skrev: | | Du må søke om permisjon senest dagen før mor er ferdig med sin permisjon, men det er nok lurt å søke mye før den tid... |
Første dag du KAN søke er den dagen mor får sitt vedtak, og jeg ville ha søkt øyeblikkelig da _________________ - ...og når vi slapper av, så gjør vi det i full fart! - Kanninby
Og tydeligvis Jonas (01.07.06) sitt valgspråk
Lurer på hva Magnus (18.03.11) sitt blir? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Flea
Ble Medlem: 28 Jul 2011 Innlegg: 8
|
Skrevet: Tor Jul 28, 2011 10:21 pm Tittel: |
|
|
Siden denne tråden handler om det jeg lurer på så "låner" jeg denne med et par spørsmål til.
Jeg forstår det slik at mor har krav på 3 uker permisjon før termin og 6 etterpå. Regnes disse 3 ukene som en del av de 47 eller 57 ukene som vi velger? Hva skjer hvis barnet blir født før termin? Blir disse tre ukene overført til restene av permisjonen? Hva skjer hvis barnet blir født etter termin? Får mor flere uker da?
Det ble mange spørsmål, men jeg håper på svar likevel  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Pappaleks
|
Skrevet: Tor Jul 28, 2011 11:02 pm Tittel: |
|
|
Jepp.
De 47/57 ukene begynner å løpe fra mor går ut i permisjon 3 uker før termin. Skulle barnet komme 1 uke etter termindato vil dere dermed ha 43/53 uker igjen av permisjonstiden. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Flea
|
Skrevet: Tor Jul 28, 2011 11:12 pm Tittel: |
|
|
Takk for raskt svar. Da er det vel strengt tatt bare å begynne planleggingen av permisjonsavviklingen etter beste evne, i og med at vi vet termindatoen.
Et spørsmål til: Hvis mandag er en helligdag vil jo det si at det er 4 virkedager i den uken. Trekkes likevel en uke av permisjonskvoten eller bruker vi bare 4 dager da? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Pappaleks
|
Skrevet: Tor Jul 28, 2011 11:40 pm Tittel: |
|
|
Nå er jeg på litt tynnere is, men mener å ha det friskt i minne. Regner med at noen arresterer meg om det jeg sier er feil
Sånn jeg har skjønt det skiller ikke permisjonstiden mellom helligdager og ikke helligdager. En uke er en uke, og ferdig med det.
MEN!
Du kan søke om utsettelse av permisjonen litt her og der, for eksempel i uker med en helligdag eller to på hverdager, for så å ta ferie disse dagene. Så er det tre uker i permisjonstida hvor en hverdag er helligdag; søk om utsettelse for disse tre ukene og bruk 12 feriedager fremfor tre permisjonsuker. Kanskje klarer dere å "forlenge" permisjonstiden med en uke, og de fleste vil jo gjerne være lengst mulig hjemme, uten å tape penger på det.  |
|
| Til Toppen |
|
 |
dalnetslem Moderator

Ble Medlem: 05 Okt 2005 Innlegg: 1574 Bosted: Nittedal
|
Skrevet: Fre Jul 29, 2011 10:21 pm Tittel: |
|
|
Så om mor er arbeidsledig, og går på dagpenger, så tar man altså permisjon fra å være arbeidssøker, får betalt i permisjonstiden, og går tilbake til å være arbeidssøker ved endt permisjon? _________________ Meget stolt pappa til Casper siden 20.05.06!
Moderator. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Pappaleks
|
Skrevet: Lør Jul 30, 2011 1:15 am Tittel: |
|
|
| Alt jeg har skrevet er med utgangspunkt i at begge foreldre er i arbeid og har fulle rettigheter der. Det er vår situasjon og den vi har satt oss inn i. Situasjoner hvor en eller begge foreldre ikke er i jobb har jeg lite peiling på, men det er jo mange her inne som kjenner regelverket svært godt, uavhengig av situasjon. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Flea
|
Skrevet: Lør Jul 30, 2011 12:10 pm Tittel: |
|
|
@Pappaleks:
Takk skal du ha. Jeg hadde mine mistanker om at det er slik, så da er det som du sier mulig å "strekke" permisjonstiden litt. Vi venter barn i slutten av november og har egentlig ikke økonomi til å ta ut full permisjon med 80% lønn så da må vi bruke de triksene vi kan.
[/quote] |
|
| Til Toppen |
|
 |
Annonse:
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|