verdens beste pappa boken

Hvordan få barnet til å sove lengre på morgenen?

Gå til side 1, 2  Neste  
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Om det å være pappa
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
TBBH

Ble Medlem: 28 Apr 2010

InnleggSkrevet: Ons Feb 23, 2011 6:15 pm    Tittel: Hvordan få barnet til å sove lengre på morgenen? Svar med Sitat

Hei,

Sønnen min er en frisk og rask unge på snart ett år. Han sover stort sett hele natten og sovner gjerne mellom kl 1815 og 1845 på kvelden.

Problemet er morgenen. Han våkner gjerne rundt kl 0530 og det er for tidlig for meg! Jeg blir trøtt som en dupp utover dagen.

Finnes det noen tips der ute om hvordan jeg kan få han til å sove lengre på morgenen?

På forhånd takk!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
Focus

Ble Medlem: 15 Mar 2007

InnleggSkrevet: Ons Feb 23, 2011 7:57 pm    Tittel: Svar med Sitat

legge han litt senere på kvelden? kansje ta vekk en dupp han har på dagtid. men må jo huske på at han har jo sovet 9 timer så er jo bra det. men et tips som ikke faller i go jord og som bare et tull.. legg deg samtidig som gutten.. da er du uthvilt når han våkner.. Razz

Har hatt det samme her at guttene våkner 05.00 til 05.30 da har jeg funnet ut at det bare er å stå opp å lage skikkelig frokost å se avisebudet stresse rundt med leveringene
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Fantefar
Moderator

Ble Medlem: 15 Mai 2006

InnleggSkrevet: Ons Feb 23, 2011 8:07 pm    Tittel: Svar med Sitat

Vi hadde oppstandelse fra 04:15 til 05:30 i en lang periode. Prøvde egentlig ALT, men ingenting hjalp. Fant ut at det bare var å bite i det sure eplet og stå opp med han da, og legge seg rundt ni på kvelden, rullere på å ta de tidlige mårrane, og innbitt gjenta "det er bare for en periode". Skulle dog ønske jeg hadde en trylleformel for deg...

Lurer på hva Magnus (18.03.11) sitt blir?
Til Toppen
andrusmaximus

Ble Medlem: 16 Jun 2008

InnleggSkrevet: Ons Feb 23, 2011 9:08 pm    Tittel: Svar med Sitat

Vi startet med å legge guttungen senere på kvelden i en periode, og etter en stund så hadde vi forsinket døgnrytmen littegrann og fikk sove litt mer.
Til Toppen
TBBH

InnleggSkrevet: Ons Feb 23, 2011 10:08 pm    Tittel: Svar med Sitat

Takk for svar Focus, Fantefar og andrus.

Vi har fryktet at det ikke er noe "quick fix" av dette. Vi har forsåvit forsøkt å holde han våken lengre på kveldene, men det har ikke ført til nevneverdige resultater. Et annet problem er at han er endel grinete på kvelden og da er det ikke så gøy å holde han våken. På morgenen er han alltid i topp humør derimot. Med foreldrene er det egentlig omvendt... Very Happy

Tror vi bare satser på å bite det i oss Shocked
Til Toppen
kjas
Moderator

Ble Medlem: 06 Feb 2006

InnleggSkrevet: Tor Feb 24, 2011 7:03 am    Tittel: Svar med Sitat

Dette har vi slitt med (og sliter fremdeles med), men en ting som funker er å redusere hvor mye barnet sover på dagtid. Vi er nede i maks en time for jentungen, og da har hun endelig stabilisert seg på å våkne tidligst kl 0500.

Museskritt er også framskritt.

Moderator på forumet, så husk reglene.

Gi Blod! Bli blodgiver.
Til Toppen
TBBH

InnleggSkrevet: Tor Feb 24, 2011 8:19 am    Tittel: Svar med Sitat

Oi oi, hvis det er fremskritt å våkne kl 0500 så har ikke vi mye å klage over! Uansett så har jeg notert at vi kan prøve å redusere soving på dagtid.

Ellers var det et glimt av håp idag. Han sov til kl 0620. Fantastisk. Pussig med hvordan dette med barn snur opp ned på livet. Hadde aldri syntes det var deilig å sove helt til 0620 under studientiden gitt Laughing

Tusen takk for alle svar!
Til Toppen
Ost
Moderator

Ble Medlem: 27 Sep 2006

InnleggSkrevet: Tor Feb 24, 2011 9:25 am    Tittel: Svar med Sitat

Vi har hatt en konsekvent linje på våre barn. Det er ikke lov å stå opp før 06.00. Alt av oppvåkning før dette har restultert i at mamma eller pappa kommer inn på rommet og forteller de små at det fortsatt er "natta". Dette tar tid, men svært sjelden at noen sover kortere enn til seks.

VI har selvfølgelig fulgt opp dette med justering av leggetid på kvelden samt sovetid på dagen.

Et lite obs: Et barn som legger seg sent en kveld, vil ikke dermed sove lenge dagen etter slik vi voksne kan gjøre. Endringer kommer over tid med lik behandling.

Lykke til!
TBBH

InnleggSkrevet: Tor Feb 24, 2011 4:58 pm    Tittel: Svar med Sitat

Takker Smile

Vi skal forsøke oss med et regime der han holdes våken lengre på kveldstid. Det passer jo egentlig fint med at kveldene blir lysere nå utover våren.
Til Toppen
Stabak85

Ble Medlem: 09 Jan 2011

InnleggSkrevet: Tor Feb 24, 2011 7:40 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg slet med mye av det samme, men prøvde å holde henne våken etter kl 1500. Ikke noe søvn etter det.

Hun legger seg halv 8 og sover til halv ni:)
Til Toppen
TBBH

InnleggSkrevet: Tor Feb 24, 2011 8:05 pm    Tittel: Svar med Sitat

Stabak85 skrev:
Jeg slet med mye av det samme, men prøvde å holde henne våken etter kl 1500. Ikke noe søvn etter det.

Halv ni???!! Den ungen er av det greie slaget. Kan ikke huske sist gang jeg sov til halv ni!

Heldiggris!
Til Toppen
Stabak85

Ble Medlem: 09 Jan 2011

InnleggSkrevet: Tor Feb 24, 2011 8:09 pm    Tittel: Svar med Sitat

TBBH skrev:
Stabak85 skrev:

Halv ni???!! Den ungen er av det greie slaget. Kan ikke huske sist gang jeg sov til halv ni!

Heldiggris!

Det var ikke mye som skulle til:) Og ja jeg er nok veldig heldig:P
Til Toppen
Focus

InnleggSkrevet: Tor Feb 24, 2011 9:49 pm    Tittel: Svar med Sitat

jeg greier ikke være morgen gretten når jeg blir vekket av minsten som står i sengen å hiver bamsen sin på meg og sier pappa... også kommer mellomste på snart 3 år løpende inn og hopper oppi sengen og smiler og har kledd på seg selv for han skal i bhg.. Smile er jo bare en herlig morgen da... det lengste jeg har sovet siden 2005 er 08.30.. nå har det vært morgen alt mellom 05.30 - -06.45 så er jo bare å stå opp og levere ungene i bhg å ta seg en trenings økt.. Smile
Til Toppen
salute

Ble Medlem: 19 Aug 2008

InnleggSkrevet: Fre Mar 04, 2011 11:35 am    Tittel: Svar med Sitat

Ser jeg ikke har så mye å klage over, hehe. Ligger på mellom 06.00 og 07.30 her i heimen. Ganske stabil soverytme, men har merket meg at det er en sammenheng mellom bleieinnholdet sent på dagen og oppvåkningstiden påfølgende dag. Full bleie m/tilbehør på kvelden = komfortabel oppvåkningstid dagen etterpå. Og vice versa.
ackrite

Ble Medlem: 24 Okt 2008

InnleggSkrevet: Søn Mar 06, 2011 11:15 pm    Tittel: Svar med Sitat

Guttungen våknet uten unntak mellom 5 og 6 på morgenen.. Det er hakket for tidlig for ha som var komfortabelt over tid for vår del. Vi fant ingen metoder å gjøre noe med det.. Han er halvannet år..

Plutselig hadde vi fetteren hans på besøk. Han er kun 8-9mnd. Fetteren fikk låne sengen til guttungen vår. En typisk sprinkelseng. Vi la guttungen vår på en sovesofa, uten "gjerde".

Den natta sov han til 8:15..

Vi prøvde å fortsette å legge han der, og nå våkner han mellom kvart på sju og åtte... Det har virkelig vært en lettelse.

Det jeg prøver å si er.... kanskje endre på hvor/hvordan han sover... ? Smile
Brage Kingsrød Lavransson, 22.06.09, 05:32, 54cm, 4465gr. Jakten på total frihet... blogg
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Focus

InnleggSkrevet: Man Mar 07, 2011 7:05 am    Tittel: Svar med Sitat

ackrite skrev:
Guttungen våknet uten unntak mellom 5 og 6 på morgenen.. Det er hakket for tidlig for ha som var komfortabelt over tid for vår del. Vi fant ingen metoder å gjøre noe med det.. Han er halvannet år..

Plutselig hadde vi fetteren hans på besøk. Han er kun 8-9mnd. Fetteren fikk låne sengen til guttungen vår. En typisk sprinkelseng. Vi la guttungen vår på en sovesofa, uten "gjerde".

Den natta sov han til 8:15..

Vi prøvde å fortsette å legge han der, og nå våkner han mellom kvart på sju og åtte... Det har virkelig vært en lettelse.

Det jeg prøver å si er.... kanskje endre på hvor/hvordan han sover... ? Smile

denne metoden kan også ha motsatt effekt.. Smile at vist barnet ligger i vanlig seng kan de stå opp når de føler det er morgen er de i grinnseng så må de nesten ligge der til de blir tatt opp vist ikke de klatrer over.. har nemlig stor seng til mine her i huset og det er tidlig morgen uansett.. men verdt et forsøk vist dere er desperat, unger er jo forskjellig.. Smile
Til Toppen
TBBH

InnleggSkrevet: Tor Mar 10, 2011 8:12 am    Tittel: Svar med Sitat

En liten update:

Etter noen uker med drøying av leggingen ser det ut som om han sover lengre på morgenen. Det er litt for tidlig å rope "Hurra!", men trenden er ganske tydelig. Han våkner mellom kl 0600 og 0700 og det må være veldig bra.

Det skulle egentlig ikke så mye til.Vi Har holdt han opp litt lengre på kvelden og det har gitt resultater på morgenen.

Takk for alle gode råd!
Til Toppen
Gnubel
Moderator

Ble Medlem: 19 Jan 2007

InnleggSkrevet: Tor Mar 10, 2011 10:20 am    Tittel: Svar med Sitat

Godt å høre!
andrusmaximus

Ble Medlem: 16 Jun 2008

InnleggSkrevet: Tir Mar 15, 2011 12:03 pm    Tittel: Svar med Sitat

Ja, det var bra å høre.

Kanskje har dere fått oppleve den positive bieffekten som er mer tid sammen med guttebassen etter barnehagen, og også mindre stress på ettermiddagen fordi man har lenger tid før leggetid til middag, leking osv.
Til Toppen
PappaLars

Ble Medlem: 01 Sep 2008

InnleggSkrevet: Tir Mar 15, 2011 1:45 pm    Tittel: Svar med Sitat

Mange som står opp mellom 05-06 her ser det ut som Smile

Vi har prøvd det meste med jenta vår, men det virker ikke som noe fungerer noe særlig bra..

Det eneste som hjalp oss litt, var at vi begynte å legge henne bittelitt tidligerer på kvelden, slik at hun ikke var overtrøtt, å da sovnet hun lettere Smile Legger henne rundt 1830 nå, i en alder av 22 måneder Wink

Vi ville ha "tiden" vår på kvelden Smile På morgenen er det bare å bite i det alltids så sure elpet og stupe til pers fra 05 og utover, hehe.

Vi er kronisk stup trøtte Smile

"And in the end, it’s not the years in your life that count. It’s the life in your years"
Til Toppen
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Hvordan få barnet til å sove lengre på morgenen?
Mest diskutert i uke 8
Kan babyen sove på magen?

Lignende diskusjoner:

Vil plutselig ikke legges av pappa lengre.Opplevd det samme?
Hvordan leve med noen som "sliter"?
Kan mamma bytte navn på barnet uten tillatelse fra far?

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Om det å være pappa Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro