Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden
Naviger og bli medlem

Siste artikler
Tips til barnebursdag Delt bosted, 50/50 Verdens beste tv-pappaer
Delt omsorg? Foreldreansvar for samboers barn Foreldrestipend som student
One Button Bob Attføring, arbeidsavklaringspenger og foreldrepenger Uenige om barnebidrag ved delt omsorg

Høyrekvinnene vil fjerne pappaperm

Start Nytt Tema   Svar på Tema   RSS for emnet Del på facebook    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Nyheter
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
HoboDan

Ble Medlem: 10 Okt 2005

InnleggSkrevet: Tir Jan 19, 2010 9:00 am    Tittel: Høyrekvinnene vil fjerne pappaperm Svar med Sitat

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article3472065.ece

For meg blir dette flere skritt tilbake i utviklingen. Jeg tviler sterkt på at så mange fedre tar seg råd til å være hjemme med barnet om de ikke har den ekstra oppfordringen som en reservert kvote tross alt er...
oss3

Ble Medlem: 03 Des 2007

InnleggSkrevet: Tir Jan 19, 2010 10:35 am    Tittel: Svar med Sitat

Er enig der HoboDan!

Vet at det er mange der ute som er kjemper for valgfriheten når det kommer til foreldrepermisjon, men vi mannfolk bør har en fast del av foreldrepermisjonen på lik linje med mor (ikke nødvendigvis samme antall uker som henne)

Det finnes en mellomting av å la alt være valgfritt for de enkelte par, og å dele foreldrepermisjonen 50/50 mellom foreldrene.

Slik det er nå med 10 uker eller med 6 uker slik det var før - fungerer temmelig greit, iallefall siden man kan ta det over 3 årsperioden.

Det å ta fra oss fedrepermisjonen gjør også til at mor ikke kommer like fort ut i samfunnet/jobb, og det fort ender opp med at vi fedre faktisk ikke får en eneste uke, fordi det ikke er forbehold oss - og damene har en ganske stor evne til å mase seg til all permisjonen. Wink
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Fantefar

Ble Medlem: 15 Mai 2006

InnleggSkrevet: Tir Jan 19, 2010 12:17 pm    Tittel: Svar med Sitat

Mener forslaget er lite klokt av flere grunner.

Mange arbeidsgivere er ikke veldig happy for pappaperm, og da kommer den obligatoriske ordninga veldig fint inn. For meg blir valgfriheta her en valgfrihet til å ikke ta seg råd til pappaperm, til å få mor mest mulig hjemme, og å hindre tilknytnig pappa-barn enten fordi mor vil ha hele permen eller arbeidsgiver er vanskelig. Trur det som trengs er egen opptjening av perm-penger for pappaene, sånn at pappaperm ikke blir en økonomisk byrde.
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
kjas

Ble Medlem: 06 Feb 2006

InnleggSkrevet: Tir Jan 19, 2010 12:57 pm    Tittel: Svar med Sitat

Apropos arbeidsgivere som ikke synes noe om pappaperm. Her er en artikkel fra Sport&Spill Tips, hvor Mini Jakobsen og Ivar Hoff latterliggjør tanken på at fotballklubber skal avse spillere i kortere eller lengre perioder grunnet pappapermisjon.

Eksempelet er litt søkt, men tankegangen disse gutta viser er nok i tråd med hvordan enkelte arbeidsgivere ville tenkt om det ikke fantes lovpålagt pappapermisjon.

Moderator på forumet, så husk reglene.

Gi Blod! Bli blodgiver.
Til Toppen
Fantefar

Ble Medlem: 15 Mai 2006

InnleggSkrevet: Tir Jan 19, 2010 4:40 pm    Tittel: Svar med Sitat

For fotballspillere blir situasjonen litt annerledes enn for andre, i og med at de faktisk har ganske mye fritid/ restitusjonstid i hverdagen. Lest flere intervjuer med fotballpappaer som er strålende fornøyd med hvordan de får masse tid med småttingene i det daglige.

MEN, holdningene Mini og Ivar Hoff viser er ganske på trynet. Når det gjelder Hoff, har han for lengst vist at han (også på dette området) er en nisse, da han for noen år siden latterliggjorde davfærende Tromsø-spiss Ole Martin Årst fordi han prioriterte konas fødsel foran en seriekamp. Mener å huske at Årst svarte med å si han syntes synd på kona til Hoff. Laughing
Ost

Ble Medlem: 27 Sep 2006

InnleggSkrevet: Ons Jan 20, 2010 11:43 am    Tittel: Svar med Sitat

Jeg vet ikke om jeg er helt uenig med Helleland.

Dvs, jeg er kanskje ikke helt enig med Likestillingsminister Lysbakken.

!0 uker er greit nok det, men Lysbakken vil jo har en tredeling av permisjonen, der far er lovpålagt en tredel av den totale permisjonstiden. Jeg mener det må være en frihet hos den enkelte familie til å velge det som passer dem best.

Dog, som et innspill fra siden. Det er vel selvstendig opptjening for far som er det viktigste. Dette vil igjen føre til at far i mange tilfeller lettere kan ta ut lengre permisjon, der det er ønskelig i familien. Men samtidig mener jeg at lovpålagt pappaperm er flott der hvor arbeidsgiver ikke er villig til å gi pappaperm, men samtidig er det dumt for de tilfeller der mamma (og pappa) vil at mamma skal få være hjemme så lenge som mulig.
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Ole_Brun

Ble Medlem: 20 Jan 2010

InnleggSkrevet: Ons Jan 20, 2010 6:39 pm    Tittel: Svar med Sitat

Ganske så enig med Ost her.

Jeg synes 10 uker er maks av hva som kan være lovpålagt.
Det er ikke alle familier som ha råd til å la far ta ut noe mer enn det, og da er det dumt at man i slike tilfeller mister resten av permisjonen.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
laknu

Ble Medlem: 04 Jan 2010

InnleggSkrevet: Tor Jan 21, 2010 9:21 am    Tittel: Svar med Sitat

Støtter HoboDan og Fantefar her. Jeg har tidligere skrevet om mine holdninger her på forumet under tråden "hvor mye permisjon fikk du?". Etter min mening handler ikke dette kun om fars rettigheter, men viktigst av alt barnets behov for sin far, og i tillegg kvinners muligheter i arbeidslivet med tanke på likelønn og karriere. NHO har forøvrig en klar holdning på sistnevnte poeng:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article334377.ece

Dersom problemet er, som så mange argumenterer med, at det blir en økonomisk byrde for familien og arbeidsgiver dersom far skal ta ut permisjon, må vi sørge for å endre på dette heller enn å bare konkludere med at mor må ta mesteparten, eller all, permisjon. Egen opptjening av pappapermpenger blir derfor en viktig kampsak.
Til Toppen
Michelin-mannen

Ble Medlem: 24 Jan 2010

InnleggSkrevet: Søn Jan 31, 2010 4:19 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg ser ikke helt behovet for dette forslaget egentlig. Vi har jo allerede valgmuligheter når det gjelder fordeling av perm.

Resultatet av å fjerne pappapermen, blir jo bare at fedre i privat sektor ,blir utsatt for enda mer press om å stå mest mulig i jobb. Dårlig løsning.
Til Toppen
sagittariusen

Ble Medlem: 17 Nov 2009

InnleggSkrevet: Man Feb 01, 2010 7:53 am    Tittel: Latterlig spør du meg.. Svar med Sitat

Synes det er ganske paradoksalt at et slik forslag kommer fra KVINNENE i høyre. Dette er i mine øyne et forslag som sier at kvinnene er den som til syvende og sist skal avgjøre en evt pappapermisjon. Hva med de som er i den situasjonen at man ikke er sammen med mor? hvor mange mødre vil gi fra seg muligheten til å være hjemme med barnet? Valgfrihet for familiene ja, joda, høres flott ut, men til syvende og sist hvem tar avgjørelsen? OTTAR er nok meget fornøyde med et slikt forslag:P

Hehe, høres vel kvinnefientlig ut, men er ikke det:D Skal sies at at det blir ikke mye permisjon på meg hvis Ernas blåøyde snupper får igjennom forslaget:(
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Forumet

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Hva snakkes det om på forumet?
Oppfordrer ikke til pappaperm
Pappaperm etter lærlingtid

Lignende diskusjoner:

Problemer med å få pappaperm?
Skjønner ingenting av pappaperm regler :P hjelp?
Pappaperm i Bergen jun-nov 10 -trille og kafe kompiser søkes

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Nyheter Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
rss feed rss feed topics only