| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
stupidbunny
Ble Medlem: 02 Jun 2011 Innlegg: 1
|
Skrevet: Tor Jun 02, 2011 8:37 am Tittel: Gi opp sine gamle interesser og hobbyer når man er blitt far |
|
|
Hei,
jeg ble pappa for 8 måneder siden og selv om det ikke var jeg som var den største pådriveren for å bli forelder så ble det nå sånn og tiden frem til nå har vært ganske fantastisk.
Men selvsagt har jeg måttet ofret mye tid som jeg tidligere benyttet for å dyrke mine interesser og hobbyer som da er å tilbringe tid foran pc'en enten for å spille spill eller generell bruk.
Dette har jo merker jeg falt til et absolutt minimumsnivå fordi ungen tar nesten all tid og når han sover på dagtid så bruker jeg tida på å rydde og annet husarbeid sammen med mamma.
Der jeg tidligere kunne bruke PC i mange timer så kan det nå være snakk om halvtime i løpet av en dag - har prøvd meg litt på perioder om kvelden etter at ungen har lagt seg men merker at det ofte blir så seint at det egentlig går utover min egen søvn og morgentrøtthet selv om det "bare" er snakk om 2-3 timer.
Uansett, jeg har kommet til et punkt hvor jeg må gjøre noen valg i forhold til planlegging og investeringer i fremtiden til min egen interesse og lurer på hva dere syns jeg skal gjøre:
Vi har ett rom ekstra hvor PCen står idag men regner med at det kommer til å bli rommet til ungen etterhvert. PCen sammen med alt utstyret tar jo en god del plass og jeg har fundert litt på hva jeg skal gjøre med det.
Jeg har sett for meg en mulighet:
Investere litt i utstyr som gjør at den ikke tar så mye plass mer og eventuelt flytte pc'en til mitt soverom - dette blir - etter min egen preferanse en kostbar affære - dersom jeg får enda mindre tid i løpet av en dag til å bruke den.
Det andre jeg tenker rundt dette er at når ungen blir litt større så vil han sikkert selv bruke denne PCen og da - uavhengig av om jeg kjøper inn noe nå - vil plassering ha større betydning og jeg regner med at det kanskje vil bli stuen slik at vi har kontroll med hva han holder på med på PCen. Og dermed vannes vel mine interesser ut enda mer - ikke så festlig å ha spill som kanskje ikke er bra for de minste lett tilgjengelig. Vi har jo riktignok bærbar pc også men jeg regner med at unger vil prøve og bruke "alt som er tilgjengelig"
Det jeg lurer litt på er om dere kan dele litt erfaring med om jeg må regne med å få enda mindre tid til dette fremover? Bør jeg bruke penger på ting eller?
Eventuelt andre råd og tips ? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
Skrevet: - Tittel: - |
|
|
Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Focus

Ble Medlem: 15 Mar 2007 Innlegg: 833 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Tor Jun 02, 2011 8:53 am Tittel: |
|
|
vist du snakker litt mer samboeren din så går dere sikkert inn for et komprimis at du kan bruke 1-2 ettermiddager/kvelder på hobbyen din. er jo naturlig at det blir mindre tid til seg selv når enn har småbarn. jeg selv driver aktivt med sykkel og har fått 2 dager i uken til å bruke på det resten er familie tid. værtfall nå de første årene. Til vinteren har jeg fått tillatelse til å ha rullen til sykkelen i stuen så jeg kan trene mens ungene ser på barnetv og spiser kvelds. så da får jeg jo værtfall 1 time trening hver dag om vinteren.
PC som hobby som blir en invistering for hele familien syntest jeg. vi bygde ut pcen vår her i vinter for at guttungene kunne få ha spill på den osv. selv bruker jeg den av og til samme med fruen men jeg er mest på laptopen.. _________________ Tarzan 16.08.2005
Turbo 19.06.2008
Lynet 18.02.2010 |
|
| Til Toppen |
|
 |
snokleby Site Admin

Ble Medlem: 26 Sep 2005 Innlegg: 1998 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Tor Jun 02, 2011 9:47 am Tittel: |
|
|
Jeg har hatt "data" som hobby både før og etter jeg fikk barn. Jeg driver denne nettsiden, en annen nettside, og generelt nerder meg
Jeg tror det er fullt mulig å fortsatt ha hobbyer, selv om man har barn. Vi har ei jente på ett år, og en gutt på fem. Nå i vår har jeg begynt med bedrifts-o-løp, og kona har spilt i korps i alle år.
Som focus sier, så er det viktig at det samkjøres med kone/samboer. Og min erfaring er at man må tåle å bli avbrutt. Det har vært en ganske stor omstilling for meg. Når man er "i sonen" er det vanskelig å akseptere at det tross alt er viktigere å skifte bleie, roe en unge som våkner og har nattskrekk, etc.
Jeg har også gjort et par mer eller mindre beviste valg med å kutte ut andre ting som tar tid. jeg ser nesten ikke på tv, jeg leser sjelden (papir)aviser. På en annen side leser jeg endel bøker...
Dette ble mye tekst uten å egentlig komme med noe godt råd Men jeg tror poenget er at det er fullt mulig å ha tid til "sine egne ting" selv om man har barn. Men man må tilpasse seg, og prøve å være litt effektiv. Dette innlegget skriver jeg mens storebror ser på tv og lillesøster klatrer på barnestolen
edit: vi har nå pc'en i samme rom som tv (tv-stue). Det har den bi-effekten at jeg kan nerde en halvtimes tid mens kidsa ser på barne-tv  _________________ Stolt pappa til Filip og Pernille!
Stikk også innom foreldreguiden.no, og følg pappa.no på twitter |
|
| Til Toppen |
|
 |
PappaLars

Ble Medlem: 01 Sep 2008 Innlegg: 144 Bosted: Østsiden Fredrikstad
|
Skrevet: Tor Jun 16, 2011 10:11 pm Tittel: |
|
|
Kjenner meg så sinnsykt igjen i det som blir skrevet her.
Jeg var en hardcore gamer, som tilbringte mange lange netter foran skjermen. Nå blir det veldig casual, men jeg benytter anledningen så fort det byr seg. Egentlig så driver jeg med "stress"-spilling, og blir avbrutt veldig ofte. Men har innsett at sånn er det.
Jeg har som snorkleby sier, også kuttet ut/nedprioritert noen andre hobbyer. Ser lite tv, drar på 90% færre fisketurer i året etc etc.
Tilpassning er nok nøkkelen til å kunne få til litt "deg" tid, noe som er kjempeviktig! _________________ Mvh
PappaLars , Pappa til Sprettert 20.05.2009
"And in the end, it’s not the years in your life that count. It’s the life in your years" |
|
| Til Toppen |
|
 |
dalnetslem Moderator

Ble Medlem: 05 Okt 2005 Innlegg: 1574 Bosted: Nittedal
|
Skrevet: Fre Jun 17, 2011 7:37 am Tittel: |
|
|
Ting går seg til og blir mye enklere når ungen blir eldre, tilværelsen med en 1-3 åring og en på 5 år er nesten ikke sammenlignbar. Så gi det litt tid, den flyr uansett så fort når man har barn, så blir ting litt enklere etterhvert. _________________ Meget stolt pappa til Casper siden 20.05.06!
Moderator. |
|
| Til Toppen |
|
 |
dobbelpappa Moderator

Ble Medlem: 08 Des 2010 Innlegg: 191 Bosted: Stavanger
|
Skrevet: Fre Jun 17, 2011 11:05 am Tittel: |
|
|
Er enig i det de skriver over. Har selv vært proff gamer, i den forstand at mesteparten av kveldene ble tilbrakt foran dataskjermen.. Nå er det kosespilling et par kvelder i uka, men jeg er da så heldig at vi har to stuer og hvor kona har gått inn å sagt at stue nummer 2 skal være medierom / Spillerom, hvor jeg skal legge opp prosjektor o.l. _________________ 09.07.10 - 1655gram, 44cm lang - gutt
09.07.10 - 1675gram, 43cm lang - gutt
Moderator. |
|
| Til Toppen |
|
 |
PappaLars

|
Skrevet: Fre Jun 17, 2011 12:33 pm Tittel: |
|
|
| dobbelpappa skrev: | | vi har to stuer og hvor kona har gått inn å sagt at stue nummer 2 skal være medierom / Spillerom, hvor jeg skal legge opp prosjektor o.l. |
Huff, så leit :p He he he _________________ Mvh
"And in the end, it’s not the years in your life that count. It’s the life in your years" |
|
| Til Toppen |
|
 |
dobbelpappa Moderator

|
Skrevet: Fre Jun 17, 2011 2:20 pm Tittel: |
|
|
| PappaLars skrev: | | dobbelpappa skrev: | | vi har to stuer og hvor kona har gått inn å sagt at stue nummer 2 skal være medierom / Spillerom, hvor jeg skal legge opp prosjektor o.l. |
Huff, så leit :p He he he |
Ja, jeg som hadde store planer for det rommet som et lagringsrom..
Neida, når kona sa dette, hvorpå hun følgte opp med at hun ville ha PS3 og XBOX360 med Kinect, måtte jeg nesten spørre hvem hun var og hvor min egentlige kone var blitt av...  _________________ 09.07.10 - 1655gram, 44cm lang - gutt
Moderator. |
|
| Til Toppen |
|
 |
PappaLars

|
Skrevet: Fre Jun 17, 2011 6:23 pm Tittel: |
|
|
| dobbelpappa skrev: |
....hvorpå hun følgte opp med at hun ville ha PS3 og XBOX360 med Kinect, måtte jeg nesten spørre hvem hun var og hvor min egentlige kone var blitt av...  |
Ha ha ha
Kanskje konene våre bør bli venniner, min kone har tydeligvis noe å lære her
Jeg har forsåvidt fått Pc`en "nesten" i stuen nå jeg også. Den står stasjonert ute i gangen "under trappen", hehe.. min lille nerdehule
Og derfra kan jeg fint ha en samtale med kona som ser på tv  _________________ Mvh
|
| Til Toppen |
|
 |
dalnetslem Moderator

Ble Medlem: 05 Okt 2005 Innlegg: 1574 Bosted: Nittedal
|
Skrevet: Lør Jun 18, 2011 10:05 am Tittel: |
|
|
| dobbelpappa skrev: | | Er enig i det de skriver over. Har selv vært proff gamer, i den forstand at mesteparten av kveldene ble tilbrakt foran dataskjermen.. Nå er det kosespilling et par kvelder i uka, men jeg er da så heldig at vi har to stuer og hvor kona har gått inn å sagt at stue nummer 2 skal være medierom / Spillerom, hvor jeg skal legge opp prosjektor o.l. |
Det er virkelig ikke feil å ha sin egen lille "hule". Jeg har en kjellerstue på 40 kvm som bare er min, todelt som treningsrom og hjemmekino, hadde ikke klart meg uten nå, hehe. _________________ Meget stolt pappa til Casper siden 20.05.06!
Moderator. |
|
| Til Toppen |
|
 |
dobbelpappa Moderator

|
Skrevet: Lør Jun 18, 2011 5:22 pm Tittel: |
|
|
Er en veldig grei ordning, men vi får se hvordan jeg ordner det.. Jeg vurderer å bruke neste datamaskin som en spillbar laptop, kun for jeg klarer meg fint med det... Men vi får se hva jeg velger..
Kommer litt an på hva og hvordan guttene utvikler seg.. Jeg ønsker da helst at de blir aktive og sportsinteresserte gutter, og da ønsker jeg ikke en superkraftig pc stående klar for at de kan bruke den.. _________________ 09.07.10 - 1655gram, 44cm lang - gutt
Moderator. |
|
| Til Toppen |
|
 |
kjodleiken
Ble Medlem: 03 Aug 2011 Innlegg: 19 Bosted: Stavanger
|
Skrevet: Ons Aug 03, 2011 1:41 pm Tittel: |
|
|
Hei
jeg har fått tildelt kjellerstuen. Pcen står for tiden på kontoret, men den skal byttes ut og settes i kjellerstuen og kobles til flat-tv når den kommer i hus.
Vi er begge svært interessert i film og tv så det var en grei deal. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Annonse:
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|