| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Varg
Ble Medlem: 03 Jun 2010 Innlegg: 1
|
Skrevet: Tor Jun 03, 2010 8:40 pm Tittel: Gutten min spreller når jeg skal skifte bleie! |
|
|
Hei.
Har er flott gutt på 1 år, men han er helt umulig når han ligger på stellebordet og skal skifte bleie. Han spreller og skriker og vil hele tiden snu seg for så å reise seg og stå. Når det er mye avføring blir det mye griseri og vi må skifte klær begge to og stellematta må vaskes igjen og igjen...
Er det noe som har noen tips på hva som skal til for å få han til å ligge rolig på rygg de få minuttene det tar å skifte bleie og få å tøyet igjen?.
På alle andre områder er han helt topp, krevende men er moprsom krabat å være far til. Han har ikke fysisk vondt noen plass og har ikke traumatiske erfaringer pga bleieskiftene som nå stort sett foregår stående..
Takknemmelig for svar.
V |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
Skrevet: - Tittel: - |
|
|
Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Focus

Ble Medlem: 15 Mar 2007 Innlegg: 833 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Tor Jun 03, 2010 9:48 pm Tittel: |
|
|
prøv å la gutten få med seg en leke inn på stellebordet. det kan hjelpe. eller kansje vist du tar den RENE bleien og bretter den over hodet ditt at du får han til å ligge i ro for da skjer det noe litt morsomt. _________________ Tarzan 16.08.2005
Turbo 19.06.2008
Lynet 18.02.2010 |
|
| Til Toppen |
|
 |
kjas Moderator

Ble Medlem: 06 Feb 2006 Innlegg: 1377 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: Fre Jun 04, 2010 7:29 am Tittel: |
|
|
En populær leke som han kun får leke med når dere steller er ett tips. Musikk til stelling, enten du synger selv eller er så heldig at du har en mp3-spiller/mobiltelefon med høyttalerfunksjon.
Disse tingene funket godt for meg med førstemann. _________________ Pappa til Brage - født 09.09.2006,
og Ronja - 02.08.2009.
Moderator på forumet, så husk reglene.
Gi Blod! Bli blodgiver. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Patman Moderator

Ble Medlem: 24 Feb 2006 Innlegg: 1031 Bosted: Sandefjord
|
Skrevet: Fre Jun 04, 2010 9:31 am Tittel: |
|
|
Stiller meg bak forslagene til Focus og kjas. Noe som distraherer ungen er gull verdt. Selv har jeg hatt suksess både med å legge den rene bleien både på mitt eget hode, og også på ungens ansikt for en morsom "Borte-Tittei"-lek. Det funker også å peke ut av vinduet (dersom du, som oss, har det rett ved stellebordet) og si "Se! En fugl!" for dermed å umiddelbart følge opp med "hva sier fuglen?" og dernest "og hva sier hunden?" etc etc. I bunn og grunn handler alt om å få oppmerksomheten på noe annet enn selve stellingen som sikkert oppleves som drita kjedelig for ungen.  _________________ Sara Marie : 22. juli 2006
Thorbjørn og Theodor : 08. november 2008
Forummoderator |
|
| Til Toppen |
|
 |
pAppaNorD Moderator

Ble Medlem: 13 Mai 2008 Innlegg: 318 Bosted: Oppegård
|
Skrevet: Fre Jun 04, 2010 10:42 am Tittel: |
|
|
Bare ikke ta feil bleie....  _________________ Galskap? Det er å tilbringe et liv i sofaen...
Pappa til Cecilia 03.01.2009 & Sunniva, født 16.08.2011 <3 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Sylvan

Ble Medlem: 06 Jul 2008 Innlegg: 247 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: Fre Jun 04, 2010 11:03 am Tittel: |
|
|
Hadde tilsvarende problemer da guttungen var i den alderen. Jeg bare passet på å ha alt innenfor rekkevidde og så holdt jeg han fast i "ølkassegrepet" med ene hånda mens jeg utførte bleieskiftet med andre hånda, selv om det ble en masse protester. Tok ikke lange tiden før han sluttet å streve med å komme seg opp. Noen ganger funker det å være bestemt. _________________ Pappa til Håvard (okt 2007) og Oda (sep 2010) |
|
| Til Toppen |
|
 |
smule
Ble Medlem: 26 Apr 2010 Innlegg: 39 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Fre Jun 04, 2010 1:39 pm Tittel: |
|
|
Vi hadde gode erfaringer med en leke eller liknende som opptar oppmerksomheten.
Om alt slår feil så leker jeg klovn, det er alltid populært og de blir medgjørlig  |
|
| Til Toppen |
|
 |
redlama

Ble Medlem: 27 Nov 2007 Innlegg: 49 Bosted: Kristiansand
|
Skrevet: Ons Jun 09, 2010 10:38 pm Tittel: |
|
|
Å er det ALT for mye drit i posen, hå hiv guttungen på armen, inn i dusjen å ta av alt der. Da kan du vaske han og deg med det samme så slipper du bæsje matte i alle fall  _________________ Stolt pappa til to flotte jenter  |
|
| Til Toppen |
|
 |
andrusmaximus
Ble Medlem: 16 Jun 2008 Innlegg: 55
|
Skrevet: Tor Jun 10, 2010 9:57 am Tittel: |
|
|
Kjenner meg veldig igjen der, Varg.
Dere har alle masse gode forslag, men jeg tror Varg sin gutt er veldig lik min, og da hjelper disse i mindre grad, fordi problemene egentlig starter før selve bleieskiftet:
Til tross for mange forsøk på forberedelse til overgangssituasjonen ("nå kan du leke litt til, og så skal vi skifte bleie",får lov til å velge morsom leke å ha med på badet,"skifte BLEIE! Kjempegøy.Hurra! Nå danser vi inn på badet"), så vil guttungen ikke skifte bleie. Noen ganger må man bare bære guttungen inn på badet som da selvfølgelig tipper over i raserianfall og står i bue med bare hæler og skuldre i gulvet. Da hjelper ikke all verdens klovneri...
Dette er for vår del noe som går i perioder, noen perioder går alt som smurt og vi kan tøyse og le. Så min trøst er vel at det går nok over om en måneds tid eller to.
Ellers så vil jeg vel be deg fortsette med det du gjør nå,gjøre det på hans sine premisser (innen rimelighetens grenser,selvsagt) som f.eks. å la han stå i de periodene det er som verst(så fortsett med det), så det blir mest mulig positivt.
Andre ting vi har prøvd: prøve å skifte i ett annet rom enn stellerommet med f.eks. ett håndkle på bakken, at guttungen får velge mellom to forskjellige bleier, skifte bleie på bamse/dokke først. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Christensen

Ble Medlem: 20 Apr 2010 Innlegg: 20
|
Skrevet: Tor Jun 10, 2010 2:41 pm Tittel: |
|
|
Jeg kjenner meg igjen i denne situasjonen veldig godt. Veslejenta våres var nesten identisk. Vi hadde også frem til ca 1 år distrahert med div. leker og fantestreker. Plutselig var ikke dette aktuelt å følge med på lenger.
Som det stabeistet jeg er så sa jeg til henne at nå skal vi skifte bleie, se her nå tar vi av bleia osv, og som et mirakel så roet hun seg helt ned.
Så nå skifter vi bleier som bare det. Må bare passe på å si ifra hva som skjer hele tiden, hender seg hun blir vrang nå også, men da spør jeg henne om hun ikke kan hjelpe pappa med sokker, bukse, bleiesnipp etc. og så går alt bra igjen.
Distraksjon og avledning er m.a.o ikke alltid løsningen.
-Stian- _________________ 1 stk avkom født 02.02.2009 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Pappa Liland
Ble Medlem: 23 Aug 2008 Innlegg: 60 Bosted: Hell
|
Skrevet: Fre Jun 11, 2010 2:35 pm Tittel: |
|
|
hos oss funker det med å gjøre bleieskift morsomt.
Pjokken er nå 1,5 år og skjønner når jeg sier "skal vi gå å skifte bleie?"
Da bli han alltid i fyr og flamme og løper av sted.
Pappa er jo ikke sen å be og hiver seg etter.
Hiver han med meg på badet og starter med skifitngen, mens jeg hele tiden gjør ting han syns er morsomt.
Så hele bleie ritualet her i huset er gøy og fyllt med latter.
Anbefales på det varmeste  |
|
| Til Toppen |
|
 |
smule
|
Skrevet: Fre Jun 11, 2010 11:57 pm Tittel: |
|
|
Mange gode forslag her nå. Ser at noen har gode erfaringer med enkelte ting mens andre har dårligere erfaringer med det samme.
Alle barn er ulike og det kreves gjerne sitt spesielle triks for akkurat ditt barn. Fortsett med å prøve forskjellige teknikker og avledningsmanøvre. Etterhvert vil du oppdage hva ditt barn responderer best på  |
|
| Til Toppen |
|
 |
smule
|
Skrevet: Fre Jun 11, 2010 11:59 pm Tittel: |
|
|
| Christensen skrev: | ...men da spør jeg henne om hun ikke kan hjelpe pappa med sokker, bukse, bleiesnipp etc. og så går alt bra igjen.
Distraksjon og avledning er m.a.o ikke alltid løsningen.
-Stian- |
Men det er jo akkurat dette som er en distraksjon Avledningsmanøvre er ikke bare leker og ablegøyer, men også å få barnet ditt engasjert i det som skjer akkurat der og da. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Kuraffen
Ble Medlem: 08 Nov 2009 Innlegg: 37
|
Skrevet: Søn Jun 13, 2010 10:07 pm Tittel: |
|
|
| Vi sluttet å bruke stellebordet fra ca ti måneders alder. Da var det tydelig at guttungen ikke fant seg i slikt og ville stå selv under skift. Har fungert utmerket siden (er nå to år. og klar for dotrening). |
|
| Til Toppen |
|
 |
Annonse:
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|