| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Bevit
Ble Medlem: 10 Aug 2011 Innlegg: 1
|
Skrevet: Ons Aug 10, 2011 10:32 am Tittel: Fødsel i ferien, få til gode ferieuker? |
|
|
I forbindelse med fødsel, som var i fellesferie meldte jeg tidlig fra til arbeidsgiver at fruen hadde termin den og den datoen, og jeg da tenkte å ta ut ferie 1 uke før termin og 2 uker etter. Dette var også gjort pga ferieavikling slik at de andre kunne planlegge sin ferie. Vi fikk på termin, så da var det to uker igjen av ferien. Tenkte da at jeg da ville få de 2 ukene igjen som ferie senere, da jeg ville bruke de 2 ukene som jeg har krav på fri i forbindelse med fødsel.
Men arbeidsgiver mener jeg ikke har krav på å få igjen desse 2 ukene med ferie. Stemmer dette? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
Skrevet: - Tittel: - |
|
|
Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen. |
|
| Til Toppen |
|
 |
kjodleiken
Ble Medlem: 03 Aug 2011 Innlegg: 19 Bosted: Stavanger
|
Skrevet: Ons Aug 10, 2011 12:26 pm Tittel: |
|
|
Hei,
Jeg er ingen ekspert men gjennomgangstonen i det jeg leser rundt omkring så har du krav på 2 uker fri men du har ikke krav på betaling. Det kommer an på arbeidsgivers velvilje og avtaler den har med NAV.
KS _________________ Jente - 4770g - 55 cm - 18.07.2011 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Celtex
Ble Medlem: 08 Aug 2011 Innlegg: 8
|
Skrevet: Ons Aug 10, 2011 2:08 pm Tittel: |
|
|
Hei,
Stemmer at man ikke har krav på betalt under fødselspermisjonen som er i 2 uker da dette er helt opp til arbeidsgiver.
Tviler på at du kommer noe lenger med å få igjen ferien din dessverre da dette er opp til arbeidsgiveren din. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Boma
Ble Medlem: 03 Okt 2010 Innlegg: 19
|
Skrevet: Tor Aug 11, 2011 9:40 am Tittel: |
|
|
Jeg tok ut 2 uker fødselspermisjon etter fødsel. Det er opp til arbeidsgiver om han vil gi deg lønnet permisjon, men du har krav på 2 uker fri etter fødsel.
Slik jeg forstår deg så har du allerede tatt ut 3 uker fri, men ønsker å gjøre 2 av disse ukene om til fødselspermisjon? Ser ikke helt hvordan arbeidsgiver kan nekte deg det. Jeg ordnet at min ferie ble til permisjon i etterkant da jeg ikke kunne vite når fruen ville føde. (Hun fødte midt i ferien slik som med deg) Jeg forlenget ferien min med to uker, slik at det ble 5 uker fri sammenhengene.
Jeg ville tatt dette opp med fagforeningen din, og bedt tillitsvalgt undersøke saken din. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Qumad
Ble Medlem: 07 Feb 2011 Innlegg: 5
|
Skrevet: Tor Okt 20, 2011 7:21 pm Tittel: |
|
|
| Noen som har link som kan verifisere dette med at man har krav på 2 uker fødselspermisjon i forbindelse med fødselen men at det er opp til bedriften (ev. lokale avtaler) om man får betalt for disse ukene? |
|
| Til Toppen |
|
 |
hottentotten
Ble Medlem: 15 Okt 2011 Innlegg: 8
|
Skrevet: Tor Okt 20, 2011 10:09 pm Tittel: |
|
|
Hei
Arbeidmiljøloven §12-3 (1) sier noko om dette.
http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-012.html#12-4
Denne sier imidlertidig ikkje noko om det er lønna eller ulønna, men slik eg har forstått det så er all permisjon i utgangspunktet ulønna etter denne lova (er på ingen måte nokon jurist) _________________ Jente 2000
Gutt 2008
Gutt 2010 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Annonse:
|
|
| Til Toppen |
|
 |