verdens beste pappa boken

ipod vs MP3 spiller

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Gadgets og leketøy
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Offroadern

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Lør Apr 28, 2007 10:59 am    Tittel: ipod vs MP3 spiller Svar med Sitat

Leste igjen om iPod og har lest litt om det her og har vel egentlig fått med meg at det er en sak man kan spille musikk og filmer på. Og må lastes ned fra appel sin side og man må betale for det...?
Altså man kan ikke gjøre om sine egne skiver om til mp3 og legge inn?

Som man da kan med en mp3 spiller. Og de kan man vel også se filmer filmer på hvis kjøper stor nok med skjerm.

Så hva er forskjellen? ulemper/fordeler?

Jeg har mp3 spiller, fordi det var billig og trenger ikke betale for musikken jeg vil ha på den

Men hva er andres syn på de forskjellige?
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
paprika

Ble Medlem: 31 Jul 2006

InnleggSkrevet: Lør Apr 28, 2007 12:52 pm    Tittel: Svar med Sitat

Du betaler nok endel for merkevaren Ipod, men den er ihvertfall blant de beste mp3-spillerne. Ipod er en mp3-spiller, men spiller i tillegg Apples eget propritære kopibeskyttede format. Innhold du kjøper på Apples nettbutikk iTunes bruker dette formatet, og du kan ikke spille det av på annet enn iPod og PCen (og inntil 4 andre maskiner du eier) din.

Apple er blant de første og største som kommer med innhold uten kopibeskyttelse, og det vil si at innholdet kan lastes ned på hvilken som helst mp3-spiller. I første omgang er det musikk som fra plateselskapet EMI som tilbys uten kopibeskyttelse fom. 1. Mai. Ettersom kopibeskyttelse kun har fungert som middel for oppfostring av en stor pirat-bransje kommer nok både flere plateselskaper og nettbutikker etter.

I tillegg vil jeg legge til at iPod er en merkevare, og at det finnes mange ulike modeller. Det er kun de dyre (med harddisk) som kan vise film.

iPod er kjent for bra brukergrensesnitt, dvs. enkel å bruke og pent design. Er man ikke så nøye på sånt er nok spillere fra Creative og andre like gode. Er man opptatt av lydkvalitet bør man se på hvor høy bitrate de takler. Jo høyere bitrate, jo bedre lydkvalitet men samtid kreves kraftigere prosessor (og kanskje kortere batterlivetid/større batteri). Det kan også være greitt å sjekke at en mp3-spiller kan normalisere lydnivå. Ulike mp3-filer kan ha forskjellig lydnivå, slik at en spiller som mangler denne funksjonen krever at du justerer lyden når lydnivået på sangene varierer.
jonaldo

Ble Medlem: 15 Jan 2006

InnleggSkrevet: Søn Apr 29, 2007 1:40 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg sitter og kødder med min nye iPod 30GB.
Greit å overføre musikk, men hva slags format må bilder og filmer ha for å kunne vises? Får bare opp feil format uansett hva jeg gjør med filmer og bilder har ingen egen mappe engang i iTunes......

Fersk innenfor dette, så all hjelp mottas. Kanskje dette hjelper deg litt også Offroaderen Very Happy
Monolitt

Ble Medlem: 28 Apr 2007

InnleggSkrevet: Søn Apr 29, 2007 1:48 pm    Tittel: Svar med Sitat

jeg mener å huske det må være mpeg4. Må laste ned en eller annen converter sånn at du kan se det du vil.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
jonaldo

Ble Medlem: 15 Jan 2006

InnleggSkrevet: Søn Apr 29, 2007 1:51 pm    Tittel: Svar med Sitat

Da prøver jeg det Very Happy
Hva med bilder da?
Benighted

Ble Medlem: 23 Sep 2006

InnleggSkrevet: Søn Apr 29, 2007 4:47 pm    Tittel: Svar med Sitat

jonaldo skrev:
Da prøver jeg det Very Happy
Hva med bilder da?

Det stemmer at videofilene må være i et format som Ipod forstår. Her er et veldig bra konverteringsprogram : http://www.videora.com/en-us/Converter/iPod/

Brukt den selv, og det funker fint. Very Happy

Når det gjelder bilder skal ikke det være noe formatproblem, så lenge du bruker ett av formatene på denne listen :
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300241

Er innstillingene i Itunes riktige for å synke bilder? Sjekk her :

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304677#2

Offroadern: Du kan overføre alle Mp3er du har på PC'en til Ipod, akkurat som på andre Mp3 spillere. Du er ikke nødt å kjøpe fra Itunes store.
Etter min mening er det to ulemper med I-Pod, men de kan unngås!

Ulempe#1 : Du må bruke I-tunes. I-tunes er etter min mening et lite brukervennlig program, som er altfor tungvint å bruke. Synes det er tåpelig at man må bruke Itunes, og kan ikke bare kjøre vanlig drag-drop fra Explorer etc. Det finnes visst alternativer til Itunes som er bedre. Har dessverre ikke fått prøvd disse.

Ulempe#2: Det er et lite prosjekt å overføre filer fra din Ipod til en annen pc. Apple-gjengen er livredd for å fronte mer piratvirksomhet, og har derfor prøvd å fjerne/skjule muligheten for å overføre filer fra en Ipod til f. eks kompisen sin maskin. Dette går an å løse ved hjelp av noen enkle grep, men det innebærer en viss risiko for tap av data. Det er utviklet freeware som kan løse dette for deg.

Utenom det som står over synes jeg Ipod er helt topp. Har selv hatt en 60gb video en god stund og er storfornøyd. Jeg bruker den hver dag til og fra, og på jobb. I tillegg er det genialt å kjøpe FM sendern slik at du kan ruke den i bil, eller på et anlegg uten å trenge ledning.
De sier at Creative sin ZEN skal være like bra, om ikke bedre. Det kan godt være, men husk på at den er støgg som juling! Laughing
Raynil

Ble Medlem: 07 Apr 2007

InnleggSkrevet: Tir Mai 01, 2007 2:01 am    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har selv en iPod Nano på 4GB som er blå, og jeg er veldig fornøyd med. Det blir veldig god lyd hvis du kjøper med noen andre klokker, f.eks Koss Portable er det veldig bra lyd i. En ulempe med iPod, er at du må legge inn alt du skal ha der inne via iTunes, mens med en vanlig MP3 spiller kan du bare bruke "dra og slipp" funksjonen.
snokleby
Site Admin

Ble Medlem: 26 Sep 2005

InnleggSkrevet: Tir Mai 01, 2007 11:11 am    Tittel: Svar med Sitat

Enig i endel av kritikken mot itunes, det er ikke et godt dataprogram. Har selv en 30GB ipod video. Bruker den ikke til video da, for da er batteriet tomt på under 2 timer Smile

Men en ting er kjekt med itunes, den laster automatisk ned de podcastene jeg abbonerer på, og syncer dem med ipoden. Så om jeg "docker" ipoden en gang i uka eller så, så får jeg alltid med de siste episodene.

Stikk også innom foreldreguiden.no, og følg pappa.no på twitter
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
pappa?!?

Ble Medlem: 16 Jan 2006

InnleggSkrevet: Tir Mai 01, 2007 11:41 am    Tittel: Svar med Sitat

man trenger ikke bruke itunes, Mediamonkey er et godt alternativ. har ipod selv og bruker ikke itunes. Gratis er det også..
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Cerik

Ble Medlem: 09 Mai 2007

InnleggSkrevet: Tor Mai 10, 2007 11:25 pm    Tittel: Svar med Sitat

Kom over noe kjekt for dere som har ipod som kan vise film. Det finnes et gratis program som heter handbrake som konverterer DVD filmer over til format som passer til Ipod.
http://www.dinside.no/php/art.php?id=380206 Her kan du lese mer om det programmet.
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Førsteintrykk av iPod Video
Hør på iPod i boxeren
Gratis innhold til din iPod

Lignende diskusjoner:

MP3-spiller
CD-spiller
Hjemmekino med dvd spiller

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Gadgets og leketøy Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro