verdens beste pappa boken

Foreldreansvar med brudd før fødsel

Gå til side 1, 2  Neste  
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
pappantil

Ble Medlem: 08 Nov 2011

InnleggSkrevet: Ons Nov 09, 2011 10:01 pm    Tittel: Foreldreansvar med brudd før fødsel Svar med Sitat

Jeg og fruen har skillt lag! med en unge 3mnd på vei. veldig kjedelig med tanke på allt rundt! men vi må gjøre det beste ut av det og det klarer vi fint!

Det jeg lurer på konkret er hva jeg må gjøre for og få delt foreldreansvar? vi skal begge bestemme over ungen våres, er jo tross alt 2 om den ungen Smile
men regner meg BM kommer til å prøve seg! lurer derfor på hva jeg bør gjøre? Kommer til å kontakte advokat for og få ting slik di skal være uansett! men klarar jeg å få delt ansvar uten hjelp av advokat?
bor i di dypeste av østfolds skoger så håper ikke fruen vil flytte tilbake til drammen igjen!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
PappaLars

Ble Medlem: 01 Sep 2008

InnleggSkrevet: Tor Nov 10, 2011 7:43 am    Tittel: Svar med Sitat

Skal jo være ok å få delt omsorg, så lenge dere deler på alt Wink
Men barnets første leveår er nok mer eller mindre forbeholdt BM, pga amming og det viktige "båndet" til mor. Selvfølgelig er det delt omsorg her også, men jeg trur at både BM og hennes evnt.advokat vil at barnet skal bo hos mor denne perioden... Men jeg er ingen ekspert på dette teamet, så dette er bare noen jeg tenker....

"And in the end, it’s not the years in your life that count. It’s the life in your years"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
jens

Ble Medlem: 11 Jan 2011

InnleggSkrevet: Tor Nov 10, 2011 10:12 am    Tittel: Svar med Sitat

Dere har allerde skilt lag,dere er separert og det er registrert regener jeg med. Da bor dere ikke sammen når barnet blir født.
Når jeg husker det bør du også tenke på pappapermisjon men her er du prisgitt mor til barnet.
Du har ingen selvstendig opptjeningsmulighet når dere ikke er i samliv.

Men tilbake til ditt spørsmål.
Hvordan oppnår en foreldreansvar når en ikke bor sammen etter barnelova?
Se linken. http://lovdata.no/all/tl-19810408-007-006.html
J.f. § 35 og 39.
Som du ser når dere ikke bor sammen (ikke folkeregistrert samme adresse) er du avhengig av å få fordeldreansvar ved utfylling av skjema. Dette kan gjøres når barnet blir født eller senere. Begge foreldre må skive på skjema. Vil ikke mor dette kan du anlegge rettsak. De aller fleste fedre får foreldreansvar så sant de ikke har noe som sier de ikke er skikket som foreldre. Dette har ikke noe med om foreldre bor sammen eller ikke.

Du spør snarest kommende mor om hun vil la deg få delt foreldreansvar. Spør om at dere fyller ut skjema like etter fødsel. Sykehus skal vanligvis ha skjema, om ikke har folkeregister.Vil hun ikke dette kontakt advokat innen barnefordeling. Sett deg inn i hva det vil si både juridisk og i praksis ang.foreldreansvar. Det vesentlige er at om du ikke har foreldreansvar er at du ikke har noen juridisk rett til å innvirke på barnet.
Du er med mer som en moroklump og har samvær eventuelt. Litt stygt sagt? Mulig men er slik ser jeg det. Hvorfor være far og ikke ha foreldreansvar? Har du ikke forldreansvar har du kun økonomisk forpliktelse og samværsrett. Altså ingen innflytelse på andre saker rundt barnet.

http://www.nav.no/Familie/Farskap+og+foreldreansvar

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+%C2%A7+66+Foreldra+sin+skyldnad+til+%C3%A5+fostre+barnet.148158.cms

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/148163.cms

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+%C2%A7+70+Korleis+fostringstilskot+vert+fastsett.148043.cms
Til Toppen
f&g

Ble Medlem: 28 Aug 2011

InnleggSkrevet: Tor Nov 10, 2011 5:42 pm    Tittel: Svar med Sitat

jens skrev:
Dere har allerde skilt lag,dere er separert og det er registrert regener jeg med. Da bor dere ikke sammen når barnet blir født.
Når jeg husker det bør du også tenke på pappapermisjon men her er du prisgitt mor til barnet.
Du har ingen selvstendig opptjeningsmulighet når dere ikke er i samliv.

Men tilbake til ditt spørsmål.
Hvordan oppnår en foreldreansvar når en ikke bor sammen etter barnelova?
Se linken. http://lovdata.no/all/tl-19810408-007-006.html
J.f. § 35 og 39.
Som du ser når dere ikke bor sammen (ikke folkeregistrert samme adresse) er du avhengig av å få fordeldreansvar ved utfylling av skjema. Dette kan gjøres når barnet blir født eller senere. Begge foreldre må skive på skjema. Vil ikke mor dette kan du anlegge rettsak. De aller fleste fedre får foreldreansvar så sant de ikke har noe som sier de ikke er skikket som foreldre. Dette har ikke noe med om foreldre bor sammen eller ikke.

Du spør snarest kommende mor om hun vil la deg få delt foreldreansvar. Spør om at dere fyller ut skjema like etter fødsel. Sykehus skal vanligvis ha skjema, om ikke har folkeregister.Vil hun ikke dette kontakt advokat innen barnefordeling. Sett deg inn i hva det vil si både juridisk og i praksis ang.foreldreansvar. Det vesentlige er at om du ikke har foreldreansvar er at du ikke har noen juridisk rett til å innvirke på barnet.
Du er med mer som en moroklump og har samvær eventuelt. Litt stygt sagt? Mulig men er slik ser jeg det. Hvorfor være far og ikke ha foreldreansvar? Har du ikke forldreansvar har du kun økonomisk forpliktelse og samværsrett. Altså ingen innflytelse på andre saker rundt barnet.

http://www.nav.no/Familie/Farskap+og+foreldreansvar

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+%C2%A7+66+Foreldra+sin+skyldnad+til+%C3%A5+fostre+barnet.148158.cms

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/148163.cms

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+%C2%A7+70+Korleis+fostringstilskot+vert+fastsett.148043.cms

Dette skjemaet kan fylles ut hos jordmor, på skattekontor og hos nav.
Dere kan gjøre det allerede nå, må ikke vente til etter fødsel!!!
Til Toppen
pappantil

InnleggSkrevet: Søn Nov 13, 2011 12:49 am    Tittel: Svar med Sitat

tusen takk for veldig bra svar! da skal jeg sette med ned og lese litt når jeg får tid. BM er relativt vrang og klar på at hun skal ha hele foreldraansvaret.
Jeg er økonomisk sterk og kommer til å kjempe for det jeg har rett på. vi er faktisk 2 om barnet! og personlig så syns jeg at det er for barnets beste at både mor og far tar bestemmelser for dem.
Til Toppen
jens

Ble Medlem: 11 Jan 2011

InnleggSkrevet: Søn Nov 13, 2011 6:53 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hei.
Bare hyggelig å kunne være til hjelp i slike saker.
Ønkser deg lykke til og håper det går din vei.
Kunne vært intressant å vite hvordan det går til slutt her selv om det nok er en stund før det siste ordet er sagt.
Til Toppen
pappantil

InnleggSkrevet: Søn Nov 13, 2011 10:13 pm    Tittel: Svar med Sitat

Ja jeg skal selvfølgelig oppdatere hvordan ting går. jeg er konsekvent og står på krava mine til jeg absolutt ikke har noen mulighet lengre. jeg skjønner at jeg selvfølgelig ikke kan ta med en baby og være hos meg i førsten. men ettersom ting går seg til. og ungen blir et par år gammelt eller 3-4. så skal jeg ha 50-50!
skjønner ikke helt hvordan endel ikke klarer det. personer som jeg har i både vennekretsen og som andre kjenner igjen har ikke gitt seg i hele tatt. og di fleste får 50-50.
Trur kanskje staten driver å endrer litt oppfattning ang saken BM vs BF
Snakket med et par svensker i sommer, di kunne ikke fatte at det var slik i Norge, der er det helt selvfølge at det er 50-50 deling om ikke annet er avtalt. der blir det automatisk 50-50.

Så ser lyst på ting! Forbereder meg mentalt på kamp (som jeg skal vinne!) men er alltid et håp om BM skal være medgjørelig så det er en mulighet at allt går ordner seg! Optimist Cool
Til Toppen
pappantil

InnleggSkrevet: Ons Nov 23, 2011 8:47 pm    Tittel: Svar med Sitat

da er det virkelighet. BM nekter for delt foreldreansvar. får ikke være med på ultralyd. ikke ser det ut som jeg får være med på noe som helst etter fødselen. jeg sa jeg skulle ha delt ansvar. men da så ho at hvis jeg blir vanskelig så skal ho gjøre allt for å gjøre ting vanskelig for meg!!!

tips til hva jeg skal gjøre? kommer til å kontakte advokat. men bør jeg gjøre det nå? eller vente til etter fødsel da det blir aktuelt?
Til Toppen
jerry

Ble Medlem: 14 Nov 2011

InnleggSkrevet: Ons Nov 23, 2011 11:41 pm    Tittel: Svar med Sitat

alltid godt og ha reserchen klar til kampen starter da, se ha de evt mener du må gjøre for og stille sterkere kansje.

tror heller ikke du kan være med på ultralyd eller noe slikt etter reglene kun når den har poppa ut Smile
Til Toppen
pappantil

InnleggSkrevet: Fre Nov 25, 2011 11:32 am    Tittel: Svar med Sitat

fatter ikke at det går ann og bli sann jeg. ting var jo superbra mellom oss bare for 2-3mnd siden. og nå er ho den ..... !
skal til advokat på mandag og høre litt hva jeg bør gjøre den veien, også skal jeg i møte med NAV så får vi se!
Til Toppen
lekebamse

Ble Medlem: 30 Des 2010

InnleggSkrevet: Fre Nov 25, 2011 4:48 pm    Tittel: Svar med Sitat

Velkommen til den kjipe verda som aleinefar og lykke til. Du vil få ein tøff og dyr kamp. NAV er iallefall heilt ubrukelege. Det er ditt ansvar å passe på at NAV ikkje flår deg for mykje.
Til Toppen
pappantil

InnleggSkrevet: Fre Nov 25, 2011 5:20 pm    Tittel: Svar med Sitat

takk, jeg kommer til å kjempe til the bitter end! mener den ungen har best av å være like mye hos far som mor. er forsikret i hodet og rævva så penger er ikke noe problem. hva er det "vanligste" det første året? tenker på hvor mye samvær og bidrag etc. jeg er interresert i og se ungen så mye som mulig. gleder meg Very Happy er klar over at jeg ikke kan ta med med ungen når den ammer så det er jeg helt inneforstått med.
er vel kanskje endel sanne spm jeg kan ta med advokaten!
Til Toppen
lekebamse

InnleggSkrevet: Fre Nov 25, 2011 8:34 pm    Tittel: Svar med Sitat

http://www.jointparenting.org/parenting_time_schedules_for_inf.htm
Til Toppen
pappantil

InnleggSkrevet: Tir Nov 29, 2011 10:24 am    Tittel: Svar med Sitat

da har jeg hatt et par interresante telefoner.

altså bm har også en unge i fra før. men den har ho hele foraldreansvaret for. bf der ringte meg og fortalte ganske mye rart! hvordan bm setter opp ungen dems mot di, di skulle levere ungen dems til oss en gang. når di var fremme så gråt guttungen og sa til pappan sin. kan ikke jeg gå inn alene så du slipper å snakke med mamma for ho er så sinna? det er ikke bra! også flytter det mannfolk inn også pusser opp også kaster ho di ut! jeg er en av di! men med meg så ble det også en unge.. mellom bf og meg så har hu hatt hvertall 7-8stk inn og ut. på 3 år. det kan ikke styrke mb sin sak det!! mf der kan også få tak i hvertfall 3 stk som kan vitne mot hu. rett før ho traff meg så skulle ho egentlig flytte 40 mil unna BF, men brått hørte han ikke noe om det igjen!
Til Toppen
lekebamse

InnleggSkrevet: Tir Nov 29, 2011 10:52 am    Tittel: Svar med Sitat

Huff det høyre absolutt ikkje bra ut. Eg veit ikkje om du bør bekymringsmelde det til barnevernet, men du bør iallefall snakke med nokon om det. Familivernkontoret, barnehage eller helsesøster bekymringsmelder sånt på sekundet.
Til Toppen
pappantil

InnleggSkrevet: Tir Nov 29, 2011 11:03 am    Tittel: Svar med Sitat

ho har trua meg med å gjøre ting til et helvette hvis jeg er vanskelig mot ho mht ansvar etc.
hvordan er det med opptak på telefonen? kan det brukes som bevis hvis hu sier noe helt forkastelig? eller er det ikke lov uten speiell tillatelse?
Til Toppen
lekebamse

InnleggSkrevet: Tir Nov 29, 2011 11:38 am    Tittel: Svar med Sitat

Det er ikkje lov og er straffbart,,Kan heller ikkje brukast som bevis i ein rettssak. Men når ein er i tvil om psyken til ein person så kan opptak visast til fagpersonar. Utan sånt materiell så vil ein ikkje bli trodd. Av og til må ein bryte loven for å bevise at det blir begått større og meir alvorleg lovbrudd.

Dette er noko eg har tenkt mykje over i min sak. Hadde eg vist videoopptak av min eks sin oppførsel til sakskynding, så kunne han aldri ha konkludert med at eg overdreiv beskrivelsane av ho.
Til Toppen
pappantil

InnleggSkrevet: Tir Nov 29, 2011 12:35 pm    Tittel: Svar med Sitat

det var det jeg trudde og. her har jeg mulighet til å finne personer som kan vitne mot ho. men usikker på om hvor mye jeg skal go mot ho det første året. bare redd ho flytter!!
Til Toppen
lekebamse

InnleggSkrevet: Tir Nov 29, 2011 12:58 pm    Tittel: Svar med Sitat

Ta deg tid, bruk familievernkontoret om dei greie å halde seg nøytrale. Ikkje skap konfliktar og loggført alt.
Snakk med advokaten din ein gong innimellom for status om for å klarere om det er på tide å gå til sak. Du må ha masse bevismateriale for å kunne vinne over mor, det held ikkje med litt.
Til Toppen
jerry

Ble Medlem: 14 Nov 2011

InnleggSkrevet: Ons Nov 30, 2011 11:52 pm    Tittel: Svar med Sitat

tror faktisk hvis du får advokat kan du sende han meldingene du får av henne ect for og bygge opp bevis og. mange ganger gjelder det og ha nok og true med av en eller annen rar grunn, ofte er damene skrå sikre på de har *all* rett men du ei er det slikt Smile
Til Toppen
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Mest diskutert i uke 45
Brudd på rettsforlik
Kan mor endre navn uten fars samtykke?

Lignende diskusjoner:

Regler for flytting med de som har delt foreldreansvar 50-50
Stefar om mister barna etter brudd
Felles foreldreansvar og alenesamvær

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro