verdens beste pappa boken

Fødselspermisjon, 2 uker fra fødsel eller første dag hjemme?

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Pappapermisjon
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
PappaS

Ble Medlem: 04 Mai 2011

InnleggSkrevet: Lør Jul 30, 2011 3:42 pm    Tittel: Fødselspermisjon, 2 uker fra fødsel eller første dag hjemme? Svar med Sitat

Kom til å tenke på en ting, fødselspermisjon som fedre får, gjelder den fra dagen mor og barn kommer hjem fra sykehuset, eller gjelder den fra dagen ungen ble født?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
faxe

Ble Medlem: 23 Jan 2010

InnleggSkrevet: Lør Jul 30, 2011 5:35 pm    Tittel: Re: Fødselspermisjon, 2 uker fra fødsel eller første dag hje Svar med Sitat

everlong skrev:
Kom til å tenke på en ting, fødselspermisjon som fedre får, gjelder den fra dagen mor og barn kommer hjem fra sykehuset, eller gjelder den fra dagen ungen ble født?

For det første; denne permisjonen er ikke en rettighet, men et gode som de fleste bedrifter innvilger. Det vil si at du ikke har krav på den, så fremt bedriften din ikke innvilger den.

Når du (eventuelt) tar de to ukene må du avtale med din bedrift. For min del passet det best at jeg tok 2 uker fra fødsel, siden jeg gjerne ville være på sykehuset sammen med mor og barn, men hadde jeg ønsket det så kunne jeg tatt to uker fra den dagen de kom hjem fra sykehuset.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
PappaS

InnleggSkrevet: Lør Jul 30, 2011 9:08 pm    Tittel: Svar med Sitat

Ja, fult klar over det, jeg får det der jeg jobber. Men trodde det var standard at det gjaldt fra du kom hjem, og at du brukte egenmeldinger til rundt fødselen.
Til Toppen
Pappaleks

Ble Medlem: 19 Mai 2011

InnleggSkrevet: Søn Jul 31, 2011 1:18 am    Tittel: Svar med Sitat

En liten korrigering. Smile

Disse ukene går under navnet omsorgspermisjon. Fødselspermisjon er de 47/57 ukene hvor du har krav på minst 12 uker.
Du har lovfestet rett til to uker omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel, men du har ikke lovfestet rett til lønn i disse to ukene. Mange arbeidsgivere velger likevel å utbetale lønn i denne perioden. Loven dikterer ikke eksakt når disse dagene skal starte, kun at det er i forbindelse med fødselen.

[url]regjeringen.no/mobil/nb/dep/bld/dok/regpubl/stmeld/2010-2011/meld-st-6-20102011/8/3/3.html?id=625749[/url]

Arbeidsmiljøloven § 12-3. Omsorgspermisjon:
(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon
utøves av en annen som bistår moren.
Til Toppen
faxe

Ble Medlem: 23 Jan 2010

InnleggSkrevet: Søn Jul 31, 2011 10:05 am    Tittel: Svar med Sitat

Pappaleks skrev:

Arbeidsmiljøloven § 12-3. Omsorgspermisjon:
(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon
utøves av en annen som bistår moren.

Men du har ikke rett til å få betalt. Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
PappaS

InnleggSkrevet: Søn Jul 31, 2011 11:00 am    Tittel: Svar med Sitat

Omsorgspermisjon, fødselspermisjon, alle disse ordene:) Du har helt rett, det var omsorgspermisjon jeg siktet til slik du forstod.

Ja, også fult klar på dette med at arbeidsgiver ikke er pliktige til å betale lønn slik begge dere skriver. Jeg hadde ferie når barnet kom, men skal egentlig jobbe de 2 neste ukene, noe jeg slipper nå med betalt. Har også tatt en uke ferie etter disse 2 ukene, så har nå 3 uker "ferie" sammen med minsten og samboeren Smile

Da er det bare å prøve å sette seg inn i det mest mulig, å lære å kjenne den lille.
Til Toppen
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Fødselspermisjon offshore
fødselspermisjon offshore
Omsorgspermisjon

Lignende diskusjoner:

Pappaperm utover de tilrettelagte 12 uker og krav til mor
Tariffestet to ukers lønnet fødselspermisjon for far.
Omsorgspermisjon - lønnet eller ikke??

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Pappapermisjon Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro