| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
PappaS
Ble Medlem: 04 Mai 2011 Innlegg: 17
|
Skrevet: Lør Jul 30, 2011 3:42 pm Tittel: Fødselspermisjon, 2 uker fra fødsel eller første dag hjemme? |
|
|
| Kom til å tenke på en ting, fødselspermisjon som fedre får, gjelder den fra dagen mor og barn kommer hjem fra sykehuset, eller gjelder den fra dagen ungen ble født? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
Skrevet: - Tittel: - |
|
|
Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen. |
|
| Til Toppen |
|
 |
faxe
Ble Medlem: 23 Jan 2010 Innlegg: 49 Bosted: Østfold
|
Skrevet: Lør Jul 30, 2011 5:35 pm Tittel: Re: Fødselspermisjon, 2 uker fra fødsel eller første dag hje |
|
|
| everlong skrev: | | Kom til å tenke på en ting, fødselspermisjon som fedre får, gjelder den fra dagen mor og barn kommer hjem fra sykehuset, eller gjelder den fra dagen ungen ble født? |
For det første; denne permisjonen er ikke en rettighet, men et gode som de fleste bedrifter innvilger. Det vil si at du ikke har krav på den, så fremt bedriften din ikke innvilger den.
Når du (eventuelt) tar de to ukene må du avtale med din bedrift. For min del passet det best at jeg tok 2 uker fra fødsel, siden jeg gjerne ville være på sykehuset sammen med mor og barn, men hadde jeg ønsket det så kunne jeg tatt to uker fra den dagen de kom hjem fra sykehuset. |
|
| Til Toppen |
|
 |
PappaS
|
Skrevet: Lør Jul 30, 2011 9:08 pm Tittel: |
|
|
| Ja, fult klar over det, jeg får det der jeg jobber. Men trodde det var standard at det gjaldt fra du kom hjem, og at du brukte egenmeldinger til rundt fødselen. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Pappaleks
Ble Medlem: 19 Mai 2011 Innlegg: 20 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Søn Jul 31, 2011 1:18 am Tittel: |
|
|
En liten korrigering.
Disse ukene går under navnet omsorgspermisjon. Fødselspermisjon er de 47/57 ukene hvor du har krav på minst 12 uker.
Du har lovfestet rett til to uker omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel, men du har ikke lovfestet rett til lønn i disse to ukene. Mange arbeidsgivere velger likevel å utbetale lønn i denne perioden. Loven dikterer ikke eksakt når disse dagene skal starte, kun at det er i forbindelse med fødselen.
[url]regjeringen.no/mobil/nb/dep/bld/dok/regpubl/stmeld/2010-2011/meld-st-6-20102011/8/3/3.html?id=625749[/url]
Arbeidsmiljøloven § 12-3. Omsorgspermisjon:
(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon
utøves av en annen som bistår moren. |
|
| Til Toppen |
|
 |
faxe
Ble Medlem: 23 Jan 2010 Innlegg: 49 Bosted: Østfold
|
Skrevet: Søn Jul 31, 2011 10:05 am Tittel: |
|
|
| Pappaleks skrev: |
Arbeidsmiljøloven § 12-3. Omsorgspermisjon:
(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon
utøves av en annen som bistår moren. |
Men du har ikke rett til å få betalt.  |
|
| Til Toppen |
|
 |
PappaS
|
Skrevet: Søn Jul 31, 2011 11:00 am Tittel: |
|
|
Omsorgspermisjon, fødselspermisjon, alle disse ordene:) Du har helt rett, det var omsorgspermisjon jeg siktet til slik du forstod.
Ja, også fult klar på dette med at arbeidsgiver ikke er pliktige til å betale lønn slik begge dere skriver. Jeg hadde ferie når barnet kom, men skal egentlig jobbe de 2 neste ukene, noe jeg slipper nå med betalt. Har også tatt en uke ferie etter disse 2 ukene, så har nå 3 uker "ferie" sammen med minsten og samboeren
Da er det bare å prøve å sette seg inn i det mest mulig, å lære å kjenne den lille. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Annonse:
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|