verdens beste pappa boken

Felles foreldreansvar og alenesamvær

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Familiemann

Ble Medlem: 20 Okt 2011

InnleggSkrevet: Tor Okt 20, 2011 4:59 pm    Tittel: Felles foreldreansvar og alenesamvær Svar med Sitat

- Når man ikke har vært samboende, hva skal til for at mor kan nekte felles foreldreansvar (ikke samværsrelatert)? Anta ressurssterk far med plettfri vandel, ingen psykiske lidelser eller rushistorie. Mor stevnes for felles foreldreansvar og samvær.

- Er det tilstrekkelig for mor å påstå at samarbeidsklimaet er så dårlig at det ikke er til barnets beste? Selv når det dokumenterbart kun er barnemor som ikke forsøker å samarbeide?

- Er det vanlig at familievernskontorene informerer fedre om at det er meningsløst å gå til retten for å få felles foreldreansvar?

- Er det en effektiv strategi for mødre som ønsker å skyve fedre vekk å umuliggjøre godt samarbeidsklima, begrense samvær og så bruke dårlig klima og lite samvær som argument mot felles foreldreansvar og hyppig samvær?

- Hvordan oppfattes det av retten at mor nekter far alenesamvær (f.eks trilleturer)?

- Hvor gammel bør barnet være før kortvarig alenesamvær anbefales?

- Må far betale saksomkostninger for mor dersom han taper sak om felles foreldreansvar og samvær?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
Ensom far

Ble Medlem: 04 Sep 2011

InnleggSkrevet: Fre Okt 21, 2011 6:11 am    Tittel: Svar med Sitat

Dette var mange spørsmål, men jeg kan si såpass : Du stiller svakt, desverre!
Hun kan ikke nekte deg samvær under oppsyn, men egentid.

Kvinners syn blir altid vektlagt sterkest viss ikke hun er mentalt ustabil. Dette er fakta!!
Til Toppen
Familiemann

InnleggSkrevet: Fre Okt 21, 2011 10:28 am    Tittel: Svar med Sitat

Ja det er mange spørsmål. Er det altså slik at retten ikke vil se det som merkelig at en mor nekter far å trille en tur med sin 9 måneder gamle sønn?

Og vil retten nekte felles foreldreansvar kun fordi mor motsetter seg dette?
Til Toppen
Familiemann

InnleggSkrevet: Fre Okt 21, 2011 5:33 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg trodde det var slik at terskelen skulle ligge lavt for å biologisk far felles foreldreansvar og at en har rett på alenesamvær (kortvarig) ganske tidlig mens overnatting kun er aktuelt etter 1 års alder?
Til Toppen
Ensom far

Ble Medlem: 04 Sep 2011

InnleggSkrevet: Fre Okt 21, 2011 7:41 pm    Tittel: Svar med Sitat

feil av meg å skrive

Sist endret av Ensom far den Ons Nov 02, 2011 4:50 am, endret 2 ganger
Til Toppen
Bamsepappa2

Ble Medlem: 29 Aug 2011

InnleggSkrevet: Fre Okt 21, 2011 8:22 pm    Tittel: Re: Felles foreldreansvar og alenesamvær Svar med Sitat

Familiemann skrev:
- Når man ikke har vært samboende, hva skal til for at mor kan nekte felles foreldreansvar (ikke samværsrelatert)? Anta ressurssterk far med plettfri vandel, ingen psykiske lidelser eller rushistorie. Mor stevnes for felles foreldreansvar og samvær.

Hun KAN nekte ja, men dersom du står som var eller vil at farskapet skal bevises via DNA så må hun levere inn dna-test av barnet. Blir det da bekreftet at du er faren så søker du om å få foreldreansvar om du ønsker det. Det skal mye til for at far ikke skal få det.

Sitat:
- Er det tilstrekkelig for mor å påstå at samarbeidsklimaet er så dårlig at det ikke er til barnets beste? Selv når det dokumenterbart kun er barnemor som ikke forsøker å samarbeide?

Dersom BM ikke vil samarbide, så er jo ikke samarbeidsklimaet til barnets beste. Slik jeg forstår det, så er barnet lite. Dersom det er samvær du vil ha må du regne med å måtte ha samvær med barnet med mor tilstedet fram til barnet er trygg på deg.

Sitat:
- Er det vanlig at familievernskontorene informerer fedre om at det er meningsløst å gå til retten for å få felles foreldreansvar?

Hva som er vanlig vet jeg ikke, men å måtte gå rettens vei for felles foreldreansvar skal ikke være nødvendig. Gå via Nav. Det holder i massevis. Be først om dna test, og når det da er bekreftet at du er far går du til folkeregistret (tror jeg det er).

Sitat:
- Er det en effektiv strategi for mødre som ønsker å skyve fedre vekk å umuliggjøre godt samarbeidsklima, begrense samvær og så bruke dårlig klima og lite samvær som argument mot felles foreldreansvar og hyppig samvær?

Det kommer helt an på far og hvordan han talker det mor gjør.

Sitat:
- Hvordan oppfattes det av retten at mor nekter far alenesamvær (f.eks trilleturer)?

Det oppfattes nok for retten som at mor ikke prøver å tilrettelegge, med mindre barnet har hatt lite kontakt med far. Far kan ikke bare ta barnet på trilletur uten å ha blitt kjent med hverandre først.
Uansett så vil ikke det alene påvirke en evt dom mot mor. Det spørs hva man går til sak mot. Dersom det er snakk om hovedomsorgen, så vil det ikke påvirket det endelig utfallet.

Sitat:
- Hvor gammel bør barnet være før kortvarig alenesamvær anbefales?

Igjen, det kommer an på hvor gammelt barnet var da samvær med mor startet, og hvordan disse samværene har vært.

Sitat:
- Må far betale saksomkostninger for mor dersom han taper sak om felles foreldreansvar og samvær?

I barnefordelingssaker er det ingen 'vanlig' praksis. Far kan vinne på alle punkt og mor må ikke betale fars omkostninger og motsatt. Det er forskjellig fra dommer til dommer, fra tingrett til tingrett. [/quote]
Til Toppen
Familiemann

InnleggSkrevet: Lør Okt 22, 2011 9:47 am    Tittel: Svar med Sitat

I mitt tilfelle har jeg hatt samvær hjemme hos mor fra fødsel (annenhver uke ettersom jeg ikke fikk lov til hyppigere).

Gutten kan fint være med meg i en time mens mor er i et annet rom. Han blir ikke stresset over at mor gå bort men blir glad når hun kommer tilbake. Han virker trygg på meg, leker fint og jeg kan mate han etc. 9 måneder gammel nå men ingen utvikling i retning av alenesamvær, jeg har foreslått to ganger i uka (2t) men får nei. Rettsmøte er rett rundt hjørnet.
Til Toppen
jens

Ble Medlem: 11 Jan 2011

InnleggSkrevet: Søn Okt 23, 2011 12:39 am    Tittel: Svar med Sitat

Hei.
Du vil få foreldreansvar om du ønsker, dette vil, du finne ut av om du googler eller leser under advokatens svar her på forum.
Det skal vedlig mye til før du nektes dette.
Samvær vil du også nomalt få men hvor mye avhenger av barnest alder og avstand fra der barnet bor fast.
Etter en gradvis tillvenningsperiode og barnet blir en 2-3 år vil du kunne få "vanlig samvær" dvs. 10 overnattinger i mnd. Dette er annen hver helg og en natt i midtuka.
Men alt dette kan du lese under advokatens sider her på forum og andre advokater svarer sider.
Hvis mor ikke vil la deg få samvær innkaller du til mekling. Møter hun ikke får du meklingsattest som du trenger videre i rettsystemet. Du trenger advokat om du ikke får samværsavtalen frivillig fra mor. Hver nøye med oppsett av avtalen, søk proffesjonell hjelp her med (gjærne advokat).
Forutsetter du står registrert som far i folkeregisteret.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Familiemann

InnleggSkrevet: Tir Okt 25, 2011 7:16 pm    Tittel: Svar med Sitat

På familievernkontoret fikk jeg beskjed om at jeg ville ha mindre enn 1 prosent sjans for å få foreldreansvaret om jeg gikk til retten. Jeg har alikevel valgt å stevne mor for retten for samvær og foreldreansvar. Jeg har sett gutten en gang annenhver uke etter han ble født. Han er nå ni måneder gammel. Var nylig i rettsmøte og fikk til samvær 2x3 timer i uka og opptrapping til samvær hjemme hos meg over nyttår. Mor skal være tilstede de to samværene hjemme hos meg i Desember. I retten mener jeg det kom tydelig frem at mor er engstelig og kontrollerende men problemet er at det er noe det tas hensyn til, på bekostning av min samværskvalitet (mor skal være med).

Foreldreansvaret må taes i hovedforhandlinger ettersom mor sier blankt nei til dette og hennes advokat presiserer at det kun vil føre til ytterligere konflikt. Min advokat er klar på at det skal mye til for at jeg ikke vil få foreldreansvar, men mors advokat virker urokkelig i forhold til foreldreansvaret. Det gjør meg litt usikker på om det egentlig er så lett å få det... Dersom mor skaper vanskelig samarbeid kan hun nok forsøke å bruke dette som argument for å ikke dele foreldreansvaret.
Til Toppen
Bamsepappa2

Ble Medlem: 29 Aug 2011

InnleggSkrevet: Tir Nov 01, 2011 1:05 pm    Tittel: Svar med Sitat

Familiemann skrev:
På familievernkontoret fikk jeg beskjed om at jeg ville ha mindre enn 1 prosent sjans for å få foreldreansvaret om jeg gikk til retten. Jeg har alikevel valgt å stevne mor for retten for samvær og foreldreansvar. Jeg har sett gutten en gang annenhver uke etter han ble født. Han er nå ni måneder gammel. Var nylig i rettsmøte og fikk til samvær 2x3 timer i uka og opptrapping til samvær hjemme hos meg over nyttår. Mor skal være tilstede de to samværene hjemme hos meg i Desember. I retten mener jeg det kom tydelig frem at mor er engstelig og kontrollerende men problemet er at det er noe det tas hensyn til, på bekostning av min samværskvalitet (mor skal være med).

Foreldreansvaret må taes i hovedforhandlinger ettersom mor sier blankt nei til dette og hennes advokat presiserer at det kun vil føre til ytterligere konflikt. Min advokat er klar på at det skal mye til for at jeg ikke vil få foreldreansvar, men mors advokat virker urokkelig i forhold til foreldreansvaret. Det gjør meg litt usikker på om det egentlig er så lett å få det... Dersom mor skaper vanskelig samarbeid kan hun nok forsøke å bruke dette som argument for å ikke dele foreldreansvaret.

Familievernkontoret har nok ikke klart å holde styr på begreper.
Foreldreansvaret vil du få med mindre det ikke er særskilte grunner til det.
Hovedomsorgen derimot, den er det nok fvk tenkte på. Den skal det utrolig mye til for at du får.

I forbindelse med foreldreansvaret, kan det bli konflikter dersom du for eksempel ikke vil signere for pass o.l. Men det skal du vel ikke?

At mor blir med på samværene er bare en liten periode ser det ut til. Da får hun også sett hvordan du har det hjemme og hun kan bli betrygget at barnet vil ha det godt også hos deg.
Til Toppen
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Mest diskutert i uke 42
Foreldreansvar, part i barnevernsak
Krav til samtykke ved delt foreldreansvar

Lignende diskusjoner:

Regler for flytting med de som har delt foreldreansvar 50-50
Foreldreansvar med brudd før fødsel
Foreldreansvar...?

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro