|
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
dulle76

Ble Medlem: 06 Mai 2009 Innlegg: 5 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Lør Sep 05, 2009 10:59 pm Tittel: Foreldreansvar...? |
|
|
Ble pappa for tre uker siden til en liten søt jente. Er ikke sammen med moren lenger, fikk ikke være med på fødsel osv, og har bare sett datteren min tre ganger etter hun ble født.
I dag var jeg nede og besøkte henne, og da spurte jeg om dette med foreldreansvar, at jeg vil ha 50% foreldreansvar, selv om jeg ikke bor i samme kommune som moren.... Men nei.... Hun hadde snakket med familievernkontoret, og der sa de at det var helt normalt at mor har foreldreansvareet alene når vi ikke bor sammen, eller har bodd sammen noen gang. Jeg sa at dette går jo ut over bare en person, og den personen er den minste i dette rommet....(altså vår datter)
Er det sånn at dette stemmer? Skal mor ha fullt foreldreansvar? Jeg er redd for at hun en dag skal finne det for godt til å flytte til en helt annen by, og det er jo ikke jeg særlig interessert i..... |
|
| Til Toppen |
|
 |
Strand

Ble Medlem: 17 Nov 2007 Innlegg: 330 Bosted: Ålesund
|
Skrevet: Søn Sep 06, 2009 1:19 pm Tittel: |
|
|
etter som jeg har forstått, har far og mor krav på LIKEMYE annsvar, men dog. at ungen blir hos mor i begynnelsen med tanke på at vi mannfolk ikke har noe serlig med melk i kassa
men ja, etter det jeg har lest meg til, er det 50/50 deling ! _________________ 3 April kom prinsen vår til verden!
Pappa er glad i deg Christian  |
|
| Til Toppen |
|
 |
nonick

Ble Medlem: 03 Jul 2009 Innlegg: 81 Bosted: Østfold
|
Skrevet: Man Sep 07, 2009 12:31 pm Tittel: |
|
|
| Strand skrev: | etter som jeg har forstått, har far og mor krav på LIKEMYE annsvar, men dog. at ungen blir hos mor i begynnelsen med tanke på at vi mannfolk ikke har noe serlig med melk i kassa
men ja, etter det jeg har lest meg til, er det 50/50 deling ! |
Etter det jeg har sett på http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=33&ArtKey=196 er jeg litt usikker:
"Er barnet født av samboende eller enslige, har mor foreldreansvaret alene, dersom det ikke er sendt melding til folkeregisteret om annet.
(Bl. § 35) – Det kan man gjøre når som helst, men det krever at begge parter er enige. Merk at en avtale om delt foreldreansvar ikke er gyldig før det er sendt melding til Folkeregisteret.
Dersom man ikke allerede har delt foreldreansvar, og man ikke klarer å enes om foreldreansvaret, kan spørsmålet bringes inn for domstol.
Det er ikke så ofte man har separate saker om foreldreansvaret. Foreldreansvaret gjøres ofte til en del av en sak om hvor barnet skal bo, og/eller samværsrett. – Disse sakene er prioriterte i rettshjelpssammenheng."
Og barneloven kan du lese om her:
http://www.lovdata.no/all/hl-19810408-007.html#35
Håper det hjelper litt ift hvor du står. _________________ Lillebror: juni 09
Lillegull: oktober 06
Storegull: mars 04 |
|
| Til Toppen |
|
 |
tusjmann
Ble Medlem: 01 Jan 2006 Innlegg: 66
|
Skrevet: Tor Sep 10, 2009 10:08 pm Tittel: |
|
|
Hei!
Dere begge kan ha godt av å ha en samtale på ett familievernkontor. De er som regel ganske klare på at man skal dele foreldreansvaret (altså ikke delt bosted!). Rettspraksis er også veldig klare på at foreldreansvar skal deles, og at det skal finnes skjellig grunn for at den ikke skal det.
På en annen side, så må du for enhver pris prøve å unngå konflikt med mor, siden hun kan gjøre det vanskelig for deg. Så om hun oppfatter familievernkontor som en konfliktsrelatert hendelse kan det være dumt. Familievernkontoret er egentlig ikke det. Det er terapauter som skal være objektive meglere, som skal være der nettop for å forhindre/løse konflikter.
Når det gjelder samvær med vesla, så må du nok belage deg på flere korte samvær i starten, og etterhvert mye lenger. Det kan ta lang tid før dere får til overnattingssamvær (les kanskje ett år eller mer). Veldig mye avhenger av mor. Dermed er du veldig tjent med å ikke komme i konflikt med mor! Spis noen kameler for å få ett godt forhold til mor og barn! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
|
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|