| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Ville en pappagruppe på helsestasjonen vært attraktivt for deg? |
| Ja |
|
82% |
[ 33 ] |
| Nei |
|
17% |
[ 7 ] |
|
| Antall stemmer : 40 |
|
| Av |
Innlegg |
Helsesøster
Ble Medlem: 30 Aug 2010 Innlegg: 2
|
Skrevet: Man Aug 30, 2010 12:11 pm Tittel: Fedre på helsestasjonen |
|
|
Jeg er en helsesøster som ønsker et lite bidrag fra dere fedre. Vi skal drive et utviklingsarbeid på helsestasjonen. Tema er fedre på helsestasjonen og vi er nå i idefasen. Vi ønsker å få far på banen. Vi vil at helsestasjonen skal være attraktivt for menn. Hva slags tilbud ønsker dere? Ønsker dere egne pappagrupper, egne konsultasjoner uten mor? egne kurs/veiledningsgrupper? Isåfall, hvilke tema ønsker dere skal bli tatt opp? Er det andre tilbud som dere fedre tror hadde vært alright? Hvordan kan vi som helsesøstre være med på å likestille far med mor? Håper på mange kreative tilbakemeldinger.  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
Skrevet: - Tittel: - |
|
|
Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Erik1976

Ble Medlem: 16 Mar 2006 Innlegg: 337
|
Skrevet: Ons Sep 01, 2010 8:54 am Tittel: |
|
|
Jeg syns det er positivt at du som helsesøster tar opp dette temaet og prøver å gjøre pappaer mer inkludert. For jeg tror det er ordet inkludert som er stikkordet her. Sett fra mitt ståsted, så er pappaen som regel et "påheng" når barna er veldig små. Vi er påheng og i veien på fødestua, vi er påheng som ikke blir snakket til av helsesøstere på helsestasjonen. Det virker som om siden vi ikke skal amme så er vi ikke så viktige.
Personlig så har jeg vært på flere møter på helsestasjonen med både lege og helsesøster sammen med barna, og føler at det er like naturlig at jeg gjør dette som at mor gjør det. Jeg var også på et "treff" på helsestasjonen med noen mørde med barn hvor helsesøster spurte alle hvordan det gikk osv. Det er det mest borkasta jeg har vært med på. I tillegg til å få nedlatende blikk fra de andre mødrene, så følte jeg at jeg hadde en uviktig rolle. Jeg tror jeg vil få mer igjen av å se en dobbelt episode av Dr. Phil enn å gå på flere av disse skvaldremøtene mellom mor og helsesøster.
Det du prøver å få til er kulturforandringer på helsestasjonen hvor mitt inntrykk er at det har vært mor, barn og helsesøsteres møteplass.
Når det gjelder innspill på hvordan dette kan skje er jo et konkret eksempel å sende ut et brev til fedre som har født i visse mnd. å "innkalle" de til et uformelt møte med barn og helsesøster. Det kan videre avstemmes i denne gruppen hvordan man kan gjøre det videre. Man må jo starte et sted.
Når det gjelder egne konsultasjoner uten mor, er det for min del bortkasta. Jeg er og min kone deler på etter hva som passer. Men nå prater jeg selvfølgelig bare for meg selv...
Jeg vet ikke helt hvilken tanke du har med kurs, men noe er det sikkert. Det kunne kanskje være en god tanke i og med at menn ofte sitter med helt andre spørsmål enn det kvinner har. Vi knytter oss ikke like mye til barnet de første ukene? Siden vi ikke har så mye med barnet å gjøre som mor de første månedene vil kanskje noen føle seg litt utenfor og kanskje også frastøtt av barnet som bare gråter når pappa må gi mat og kose. Det er kanskje greit å avholde et kurs hvor man utveksler erfaringer og får tilbakemeldinger på at dette er en vanlig reaksjon hos barnet, og at pappa ikke er den eneste pappaen som opplever dette osv...
Til slutt vil jeg bare si at dette er et godt initiativ! Hvorfor ikke sette ned et lite "mannspanel" med pappaer som allerede finnes på helsestasjonen og diskutere det? Det er egentlig et litt for stort tema til at det kan diskuteres på et forum...
Bjørn Erik
(Beklager evt skrivefeil og andre feil, det går unna når man skriver bruker arbeidstiden på forum)  |
|
| Til Toppen |
|
 |
faxe
Ble Medlem: 23 Jan 2010 Innlegg: 49 Bosted: Østfold
|
Skrevet: Ons Sep 01, 2010 4:09 pm Tittel: Re: Fedre på helsestasjonen |
|
|
| Helsesøster skrev: | Jeg er en helsesøster som ønsker et lite bidrag fra dere fedre. Vi skal drive et utviklingsarbeid på helsestasjonen. Tema er fedre på helsestasjonen og vi er nå i idefasen. Vi ønsker å få far på banen. Vi vil at helsestasjonen skal være attraktivt for menn. Hva slags tilbud ønsker dere? Ønsker dere egne pappagrupper, egne konsultasjoner uten mor? egne kurs/veiledningsgrupper? Isåfall, hvilke tema ønsker dere skal bli tatt opp? Er det andre tilbud som dere fedre tror hadde vært alright? Hvordan kan vi som helsesøstre være med på å likestille far med mor? Håper på mange kreative tilbakemeldinger.  |
Jeg var idag med mor på første samtale med helsesøster, og opplevde også at jeg som far ble "ignorert" på helsestasjonen, og at helsesøster helst så at jeg ikke var med. Mine kommentarer, innspill og spørsmål ble stort sett ignorert og samtalen fortsatte med mor.
I noen tilfeller stilte hun et spørsmål, jeg svarte, hun stilte det igjen til mor, som svarte det samme som meg, og da ble svaret "akseptert".
Jeg må legge til at dette ikke er en holdning jeg kjenner igjen fra jordmødre under svangerskapet, og personell (leger, jordmødre, barnepleiersker, osv) på fødestuen. Men helsesøster vi var hos idag nærmer seg pensjonsalder, og det er nok en holdning som sitter i hos endel eldre helsesøstre.
Jeg er enig i at det kreves en holdningsendring. Jeg tror denne har kommet godt igang, men det er viktig å påpeke ovenfor alt personell at også far er en forelder til barnet.
I tillegg tror jeg at det hadde vært godt med noen kontroller hvor kun far er tilstede med barnet/barna. Da blir personellet tvunget til å forholde seg til at far faktisk er der.
Nevnt er også egne pappagrupper. Jeg syns det er en god idé, men samtidig så tror jeg at oppmøtet vil være labert. Mange fedre tar seg ikke tid til slikt (og det er ikke de fedrene du treffer her på forumet), og det vil nok ha en lav status (typisk "kvinnfolkgreier" å holde på med samtalegrupper... .
Lykke til! Veldig bra initiativ! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Ost Moderator

Ble Medlem: 27 Sep 2006 Innlegg: 1193 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Ons Sep 01, 2010 4:29 pm Tittel: |
|
|
Bra med slike initiativ, det setter vi pris på!
Jeg har noe erfaring med papparing, da jeg nettopp har deltatt i en slik på forsøksbasis i Nordre Aker i Oslo. Gruppen som sådan fungerte meget bra, vi hadde en 6-7 møter, med 4-8 deltagere hver gang. Det er laget et temahefte for slike papparinger, dette ble lite brukt av oss, da vi hadde en stor tendens til å spore av fra tema og diskutere andre ting vi nettopp hadde opplevd i forhold til det å være pappa, og dette var greit å ta opp som tema.
Mitt problem med det hele var at informasjon om denne gruppen ikke kom fra helsestasjonen, med fra et oppslag i avisen. Møtene var riktignok på helsestasjonen, men mens vi var der så jeg ingen informasjon om nye slike grupper.
Samtidig så var jeg kanskje litt for "gammel" (for gamle unger - yngste er over 1 år), slik at jeg ikke har oversikt over hvor vidt dette tilbudet blir gitt til nybakte fedre.
Pappagrupper er et stort pluss, men enda viktigere er vel det å ta tak i det som er kommet som en foreløpig respons herfra - helsesøsterens og helsestasjonens holdninger overfor far/pappa som en likeverdig person som mor. Vel å mekre, min kone kan langt mer om barnesykdommer og vekstkurver og hva man skal passe på (teoretisk) enn hva jeg vet, men i familien er jo pappa like viktig som mamma, og derfor er det denne holdningsendringen fra personellet jeg vil be om først.
Jeg har også sittet på helsestasjonen og følt at jeg har blitt oversett, og at det ikke er så nøye sett fra helsestasjonen sin side om hvor vidt pappa er med eller ikke.
Men for all del, pappagrupper og papparinger er et kjempetiltak, bare vær litt obs på en ting: uansett hvor barnslig det måtte høres ut, skal man ha infokvelder for kommende fedre ( i alle aldre), så sørg for at personen(e) som holder foredraget ikke oppfører seg som en besserwisser. Ingenting som er verre enn nettopp det (selv om det er en fagperson).
Lykke til, dette ble mye knot, men det er det der med hva som skrives i arbeidstiden...  _________________ Klumpen, knerten, og snart knøttet. |
|
| Til Toppen |
|
 |
oss3

Ble Medlem: 03 Des 2007 Innlegg: 217 Bosted: Nodeland, Vest Agder
|
Skrevet: Tor Sep 02, 2010 3:22 pm Tittel: |
|
|
Jeg har ingen særlige erfaringer som jeg kan sette fingeren på...
Men jeg kan føye meg inn i rekken av "ignorerte" fedre på helsestasjonen...det er ikke mye gøy å komme inn på et kontor der andre mødre og de ansatte lurer på hvorfor far kommer i stedet for mor...
Men det er som Erik1976 skriver, at det som må til er en kulturforandring i helsesektoren (og ellers i sosial-/helse sektoren) hvor far ikke er likestilt med mor, kun pga fysiske forskjeller - men hvor far faktisk burde hatt en rolle i alle sammenhenger som med-foresatt og sidestilt mor.
Til f.eks er det mor som mottar brev fra kommunen/NAV/helsestasjon, og det er mor som får tilbud om tiltak som feks fødselsdepresjon (hvilket også fedre kan lide av - bare med andre fysiske bivirkninger) Mens far blir satt i "skammekrok" og glemmeboka når det gjelder barnet.
Håper det kommer mye bra ut av ditt initiativ:) _________________ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*** Oss3 blir Oss4 mars 2012 ***
Leona Isabel - 2009, who's up next?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Focus

Ble Medlem: 15 Mar 2007 Innlegg: 833 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Fre Sep 03, 2010 8:18 pm Tittel: |
|
|
Jeg har nå vært med og vært alene hos helsesøster med mine 3 små og ikke blitt ignorert eller blitt utelukket. Så det spørs vel kansje litt på helsesøsterene også. hun vi har er av den gamle tpen men hun mener at far i huset også skal delta og fortelle om sitt og barnet. _________________ Tarzan 16.08.2005
Turbo 19.06.2008
Lynet 18.02.2010 |
|
| Til Toppen |
|
 |
dalnetslem Moderator

Ble Medlem: 05 Okt 2005 Innlegg: 1574 Bosted: Nittedal
|
Skrevet: Lør Sep 04, 2010 1:01 am Tittel: |
|
|
Kan heller ikke si jeg har opplevd noe slik ignorering, og jeg har vært med de fleste ganger. Synes det var riktig så trivelig på helsestasjon. _________________ Meget stolt pappa til Casper siden 20.05.06!
Moderator. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Fantefar Moderator

Ble Medlem: 15 Mai 2006 Innlegg: 755 Bosted: Arendal
|
Skrevet: Søn Sep 05, 2010 7:44 pm Tittel: |
|
|
Vår "faste" helsesøster er ikke spesielt inkluderende, men hu har også en besser-wisser holdning ovenfor mor, om ikke så utprega. Hu har en del ekstra oppgaver med prosjekter o.l. ved siden av det ordinære arbeidet, så vi har også en "reserve-helsesøster" som behandler både kona og meg som oppegående individer som ikke holder ungen vår opp-ned ut vinduer eller sender han aleine til barnehagen uten klær midt på vinteren.
Skal på fireårskontroll med han til onsdag, med vår "faste" hvor vi begge skal være med, så spennende å se hvordan det blir. _________________ - ...og når vi slapper av, så gjør vi det i full fart! - Kanninby
Og tydeligvis Jonas (01.07.06) sitt valgspråk
Lurer på hva Magnus (18.03.11) sitt blir? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Vea
Ble Medlem: 18 Aug 2008 Innlegg: 41 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Ons Sep 08, 2010 5:04 pm Tittel: |
|
|
Jeg må bare føye meg i rekken av personer som har følt seg litt oversett. Vi har delt på alt hele tiden, men jeg har alltid følt meg litt i annen rekke. Dette gjelder selvfølgelig ikke bare på helsestasjonen, men dere som jobber der bør være de første som annerkjenner far som likeverdig med mor.
Å involvere far i en eller annen form for sosial aktivitet sammen med barnet, er i utgangspunktet en god idé. Selv ordnet jeg meg min egen "barselgruppe" her på forumet da jeg begynte min halvdel av permisjonen. Det jeg imidlertid nå ser, er at det egentlig hadde vært helt uinteressant om jeg var i en gruppe med kvinner eller menn.
Da vi fikk høre om barselgruppe på helsestasjonen, fikk vi beskjed om at det ikke var anbefalt at far ble med på dette, fordi det var naturlig å benytte barselgruppa til å diskutere "dameproblemer" knyttet til fødsel, og at ikke alle ville gjøre dette med andre menn til stede. Kanskje man heller skulle legge opp til at barselgruppene blir sosial arena uavhengig avforeldrenes kjønn, og heller opprette egne samtalegrupper på helsestasjonen for å diskutere rene "damesaker"?
Jeg vil også slå et slag for tematisering av barselgrupper, iallefall i områder med hyppige fødsler. For meg var det viktig å komme meg ut på tur i skogen, og jeg fant derfor andre fedre å være tur med på bakgrunn av at de var turinteresserte, ikke at de var fedre.
Forøvrig har vi brukt helsestasjonen så lite som mulig, fordi vi har opplevd tilbudet som unødvendig "dillete". Jeg skjønner at noen foreldre er veldig utrygge (eller uegnede) og trenger tett oppfølging på områder som for meg er helt uinteressante, men jeg savner en evne til å kutte ned tilbudet til et minimum for de som er selvdrevne. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Helsesøster
Ble Medlem: 30 Aug 2010 Innlegg: 2
|
Skrevet: Søn Okt 03, 2010 9:21 pm Tittel: |
|
|
Hei fedre. her var det mange veldig bra tilbakemeldinger. Tusen takk. Jeg er enig med mange av dere om at fedre blir sett på som en "hjelper" og ikke blir anerkjent som far til barnet. Det må sies at jeg er en av de yngre helsesøstrene (35 år)og jeg vet mange helsesøstre synes det er vanskelig å forholde seg til far som en likeverdig part. Jeg har fordypet meg spesielt i tema menn, fedre og barns helse. Jeg skal undersøke litt angående papparing i Nordre Aker, kanskje jeg får litt tips der. Ellers så er vi blitt mer bevisst på fedre tror jeg. Også ifht fødselsdepresjoner faktisk. Fedre har mye å si for barnas psykiske helse. Jeg ønsker at helsesøster kan bidra til psykisk friske fedre som er tilstede for barna sine. Spørsmålet er bare hvordan. Jeg ser det er interesse for grupper, man samtidig er det viktig at det ikke blir tradisjonelle "skravlegrupper". Det er et problem med oppslutningen blandt fedre akkurat til slike grupper...men jeg tror at dersom fedre hadde følt seg sett tidlig i forløpet og følt seg velkommen på helsestasjonen så hadde de kanskje kommet til en gruppe også? Vi jobber fortsatt med å inkludere fedre. Vi er bare i startfasen og dere har bidratt mye. En liten kommentar til slutt. Jeg synes det er trist at noen har et syn på helsestasjonen som et sted som det er tull å gå til. Jeg forstår at noen ikke ser nytten, men vi treffer 100% av barnefamiliene og har en unik mulighet til å fange opp de 10% som ikke har det så godt. Veiledningen vi gir på " små" problemer kan forhindre at de blir store. Vi driver forebyggende, dvs setter igang tiltak på et tidlig stadie. Det skal være et lavterskel tilbud der alle skal gå og føler at de kan gå uten å bli sett ned på( slik som f eks psykolog /familieterapeut)....tror nok at de som har trengt litt ekstra oppfølging kan si seg enig i at helsestasjonen er et viktig sted. NB! Det er mange velstående og oppegående familier som får ekstra oppfølging....ja ja nå ble det en annen diskusjon ut av dette, men kjære fedre, jeg håper jeg ser dere på helsestasjonen og at dere føler dere møtt. Og jeg skal sørge for at brev fra oss angående barnet skal være adressert til begge foreldre! etterhvert også nasjonalt  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Patty
Ble Medlem: 08 Aug 2010 Innlegg: 14
|
Skrevet: Lør Okt 09, 2010 10:42 pm Tittel: |
|
|
Nå har jeg ikke vært veldig aktiv på turer til helsestasjonen da jeg som oftest er opptatt på jobb, men den ene gangen jeg har vært der opplevde jeg at helsesøster inkluderte meg på en god måte.
On topic tror jeg nok (for å være helt ærlig) at menn i stor grad ikke har noen interesse for å være med på disse turene. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men veldig mange. |
|
| Til Toppen |
|
 |
dalnetslem Moderator

Ble Medlem: 05 Okt 2005 Innlegg: 1574 Bosted: Nittedal
|
Skrevet: Søn Okt 10, 2010 8:57 am Tittel: |
|
|
| Patty skrev: | Nå har jeg ikke vært veldig aktiv på turer til helsestasjonen da jeg som oftest er opptatt på jobb, men den ene gangen jeg har vært der opplevde jeg at helsesøster inkluderte meg på en god måte.
On topic tror jeg nok (for å være helt ærlig) at menn i stor grad ikke har noen interesse for å være med på disse turene. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men veldig mange. |
Jeg tror de fleste menn har stor interesse av å følge opp sine barn på alle områder, også helsestasjonen. Jeg synes det har vært fint å ta med sønnen min dit , selv om det nå blir færre etterhvert som han blir eldre, men nå er det straks 4 års kontroll, og da hadde jeg tenkt å ta meg en tur. _________________ Meget stolt pappa til Casper siden 20.05.06!
Moderator. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gnubel Moderator

Ble Medlem: 19 Jan 2007 Innlegg: 1025 Bosted: Modum
|
Skrevet: Man Okt 11, 2010 2:29 pm Tittel: |
|
|
Enig med dalnetslem. Ønsket om å være med fortsetter, også etter at man slutter å få innkallinger til helsestasjonen. _________________ Stolt far til gutt 29.12.01, jente 05.03.04 og jente 06.11.06 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Fantefar Moderator

Ble Medlem: 15 Mai 2006 Innlegg: 755 Bosted: Arendal
|
Skrevet: Tir Okt 12, 2010 11:15 am Tittel: |
|
|
Er også med å¨alt jeg kan av sånt, og flytter rundt på det meste for å få det til. Synes det er veldig verdifullt _________________ - ...og når vi slapper av, så gjør vi det i full fart! - Kanninby
Og tydeligvis Jonas (01.07.06) sitt valgspråk
Lurer på hva Magnus (18.03.11) sitt blir? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Kuraffen
Ble Medlem: 08 Nov 2009 Innlegg: 37
|
Skrevet: Ons Okt 13, 2010 10:22 am Tittel: |
|
|
Å være med på helsestasjonen, er en selvfølge. Har ved flere anledninger gjort dette alene med guttungen, hvilket aldri har vært noe problem (vi har hatt det riktig så artig). Jeg har heldigvis aldri opplevd å bli dårlig behandlet, men igjen; helsesøstrene har også vært relativt unge.
Jeg kan forresten anbefale helsestasjonen å informere om muligheten for åpen barnehage (om dette finnes i den aktuelle kommune). Et flott mulighet for å komme ut med barna og kommunisere med andre voksne i samme situasjon. Har benyttet dette mye med guttungen, hvilket har vært verdifullt for oss begge. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Patty
Ble Medlem: 08 Aug 2010 Innlegg: 14
|
Skrevet: Ons Okt 13, 2010 9:11 pm Tittel: |
|
|
| Forstår virkelig ikke hvordan dere får tid til å være med på dette, tar en seg fri fra jobben? Det er jo sjeldent at disse besøkene er på kveldstid eller i helgen.. |
|
| Til Toppen |
|
 |
HoboDan Moderator

Ble Medlem: 10 Okt 2005 Innlegg: 2383 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Ons Okt 13, 2010 9:31 pm Tittel: |
|
|
Fri fra jobben her ja. _________________ Stolt pappa siden 7/12 - 05
Tobarnsfar fra 2/5 - 11
Moderator |
|
| Til Toppen |
|
 |
Kuraffen
Ble Medlem: 08 Nov 2009 Innlegg: 37
|
Skrevet: Tor Okt 14, 2010 9:34 am Tittel: |
|
|
| Fri og planlegging. Åpen barnehage kan benyttes av far i permisjonen eller på eventuelle fridager. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gnubel Moderator

Ble Medlem: 19 Jan 2007 Innlegg: 1025 Bosted: Modum
|
Skrevet: Tor Okt 14, 2010 10:26 am Tittel: |
|
|
| Patty skrev: | | Forstår virkelig ikke hvordan dere får tid til å være med på dette, tar en seg fri fra jobben? Det er jo sjeldent at disse besøkene er på kveldstid eller i helgen.. |
Fri fra jobben ja. Burde være en selvfølge at man får velferdsperm for slikt. Hva gjør dere da? Basserer dere på at mor får fri? _________________ Stolt far til gutt 29.12.01, jente 05.03.04 og jente 06.11.06 |
|
| Til Toppen |
|
 |
kjas Moderator

Ble Medlem: 06 Feb 2006 Innlegg: 1377 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: Tor Okt 14, 2010 1:25 pm Tittel: |
|
|
En oppegående arbeidsgiver gir velferdsperm til slikt. Om de ikke gir det, kan man eventuelt begrunne med at en god og fleksibel livsfasepolitikk er viktig for å holde på yngre arbeidstakere. _________________ Pappa til Brage - født 09.09.2006,
og Ronja - 02.08.2009.
Moderator på forumet, så husk reglene.
Gi Blod! Bli blodgiver. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Annonse:
|
|
| Til Toppen |
|