Vi har detektert at du kan bruke mobilversjonen av verdensbestepappa.no. Trykk her for å bruke mobilversjonen.
|
|
|
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
allsidig Pappa
Ble Medlem: 11 Aug 2011 Innlegg: 2
|
Skrevet: Tor Aug 11, 2011 9:55 pm Tittel: Kan mamma bytte navn på barnet uten tillatelse fra far? |
|
|
Hei dere
Jeg er ny her, men prøver om det er noen som er eller har vært i en tilsvarende situasjon.
Har brutt med mor og jeg har stor tro på at hun vil prøve å bytte navn på jenta vår som nå er et år. Grunnen til det er jeg tror hun angrer at jenta fikk mitt etternavn og ikke hennes og så mitt. Vi var enige om det etter fødsel, men har alltid hatt en følelse på at hun vil bytte.
Kan hun det? Vi skal i mekling 18. august og da ønsker jeg å be om delt foreldreansvar, men kan foreløpig ikke ha henne 50/50 da jeg pendler 10mil hver dag og kjører umenneskelig tidlig på jobb.
Noen forslag på hva jeg bør kreve under meklingen? Kan hun virkelig juridisk bare bytte navn uten min godkjennelse?
Noen som har vært borti noe lignende?
Takknemlig for et hvert svar! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
Skrevet: - Tittel: - |
|
|
Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen. |
|
| Til Toppen |
|
 |
kjodleiken
Ble Medlem: 03 Aug 2011 Innlegg: 19 Bosted: Stavanger
|
Skrevet: Fre Aug 12, 2011 1:18 am Tittel: |
|
|
Hei,
Velkommen til oss.
Jeg har ikke vært borti slikt selv, men jeg leser følgende på Folkeregistrets nettsider
| Sitat: | Navneendring
Bruk skjemaet ”Melding om endring av navn” for å endre navn.
Er du under 18 år må den eller de som har foreldreansvaret for deg samtykke i navneendringen.
Dersom meldingen gjelder et barn over 12 år, må også barnet selv samtykke.
Les mer om etternavn her.
Fylkesmannen er klageorgan i navnesaker |
Slik jeg forstår det har hun ikke lov å bytte navn uten ditt samtykke så lenge dere har delt foreldreansvar.
mvh KS _________________ Jente - 4770g - 55 cm - 18.07.2011 |
|
| Til Toppen |
|
 |
allsidig Pappa
Ble Medlem: 11 Aug 2011 Innlegg: 2
|
Skrevet: Fre Aug 12, 2011 2:19 am Tittel: Takker! |
|
|
Ja, tenkte ikke på å se der:) Lastet ned skjema og der står det også at om man har delt foreldreansvar kan hun ikke det alene.
Står at i særskilte tilfeller kan det skje, men da vil folkeregisteret ta kontakt med far for en uttalelse.
Takker, da er det bare å be om delt foreldreansvar i meklingen neste torsdag.
Takker! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Thoandrel
Ble Medlem: 19 Jun 2011 Innlegg: 9 Bosted: Hamar
|
Skrevet: Fre Nov 04, 2011 1:10 pm Tittel: Re: Kan mamma bytte navn på barnet uten tillatelse fra far? |
|
|
| allsidig Pappa skrev: | Hei dere
Jeg er ny her, men prøver om det er noen som er eller har vært i en tilsvarende situasjon.
Har brutt med mor og jeg har stor tro på at hun vil prøve å bytte navn på jenta vår som nå er et år. Grunnen til det er jeg tror hun angrer at jenta fikk mitt etternavn og ikke hennes og så mitt. Vi var enige om det etter fødsel, men har alltid hatt en følelse på at hun vil bytte.
Kan hun det? Vi skal i mekling 18. august og da ønsker jeg å be om delt foreldreansvar, men kan foreløpig ikke ha henne 50/50 da jeg pendler 10mil hver dag og kjører umenneskelig tidlig på jobb.
Noen forslag på hva jeg bør kreve under meklingen? Kan hun virkelig juridisk bare bytte navn uten min godkjennelse?
Noen som har vært borti noe lignende?
Takknemlig for et hvert svar! |
Hei! Jeg har litt av det samme problemet.
Mora til jentungen flytta ut før barnet kom. Vi har felles foreldreansvar, men jentungen har bare etternavnet til mora. Dattern våres har ikke navnet mitt. Selv om jentungen er døpt med begge etternavna fra mor og far. Men i folkeregisteret står dattern min men etternavn bare etter mora.
Jeg har sagt i fra mange ganger, kommet med navnendrings papirer osv men hun vil ikke ha etternavnet mitt virker det som. Dog dette er jo da veldig viktig for meg.. Noen som vet hva jeg kan gjøre med det ? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Annonse:
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
|
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|
|
|
|
Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.