verdens beste pappa boken

Hvilke rettigheter har MOR i en slik situasjon?

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Sofus

Ble Medlem: 02 Jul 2011

InnleggSkrevet: Man Aug 08, 2011 8:04 pm    Tittel: Hvilke rettigheter har MOR i en slik situasjon? Svar med Sitat

Heisann!

Spørsmålet mitt handler om hvilke rettigheter mor har i henhold til samvær med barnefaren.

Min samboer har en 4 år gammel jente som etter hva vi ser og hva helsestasjonen mener ikke har godt av å ha kontakt med faren.
Det hele begynte med bruddet mellom foreldrene der faren truet med å drepe begge to samt meg. Hun har tidligere forsøkt å gjøre slutt på forholdet, men valgte å ta ham tilbake da han satte seg bak rattet i beruset tilstand og truet med å gjøre slutt på sitt eget liv. Truslene om å drepe oss kom via telefon til meg, og jeghar i etterkant forstått at 4 åringen overhørte det hele. Etter noen dager fikk han roet seg ned og foreldrene ble enig om 50/50 samvær med barnet intill de hadde vært på mekling.

Moren har fra dag en følt seg veldig utrygg på å ha barnet hos faren da faren drikker nesten hver dag med henne tilstede, røyker inne selv om han vet hun har astma og har tendenser til å bli farlig når han blir hissig.
Etter hvert begynte vi å legge merke til at hver gang barnet hadde vært hos faren en uke var hun knall rød nedentil som følge av sopp infeksjon. (moren har dokumentert dette med bilde) Dette ble tatt opp under meklingen og barnefaren fortalte at han ikke tør vaske henne nedentil da han ser på kvinnelige kjønnsorganer på samme måte som på voksne. Til tross for dette ble det motvillig avtalt en prøveordning på 60/40 samver i morens favør.

Dette ble forsøkt en liten stund intill vi fikk en telefon fra broren til barnefaren som lurte på om vi hadde hørt noe fra ham. Det gikk noen dager uten kontakt før vi fikk en ny telefon med en beskjed om at den andre broren hans hadde fått et testamente pr. epost.

Det var da min samboer besluttet å ta kontakt med familievernskontoret som kunne fortelle at hun har full rett til å nekte faren å ha kontakt med barnet hvis hun følte seg usikker for barnets sikkerhet.

Siden da så har barnefaren noen få ganger fått ha henne et par timer på ettermiddagen noe som viste seg å være lite lurt. Barnefaren tar bare kontakt når han vil ha henne og helst dagen før eller samme dag. Når barnet kommer hjem igjen til oss så har alt vi har jobbet hardt med å få bygget opp rast sammen og jenten gjør seg vrang i ukesvis. Jeg ser selv at dette ikke er bra for henne og ødelegger henne mentalt.

Min samboer fikk da time hos helsestasjonen via barnehagen. Der fikk de servert hele historien om hvordan hun oppfører seg etter hun har vært med faren, og de sa at hun ikke har godt av å ha kontakt med faren.
Etter dette har hun holdt henne borte fra faren med begrunnelse i at hun føler seg utrygg for barnets sikkerhet og helse.

Nå truer barnefaren med advokat, og jeg lurer på hvor langt han kan komme med dette og hvilke rettigheter mor har i denne saken.
På forhånd takk for svar.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
HoboDan
Moderator

Ble Medlem: 10 Okt 2005

InnleggSkrevet: Tir Aug 09, 2011 12:40 am    Tittel: Svar med Sitat

Han har generelt lite å fare med, og enda mindre i et slikt tilfelle. Ta gjerne kontakt med barnevernet også, dette blir en sak hvor barnevernet kan bidra ettersom det er barnet som er i fokus her og ikke familieforholdene (som er familievernkontorets domene)

Moderator
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Hvilke rettigheter har jeg?
Omsorgspermisjon offshore adopsjon
Mor stikker av

Lignende diskusjoner:

Pappas rettigheter ved flytting
Usikkerhet rundt rettigheter som far?
Sikkert ingen ny situasjon...

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro