verdens beste pappa boken

For fedre og mødre - Sikring av barn i bil - Fakta

Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Mammahjørnet
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Hansemann

Ble Medlem: 31 Jul 2006

InnleggSkrevet: Fre Aug 17, 2007 11:56 am    Tittel: moh Svar med Sitat

Nja. Noen ganger er det nødvendighet. Skal ha ganske stor bil for å få plass til en 15 kg gammel jente bakover. Min 2 åring sitter framover nå.
Når setet er bakoverstilt så blir det et helvete å sitte foran i passasjersetet. Og da jeg fikk barn nr 2 så var det ikke plass til madammen bak der og hun måtte sette seg foran.

Men at det er mer sikkert å sitte bakoverstilt er jo i grunn ganske logisk.
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
Hansemann

InnleggSkrevet: Lør Aug 18, 2007 1:42 am    Tittel: moh Svar med Sitat

Neida, det går bra. Vi har prøvd. Volvo V40..hmm...husker ikke setet jeg....Skal skjekke det opp i morra. El gigantico kansje.

Eller. jeg KAN ha setet i forsetet, men da ser jeg ikke ut gjennom sidespeilet så det går jo ikke.

Tenkte på å ha minsten i forsetet men liker ikke helt det. Koster 2000 for å få koblet ut airbaggen også :S
Justitia1
Gjest

InnleggSkrevet: Man Aug 20, 2007 10:01 am    Tittel: Svar med Sitat

Tenkte jeg kunne legge inn litt info ang. det å sitte i fremsetet siden du nevnte det Smile

(Hentet fra folksam.se)
Sitat:

Var är det bäst att barnet sitter?
Om krockkudden är urkopplad är det ur krocksäkerhetssynpunkt fler fördelar att ha barnet i framsätet. Krockprov visar en något lägre skaderisk vid en frontalkrock om barnet sitter i en bakåtvänd stol lutad mot instrumentpanelen, jämfört med en bakåtvänd bilbarnstol i baksätet lutad mot framstolens ryggstöd. Vid en sidokollision är barnet mer skyddat på mittplats bak, än i framsätet. Krockar från sidan är dock mer ovanliga än frontalkrockar. Fördelarna med att ha barnet i framsätet är därför flera:
• Framsätet ger barnet mer benutrymme än baksätet. Det större benutrymmet gör att barnet kan åka bakåtvänt minst ett år till jämfört med baksätet.
• Föraren störs mindre. Observationer från USA tyder på en ökad olycksrisk när spädbarn eller barn är placerade i baksätet. I en jämförelse distraherades föraren fyra gånger oftare av ett barn i baksätet än av en vuxen medpassagerare. Och nästan åtta gånger mer av ett spädbarn.
• Den sociala kontakten blir bättre mellan barn och förare, vilket har betydelse när man åker ensam med barnet.
Til Toppen
Hansemann

InnleggSkrevet: Man Aug 20, 2007 11:14 am    Tittel: moh Svar med Sitat

Hum. Det finner jeg litt ulogisk. Står jo ingenting om hvorfor barnet er mer beskyttet foran enn bak. Høres inmari rart ut i forhold til glass-spruting og den ekstra beskyttelsen en stolrygg gir i forhold til flygende ting.

Det med at man er mer fokusert på veien med barnet foran enn bak fordi en voksen medpassasjer tar mer av fokuset enn et spedbarn et enten veldig individuelt eller rein sprøyt..Hvertfall fra mitt perspektiv.

Hvis jeg hadde hatt barnet foran ville jeg fort tittet bort på han hele tiden og skjekket hva han dreiv på med og om han lekte, gokke gokke dulli dull prat osv osv.
Relativt sikker på at jeg har lest det stikk motsatte ett eller annet sted enn det du quoter her, som støtter meg. Skal lete etter dokumentasjon på det.

Og uansett hjelper jo ikke dette noesomhelst på det faktum at jeg ikke ser sidespeilet på høyre side av bilen med et bakovervendt sete for jenta mi som er 16 kg. Hvertfall ikke med de 2 som jeg har prøvd.
Justitia1
Gjest

InnleggSkrevet: Man Aug 20, 2007 12:14 pm    Tittel: Svar med Sitat

Det er nok ikke sprøyt. Jeg tviler på at forskningen fra Folksam er sprøyt, da det er et seriøst forsikringsselskap.

Det er flere som med hell bruker caravanspeil fordi de har barnesete på den siden.
Til Toppen
Hansemann

InnleggSkrevet: Man Aug 20, 2007 4:11 pm    Tittel: moh Svar med Sitat

Hvis det ikke er sprøyt så er det individuelt. Og jeg har min 2 åring foran i jobb-bilen min så jeg har førstehåndserfaring med å ha et barn foran.

Forskningen viser et gjenomsnitt, tatt av et visst antall mennesker, og må aldri tas som fakta for hvert enkelt individ.

Sikkert tatt av svenker også Wink
ungfar22

Ble Medlem: 02 Aug 2006

InnleggSkrevet: Man Aug 20, 2007 8:23 pm    Tittel: Re: moh Svar med Sitat

Hansemann skrev:
Hvis det ikke er sprøyt så er det individuelt. Og jeg har min 2 åring foran i jobb-bilen min så jeg har førstehåndserfaring med å ha et barn foran.

Forskningen viser et gjenomsnitt, tatt av et visst antall mennesker, og må aldri tas som fakta for hvert enkelt individ.

Sikkert tatt av svenker også Wink

Ja og det sier jo litt det også.... svensker liksom....

Nei beste er og snu barnet så fort det er 9kg!!!!!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
snokleby
Site Admin

Ble Medlem: 26 Sep 2005

InnleggSkrevet: Tir Aug 21, 2007 12:26 pm    Tittel: Svar med Sitat

Vi legger denne tråden død, siden Justitia1 har valgt å avslutte sitt medlemskap på forumet. Ta gjerne opp igjen tråden under barn og bil forumet om dere vil.

Stikk også innom foreldreguiden.no, og følg pappa.no på twitter
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Slurver med sikring av barn i bil
Fedre slurver med håndvasken
Kontantstøtten diskriminerer far

Lignende diskusjoner:

om å realisere seg selv (når mor flytter uten barn)
Vil så gjerne ha ett barn til, men........
Bil og barn :P

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Mammahjørnet Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro